Oud 01-05-2012, 21:53
Crazyyou
Hellow ppl,

Nog een bericht van mij!
Ik zit al een paar dagen met dingen in m'n hoofd, voornamelijk STRESS.
Daardoor voer ik geen malle moer uit, terwijl het wel moet (eindexamens naderen).

Ik was bezig met M&O maar ik kom nooit verder dan de eerste vraag.
En ik heb echt pogingen gedaan! Ik kan het gewoon niet vatten..
Ik heb er wel moeite voor gedaan, maar er komt niets uit..
Maar ik wil niet aan iets anders weer beginnen, want M&O vindt meteen plaats na Nederlands.

Dit is echt heel erg balen, maar betekent het dat ik keihard ga falen op het echte examen als ik geen - echt geen enkele - oefenexamen kan maken? Ik overdrijf echt niet, ik kom echt niet verder dan vraag 1.

Ik moest er zelfs om huilen.. echt diep triest. Maar ik weet niet wat ik moet veranderen? Ik begrijp er echt helemaal niets van? De theorie daarentegen volg ik weer wel, dat snap ik ook niet.

Kan iemand me vertellen wat te doen? Ik wil straks echt niet door de mand vallen, maar ik heb zo'n sterk gevoel dat dat gaat gebeuren (puur omdat ik niet eens een oefenexamen kan maken). Sorry dat het lang is geworden, maar dit kwam recht vanuit mijn hart
Advertentie
Oud 01-05-2012, 23:43
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Je begrijpt herhaaldelijk de eerste vraag niet, terwijl je de theorie wel vat? Je kunt de theorie dus wel volgen, maar niet toepassen. Maar gelukkig heb je nog twee weken, dan kun je nog best wat uurtjes wijden aan M&O en is zo hard stressen helemáál niet nodig!

Kijk, beheers je alles al, dan kun je inderdaad meteen effe een paar oude examens pakken en daarmee aan de slag gaan. Maar soms heb je vakken die wat meer dan dat vereisen, misschien is dat bij jou wel nét M&O.

Waar jij dan mee moet beginnen is de syllabus van M&O te downloaden, (dat kan via de site van examenblad --> havo of vwo --> M&O) en daarin eens naar de ''Specificatie eindtermen CE' of iets dergelijks kijken. Daar staat alles wat je moet kunnen voor je CE, de eindtermen, onderverdeeld in verschillende domeinen. Nu leg je je boeken daarnaast, en ga je per subdomein nauwkeurig kijken wat het precies is, en welke hoofdstukken uit jouw M&O methode daarop aansluiten. Dat kan in een uurtje.

Dan heb je de stof mooi onderverdeeld. Nu ga je per domein aan de slag: je kijkt niet alleen of je de theorie ook volgt, maar ook of je hem echt snapt. Dus maak opgaven! Dan zie je pas echt of je het hebt begrepen. Zit er geen test-jezelf-katern in je boek, dan kun je misschien een examenbundel (kan ook tweedehands als het programma niet te veel veranderd is) aanschaffen, daar oefen je met oude examenopgaven geselecteerd op domein!

>>>> Kom je erachter dat je eigenlijk toch nog vrij weinig van de theorie snapt? Dan is een examentraining wellicht handig. Kan op best wat universiteiten hier in NL, ik had er een voor wiskunde en dat heeft echt dingen opgehelderd <<<<

Maar heb je dat voor alle domeinen gedaan, en is het wel al allemaal gelukt: pak dan pas eens een oud examen, en ga vóór elke opgave na met welk onderdeel van de stof dat te maken had, en wat je hier dus moet gebruiken. Maak hem dan pas, en niet meteen van je apropos raken als je het niet snapt: lees de vraag goed. Daar kun je ook al veel uit halen.

Ik heb het vak zelf niet, maar nog uit interesse: hoe heb je het dan de rest van het jaar gedaan met je SE's? Gingen die wel? Als dat zo is, kan het misschien te maken hebben dat je toen te maken had met geselecteerde hoofdstukken, per SE een ander onderwerp, en je dus precies wist waar het over ging. Probeer dat nou ook met je examen, naast dat het je overzicht geeft, kom je er zo ook precies achter wat je wel beheerst en waar je nog mee moet oefenen. Veel succes!
Oud 02-05-2012, 12:26
Crazyyou
Dank je wel voor je bericht!
Helemaal waar, ik begrijp de theorie wel is niet echt lastig, maar ik kan letterlijk geen enkele examenopgaven maken.
Opgaves uit het boek (eigenlijk zijn het lesbrieven) wel, maar die zijn simpel. Het examen helaas niet. En dat is nou net wat me zo op m'n zenuwen werkt, ik heb er echt moeite voor gedaan, maar er komt maar geen resultaat. Niet eens één vraag.

Ik heb idd bekeken wat we precies moeten weten voor het examen en waar ik wel of geen moeite mee heb. Maar als ik door de theorie blader, is het meeste wel helder. Maar als ik dan naar de opgaves kijk, lijkt het alsof ik niets weet. Alsof ik nooit van het vak heb gehoord en alle theorie me dan opeens weer vreemd wordt. Ik begrijp het niet..

Opgaves per domein heb ik niet gedaan, dan zal ik dat maar eens gaan doen. Bedankt voor je tip! De rest van de SE's ging net zo erg, theorie is oke, opgaves ho maar. En dan rollen er beroerde cijfers uit: 3'en.. 4'en.. Zelfs met de herkansing. Een SE ging me goed af en die ging over balansen. Voor de rest, alles verpest.
Oud 02-05-2012, 21:57
Verwijderd
Je kan ook eens beginnen om een oefenexamens met de antwoorden erbij te maken. Je leest de vraag, kom je er niet uit, dan lees je de eerste regel van het antwoordmodel. Daarna kijk je of je de vraag verder zelf kan. Zo niet, dan bekijk je het antwoord en dan onderzoek je of je nu snapt hoe je het vraagstuk moest oplossen.
Oud 03-05-2012, 00:21
Crazyyou
Citaat:
Je kan ook eens beginnen om een oefenexamens met de antwoorden erbij te maken. Je leest de vraag, kom je er niet uit, dan lees je de eerste regel van het antwoordmodel. Daarna kijk je of je de vraag verder zelf kan. Zo niet, dan bekijk je het antwoord en dan onderzoek je of je nu snapt hoe je het vraagstuk moest oplossen.
Ja, heb ik gedaan. Zonder antwoorden zou ik het echt niet kunnen (op dit moment).
Ik kom er idd niet uit en dan pak ik het antwoord erbij, meestal begrijp ik het antwoord dan wel.
Maar of ik er zelf op kan komen?! Nee hoor.

Telkens naar het antwoordenmodel grijpen is ook niet de bedoeling maar ik begrijp er niets van. Echt niets/
Oud 04-05-2012, 09:53
Verwijderd
Gewoon doen!

Heb hier een examenbundel met 11-12 oefenexamens natuurkunde en ook wat voor bio. Zet die angst/ongemak gevoel weg van je en ga ervoor. Ookal haal je in het begin lage cijfers; who cares. Naarmate je meer oefenexamens doet, worden je cijfers ook hoger. Het hoeft niet lineair toe te nemen trouwens. Kan ook een daling in zitten. Punt is dat je inzicht krijgt in de soort vragen die je krijgt.

Je moet het zo zien; je doet een oefenexamen dat niet officieel beoordeelt gaat worden, dus denk wat makkelijker erover. En als je een lage cijfer haalt voor je oefenexamen; nou en. Daarom is het ook een oefenexamen; om mee te oefenen.
Oud 04-05-2012, 23:33
Crazyyou
Citaat:
Gewoon doen!

Heb hier een examenbundel met 11-12 oefenexamens natuurkunde en ook wat voor bio. Zet die angst/ongemak gevoel weg van je en ga ervoor. Ookal haal je in het begin lage cijfers; who cares. Naarmate je meer oefenexamens doet, worden je cijfers ook hoger. Het hoeft niet lineair toe te nemen trouwens. Kan ook een daling in zitten. Punt is dat je inzicht krijgt in de soort vragen die je krijgt.

Je moet het zo zien; je doet een oefenexamen dat niet officieel beoordeelt gaat worden, dus denk wat makkelijker erover. En als je een lage cijfer haalt voor je oefenexamen; nou en. Daarom is het ook een oefenexamen; om mee te oefenen.
Dank je dat je dit zegt, hierdoor voel ik me echt opgelucht! Van anderen hoor ik dat ik anders wel de klos ben als ik niet eens een oefenexamens naar behoren kan maken (ook docenten zeggen dat). Hoeft geen 8 te zijn volgens hen, maar op z'n minst wel een ('magere') voldoende.

Ik hoop dat het op den duur goed komt, ik heb echt geen vertrouwen in het vak M&O. Maar je hebt wel gelijk, alleen met oefenen kan je inzicht krijgen en weet je iig wat je te wachten staat. Alleen ja, wat je ongeveer scoort op je oefenexamens zul je uiteindelijk toch ook scoren op je werkelijke centraal examen?
Oud 05-05-2012, 00:15
Verwijderd
Citaat:
Dank je dat je dit zegt, hierdoor voel ik me echt opgelucht! Van anderen hoor ik dat ik anders wel de klos ben als ik niet eens een oefenexamens naar behoren kan maken (ook docenten zeggen dat). Hoeft geen 8 te zijn volgens hen, maar op z'n minst wel een ('magere') voldoende.

Ik hoop dat het op den duur goed komt, ik heb echt geen vertrouwen in het vak M&O. Maar je hebt wel gelijk, alleen met oefenen kan je inzicht krijgen en weet je iig wat je te wachten staat. Alleen ja, wat je ongeveer scoort op je oefenexamens zul je uiteindelijk toch ook scoren op je werkelijke centraal examen?
Dat laatste klopt ongeveer. Maar hou in je achterhoofd dat jij dan extra voorbereid bent op het examen. Je zult dan niet snel schrikken van rare vragen en zo ben je eerder klaar met het examen en/of hogere score.
Oud 05-05-2012, 15:33
Crazyyou
Citaat:
Dat laatste klopt ongeveer. Maar hou in je achterhoofd dat jij dan extra voorbereid bent op het examen. Je zult dan niet snel schrikken van rare vragen en zo ben je eerder klaar met het examen en/of hogere score.
Dat is waar..
Oud 05-05-2012, 17:01
vlindertje07
Avatar van vlindertje07
vlindertje07 is offline
Ik heb zelf nooit M&O gehad, dus ik weet niet of dit klopt, maar misschien dat er wel een verschil is tussen de theorie begrijpen en het ook daadwerkelijk toe kunnen passen. Een beetje zoals bij wiskunde; ook al ken je alle regeltjes en stellingen uit je hoofd, als je niet weet hoe je ze in een opgave moet gebruiken, schiet je er niet veel mee op. Het fijne is dat je over het algemeen, door veel te oefenen dus, jezelf aan kunt leren op welke manier je de vraagstukken op moet lossen.

Heb je een examenbundel? Zo niet, is het misschien een idee om die aan te schaffen? Er staan namelijk niet alleen oude examens in, maar voorafgaand daaraan staan ook heel veel oefenopgaven, voor alle verschillende domeinen. Die opgaven beginnen makkelijk, echt bij de basis, maar worden dan ingewikkelder en vragen steeds meer inzicht, en uiteindelijk zijn ze vergelijkbaar met opgaven zoals je die bij (oefen) examens tegenkomt. Op die manier leer je systematisch welke stappen je moet zetten om een bepaalde opgave op te lossen. In de kern zijn de opgaven namelijk altijd wel ongeveer hetzelfde.

Oh, en, makkelijker gezegd dan gedaan, maar laat je niet gek maken door klasgenoten en/of docenten! Je hebt nog ruim een week (?) de tijd om je zo goed mogelijk voor te bereiden en in die tijd kun je nog zoveel doen!

Heel veel succes!
Oud 06-05-2012, 21:32
Crazyyou
Citaat:
Ik heb zelf nooit M&O gehad, dus ik weet niet of dit klopt, maar misschien dat er wel een verschil is tussen de theorie begrijpen en het ook daadwerkelijk toe kunnen passen. Een beetje zoals bij wiskunde; ook al ken je alle regeltjes en stellingen uit je hoofd, als je niet weet hoe je ze in een opgave moet gebruiken, schiet je er niet veel mee op. Het fijne is dat je over het algemeen, door veel te oefenen dus, jezelf aan kunt leren op welke manier je de vraagstukken op moet lossen.

Heb je een examenbundel? Zo niet, is het misschien een idee om die aan te schaffen? Er staan namelijk niet alleen oude examens in, maar voorafgaand daaraan staan ook heel veel oefenopgaven, voor alle verschillende domeinen. Die opgaven beginnen makkelijk, echt bij de basis, maar worden dan ingewikkelder en vragen steeds meer inzicht, en uiteindelijk zijn ze vergelijkbaar met opgaven zoals je die bij (oefen) examens tegenkomt. Op die manier leer je systematisch welke stappen je moet zetten om een bepaalde opgave op te lossen. In de kern zijn de opgaven namelijk altijd wel ongeveer hetzelfde.

Oh, en, makkelijker gezegd dan gedaan, maar laat je niet gek maken door klasgenoten en/of docenten! Je hebt nog ruim een week (?) de tijd om je zo goed mogelijk voor te bereiden en in die tijd kun je nog zoveel doen!

Heel veel succes!
Bedankt voor je antwoord!
Dat is wel waar, maar dan maak ik opgaves en zie ik het nog niet. Alleen met antwoorden!
Probeer ik het opnieuw, dan weet ik het weer niet en denk ik: Ja oke.. oke.. oke.. (*bekijkt alle antwoorden) maar daarna denk ik: hier was ik nooit op gekomen! Dan begrijp ik het met het antwoordenmodel wel maar of ik daarop zou komen, nee. Echt niet.

Ik heb wel een examenbundel en daarin staan de examens waarmee ik probeer te oefenen, maar ik haak telkens weer af. Vandaag losse opgaves gemaakt, lijkt alsof ik niets begrijp. Maar goed, dan lukt het nu maar even niet, misschien dat het later weer allemaal naar boven komt. Op het examen! Al ben ik bang dat het dan telaat is...

Ik heb er zo'n slecht gevoel over om eerlijk te zijn. Maar ik blijf het proberen (al loopt het uit op niets). Je hebt wel gelijk, moet het me er niet van aantrekken en idd nog een week te gaan. Jammer dat M&O een van de eerste examens is! Maar goed. Alle examens komen toch een keer aan bod he. Dank je wel voor je advies!!

Doe je ook examen dit jaar?
Oud 07-05-2012, 18:14
vlindertje07
Avatar van vlindertje07
vlindertje07 is offline
Dat herken ik wel, hoor (het *bekijkt alle antwoorden en denkt dan 'hier was ik nooit op gekomen'* gedeelte). Ik had dat dus met wiskunde. Het was overigens mijn eigen stomme schuld, want ik had er het hele jaar totaal niets aan gedaan en ben pas 2 weken voor het examen begonnen met eens een boek open te slaan. En toen sloegen de zenuwen toe, haha.
Maar..uiteindelijk is het wel gelukt, dankzij het oefenen met de examenbundel (had een 7,5 op het CE). In het begin lijken die opgaven idd allemaal onbekend (en dan schiet je nog meer in de stress), maar dat is vaak ook een kwestie van even doorzetten. En soms is ook zo dat een bepaald vak je gewoon niet ligt en dan moet je er alsnog maar het beste van proberen te maken denk ik.. Op het examen komen vaak ook theorievragen terug, dus daar zou je punten op kunnen scoren! Daarbij krijg je bij bereken-vragen ook punten voor het noemen van de toe te passen formule of het omrekenen van bepaalde eenheden (en ook de toepassingen van alle formules kun je wellicht uit je hoofd leren?). En uit het veel oefenen (of desnoods bestuderen van oefenopgaven met de antwoorden) zou je op kunnen maken bij welk soort vragen ze welke formules en berekeningen willen zien (om maar even bij wiskunde te blijven, want daar weet ik tenminste iets vanaf , als ze je vragen om de oppervlakte onder een grafiek te berekenen, kun je daaruit al afleiden dat je daarbij een integraal moet opstellen).

Uit bovenstaande had je waarschijnlijk al begrepen dat ik niet dit jaar examen doe (vorig jaar gedaan).
Oud 08-05-2012, 10:33
Crazyyou
Citaat:
Dat herken ik wel, hoor (het *bekijkt alle antwoorden en denkt dan 'hier was ik nooit op gekomen'* gedeelte). Ik had dat dus met wiskunde. Het was overigens mijn eigen stomme schuld, want ik had er het hele jaar totaal niets aan gedaan en ben pas 2 weken voor het examen begonnen met eens een boek open te slaan. En toen sloegen de zenuwen toe, haha.
Maar..uiteindelijk is het wel gelukt, dankzij het oefenen met de examenbundel (had een 7,5 op het CE). In het begin lijken die opgaven idd allemaal onbekend (en dan schiet je nog meer in de stress), maar dat is vaak ook een kwestie van even doorzetten. En soms is ook zo dat een bepaald vak je gewoon niet ligt en dan moet je er alsnog maar het beste van proberen te maken denk ik.. Op het examen komen vaak ook theorievragen terug, dus daar zou je punten op kunnen scoren! Daarbij krijg je bij bereken-vragen ook punten voor het noemen van de toe te passen formule of het omrekenen van bepaalde eenheden (en ook de toepassingen van alle formules kun je wellicht uit je hoofd leren?). En uit het veel oefenen (of desnoods bestuderen van oefenopgaven met de antwoorden) zou je op kunnen maken bij welk soort vragen ze welke formules en berekeningen willen zien (om maar even bij wiskunde te blijven, want daar weet ik tenminste iets vanaf , als ze je vragen om de oppervlakte onder een grafiek te berekenen, kun je daaruit al afleiden dat je daarbij een integraal moet opstellen).

Uit bovenstaande had je waarschijnlijk al begrepen dat ik niet dit jaar examen doe (vorig jaar gedaan).
Juist ja! En inderdaad, dan slaan de zenuwen echt toe. Gelijk heb je. Ik heb M&O al dinsdag, hoop er echt het beste van te maken! Maar als het niet lukt, zakt de moed weg. Alleen is daar geen tijd meer voor, omdat alle examens zo snel voorbij gaan!

Dat klopt idd, alleen hoop ik niet dat het zo'n examen wordt met alleen maar theorie en zeker niet met alleen berekeningen. Balansen zou wel fijn zijn (dat is nog het enige waar ik wat van bak). Bedankt voor je advies, ik zal me zeker wat meer richten op theorie, het toepassen van formules krijg ik onderhand door..

Trouwens, wat heb je goed gepresteerd voor wiskunde! Dit geeft me weer een beetje extra hoop (dat het nog niet te laat is om (verder) te leren). Dank je wel!
Oud 13-05-2012, 21:58
Dennisdutch
Beste Vlindertje.

Tijdens het examen M&O, mag je je grafische rekenmachine gebruiken. En het is toegestaan, om alle formules, theorie, etc in je rekenmachine te zetten en als informatiebron te gebruiken tijdens je examen. Dit is natuurlijk een laatste redmiddel.

Verder, probeer met het antwoordenboek erbij zoveel mogenlijk vragen te maken uit het boek (antwoorden staan ook op internet)

Mvg, Dennis

(Sorry voor de spelfouten, dyslexie)
Oud 13-05-2012, 22:34
Joke:D
Joke:D is offline
Misschien een beetje laat, maar misschien werkt dit. Ik heb voor Engels International Baccaleureate examen gedaan. Daar mag je de eerste 5 minuten nadat je je examen open mag maken niet schrijven. Dat vind ik best een goede tip. Eerst 5 minuten alleen lezen en niet schrijven. Niet bedenken hoe je hem zult aanpakken, maar gewoon kijken wat er staat. Heb je het hele examen doorgelezen begin je opnieuw en schrijf je bij de opgave welk onderdeel van de stof erbij hoort. Dan kijk je het nog eens door en bedenk je, welke opgave ligt me het meeste? Met die begin je. Dan ben je rustig op gang gekomen en onbewust ben je toch al bezig met het verwerken van de vragen waar je normaal geen beginnen aan mee zou weten.
Oud 15-05-2012, 14:08
vlindertje07
Avatar van vlindertje07
vlindertje07 is offline
Citaat:
Juist ja! En inderdaad, dan slaan de zenuwen echt toe. Gelijk heb je. Ik heb M&O al dinsdag, hoop er echt het beste van te maken! Maar als het niet lukt, zakt de moed weg. Alleen is daar geen tijd meer voor, omdat alle examens zo snel voorbij gaan!

Dat klopt idd, alleen hoop ik niet dat het zo'n examen wordt met alleen maar theorie en zeker niet met alleen berekeningen. Balansen zou wel fijn zijn (dat is nog het enige waar ik wat van bak). Bedankt voor je advies, ik zal me zeker wat meer richten op theorie, het toepassen van formules krijg ik onderhand door..

Trouwens, wat heb je goed gepresteerd voor wiskunde! Dit geeft me weer een beetje extra hoop (dat het nog niet te laat is om (verder) te leren). Dank je wel!
Als het goed is, ben je nu bezig met M&O toch? Ben benieuwd hoe het is gegaan..!
Oud 16-05-2012, 13:39
Imn
Imn is offline
-

Laatst gewijzigd op 17-05-2012 om 12:04.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HKU 18+ toets 2012
D'Artagnan
0 25-05-2012 14:30
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Eindexamens oefenen
Gast1234
2 23-09-2011 22:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Slecht in Engels tekst verklaren, Help!
BartSmit
7 07-05-2011 17:42
Eindexamens 2011 Eindexamen oefenen met Scholieren.com!
Simon
9 13-04-2011 14:58
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Online opdrachten
boet
3 30-09-2009 14:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.