Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2011, 14:51
matthijssie95
matthijssie95 is offline
Een fietser gaat een helling af en haalt na een bepaalde tijd een snelheid van 8,0 m/s. De luchtweerstand is op dat moment 70 N. De massa van de fiets en de fietser is samen 70 KG.
De grafiek van de luchtweerstandswrijving neemt steeds sneller toe. dus als bij de linkerkant van de letter U. Deze grafiek heeft een hoogste punt van 110 N.

1. Is er sprake van rolweerstand? En waarom?
2. Bereken de hoek van de helling.

Maar met Ekin en Ezw kwam ik er niet uit!
Hoe moet dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2011, 14:51
matthijssie95
matthijssie95 is offline
Oja, zonder te trappen!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 17:35
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Wat ik me nog kan herinneren van JAREN terug (correct me if i'm wrong)

a)Nee bij constante snelheid is er geen rolweerstand.
b) is daar niet een formule voor in je boek?
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:14
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
b) Hmm ik weet niet zeker of het goed is, maar ik denk dat het dit is:

Het is een constante snelheid (van 8 m/s) dus Fres = 0. Zet alle krachten die een rol spelen in een schets, die heb ik even in paint gemaakt. Omdat Fres = 0 geldt dat de luchtweerstand gelijk is aan de horizontale component van de zwaartekracht, de ervoor zorgt dat je naar beneden gaat, oftewel Fzw,x = 70N. De hoek (ik noem hem even a) die je moet berekenen is te berekenen door de overstaande zijde / schuine zijde te doen, en dan vervolgens de sinus van de hoek door het getal dat je krijgt te delen, simpeler gezegd: sin a = overstaande / schuine. Je hebt vast wel eens van sos cas toa gehoord, daarom is dit zo. De overstaande is Fzw, dat is 70 kg * 9,81 = 686,7 N. De schuine is Fzw,x, dat is 70 N.

Wat je krijgt: 686,7 : 70 = x, doe dan sin-1(x), en de uitkomst die je krijgt is je hoek, als je het berekent krijg je ongeveer 5,85 graden.

Nogal lastig uit te leggen als ik het in tekst moet zetten, dus ik hoop dat je het begrijpt! Succes
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: bmp Helling.bmp (193.4 KB, 50x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:18
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Er is altijd rolweerstand, dit komt door de ketting, banden en dergelijke. De totale weerstand in dit geval is de luchtweerstand + de rolweerstand. Omdat de snelheid constant blijft is de resulterende kracht 0 (dus Fres = Fzw - Fwr -> Fzw = Fwr).

Volgens mij kan je in die grafiek ook aflezen wat de luchtweerstand is bij 8m/s, dit optellen bij de rolweerstand geeft de totale weerstand. Dan weet je ook de diagonale component van de zwaartekracht aangezien die gelijk is aan de wrijvingskracht en je weet de verticale component van de zwaartekracht (Fzw = m*g). Nu kun je de hoek berekenen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 19:24
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Er is altijd rolweerstand, dit komt door de ketting, banden en dergelijke. De totale weerstand in dit geval is de luchtweerstand + de rolweerstand. Omdat de snelheid constant blijft is de resulterende kracht 0 (dus Fres = Fzw - Fwr -> Fzw = Fwr).

Volgens mij kan je in die grafiek ook aflezen wat de luchtweerstand is bij 8m/s, dit optellen bij de rolweerstand geeft de totale weerstand. Dan weet je ook de diagonale component van de zwaartekracht aangezien die gelijk is aan de wrijvingskracht en je weet de verticale component van de zwaartekracht (Fzw = m*g). Nu kun je de hoek berekenen.
Ooh ja goeie! Dan is het enige wat je moet veranderen de 70N in je berekening, en verandert dus ook je hoek.

Citaat:
Wat je krijgt: 686,7 : 70 = x, doe dan sin-1(x), en de uitkomst die je krijgt is je hoek, als je het berekent krijg je ongeveer 5,85 graden.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 15:45
matthijssie95
matthijssie95 is offline
Ik snap het, dank jullie
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 14:10
the economist
the economist is offline
Ik heb wel eens in de bergen gereden, en ook de 8 m/s = 56 km/h en de 70 kilo kloppen wel aardig, dus dan kom ik gevoelsmatig op een hellng van 6-7 %. Alle wiskunde laat ik hierbij buiten beschouwing.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 14:17
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik heb wel eens in de bergen gereden, en ook de 8 m/s = 56 km/h en de 70 kilo kloppen wel aardig, dus dan kom ik gevoelsmatig op een hellng van 6-7 %. Alle wiskunde laat ik hierbij buiten beschouwing.
Uhm... 8m/s is niet 56 km/h. 8m/s is 28.8km/h
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 14:18
the economist
the economist is offline
Citaat:
Uhm... 8m/s is niet 56 km/h. 8m/s is 28.8km/h
Op een afrondingsfout kan ik dit niet gooien
Nee, 28 in een 'afdaling' doet zijn naam geen eer aan. Bovendien moet je gewoon bijtrappen bij die lage snelheden. Maar gezien de opgave zou ik dan denken aan, en dit wordt echt schatten, een helling van 3%.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 15:36
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Helaas heeft de TS niet even gezegd wat de rolweerstand en luchtweerstand zijn.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 15:45
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Helaas heeft de TS niet even gezegd wat de rolweerstand en luchtweerstand zijn.
rol = 0 bij constante snelheid en de luchtweerstand is 70N staat er wel
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 19:06
Auke Akkerman
Klopt niet helemaal, Soscastoa is de way, maar je moet wel de goed overstaande en schuine hoek kiezen. De kracht langs de heuvel = 70N, is de overstaande component. De zwaartekracht is (ong.) 700N en dat is de schuine component. Dus sin(a) = 70/700= 0,1. Voor kleine waarden van a is sin(a) gelijk (ong) aan zn argument. De helling is dus 0.1 rad. Dat is 5.73 graden.

Bij VaBèta in Amsterdam geven we zowel bijles als examentrainingen in de meivakantie. We hebben nog enkele plaatsen voor de vakken, scheikunde, natuurkunde en wiskunde op zowel VWO als HAVO niveau. Kleine groepen, persoonlijk programma, enthousiaste en professionele docenten. En... goedkoop! 250 euro voor drie dagen.
Zie www.vabeta.nl voor meer info.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Modelleren van een skischans in Coach
Annn
2 15-04-2010 15:58
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] twee vraagjes
Compactme
2 27-10-2005 15:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Arbeid en Energie, vraagjes
Pyromaniac
15 26-03-2005 12:02
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Na] Zwaartekracht op helling
nienie
6 14-11-2003 18:31
Eindexamens 2003 [Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging!
Snufje
52 27-05-2003 08:52
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.