Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2010, 16:24
kerel123421
kerel123421 is offline
ik heb een vraag over luxe verzuim

een vriend van mij is 19 en heeft vrij gevraagt om op vakantie te gaan vanwege een trouwdag van 25 jaar
nou heeft die dat niet gekregen omdat het luxe verzuim zou wezen
hij is 19 dus hij is niet meer leerplichtig.
hij wilt tog gaan
wat zijn de gevolgen als die gaat ?
hij heeft studie financiering

kerel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2010, 14:13
fib
Avatar van fib
fib is offline
Ik weet niet welke opleiding hij volgt. Als je studiefinanciering ontvang volg je meestal een mbo-hbo of wo opleiding. Een opleiding kan misschien een aanwezigheidsplicht ingesteld hebben. Daar voldoet hij dan even niet aan. Welke consequenties er verbonden zijn aan zijn eventuele afwezigheid verschilt per opleiding en per school.

Verder ben je op de leefdtijd van 19 jaar, niet meer leerplichtig dus de leerplichtambetanaar zal zich er niet mee bemoeien.

Hij moet zich gewoon ziek melden
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 14:14
ganralph
ganralph is offline
Dat ligt er aan op welke school hij zit. Ervan uitgaande dat hij mbo, hbo of wo doet, dan mag de onderwijsinstelling zelf bepalen wat ze doen. Veel universiteiten doen niet moeilijk als een student gewoon niet op komt dagen, maar andere scholen sluiten je bijvoorbeeld uit voor een volgend tentamen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 08:08
kerel123421
kerel123421 is offline
het probleem is dat die al iets heeft gezegt tegen de leraren dat die op vakantie gaat

maar die aanvraag is niet geaccepteerd
dus ziekmelden gaat nu lastig ,

zijn leraar heeft al gezegt dat DUO misschien moeilijk doet ,
dat is dus zijn enige probleem ,
hij wilt niet zijn studie financiering kwijt raken
hij is student op mbo
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 11:30
fib
Avatar van fib
fib is offline
Hoelang wil hij dan op vakantie?

Ik kan me niet voorstellen dat DUO lastig gaat doen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 14:00
kerel123421
kerel123421 is offline
11 of 12 dagen dacht ik ,
hij mist in totaal 8 of 9 schooldagen

maar mij lijkt het zelf ook geen probleem
want hij is wel vaak aanwezig
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ziekmelden; buikgriep, probleem opgelost
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 21:42
kerel123421
kerel123421 is offline
ja maar hij heeft het dus gestuurd naar de leraren
en die hebben het door gegeven naar de onderwijsmanager

kreeg net een email van wat hij terug kreeg

het valt onder luxe verzuim Leerplicht staat niet toe dat studenten in de school periode op vakantie gaat. De student is ouder dan 18. dit zullen wij melden bij DUO

maar het ziekmelden word dus wel een beetje moeilijk zo .
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 02:04
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Ik snap niet waarom er staat "Leerplicht staat niet toe dat" gezien leerplicht er naar mijn weten niets mee te maken heeft op zijn leeftijd.
__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 09:16
ganralph
ganralph is offline
De "gewone" leerplicht geldt tot 16 jaar.
Vervolgens krijg je te maken met de "kwalificatieplicht" tot 18 jaar. (Dit houdt in dat iedereen leerplichtig is tot hij 18 is óf hij minimaal een mbo-2 of havo-diploma heeft.)

Maar er is nog een derde categorie: jongeren die ouder zijn dan 18, maar jonger dan 23, die nog niet aan de kwalificatieplicht hebben voldaan en die nog ingeschreven staan op een middelbare school of MBO-opleiding. Over deze jongeren moet de school in geval van verzuim of verwijdering verantwoordelijkheid afdragen die vergelijkbaar is met de "echte" leerplicht. Dit is geregeld in wetsartikelen WEB 8.1.1 en 8.1.1a.

Kortom: als de school het verzuim ongeoorloofd vindt, kúnnen ze hier melding van maken. Als dit leidt tot uitsluiting (hij mag het jaar niet meer afmaken of zo), dan heeft dit gevolgen voor zijn stufi ja. Aan de andere kant is dit wel een grote stap voor 9 dagen verzuim en ik weet niet hoe er in de praktijk met deze wetsartikelen wordt omgegaan.

Maar het is dus niet uitgesloten dat de school gelijk heeft
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 15:10
kerel123421
kerel123421 is offline
ik denk zelf dat ze het gewoon er bij zetten omdat ze geen zin hadden om te kijken hoe oud die was ,

hij is oudste in de klas .
en bijna allemaal is 17 18 ,
dat ze beide gevolgen hebben gegeven

maar joh , heb gehoord dat die tog wel gaat

zijn tickets zijn al binnen
en hij meld zich gewoon ziek denk ik
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 09:01
Verwijderd
Ze kunnen hier wel consequenties aan verbinden, zoals inderdaad hem uitsluiten voor de vakken die hij mist door dit ongeoorloofde verzuim, of hem zelfs van de opleiding gooien. En DUO kan hem inderdaad ook korten op zijn stufi, dat staat voor zover ik weet los van zijn leeftije. Geen idee op wat voor termijn ze zoiets doen, misschien pas als iemand een maand of langer niet komt opdagen. Maar ik zou hier echt wel mee uitkijken hoor...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 17:59
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
maar het ziekmelden word dus wel een beetje moeilijk zo .
Hoezo? melden jullie je ziek bij de leraar dan?

wij doen dat bij de administratie, telefonisch, dan staat het op papier, en de papieren werkelijkheid is waarheid...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.