Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2011, 20:36
Rayu
Rayu is offline
Ik ben recent 18 geworden en ik ontvang een scholierenbijdrage van ong. 180 euro per maand. Na de zomer begin ik een studie aan de universiteit. Een paar jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden en sindsdien is er constant geklaag over 'te weinig geld'. Zelf gaan ze wel met hun nieuwe partners uit eten en op vakantie, maar ik word daar buiten gehouden.

Ik woon tot ik op kamers ga bij mijn moeder en deze verwacht nu dat ik 100 euro van mijn scholierenbijdrage per maand afdraag, omdat ze geen kinderbijslag meer voor me krijgt. Ben ik gerechtvaardigd hier goed pissig over te worden, aangezien ze vier dagen in de week werkt, teert op alimentatie en ik elk weekend heen en weer gesmeten word tussen mijn ouders omdat ze liever bij hun partner zijn? Voor ze scheidden en geen twee huizen nodig hadden om elkaar niet in de haren te vliegen was er geld zat, dus naar mijn mening; wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten, en dat behoor ik hier niet te doen.

PS dit is halverwege ook een soort van hartluchting geworden, dat was oorspronkelijk niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2011, 20:49
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
wat moet je allemaal betalen van die bijdrage?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 20:58
Rayu
Rayu is offline
Citaat:
wat moet je allemaal betalen van die bijdrage?
Lesmateriaal, boeken, reiskosten. Ik betaal er op het moment ook andere dingen van, zoals boodschappen, kapper, lenzen, etc. Omdat ik ook al 2 jaar ziek ben kan ik niet gaan werken en dus spoelt mijn spaargeld langzaam weg.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 21:34
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Lesmateriaal, boeken, reiskosten. Ik betaal er op het moment ook andere dingen van, zoals boodschappen, kapper, lenzen, etc. Omdat ik ook al 2 jaar ziek ben kan ik niet gaan werken en dus spoelt mijn spaargeld langzaam weg.
hmm probeer je moeder duidelijk te maken dat die kinderbijslag was om aan jou uit te geven, dat die scholierenbijdrage daar ook voor is en dat het dus niks uitmaakt of je al die nuttige dingen zelf koopt van die bijdrage, of dat je het aan haar geeft en zij vervolgens je opleiding betaalt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 21:37
Rayu
Rayu is offline
Citaat:
hmm probeer je moeder duidelijk te maken dat die kinderbijslag was om aan jou uit te geven, dat die scholierenbijdrage daar ook voor is en dat het dus niks uitmaakt of je al die nuttige dingen zelf koopt van die bijdrage, of dat je het aan haar geeft en zij vervolgens je opleiding betaalt.
Die kinderbijslag ging ook niet altijd naar mij, ze heeft zelf een veel hogere levensstandaard dan ik. Nu het geld bij mij binnenkomt begin ik dit pas te merken.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 21:46
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Jij bent 18 en het geld komt op jou rekening binnen. Je moeder kan hoog of laag springen maar als je niet wil hoef je helemaal niets af te dragen. Ik lees dat je zelf je schoolkosten moet betalen, dus het is niet meer dan redelijk dat de tegemoetkoming scholieren daar ook aan besteed wordt. En zo te lezen besteed je moeder het geld aan andere zaken, dus bij jou is het in veel betere handen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 21:53
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Die kinderbijslag ging ook niet altijd naar mij, ze heeft zelf een veel hogere levensstandaard dan ik. Nu het geld bij mij binnenkomt begin ik dit pas te merken.
haha reken maar dat jij duurder bent dan die kinderbijslag. dat je niet merkt waar je ouders dat geld aan uitgaven, betekent niet dat ze zelfs nog minder dan die bijslag aan jou uitgaven: eten, wonen, kleding, opvang, school(spullen), cadeautjes, verzekeringen, vakantie, uitstapjes enz enz enz.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 22:00
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Citaat:
haha reken maar dat jij duurder bent dan die kinderbijslag. dat je niet merkt waar je ouders dat geld aan uitgaven, betekent niet dat ze zelfs nog minder dan die bijslag aan jou uitgaven: eten, wonen, kleding, opvang, school(spullen), cadeautjes, verzekeringen, vakantie, uitstapjes enz enz enz.
'Lesmateriaal, boeken, reiskosten. Ik betaal er op het moment ook andere dingen van, zoals boodschappen, kapper, lenzen, etc.'
Wat ik uit dit citaat haal is dat Rayu dat allemaal zelf moet betalen. Dus het geld gaat schijnbaar wel naar andere dingen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 22:03
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
'Lesmateriaal, boeken, reiskosten. Ik betaal er op het moment ook andere dingen van, zoals boodschappen, kapper, lenzen, etc.'
Wat ik uit dit citaat haal is dat Rayu dat allemaal zelf moet betalen. Dus het geld gaat schijnbaar wel naar andere dingen.
Ik snap niet wat je bedoelt, ik heb het over de kinderbijslag die zijn ouders eerder kregen en niet over de scholierenbijdrage die hij nu zelf krijgt. Over welk geld heb jij het?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 22:20
Rayu
Rayu is offline
Citaat:
Ik snap niet wat je bedoelt, ik heb het over de kinderbijslag die zijn ouders eerder kregen en niet over de scholierenbijdrage die hij nu zelf krijgt. Over welk geld heb jij het?
Het gaat erom dat ze altijd al aan zichzelf veel meer uitgaf dan aan mij. Natuurlijk heb ik meer gekost dan kinderbijslag, maar verhoudingsgewijs ging er van elke euro veel meer naar haar. Nu moet ze het zonder kinderbijslag stellen en dus eist ze 100 euro van mij (meer dan de helft van wat ik krijg). Je moet ook begrijpen dat ik veel doe in het huishouden en daar ook voor betaal. Dus als ik vroeg thuis ben doe ik boodschappen en kook ik, die kosten aan boodschappen krijg ik niet of met veel moeite terug en ze probeert steeds meer op me af te schuiven.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 22:42
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Ik zeg nergens dat je haar geld moet geven, ik reageerde alleen op jouw uitspraak dat die kinderbijslag niet aan jou werd uitgegeven.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 16:02
Verwijderd
wat is scholierenbijdrage?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 16:30
McGrijns
Avatar van McGrijns
McGrijns is offline
Je hoeft het dus niet af te geven. Gezien het feit dat je toch al bijna alle schoolgerelateerde kosten zelf draagt, zou ik het ook gewoon niet doen.

Wat ik me wel afvraag is wat je moeder nog wel voor je betaalt als jij al je eigen schoolspullen betaalt en bovendien ook nog wel eens voor het eten zorgt.
__________________
It pays to be a winner.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 17:00
Verwijderd
@Duck: Scholierenbijdrage is een bijdrage die je krijgt als je 18 jaar of ouder bent en je nog steeds op de middelbare school zit. Je ouders ontvangen na je 18de geen kinderbijslag meer, dus hebben ze dit bedacht zodat het toch een deel tegemoetkoming is voor kosten voor school en dergelijke. Eigenlijk heet het een tegemoetkoming scholieren.

OT: Ik vind dit een vervelende situatie voor je. Kun je niet eens met je moeder gaan praten? Duidelijke afspraken maken? Als jij nu 100 euro aan boodschappen uitgeeft, en je betaalt haar voortaan 100 euro, dan hoef je geen boodschappen meer te doen. Maar doe dat dan ook echt niet, of kook/haal alleen voor jezelf. Als dit heel veel ruzie oplevert is het misschien heel hard, maar dan zou ik dus gewoon zsm uit huis gaan en gaan lenen om alles te betalen, want dit is volgens mij psychologisch ook vrij vermoeiend.
Kun je niet bij je vader wonen, of is dat totaal geen optie?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Vraagje over de studiefinanciering.
Charly Brown
25 24-08-2006 18:52
Werk, Geld & Recht Te laat met het aanvragen van mijn stufi
Sasjeliefff
23 10-08-2006 09:33
Liefde & Relatie Betalen...
mzzlman
87 07-03-2005 14:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.