Oud 08-08-2018, 17:48
nikkimcrway
Avatar van nikkimcrway
nikkimcrway is offline
Ja, het is nog zomer, maar ik wil er op tijd bij zijn voordat het weer zover is. Mijn standaard jaarlijkse winterdepressie. Mijn vraag is wat ik er zou tegen kunnen doen? Ik zal uitleggen wat het voor mij betekent...

In de zomer ben ik energiek, vrolijk, gelukkig, zit ik niet graag binnen en wil altijd bezig zijn, denk ik heel positief, ben ik een echte levensgenieter en wil ik altijd nieuwe dingen uitproberen! Maar wanneer de koude maanden aanbreken is er een enorm keerpunt...
Uit bed komen is onmogelijk, ik ben niet in staat om dingen te doen, ik heb uren nodig om iets van energie te krijgen, ik zie het negatieve in alles, niemand ziet me meer lachen want ik ben altijd verdrietig en het is niet alsof ik leef. Het is alsof ik gewoon besta. Het kan zo erg worden dat ik niks goed meer in de toekomst zie, wil huilen bij alle kleine dingen die ik moet doen en soms ook echt huil. Maandenlang kom ik dan nergens aan toe, al zijn het dingen die ik leuk vind zoals tekenen. Ik heb er de positieve energie niet voor.

Mijn vraag is wat ik hier tegen zou kunnen doen? Extra informatie is dat ik een lichte vorm van autisme heb. Mijn moeder zegt dat ik daardoor extra gevoelig voor kou ben

Mvg,
Nikki
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2018, 17:51
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Lichttherapie!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 08-08-2018, 17:58
nikkimcrway
Avatar van nikkimcrway
nikkimcrway is offline
Citaat:
Lichttherapie!
Dat ben ik inderdaad aan het overwegen! Ik heb echter erge slaapproblemen sinds kleins af aan, dat het uren duurt voordat ik in slaap kom. Daarom dat ik bang ben dat lichttherapie het erger gaat maken (door de vermindering van melatonine in het bloed). Maar ik kan het altijd proberen!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2018, 20:23
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je moet die lamp ook niet s avonds gebruiken! Je gebruikt hem s ochtends als je opstaat een half uurtje.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 09-08-2018, 08:59
Verwijderd
Ik heb geen idee hoe je leven er precies uitziet maar ik had ook altijd last van een winterdip (niet zo extreem als jij) en ga sinds vijf jaar in de winter naar de zon. Naar de andere kant van de wereld. Minimaal twee weken. Sindsdien totaal geen last meer van gehad.

Je gaat nu waarschijnlijk zeggen dat dat onmogelijk is voor je en dat snap ik best. Maar het is wel een erg effectieve methode voor mij, als je ooit in de gelegenheid bent toch echt het proberen waard.

Ik ben vier van de vijf keer minimaal vier weken weggeweest, rondgereisd door Australië en Nieuw-Zeeland. De rest van de winter vloog voorbij, vol energie, geen griep gehad of zo, voelde me echt super. Als het bij jou echt zo erg is, is het wellicht de moeite waard om alles op alles te zetten om ook zoiets een keer te kunnen doen. Er zijn uiteraard geschikte bestemmingen dichterbij en goedkoper dan de door mij genoemde landen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2018, 10:01
nikkimcrway
Avatar van nikkimcrway
nikkimcrway is offline
Citaat:
Ik heb geen idee hoe je leven er precies uitziet maar ik had ook altijd last van een winterdip (niet zo extreem als jij) en ga sinds vijf jaar in de winter naar de zon. Naar de andere kant van de wereld. Minimaal twee weken. Sindsdien totaal geen last meer van gehad.

Je gaat nu waarschijnlijk zeggen dat dat onmogelijk is voor je en dat snap ik best. Maar het is wel een erg effectieve methode voor mij, als je ooit in de gelegenheid bent toch echt het proberen waard.

Ik ben vier van de vijf keer minimaal vier weken weggeweest, rondgereisd door Australië en Nieuw-Zeeland. De rest van de winter vloog voorbij, vol energie, geen griep gehad of zo, voelde me echt super. Als het bij jou echt zo erg is, is het wellicht de moeite waard om alles op alles te zetten om ook zoiets een keer te kunnen doen. Er zijn uiteraard geschikte bestemmingen dichterbij en goedkoper dan de door mij genoemde landen.
Heel erg fijn om te horen dat dat voor jou heel goed werkt!!
Ik had ook al in gedachte dat zoiets zou kunnen helpen, maar het kost wel veel geld. Maar héél toevallig komt het net zo uit dat ik in maart een weekje naar Curaçao ga! Ja, maart is wel wat laat aangezien het vanaf oktober/november al zeker te koud voor me is, maar beter iets dan niets. Bedankt voor de tip!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2018, 19:50
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Je verhaal klinkt erg herkenbaar! Ik overweeg nu een cursus te gaan doen, gewoon een creatieve hobby cursus. Misschien, aangezien ik lees dat je van tekenen houdt, is dat ook wel iets voor jou. Dan heb je in elk geval eens per week een besteding voor je avond en dwing je jezelf op die manier ook wat meer om naar buiten te gaan.

Ik heb zelf ook autisme, heb nog nooit eerder gehoord dat autisme en overgevoelig zijn voor kou gelinkt aan elkaar zijn. Ik denk persoonlijk dat het meer komt doordat het vroeg donker is.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2018, 00:15
nikkimcrway
Avatar van nikkimcrway
nikkimcrway is offline
Citaat:
Je verhaal klinkt erg herkenbaar! Ik overweeg nu een cursus te gaan doen, gewoon een creatieve hobby cursus. Misschien, aangezien ik lees dat je van tekenen houdt, is dat ook wel iets voor jou. Dan heb je in elk geval eens per week een besteding voor je avond en dwing je jezelf op die manier ook wat meer om naar buiten te gaan.

Ik heb zelf ook autisme, heb nog nooit eerder gehoord dat autisme en overgevoelig zijn voor kou gelinkt aan elkaar zijn. Ik denk persoonlijk dat het meer komt doordat het vroeg donker is.
Goed plan! En ja, ik weet het ook niet zeker, maar ook mijn psycholoog denkt dat ik extra gevoelig ben voor kou door het autisme. Net zoals sommige mensen met autisme gevoelig zijn voor hoge geluiden bijvoorbeeld
Met citaat reageren
Oud 24-08-2018, 16:11
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Herkenbaar, ik heb sinds vorig jaar een daglichtlamp van de Philips en dat helpt heel goed! Succes!
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Winterdepressie
Verwijderd
7 02-01-2007 11:03
Lichaam & Gezondheid winterdepressie
otkhus
15 17-11-2004 19:38
Psychologie winterdepressies...
Fantôme
48 25-12-2003 23:01
Psychologie winterdepressie
¤Aylin¤
36 29-04-2003 11:02
Psychologie Winterdepressie...
Parlaatje
2 07-11-2002 20:46
Psychologie winterdepressie
Gwenniej
4 29-04-2002 12:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.