Oud 09-12-2011, 23:31
Lizcake
Avatar van Lizcake
Lizcake is offline
Hallo iedereen,
dit is het enige subforum wat ik kon vinden wat me gepast leek deze vraag in te posten, mijn excuses als dit niet zo is.

Ik zit met een probleem, ik zit op een Luzac Lyceum -heb in totaal 1.5 jaar gemist, de helft van 2vwo en heel 3vwo, lang verhaal- vooral vanwege het feit dat het een 'huiswerkvrije' school is, ik kan me er gewoon niet toe aanzetten mijn huiswerk thuis te maken.
Er is ADD geconstateerd en daar slik ik medicatie voor wat mijn leven al een heel stuk ordelijker maakt, dit is ook een reden om naar het Luzac te gaan vanwege de kleinschaligheid etc. Ik heb in het buitenland gewoond en een flink pestverleden, zaken die ook bijdroegen aan de keuze.
Nu doe ik op mijn 15e 3vwo in een gemengde klas en het gaat verrassend goed, op mijn rapport sta ik gemiddeld afgerond een negen. Dit is natuurlijk vooral geluk, maar ik merk dat door het huiswerk maken en de begeleiding ik de stof snel oppik en toe kan passen. Dit tot ergernis van vele klasgenoten, wat ik dan ook weer jammer vind.
Op mijn achtste is mijn IQ getest, er kwam 142 TIQ uit. Dit duidt op hoogbegaafdheid, het kan best zijn dat het met de jaren wat af is gezwakt.
Mijn vraag is, is er een mogelijkheid je staatsexamen te doen/te versnellen als je er klaar voor bent, ook al ben je 15? Mijn ouders en ik zijn ervan overtuigd, na het inzien van proefexamens, dat ik hiertoe in staat ben mits mij de juiste leerstof aangeboden wordt.
Probleem is echter dat Luzac College -dus niet waar ik nu zit- 5 en 6 in één biedt als enige versnellingsmogelijkheid.
Wie kan me helpen? Ik heb op elke site gezocht maar ik kan nergens duidelijk vinden hoe het nou precies zit met eindexamens en officiële versnelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2011, 07:24
Verwijderd
Waarom zou je het sneller willen doen?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2011, 08:24
HeleenvandeGees
HeleenvandeGees is offline
Citaat:
Waarom zou je het sneller willen doen?
Omdat ze zich nu waarschijnlijk verveelt op school of het te gemakkelijk vind. Ik kan het best begrijpen dat ze iets versnelt wil doen. Ik kan je helaas niet verder helpen, mijn school heeft ook problemen met dingen versnelt doen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2011, 10:42
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Misschien een stom idee en niet waar je naar vroeg, maar als je het versnelt wil doen omdat je dit heel makkelijk redt (en je dus verveelt) is het dan geen idee om het zwaarder te maken door naar een normale middelbare school te gaan?

Ik snap dat het nú heel goed is dat je gedwongen wordt om je huiswerk te maken, maar na je vwo ga je naar een universiteit (of hbo) en dáár gebeurt dat niet meer. En als je dan helemaal nooit geleerd hebt om huiswerk te moeten maken en altijd hebt geleund op de begeleiding en dat je het móet maken, denk ik dat het wel eens een behoorlijk probleem kan worden als het ineens wel allemaal zelf moet. En dat het goed is als je nu alvast (als je nog 'maar' op de middelbare school zit en het nog veel meer begeleid is) een beetje leert om zelf je huiswerk wel of niet te maken. Zeker als je weet dat je daar moeite mee hebt.

En dat is weliswaar niet moeilijker qua vwo, een gewone school, lijkt me, maar wél moeilijker m.b.t. bijvoorbeeld het huiswerk maken. En je school af maken (ook wo of hbo) leunt niet alleen op verstand en IQ, maar ook op jezelf ertoe zetten om dingen te maken. Toevallig ben ik daar zelf ook niet zo goed in, en ik vrees ook een beetje voor de universiteit en dat dingen dan ineens moeilijker worden (ik zit nu in 6 vwo) maar als ik altijd gedwongen zou zijn het te maken en er niet zelf verantwoordelijk voor was, dan had ik het denk ik helemaal moeilijk gekregen. Ik ben nu tenminste nog zelf verantwoordelijk als ik dingen weer eens niet leer.

En er zijn natuurlijk ook kleinschalige middelbare scholen. Weliswaar zullen de klassen groter zijn, dat is dan misschien een beetje jammer. Maar dat kan ook weer goed zijn, juist omdát het moeilijk is en omdat het niet gaat. Misschien iets minder leuk, maar wel leerzaam.

En om nog even op je eigenlijke vraag in te gaan: misschien zou je zelfstandig vooruit kunnen werken. Als je bij alle vakken de hele tijd laat zien sneller te zijn en alles goed te maken en zodoende steeds verder voor te gaan lopen, denk ik dat leraren eerder zullen denken 'hé, misschien kan die eens extra stof krijgen!' of als het overal is 'jeetje, misschien moeten we haar maar eens laten versnellen'. Al ken ik het Luzac verder niet en weet ik ook niet hoe jouw school daarmee om zal gaan.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 10-12-2011, 10:57
VerlepteCactus
VerlepteCactus is offline
Op het Luzac waar ik zit is vrijwel alles mogelijk, ik heb als laatste vwo3 gedaan en toen jaren niks. Nu weer met school begonnen dus ik dacht laat ik maar versneld Havo4+5 doen dan heb ik tenminste nog een diploma in één jaar, toen vroeg een lerares ineens na een aantal weken waarom ik niet gelijk eindexamen ging doen in vwo (omdat het nogal goed ging) en dat doe ik nu dus ook met succes (een aantal vakken). Dus ik zou met de rector gaan praten, hopelijk is het waar jij zit net zo flexibel.

Laatst gewijzigd op 10-12-2011 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2011, 11:26
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
Ik kan je vraag niet beantwoorden maar misschien is het een idee om je opleiding op een normale manier af te maken en er een cursus naast te doen. Een extra taal kan handig zijn voor de toekomst. Of je kan vragen aan de Open Universiteit of je een paar modulen kan doen van iets dat je leuk vind.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2011, 20:47
vrrrieskist
vrrrieskist is offline
ik dacht dat dit topic over het sneller maken van examen ging, hahahaha, dat je altijd in tijdnood zit en daardoor vragen niet af hebt! Foutje!

Maar even on-topic:
Waarom niet gewoon rustig aandoen? Waarom zo'n haast? Je kunt beter met een mooie eindlijst slagen, dan met zesjes omdat het sneller moest!

En stiekem denk ik dat je een beetje een vertekend beeld krijgt! Het niveau daar ligt niet erg hoog. Je zult heus wel slim zijn, met zo'n hoge IQ-score, maar het vwo is iets moeilijker dan dat je daar leert! De vierde en vijfde klas zit nog bomvol moeilijkere stof en daar moet je echt de tijd voor nemen, want je kan prima alleen maar negens halen tot de vijfde klas en voor je eindexamen zakken omdat je al die tijd op een te laag niveau les had.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2011, 07:05
Verwijderd
Ik ben het eerlijk gezegd helemaal eens met Em. Als je naar de universiteit gaat dan moet je ook jezelf er aan toe zetten om huiswerk te maken, om te leren en om te doen wat je moet doen. Maar als je dat niet wilt is het misschien een idee om een cursus na je vwo te gaan doen. Dan heb je meer te doen en heb je aan het einde een diploma meer waar je iets mee kan gaan doen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Theorie leren
basters
9 31-10-2018 19:34
Eindexamens 2015 [VWO] Nederlands examen was een feest
RenegadeDutchma
9 12-05-2015 15:25
Verkeer & Vervoer Nieuw rijexamen vanaf 1 januari 2008 ingevoerd
coopergirl
40 03-10-2007 12:49
Eindexamens 2007 koffee
xsharonax
6 17-05-2007 21:09
VWO Voorlopig puntenaantal
Quickz
59 29-05-2006 17:27
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.