Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2002, 14:42
JJzD
JJzD is offline
hoi

ik moet een catalogus maken en dat mensen ook meerdere producten kunnen bestellen. en in 1x kunnen versturen

daarvoor wou ik ze voor de eerste keer dat ze van de sessie iets bestellen ze een ID geven en dat opslaan in een cookie

maar als ze nou geen cookies ondersteunen moet ik dan het ID maar hele tijd met een verborgen veld doorgeven aan de pagina??

en hoe groot is de kans daty ze geen cookies ondersteunen??
de site is van een juwelier de bezoekers zijn rijke mensen die wel wat beters hebben te doen dan hun browser te tweaken dat ie geen cookies accepteerd
__________________
-|-
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2002, 14:49
Verwijderd
Checken of de browser cookies accepteerd. Doet hij dat niet, dan een melding geven dat ze niet kunnen bestellen

De kans lijkt mij klein dat 'normale' gebruikers hun browser zo hebben ingesteld dat deze geen cookies accepteerd, maar je weet nooit
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 15:31
JJzD
JJzD is offline
tisd ook maar een session cookie
dat word vaker toegestaan he??
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 15:45
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Moet 't hele zaakje ook weer op te vragen zijn nadat de gebruiker z'n browser afgesloten heeft?

Zoniet, dan zijn sessies misschien een betere optie.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 16:09
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Koen schreef:
Moet 't hele zaakje ook weer op te vragen zijn nadat de gebruiker z'n browser afgesloten heeft?

Zoniet, dan zijn sessies misschien een betere optie.
neeeuh

als de gebruiker afsluite issie klaar

dan moet all1 voor de juwelier worden opgeslagen wat ie besteld heeft maar dat lukt wel

ik d8 ook aan een session cookie ja
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 20:29
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
JJzD schreef:
maar als ze nou geen cookies ondersteunen moet ik dan het ID maar hele tijd met een verborgen veld doorgeven aan de pagina??
dan maak je toch ook gewoon een koekje voor die session ID? maarjah ik begrijp niet waarom je een session ID wil gebruiken.. je kan het toch gewoon zowieso wel opslaan in koekjes?

Offtopic: trouwens koel dorpie he wageningen sorry zat ff in je info te vroeten.. d'r zitten hier niet zoveel wageningers geloof ik
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 22:06
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
JJzD schreef:

ik d8 ook aan een session cookie ja
Ik dacht meer aan een session zoals je die in PHP gebruikt. Simpel in 't gebruik, er wordt niks op de HD van de user opgeslagen en 't werkt erg snel. Ik gebruik 't zelfde principe op 't Fotoboek en ben daar nog steeds tevreden mee.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 01:07
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
McMotion schreef:


dan maak je toch ook gewoon een koekje voor die session ID? maarjah ik begrijp niet waarom je een session ID wil gebruiken.. je kan het toch gewoon zowieso wel opslaan in koekjes?
niet altijd
xie net dat koen zegt dat er een andere manier is
maar ik d8 aan iets op de HD van de gebruiker op te slaan

Citaat:

Offtopic: trouwens koel dorpie he wageningen sorry zat ff in je info te vroeten.. d'r zitten hier niet zoveel wageningers geloof ik
zeker koel dorpje
erg gezellig en relaxe mensen
woon je er ook??
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 01:08
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Koen schreef:


Ik dacht meer aan een session zoals je die in PHP gebruikt. Simpel in 't gebruik, er wordt niks op de HD van de user opgeslagen en 't werkt erg snel. Ik gebruik 't zelfde principe op 't Fotoboek en ben daar nog steeds tevreden mee.

oooow dat kende ik nog niet
(toch aantal php boeken doorgenomen)
ik zal 's verder kijken
bedankt voor de tip!!
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 01:46
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
JJzD schreef:
zeker koel dorpje
erg gezellig en relaxe mensen
woon je er ook??
jazeker
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 13:32
Scorpion3000
Avatar van Scorpion3000
Scorpion3000 is offline
Citaat:
Koen schreef:


Ik dacht meer aan een session zoals je die in PHP gebruikt. Simpel in 't gebruik, er wordt niks op de HD van de user opgeslagen en 't werkt erg snel. Ik gebruik 't zelfde principe op 't Fotoboek en ben daar nog steeds tevreden mee.
Uhmm, ik dacht dat dat niet helemaal waar was, volgens mij wordt er wel een cookie op de home pc gezet, om de goede session aan te wijzen..

Of vergis ik mij?
__________________
<<==-- Motto: Als het je niet kapot maakt, maakt het je sterker --==>>
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 20:50
Tom
Avatar van Tom
Tom is offline
Sessions gebruiken inderdaad meestal cookies.
Zodra een sessie start krijg jij een unieke session id(cijfers/letters), die komt OF in een cookie te staan, OF je moet die telkens met de URL meesturen (bla.php?<? echo sid; ?>), dat laatste kan met bij PHP met een configinstelling ook automatisch.
Aan de hand van het session id kunnen de gegevens, die daaraan gekoppeld zijn, opgehaald worden uit een file/db.

Klopt dus in zoverre dat de data op de server komt, het enige wat de client krijgt is een session id.
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 17:06
JJzD
JJzD is offline
hoe wijs je een id toe die uniek is??

session id moet worden geinstalleerd en ik weet niet of de host dat ook heeft

ik moet zorgen dat als iemand op de order knop drukt hij een nummer krijgt die uniek is en all1 tijdens die sessie werkt

grtz
JJ
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 17:08
Tom
Avatar van Tom
Tom is offline
Citaat:
JJzD schreef:
hoe wijs je een id toe die uniek is??

session id moet worden geinstalleerd en ik weet niet of de host dat ook heeft

ik moet zorgen dat als iemand op de order knop drukt hij een nummer krijgt die uniek is en all1 tijdens die sessie werkt
dat doet het session-systeem wat in PHP zit vanzelf.. zodra jij session_start() zegt. In VBscript krijg je ook automatisch een uniek session_id zodra je een session variable zet.
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 17:58
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Tom schreef:
dat doet het session-systeem wat in PHP zit vanzelf.. zodra jij session_start() zegt. In VBscript krijg je ook automatisch een uniek session_id zodra je een session variable zet.
in de tutorial van php.net staat dat dat gedeelte van de module apoart moet worden geinstalleerd

kweet niet of de toekomstige host dat heeft gedaan dus ik kan dit niet gebruiken
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 12:24
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Tom schreef:
dat laatste kan met bij PHP met een configinstelling ook automatisch.
weet je dat zeker?? lijkt me sterk namelijk... dan moet php bij elke string die je print gaan kijken of hij die URL vormt (eventueel in combinatie met vorige geprintte strings) en dan als het die URL is een parameter erbij plakken
maarjah weet je hoe die configuratieoptie heet dan?
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 12:25
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
ik begrijp eigenlijk ook nog steeds niet waarom iedereen nou ineens over sessions begint... dat is toch helemaal niet nodig in dit geval? als je alle data gewoon zelf in temporary koekjes zet is het toch ook weer weg als je je browser opnieuw opstart?
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 12:51
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
McMotion schreef:
ik begrijp eigenlijk ook nog steeds niet waarom iedereen nou ineens over sessions begint... dat is toch helemaal niet nodig in dit geval? als je alle data gewoon zelf in temporary koekjes zet is het toch ook weer weg als je je browser opnieuw opstart?
Waarom zou je gaan kloten met cookies als je sessies kan gebruiken? Er is maar één groot nadeel aan sessies, en dat is dat ie verloren gaat zodra je je browser afsluit. Omdat hier de data na afsluiten van de browser niet bewaard hoeft te blijven zie ik geen bezwaar tegen het gebruik van sessies.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-08-2002, 14:45
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
omdat die sessieID dus ook wordt opgeslagen in cookies... ik heb ook geen bezwaar tegen sessies, maar cookies werken ook prima dus waarom moeilijker doen... cookies zijn ook piece of cake onder php...
net zoals veel mensen in elke sql table een ID inbouwen om als primary key te gebruiken, of mensen die al hun variabelen tijdens het programmeren als pointers definieren
maargoed sessies is ongeveer even simpel dus eigenlijk maakt het niet uit
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 19:57
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McMotion schreef:
omdat die sessieID dus ook wordt opgeslagen in cookies... ik heb ook geen bezwaar tegen sessies, maar cookies werken ook prima dus waarom moeilijker doen... cookies zijn ook piece of cake onder php...
Sessies zijn net zo simpel als cookies. IMHO zelfs simpeler, omdat je geen set_cookie() hoeft te gebruiken en niet hoeft te vogelen met expiration times.

Citaat:
McMotion schreef:

net zoals veel mensen in elke sql table een ID inbouwen om als primary key te gebruiken, of mensen die al hun variabelen tijdens het programmeren als pointers definieren
Dat is dus larie. Je kunt niet al je variabelen als pointer definieren, omdat je in een pointer niks kunt opslaan. Ik dacht dat jij C++ ervaring had?

Citaat:

maargoed sessies is ongeveer even simpel dus eigenlijk maakt het niet uit
Gamma.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 22:29
Tom
Avatar van Tom
Tom is offline
Citaat:
Koen schreef:


Er is maar één groot nadeel aan sessies, en dat is dat ie verloren gaat zodra je je browser afsluit. Omdat hier de data na afsluiten van de browser niet bewaard hoeft te blijven zie ik geen bezwaar tegen het gebruik van sessies.
is ook in te stellen:
session.cookie_lifetime

Citaat:
McMotion schreef:
ik begrijp eigenlijk ook nog steeds niet waarom iedereen nou ineens over sessions begint... dat is toch helemaal niet nodig in dit geval? als je alle data gewoon zelf in temporary koekjes zet is het toch ook weer weg als je je browser opnieuw opstart?
http://www.php.net/manual/en/install...able-trans-sid

staat wat over:

--enable-trans-sid
Enable transparent session id propagation.

Citaat:
PHP is capable of doing this transparently when compiled with --enable-trans-sid. If you enable this option, relative URIs will be changed to contain the session id automatically. Alternatively, you can use the constant SID which is defined, if the client did not send the appropriate cookie. SID is either of the form session_name=session_id or is an empty string.
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 23:08
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Dat is dus larie. Je kunt niet al je variabelen als pointer definieren, omdat je in een pointer niks kunt opslaan. Ik dacht dat jij C++ ervaring had?
ik bedoel door dynamische geheugenallocatie
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 23:36
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McMotion schreef:

ik bedoel door dynamische geheugenallocatie
Nogal een groot verschil met een 'pointer' vind je niet? Bovendien is het volgens mij onzin, ik heb nog nooit code gezien waarin geen gebruik werd gemaakt van statische variabelen. Dit zal hoogstens voorkomen in gevallen waar absoluut een minimum aan geheugen moet worden gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 12:30
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Nogal een groot verschil met een 'pointer' vind je niet? Bovendien is het volgens mij onzin, ik heb nog nooit code gezien waarin geen gebruik werd gemaakt van statische variabelen. Dit zal hoogstens voorkomen in gevallen waar absoluut een minimum aan geheugen moet worden gebruikt.
nee vind ik niet.. ik bedoel dat je alle variabelen by reference doorgeeft aan functies enzo... ik zie toch vrij regelmatig dat mensen een functie maken om een string in te vullen die de string dan als char** vraagt.. maargoed ik bedoelde het maar ff als voorbeeld
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 13:04
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McMotion schreef:

nee vind ik niet.. ik bedoel dat je alle variabelen by reference doorgeeft aan functies enzo... ik zie toch vrij regelmatig dat mensen een functie maken om een string in te vullen die de string dan als char** vraagt.. maargoed ik bedoelde het maar ff als voorbeeld
Een string is een eendimensionale byte-array. Ik denk dus niet dat er veel mensen een string als char** gaan doorgeven, aangezien je het dan over een array van strings hebt.

Wat is er trouwens mis met het doorgeven van var-referenties? Als het niet nodig is een nieuwe var te initialiseren moet je het niet doen, scheelt ruimte en tijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2002, 13:17
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Een string is een eendimensionale byte-array. Ik denk dus niet dat er veel mensen een string als char** gaan doorgeven, aangezien je het dan over een array van strings hebt.

Wat is er trouwens mis met het doorgeven van var-referenties? Als het niet nodig is een nieuwe var te initialiseren moet je het niet doen, scheelt ruimte en tijd.
nou aangezien je bij een int ook een pointer doorgeeft als die int moet worden ingevuld... zijn er genoeg mensen die denken dat het bij een pchar ook nog nodig is

maar wat ik dus bedoel in het voorbeeld van eddie.. je zou die nieuwe primary key van hem kunnen opvatten als een pointer naar een pointer... in plaats van rechtstreeks je primary key om te zetten in de bestandsnaam vraag je via de primary key een ander getal aan die je dan weer omzet in de bestandsnaam terwijl beide nummers uniek zijn
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 13:25
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef:

maar wat ik dus bedoel in het voorbeeld van eddie.. je zou die nieuwe primary key van hem kunnen opvatten als een pointer naar een pointer... in plaats van rechtstreeks je primary key om te zetten in de bestandsnaam vraag je via de primary key een ander getal aan die je dan weer omzet in de bestandsnaam terwijl beide nummers uniek zijn
Hey hey hey!!
We gaan mij toch niet betrekken in deze off-topic discussie????

Je hebt het trouwens hier over
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 13:33
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
eddie schreef:

Hey hey hey!!
We gaan mij toch niet betrekken in deze off-topic discussie????

Je hebt het trouwens hier over
heheheh oops shit poep kut... zo offtopic dat ik helemaal vergat om welke discussie het nou eigenlijk ging
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 19:46
JJzD
JJzD is offline
het antwoord was om een nieuw MySQLrecord aan te maken en dan met mysql_insert_id() de veranderde id op te vragen en in een cookie te storen

(voor het geval iemand ooit hetzelfde probleem krijgt )
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 11:57
Verwijderd
Wat je ookw eleens ziet is dat als je gewoon cookies uit hebt staan, dat de website niet werkt..

onder het motto van: "Moet je maar cookies even aanzetten"
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 11:58
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McLaren schreef:

onder het motto van: "Moet je maar cookies even aanzetten"
Niet zo gek, veel sites hebben gewoon cookies of sessions nodig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.