Oud 13-02-2005, 13:00
-Ik-16
-Ik-16 is offline
Heej...
Ik heb een vraagje, heeft iemand van jullie leuke ideeën voor de schoolkrant? Ik zit namelijk in de redactie en het loopt niet zo heel goed...

Alvast bedankt!

Kus Kim
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 13:11
_mar
Avatar van _mar
_mar is offline
Misschien een cartoon erin, of domme uitspraken van leraren. Dat staat er bij ons in, en is meestal wel leuk om te lezen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:27
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
idd grappige/vreemde uitspraken van leraren, die moeten er standaard in. Laat iedereen in school uitspraken noteren en bij het postvak van de schoolkrant inleveren. Verder kan iemand zijn mening schrijven over gebeurtenissen uit politiek of wat dan ook, op een cynische manier. Ook kan er iemand cd-recensies schrijven.
(Nieuwe) leraren kun je ondervragen; wat zijn hobby's zijn, of ie gehuwd is, favo film of boek, of dingen die nergens op slaan (kip/ei bush/kerry). Bij ons kunnen nieuwe leraren zichzelf ook een 'gevaarlijkheidsfactor' geven.
Verder kun je je stukjes ook afwisselen door je stijl van schrijven. Je kunt heel sarcastisch/spottend schrijven, of je schrijft expres met allerlei moeilijke woorden en ellenlange zinnen (ik citeer uit onze schoolkrant: 'Ten tweeden male zetten wij ons aan onze schrijftafel, teneinde deze alinea aan het door ons vervaardigde epistel toe te voegen.")
En het belangrijkste: roep leerlingen op zelf ook post in te sturen! Hang een paar weken voor de deadline leuke posters op waarin je iedereen vraagt creatieve creaties in te sturen en vermeld ook de deadline.
Succes ermee!
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:34
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 13-02-2005 @ 13:27 :
idd grappige/vreemde uitspraken van leraren, die moeten er standaard in. Laat iedereen in school uitspraken noteren en bij het postvak van de schoolkrant inleveren. Verder kan iemand zijn mening schrijven over gebeurtenissen uit politiek of wat dan ook, op een cynische manier. Ook kan er iemand cd-recensies schrijven.
(Nieuwe) leraren kun je ondervragen; wat zijn hobby's zijn, of ie gehuwd is, favo film of boek, of dingen die nergens op slaan (kip/ei bush/kerry). Bij ons kunnen nieuwe leraren zichzelf ook een 'gevaarlijkheidsfactor' geven.
Verder kun je je stukjes ook afwisselen door je stijl van schrijven. Je kunt heel sarcastisch/spottend schrijven, of je schrijft expres met allerlei moeilijke woorden en ellenlange zinnen (ik citeer uit onze schoolkrant: 'Ten tweeden male zetten wij ons aan onze schrijftafel, teneinde deze alinea aan het door ons vervaardigde epistel toe te voegen.")
En het belangrijkste: roep leerlingen op zelf ook post in te sturen! Hang een paar weken voor de deadline leuke posters op waarin je iedereen vraagt creatieve creaties in te sturen en vermeld ook de deadline.
Succes ermee!
dolle pret zeg
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 14:34
Nyawa
Zorg voor een aantal vaste rubrieken, bijvoorbeeld nieuws, interviews, cd- en filmrecensies, ingezonden stukken etc. Een roddelrubriek en lerarenquotes zijn onmisbaar. Probeer niet alleen fun-artikelen te schrijven, maar ook serieuze artikelen: kritische artikelen over besluiten van de schoolleiding, artikelen over de politiek, etc.

Zorg ervoor dat je uit allerlei klassen mensen hebt en niet alleen uit de bovenbouw, zodat het voortbestaan van de schoolkrant goed geregeld is. Als je veel mensen hebt, kun je een aparte onderbouw- en bovenbouwredactie maken, waarbij iemand van de bovenbouwredactie de onderbouwredactie leidt. Het leidt misschien wel tot censuur, maar een leraar als begeleider (dus nooit als hoofdredacteur, dat moet gewoon altijd een leerling zijn) is vaak wel handig, voor het corrigeren van artikelen op spelfouten en om problemen met de schoolleiding te voorkomen. Ik ben zelf hoofdredacteur en ik vind het altijd wel fijn om iemand te hebben om mee te overleggen.

Kosten kun je drukken door het plaatsen van advertenties (Wageningen doet dat op dit moment via hun website, schrijf je in bij Universiteit Maastricht en Leiden en de UvA vallen vaak ook nog wel eens te proberen), misschien wil de ouderraad jullie een bijdrage geven, je kunt aan het begin van het jaar brieven rondsturen aan de ouders van alle leerlingen met de vraag of ze misschien een kleine bijdrage op jullie rekening willen storten of kun je van de schoolleiding wat geld lospeuteren.

Ik weet niet precies wat de problemen bij jullie zijn. Als je nog iets wilt weten, PM me maar.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:04
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ja, de eeuwige geldproblemen! Die link van wageningen is wel handig! Ik zal de link doorsturen naar de mensen van 't geld

Hoe komen jullie trouwens aan jullie geld?

Mja, afijn: wij hebben nu sinds we een nieuwe hoofdredacteur hebben elke week een uurtje (schrijfuurtje), en dan gaan we gewoon schrijven en kunnen we ook informatie uitwisselen! Dat is heel fijn, want voorheen zagen we elkaar minder vaak.

Onderwerpen hangen ervan af. Wij komen maar 3 á 4 x in 't jaar uit, dus we hebben wat problemen wat we met nieuws moeten dat net na de deadline uitkomt ed, dus we zijn nu bezig met een muurkrant of site

Vaste rubrieken moeten we zelf ook nog bedenken. We hebben nu de week van.. of de dag van.. een leraar. Da's altijd wel leuk, maar je moet wel zorgen dat je een leraar hebt die vrij veel klassen les geeft. Verder bepaalde dingen die leerlingen gaan doen. Vorige keer hadden we een bladzijde met internationaal nieuws van iemand die ver weg zat en iemand die hier zat.

Verder in de schookrant: Kritische stukkken over "het nieuwe leren" en de veranderingen binnen de school, psychologische stukken ed. Meer weet ik zo gauw niet Owja, en natuurlijk een überflauwe horoscoop

Een probleem wat wij trouwens wél hebben is dat onze redactie nu eigenlijk alleen uit bovenbouw VWO bestaat, dus daar moeten we nog wat op verzinnen! We gaan waarschijnlijk een soort onderbouw redactie opzetten oid, maar dat zijn nog plannen.

Trouwens, gaan jullie nog naar de schoolkrantdag? Ik lees net op schoolkrantdag.nl dat je je kan opgeven ed. En mensen die d'r al eerder zijn geweest; is 't nuttig?

Pft, lang verhaal! Een beetje warrig (niet schoolkrantwaardig enzo ) maar hopelijk nuttig
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:05
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 13-02-2005 @ 14:34 :
cd- en filmrecensies,
*knip*
Kopen jullie zelf CD's en betalen jullie een kaartje voor die films of krijgen jullie die gratis?
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:32
-(L)-
-interview met docenten
-moppen
-cartoons
-nieuws over de school
-etc.

Zoiets stond er bij ons in, maar verder houd ik me er niet mee bezig.

Je moet er ook dingen inzetten die niet direct over school gaan, zodat 't ook een beetje leuk blijft om te lezen. Ik bedoel dus bv cartoons ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:32
Nyawa
Citaat:
ArtemisQ schreef op 13-02-2005 @ 15:04 :
Hoe komen jullie trouwens aan jullie geld?

Trouwens, gaan jullie nog naar de schoolkrantdag? Ik lees net op schoolkrantdag.nl dat je je kan opgeven ed. En mensen die d'r al eerder zijn geweest; is 't nuttig?

Kopen jullie zelf CD's en betalen jullie een kaartje voor die films of krijgen jullie die gratis?
De enige inkomsten die wij hebben zijn de advertenties. Van de schoolleiding mogen we de schoolkrant bij de conciërges gratis laten kopiëren (dus inderdaad, vergeleken met andere schoolkranten ziet die van ons er echt bagger uit) en via het bedrijf van de moeder van een meisje uit de redactie hebben we een computer waar de lay-out aan kan werken. Hoe is dat eigenlijk bij andere schoolkranten geregeld, krijgen jullie geld van de schoolleiding?

Vorig jaar zijn we wel naar de Schoolkrantdag geweest, maar ik denk niet dat we dit jaar weer gaan (al die retourtjes Meppel - A'dam gaan wel weer van ons budget af namelijk...). Op zich vond ik het wel grappig om een keertje bij geweest te zijn, maar om nou te zeggen dat ik veel van die workshops geleerd heb... Nee. Bovendien is onze vormgeving van dergelijke kwaliteit dat ik de hoop al heb opgegeven om die wedstrijd ooit nog te winnen .

Wat betreft de recensies: de cd's en filmkaartjes kopen we zelf. Echt een serieuze rubriek is het bij ons ook niet. Er is altijd wel iemand die binnenkort naar de bios gaat of een cd koopt, dus die vraag ik dan om er ff een kort stukje over te schrijven, ik werk zelf in de bieb dus ik kan vaak ook wel wat lenen en anders biedt internet ook nog een heleboel gratis mogelijkheden .

ArtemisQ, wat zijn die psychologische stukken waar je het over had? En voor welke schoolkrant schrijf je trouwens? *nieuwsgierig*

Laatst gewijzigd op 13-02-2005 om 20:28.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:53
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 13-02-2005 @ 15:32 :
De enige inkomsten die wij hebben zijn de advertenties. Van de schoolleiding mogen we de schoolkrant bij de conciërges gratis laten kopiëren (dus inderdaad, vergeleken met andere schoolkranten ziet die van ons er echt bagger uit) en via het bedrijf van de moeder van een meisje uit de redactie hebben we een computer waar de lay-out aan kan werken. Hoe is dat eigenlijk bij andere schoolkranten geregeld, krijgen jullie geld van de schoolleiding?
Wij krijgen van de schoolleiding een bepaald bedrag, en dat is wel een beetje aan de lage kant, dus door advertenties hebben we wel wát inkomsten, maar niet genoeg. Gelukkig hebben we nu genoeg geld om d'r een pagina bij te drukken, dus bij de volgende kunnen we ipv 8 pag. 12 drukken. We drukken 't bij een drukker in de buurt, maar verder heb ik er ook niet zoveel verstand van. Gelukkig hebben we een soort van "financiële redactie" die het geld e.d. bijhoud.
Een site hebben we nog niet echt (behalve dan op de schoolsite kort dat we een schoolkrant hébben ), en nu zijn we er wel mee bezig dat een stel informatica leerlingen er eentje gaan maken!

Citaat:
ArtemisQ, wat zijn die psychologische stukken waar je het over had? En voor welke schoolkrant schrijf je trouwens? *nieuwsgierig*
Naja, niet echt psychologie ed, meer een beetje over dingen waarvan een redactielid denkt van: "Hmm, hoe zit dat eigenlijk?" en er een stuk over schrijft Als 't goed is komt er in deze schoolkrant iets over de verschillen tussen jongens en meiden en een stuk over hokjesdenken.
Ik schrijf voor de Periscoop, dat is een schoolkrant van het Zuyderzeecollege (online staat een schoolkrant: http://www.intrazc.nl/periscoop/periscoop.htm)

Jij dan?
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 16:06
snookdogg85
snookdogg85 is offline
schoolkrant deed bij mij altijd dienst als alternatief wc-papier.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 18:11
fractuur
fractuur is offline
Bij ons loopt het nu errug goed. (2x uitgekomen, één keer met 36 pagina's, één keer met 40 pagina's..) Doorgeefinterview (laat de docenten aan elkaar een vraag stellen), lerarenuitspraken, cynische verhalen over het nieuws.. je moet het zelf een beetje verzinnen denk ik. is niet heel erg moeilijk. Maardie eeuwige geldproblemen.. wij krijgen geen cent. Alleen beschikking over de copier en evt wil de schoolleiding een site betalen...
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 18:31
-(L)-
Bij ons op school is er trouwens niet eens een schoolkrant meer, vraag me niet waarom. Maarja ik las 'm sowieso al niet
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 20:01
Cait
Cait is offline
Voor de cd-recensies kun je langs de plaatselijke platenzaak gaan en vragen of ze een deal met je willen maken. Je kunt proberen of je er eentje gratis krijgt in ruil voor een advertentie in jullie schoolkrant. Ik weet niet hoe groot jullie oplage is, maar hoe groter die is, hoe beter de kans. Die van ons is niet zo groot, maar wij kunnen tegen een advertentie en inlevering van de schoolkrant (als bewijs van de advertentie dus) een cd lenen uit de winkel. Misschien kun je ook bij de bieb kijken? Zorg wel dat het recente cd's zijn, anders is het niet leuk!

Geldproblemen hebben we niet echt, al is het alleen maar omdat we geen geld hebben. Wij mogen gebruikmaken van het kopieerapparaat en verder hebben we dus ook niet echt kosten.Zo erg ziet het er trouwens niet uit hoor, als je het op A5 formaat doet, heb je gewoon een leuk dubbelgevowuen boekje. Er is ook een Schoolkrantendrukkerij , maar ik weet niet of je dat in jullie budget past en of het wat is. We hebben wel advertenties en een rekening, maar dat is meer sparen voor een leuk redactieuitje. Ooit.

Uitspraken van leraren zijn altjd leuk om te plaatsen, bogus horoscoop, tekeningen/strips, ...als je maar voor afwisselende en niet al te lange stukken zorgt, ben je al een eind. Wel goed richten op je doelgroep...een scholengemeenschap moet geen schoolkrant hebben die alleen vwo'ers leuk zullen vinden.

Degenen die hun schoolkrant nooit lezen/lazen....waarom deden jullie dat niet? Wat hadden jullie graag wel of niet gezien?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 20:25
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Ik las hem niet omdat ik in m'n vrije tijd zo min mogelijk met school geconfronteerd wilde worden. De keren dat ik hem wel las, op school bijvoorbeeld, vond ik de inhoud zo slap dat ik 't verdrongen heb.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 20:56
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Cait schreef op 13-02-2005 @ 20:01 :
Geldproblemen hebben we niet echt, al is het alleen maar omdat we geen geld hebben. Wij mogen gebruikmaken van het kopieerapparaat en verder hebben we dus ook niet echt kosten.Zo erg ziet het er trouwens niet uit hoor, als je het op A5 formaat doet, heb je gewoon een leuk dubbelgevowuen boekje. Er is ook een Schoolkrantendrukkerij , maar ik weet niet of je dat in jullie budget past en of het wat is. We hebben wel advertenties en een rekening, maar dat is meer sparen voor een leuk redactieuitje. Ooit.
Ik geloof dat er ooit 'ns naar die schoolkrantdrukkerij is geinformeerd, maar dan kwamen er teveel advertenties in geloof ik, maar ik weet daar verder ook niets vanaf. (weet iemand daar wél wat vanaf?)

Maarja, in ieder geval: Geldproblemen dus. Op school mogen we wel kopieeren, maar daar moeten we dus ook voor betalen, dus dat is wel kut. Dus nu doen we 't bij een drukker.

Maar 36 en 40 pagina's, wooooow! Maarja, jullie mogen dus gratis op school kopieeren, da's wel beter! Maar hoe krijgen jullie dat ding vol? Genoeg redactieleden ed? Of krijgen jullie veel stukken binnen van buiten de schoolkrant?

Nog een vraag: Hoe vaak per jaar komt de schoolkrant bij jullie uit? En wie zorgt er voor de vormgeving/lay out?
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 21:27
-Ik-16
-Ik-16 is offline
Wat er mis is met onze schoolkrant weet ik niet... Ik zit er nu een half jaar bij toen was de schoolkrant weer opgericht, en nooit is de reputatie van de schoolkrant goed geweest. Dat was altijd al zo hoor, de schoolkrant was er niet meer omdat toch nooit iemand er in keek. Nu liggen ze ook vaak gewoon in prullenbakken of vertrapt op de grond, en vaak hoor je over de schoolkrant van, dat ding gooi ik toch weg ofzoiets.. net zoals wat snookdogg85 schrijft.

Bij ons komt ie 3 a 4 keer per jaar uit op a4 formaat. We hebben er wel advertenties in.. dat scheelt enorm in de kosten ja. Er staan best veel dingen ineigenlijk, zoals verslagen van excursies, horoscoop, recensies (cd's en films), maffe uitspraken (daar krijgen we dan wel veel reacties op, en dan vooral van die leraren zelf), interviews met leraren.
Maar toch vindt niemand het leuk.. maar wat kan je daar aan doen, iemand ideeen/suggesties?

Wat bedoel je met cynische uitspraken over het nieuws? Ik snap wel wat je bedoelt maar ik kan me niet zomaar iets voorstellen.. heb je misschien een voorbeeld?
een cartoon is ook wel een leuk idee.. en misschien stripjes? zelf maken of van dirk jan, zijn meestal wel lachen.
En een roddelrubriek.. jah das misschien ook wel leuk, maar is dat niet lullig dan om in de schoolkrant te zetten? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat diegene dat echt niet leuk vind.
Een maf verhaaltje is misschien ook leuk? Iets bedenken van iemand die een heeele rare tik heeft ofzo.
Quizjes/testjes is misschien ook wel leuk...

Bedankt voor jullie reacties btw!

Kusss
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 22:04
Nyawa
Die schoolkrantendrukkerij vind ik een beetje eng. De andere school in onze stad laat daar z'n schoolkrant drukken, maar dat blad was twee pagina's artikelen en zes pagina's reclame. Niet dat wij dat ooit zouden kunnen betalen trouwens .

Tja, wat betreft de roddelrubriek, bij ons wordt die ook wel redelijk streng gecontroleerd. Wat erin staat zijn de roddels waarvan we zeker weten dat de betrokkenen het niet erg vinden en roddels die zo vergezocht zijn dat toch niemand ze gelooft. Het is wel verreweg de meest gelezen rubriek bij ons, dus lezers trekt het zeker. Tja, eigenlijk moet je gewoon een keer een gewaagd artikel hebben waar een heleboel ophef over ontstaat, maar daar krijg je wel een heleboel gezeur mee dus ik kan me voorstellen dat je daar niet zo'n zin in hebt...

Wij komen 4 tot 5 keer per jaar uit. De lay-out wordt bij ons gedaan door aparte mensen (ze zijn met drie leerlingen voor een schoolkrant tussen de 40 en 45 pagina's), dus niet door de redactieleden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2005, 09:59
Merg
Avatar van Merg
Merg is offline
Ja ik weet wel wat leuks. Hahaha.
__________________
You know what I mean when I say that I'll be there. Dai yahng sia yahng.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 19:55
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Ik zat zelf niet in de redactie, maar wij hadden altijd wel een leuke schoolkrant. Wat heel lang een vaste rubriek is geweest is het Kettinginterview, waarbij de vragen constant hetzelfde waren(wat zijn je hobby's, wat is je lievelingsfilm/boek/liedje, dat soort vragen) maar waarbij de geinterviewde telkens iemand mocht aanwijzen voor het volgende interview. En dan moest een leraar altijd een leerling aanwijzen en andersom. Dus het ging altijd van leerling-leraar-leerling-leraar.
Verslagen van werkweken/kampen/excursies kwamen er ook altijd wel in, er was altijd een voorwoord van de rector, een stukje over de aankomende activiteiten van de leerlingenraad, kritische stukken over het beleid, interviews met nieuwe docenten, verslagen over belangrijke gebeurtenissen binnen de school, de onmisbare horoscoop, en een Wist je dat?-pagina, waar leerlingen wistjedatjes konden mailen naar de schoolkrant (gewoon een hotmail openen). Dit soort dingen maken het voor de leerlingen ok leuk, ze kunnen een beetje meebepalen over wat er in komt.

Veel succes met je schoolkrant!
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 14:06
Mara
Mara is offline
Kunnen schoolkranten leuk zijn?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 16:55
Esther
Avatar van Esther
Esther is offline
Voor redacties met geldproblemen: Schoolmagazine
(Wij maken er zelf geen gebruik van, maar ik heb er al wel positieve dingen over gelezen/gehoord.)
__________________
I wish I was a punk rocker with flowers in my hair...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 18:24
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 13-02-2005 @ 20:56 :
Maarja, in ieder geval: Geldproblemen dus. Op school mogen we wel kopieeren, maar daar moeten we dus ook voor betalen, dus dat is wel kut. Dus nu doen we 't bij een drukker.

Maar 36 en 40 pagina's, wooooow! Maarja, jullie mogen dus gratis op school kopieeren, da's wel beter! Maar hoe krijgen jullie dat ding vol? Genoeg redactieleden ed? Of krijgen jullie veel stukken binnen van buiten de schoolkrant?

Nog een vraag: Hoe vaak per jaar komt de schoolkrant bij jullie uit? En wie zorgt er voor de vormgeving/lay out?
Dan ben je waarschijnlijk maar beter af ook. Nu is het vaak stressen om het kopieerapparaat. Vaak zijn docenten er niet op voorbereid, en willen ze er even tussendoor, of loopt dat ding weer vast. (Goed, ik weet inmiddels hoe een copier er van binnen uitziet )

Hoe krijgen we dat ding vol... Nou, om te beginnen hebben we wat vaste rubrieken; een pagina voor alle schoolverenigingen waarin we melden of er nog nieuwe activiteiten zijn, twee pagina's docenteninterview (met niet de standaardvragen als hobby's enzo, maar actuele vragen afgewisseld met standaardvragen en maffe keuzes), elke krant hebben we er ook wel iets voor een goed doel instaan. Voor kerst was dat bijvoorbeeld Band Aid 20. Ook hebben we een Party Police, waar de roddels van de laatste schoolfeesten langskomen. Zonder namen te noemen trouwens, maar vaak weten mensen wel waar het over gaat. Elk blad hebben we ook een discussiepunt. Gewoon een poll op de schoolsite zetten, en wat vrienden vragen uit verschillende jaren of ze op de (overdreven) stelling willen reageren.
Daarnaast hebben we een redelijk grote redactie, en ook veel kopij van buitenaf. Bedenk wel dat je dat moet opbouwen; 2,5 jaar geleden vroegen twee jongens uit mn leerjaar of ik mee wilde helpen een krant oprichten. Ik vond het prima, en we zijn begonnen met het beschrijven van activiteiten (nu worden die alleen nog maar beschreven vanuit een leuke invalshoek), onze eigen stukken en wat andere standaard dingen. Bij elkaar 12 pagina's of 8 zelfs. Er is verschrikkelijk veel tijd in gaan zitten, maar de redactie groeide en groeide, en nu hebben we een redelijke naam opgebouwd; mensen die schrijven (of dichten, dat zijn er meer dan je denkt!) sturen af en toe eens wat in. Docentenuitspraken scoren altijd, en worden vaak als enige gelezen.
De redactie begint me nu echt te vervelen, en eigenlijk wil ik naar een groter soort blad toe. Als enige van de startende drie ben ik nog over, en ik ben secretaris/voorzitter van een beetje anarchistisch, maar goedlopend zooitje.. Owja, ons streven is zo'n 4 a 5 keer per jaar uit te komen.

Voor de lay-out zorgen twee redactieleden met als grote hobby vormgeven. Lay-outen is bij ons niet zo heel moeilijk: we drukken zwart wit op a4 formaat. Maar toch, iemand moet het doen, en er zijn er altijd wel wat photoshop verslaafd. (mijn broertje zit bijvoorbeeld in de lay.-out van een andere schoolkrant) Je kan er op posters naar vragen (het is normaal dat lay-outers niets met de redactie van doen hebben, maar bij ons is het er zo ingesleten), of gewoon ckv docenten naar laten vragen in de klas..

Ik hoop dat je er wat aan hebt, als je vragen hebt oid moet je ze vooral stellen!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 22:23
Cait
Cait is offline
Citaat:
Ik geloof dat er ooit 'ns naar die schoolkrantdrukkerij is geinformeerd, maar dan kwamen er teveel advertenties in geloof ik, maar ik weet daar verder ook niets vanaf. (weet iemand daar wél wat vanaf?)

Maarja, in ieder geval: Geldproblemen dus. Op school mogen we wel kopieeren, maar daar moeten we dus ook voor betalen, dus dat is wel kut. Dus nu doen we 't bij een drukker.

Maar 36 en 40 pagina's, wooooow! Maarja, jullie mogen dus gratis op school kopieeren, da's wel beter! Maar hoe krijgen jullie dat ding vol? Genoeg redactieleden ed? Of krijgen jullie veel stukken binnen van buiten de schoolkrant?

Nog een vraag: Hoe vaak per jaar komt de schoolkrant bij jullie uit? En wie zorgt er voor de vormgeving/lay out?
We hebben zelf geen kosten aan het kopieeren, maar we moeten wel van tevoren een dag reserveren als het ware om dat ding te gebruiken. Het is ook nogal een gedoe aan het worden omdat de regels, zoals het feit dat leerlingen geen gebruik mogen maken van het kopieerapparaat en zich eigenlijk niet eens mogen bevinden in dat hok, strenger worden gecontroleerd.

Wij hebben ook zo'n 40 pagina's meestal, soms meer, maar meestal niet minder. Het is wel altijd een getal dat deelbaar is door 4. We doen alles op lettertype 16, en verkleinen dat vervolgens op het kopieerappaat naar a5-formaat. En omdat het dan weer dubbelzijdig gaat, moet het natuurlijk deelbaar zijn door vier. Klinkt erg ingewikkeld, valt best mee. Ziet er altijd netjes uit, vind ik zelf. Een redactielid regelt altijd de lay out in word. Relatief simpel en strak, geen word art.

Stukken komen voornamelijk uit de redactie (7 mensen, maar het is ook een kleine school), hoewel we wel paar rubrieken hebben waarin leerlingen wat schrijven. Poezie komt ook geregeld binnen. Naast inzendingen voor maffe uitspraken, komt er verder vrijwel niets binnen aan ingezonden stukken. Erg jammer. We beschouwen het ook wel als een probleempje, omdat je nu dus geen betrokkenheid ziet. Iemand tips om het op te lossen? Heeft iemand ook tips voor een websitehost of tips voor het starten van een schoolkrantenwebsite in het algemeen?

Dat kettinginterview iets klinkt trouwens best leuk! Wij hadden eerst een doorgeefstuk, maar dat liep steeds vast. Misschien dat dit wat beter lukt. Voor iemand die misschien weet hoe je dat handig aanpakt (bij ons was het altijd heel veel telwerk) is een enquete/poll altijd leuk, werkt ook goed als 'vulling'.

Hij komt 5 keer per jaar uit. (Herfst, winter, rond Valentijn, ergens in de Lente, Zomervakantie)

@ -Ik-16 : Een goede striptekenaar is altijd mooi! Kleine tekeningen door het blad en/of gewoon een leuke strip wordt meestal leuk gevonden. Als je iets van een ander gaat gebruiken, zoals dirk-jan, moet je wel letten op de eventuele auteursrechten enzo. Wij gebruiken zelf gewoon Loesjes, omdat je die wel vrij mag gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:56
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
Bij ons op school in de schoolkrant heeft een tijdje een soap gestaan over leraren. Was altijd best grappig.
Is misschien een idee voor je.
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2005, 14:09
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik geloof dat er een hele tijd geleden iets van een foto-strip oid was, maar dat is d'r nooit van gekomen! Maar het is wel een erg leuk idee, zo'n soap!

Sowieso staan er heel veel leuke ideeën in dit topic!

Hierboven staat ergens iets over opvulling met plaatjes en loesjes, wij hebben ook zo'n figuurtje: het is een soort potloodje in verschillende vormen ed. Erg leuk er zo tussen door!

@Cait: Wij hebben nu een pagina waarop staat dat we een schoolkrant hébben met de redactieleden ed erop (link staat een stukje terug in dit topic), maar we willen ook een soort van online iets (om maar even een voorbeeld te geven, iets in de richting van dit: http://www.de-pit.net/home/ (kwijl.. kwijl ) (op die site kan je trouwens ook schoolkranten van die school bekijken. Serieus.. kwijjjjjjjjjjl! )), en dat gaan -als het goed is- een stel informatica leerlingen realiseren.

Owh, zijn d'r trouwens mensen die zélf ervaringen hebben met dat schoolmagazine dat hier eerder in dit topic genoemd werd? Ik ben benieuwd of dit echt wat toevoegd.. het lijkt me namelijk dat het eigen karakter een beetje verloren gaat..
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 18:08
Mindfields
Mindfields is offline
Ik vind niet dat je leerlingen uit alle klassen moeten hebben. Ik zit zelf in de vierde (hoor in de vijfde) en in mijn bestuur zitten alleen mensen uit de vijfde en zesde. Onderbouwers hebben gewoon weinig in te brengen en vaak ook te weinig tijd voor dingen, omdat ze geen tussenuren hebben.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 18:17
lukie
lukie is offline
Bij ons hadden ze laatst de test: op welke leraar lijk jij het meest?
Dat was wel leuk, ook zijn stemmingen leuk onder de leerlingen zoals welke leraar/lerares vind jij het leukst? En dat de uitslag dan in de schoolkrant komt te staan.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 19:13
Cait
Cait is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 16-02-2005 @ 18:08 :
Ik vind niet dat je leerlingen uit alle klassen moeten hebben. Ik zit zelf in de vierde (hoor in de vijfde) en in mijn bestuur zitten alleen mensen uit de vijfde en zesde. Onderbouwers hebben gewoon weinig in te brengen en vaak ook te weinig tijd voor dingen, omdat ze geen tussenuren hebben.
Ben ik het niet mee eens. Kijk, dat je geen eersteklassers wilt begrijp ik, die moeten gewoon eerst een paar lessen Nederlands en een beetje schoolkennis opbouwen. Maar daarna zijn ze juist goed voor verfrissing. Met nieuwe, jonge leden komen sowieso een paar ideeen binnen. De onderbouwers krijgen een band met de schoolkrant omdat ze iemand kennen uit de schoolkrant. Als redactie kun je hen nog een beetje vormen door hen de dingen te leren die je als redactie wel/niet belangrijk vindt. Je leert hen hoe het moet lopen zodat de schoolkrant stabiel blijft als de vertrouwde en ingewerkte leden van school gaan. Helemaal of bijna helemaal opnieuw beginnen is niet makkelijk en niet goed voor de reputatie van een blaadje dat toch al niet supergewaardeerd wordt.
En tijd hoeft geen probleem te zijn, wij zien het nu juist andersom. Onderbouwers zjin met minder activiteiten en les/proefwerkvoorbereiding bezig. Vergaderen kun je dan niet in een tussenuur, maar verder hebben ze 'smiddags en in het weekend wel meer vrije tijd om te werken, wat de klusjes ook moge zijn.
Ik vind jongere leden juist wel een goede bijdrage, zorgt ervoor dat het niet alleen een bovenbouwblaadje is en dat je over het algemeen gewoon stabiliteit en evenwicht hebt.

@ ArtemisQ: De Pit is inderdaad echt erg mooi! Ik vraag me trouwens ook af in hoeverre het karakter weggaat... ik denk dat het een beetje ligt aan hoe je het aanpakt, je bepaalt natuurlijk zelf hoe je het er allemaal uit laat zien.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 22:16
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
@Cait, klopt, maar toch, omdat 't toch in een een ander magazine zit.. mja.. (ik vind 't ook meer iets klinken voor scholen die geen schoolkrant oid hebben en dan maar zo toch íets proberen te maken )

Over een goede mix uit verschillende klassen ben ik 't mee eens. Wij hebben ook eigenlijk alleen maar VWO-bovenbouw, en dat zorgt toch voor een bepaald niveau van de schoolkrant die veel brugklassers niet echt aanspreekt denk ik. Ook schijnt het dat op een andere lokatie met 3 en 4 vmbo de krant ook een stuk minder wordt gelezen. Gewoon omdat daar ook niemand uit in de redactie zit.

Daarom zijn we ook bezig om een soort van onderbouw redactie op te zetten. Wij hebben dan op school het "voordeel" dat de pauze gewoon een lesuur is, dus het kan eventueel in zo'n uur gehouden worden. Maarja, zoals ik al eerder zei moet dat nog gebeuren

Want je wilt toch graag dat 't door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen

Bij de volgende schoolkrant doen we waarschijnlijk ook een enquete oid over wat mensen van de schoolkrant vinden en wat ze willen lezen en dat soort dingen
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 09:59
Nyawa
Citaat:
Mindfields schreef op 16-02-2005 @ 18:08 :
Ik vind niet dat je leerlingen uit alle klassen moeten hebben. Ik zit zelf in de vierde (hoor in de vijfde) en in mijn bestuur zitten alleen mensen uit de vijfde en zesde. Onderbouwers hebben gewoon weinig in te brengen en vaak ook te weinig tijd voor dingen, omdat ze geen tussenuren hebben.
Ben ik het niet mee eens. Onderbouwers schrijven misschien niet zo goed als bovenbouwers (uitzonderingen daargelaten, en die zijn er want daar hebben wij er gelukkig ook een paar van), maar als je ze een beetje begeleidt en commentaar geeft op alle artikelen die ze schrijven zie je vaak al snel dat ze beter worden. Voor de opvolging is het natuurlijk ook makkelijk, je bent verzekerd van het voortbestaan van de schoolkrant. Bovendien heb je ook lezers uit alle klassen en weten bovenbouwers vaak niet zo goed wat er in de lagere klassen speelt. Wij hebben een apart gedeelte van de schoolkrant voor de juniorredactie, zodat ze zich een beetje kunnen ontwikkelen. Mensen die zich niet interesseren in wat er in de lagere klassen gebeurt slaan dat stuk gewoon over. Nog nooit klachten over gehad.

En wat die uren betreft, ik plan gewoon een vergadering wanneer ik zin heb, zeg tegen de aco's dat ik een uurtje vrij voor ze wil en klaar. Af en toe zijn er dan één of twee niet omdat ze een proefwerk hebben, maar ook dat valt heel erg mee.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 12:21
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
bij ons staat er vanalles in,
interviews met leraren,
opiniepeilingen,
grappige opmerkingen van leraren,
zogenaamde problemen die worden opgelost door zogenaamde psychologen op een humoristische manier,
verhalen van excursies, uitwisselingen, projecten, feesten,
dat soort dingen
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 17:44
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
hou de "naam school" awards.
met als catogoriën
lelijkste leraar
knapste leraar
domste leraar
slimste leraar
slimste leerling
knapste leerling
leraar van het jaar
en natuurlijk de beste congierces van school/beste man van school en beste vrouw.
etc etc.
en laat daar de leerlingen en leraren op stemmen.
en de winnaar komt met een fototje in de schoolkrant.
en dan kun je wanneer de schoolkrant uitkomt in de zoveeltijd, een intervieuw doen met een van de winnaars.
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 14:09
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
ooit gedacht aan het maken van een foto roman?
__________________
Sorry als mijn reacties bot zijn. Heb geen blad voor mijn mond. Soms!!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 17:50
Mindfields
Mindfields is offline
Ik weet het niet, in mijn redactie zitten namelijk maar 5 mensen (geen leraren en allemaal vrienden van me) en misschien ligt het eraan dat ik op een gymnasium zit, maar 3- is bij ons nog erg 'onderontwikkeld'.
Het voordeel dat ik het vooral met mijn 2 beste vriendinnen doe is dat we het er altijd over kunnen hebben, ik weet het niet, maar ik zie er gewoon meer voordelen in.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 16:01
colette
colette is offline
hoi hoi,
ik zit ook in de redactie van sk en wij hebben een aantal vaste rubrieken. o.a wat je ook al bij vele ziet staan versprakingen (zo heet het column bij ons) van leraren. ook hebbenwij hot en not dit gaat over de mode zo kan iemand bekijken wat helemaal hot is en juist helemaal not. ook is het erg leuk om vb. film recensies te plaatsen en frustraties over wat je in de school vind. veel suc6 ermee

tip: fotoroman word vaak heel erg onduidelijk wij hebben het ook al aantal keer geprobeerd.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2005, 17:43
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Bij die van ons had je een rubriek: de Vreetkick.
2 redactieleden gingen dan bij een docent thuis eten en maakten daar een verslag van. Heeft toch wel wat bijzonders, dan leer je ook wat meer over de achtergrond van die docenten.
Quotes van leraren zijn gewoon iets wat erin moet, is gewoon humor.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 19:56
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Ieke schreef op 19-02-2005 @ 17:43 :
Bij die van ons had je een rubriek: de Vreetkick.
2 redactieleden gingen dan bij een docent thuis eten en maakten daar een verslag van. Heeft toch wel wat bijzonders, dan leer je ook wat meer over de achtergrond van die docenten.
Quotes van leraren zijn gewoon iets wat erin moet, is gewoon humor.
Hebben wij ook! Drie tweedeklassers gaan voor elke schoolkrant ergens eten
Is volgens mij wel een vrij veel gelezen rubriek!
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 11:41
Nyawa
Citaat:
ArtemisQ schreef op 19-02-2005 @ 19:56 :
Hebben wij ook! Drie tweedeklassers gaan voor elke schoolkrant ergens eten
Is volgens mij wel een vrij veel gelezen rubriek!
Leuk idee! Maar hebben jullie dan nooit problemen met het vinden van docenten daarvoor? Ik kan me niet voorstellen dat mijn leraren daarvoor snel ja zouden zeggen... (maar ik heb het dan ook nog nooit geprobeerd, dus dat kan ook mijn verbeelding zijn). En waar gaan zulk soort interviews dan over, verschilt dat gewoon per docent of is het echt een verslag van zijn/haar huis en kookkunsten?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 13:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 20-02-2005 @ 11:41 :
Leuk idee! Maar hebben jullie dan nooit problemen met het vinden van docenten daarvoor? Ik kan me niet voorstellen dat mijn leraren daarvoor snel ja zouden zeggen... (maar ik heb het dan ook nog nooit geprobeerd, dus dat kan ook mijn verbeelding zijn). En waar gaan zulk soort interviews dan over, verschilt dat gewoon per docent of is het echt een verslag van zijn/haar huis en kookkunsten?
Bij ons was dat nooit een probleem. Maar het was wel zo dat de redactieleden van de schoolkrant de gene waren die bij zo'n docent gingen eten (en dat waren eigenlijk altijd bovenbouw leerlingen)
Het ging over vanalles. Als ik weer terug op mijn kamer ben kan ik wel even nakijken wat er allemaal in stnd (daar heb ik een paar oude schoolkranten liggen)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 13:55
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 20-02-2005 @ 11:41 :
Leuk idee! Maar hebben jullie dan nooit problemen met het vinden van docenten daarvoor? Ik kan me niet voorstellen dat mijn leraren daarvoor snel ja zouden zeggen... (maar ik heb het dan ook nog nooit geprobeerd, dus dat kan ook mijn verbeelding zijn). En waar gaan zulk soort interviews dan over, verschilt dat gewoon per docent of is het echt een verslag van zijn/haar huis en kookkunsten?
Ik weet 't eigenlijk niet, eerlijk gezegd! Maar het is pas sinds dit jaar een "vaste rubriek", dus het is nog maar één keer verschenen..
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2017, 12:31
SchoolkrantPlo
SchoolkrantPlo is offline
wie heeft er een paar ideeen voor in de schoolkrant wij zitten in de redactie van de schoolkrant van oplo en weten bijna niks
Met citaat reageren
Oud 23-05-2017, 12:31
SchoolkrantPlo
SchoolkrantPlo is offline
hoi
Met citaat reageren
Oud 23-05-2017, 14:34
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
wie heeft er een paar ideeen voor in de schoolkrant wij zitten in de redactie van de schoolkrant van oplo en weten bijna niks
Mijn schoolkrant bevatte altijd de leukste lerarenuitspraken (die konden mensen zelf ook insturen), gespot foto's, interviews met docenten en andere medewerkers over hun hobbies of privé leven. Puzzels, moppen, een comic.

Hoevaak komt jullie schoolkrant uit?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-05-2017, 11:39
NikkiBrag
NikkiBrag is offline
Citaat:
Heej...
Ik heb een vraagje, heeft iemand van jullie leuke ideeën voor de schoolkrant? Ik zit namelijk in de redactie en het loopt niet zo heel goed...

Alvast bedankt!

Kus Kim
Jammer dat de schoolkrant nog niet zo goed loopt. Ik zit zelf ook in de redactie van mijn schoolkrant en ik had er een artikel in geplaatst over stages in het buitenland, aangezien jongeren zich steeds meer richten op zulke ervaringen. Hierbij had ik een stukje geplaatst over hoe de mensen die dit wilden doen het beste een stage en studentenkamers konden vinden online. Hier had ik zelf namelijk heel veel moeite mee. Bij dit stukje heb ik SRA benaderd en zij hebben mij heel veel leuke informatie gegeven.

Misschien is het leuk om daar over te schrijven om alvast mensen te helpen die ook zo'n ervaring op willen doen en daarbij in een leuk studentenhuis willen wonen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.