Oud 11-02-2004, 15:01
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Wat is geluk, bestaat er eigenlijk wel zoiets als geluk, of is het enkel illusie.
En als het bestaat, overkomt het je dan of veroorzaak je het zelf.
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2004, 17:29
:) L. :)
:) L. :) is offline
Ik denk dat geluk wel bestaat, maar dat het een gevoel is, het moet dus uit jezelf komen. Maar om er bij te komen kunnen de omstandigheden natuurlijk wel veel meehelpen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 18:06
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Geluk is een gevoel, nou ja, eigenlijk meerdere gevoelens, die allemaal met elkaar gemeen hebben dat ze 'prettig' aanvoelen. Het bestaat wel degelijk. Hoe het bereikt kan worden: echt 100% gelukkig is niet te bereiken, er is altijd nog wel iets dat je wilt hebben. Dat is ook goed, want daardoor blijft er altijd een streven en kun je je hele leven bezig zijn met het zoeken naar geluk terwijl je niet ongelukkig bent. Is dat zinvol? Nee, maar zo voelt het wel, en dat is wat belangrijk is.

Er is maar 1 streven, voor zover ik weet is iedere daad terug te brengen naar een poging om gelukkig te worden.

Mja, soms overkomt je iets fijns, en soms doe je iets wat je fijn vindt, je kunt het dus zelf veroorzaken en het kan door je omgeving komen.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 20:35
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
lovetear schreef op 11-02-2004 @ 18:06:
Geluk is een gevoel, nou ja, eigenlijk meerdere gevoelens, die allemaal met elkaar gemeen hebben dat ze 'prettig' aanvoelen. Het bestaat wel degelijk. Hoe het bereikt kan worden: echt 100% gelukkig is niet te bereiken, er is altijd nog wel iets dat je wilt hebben. Dat is ook goed, want daardoor blijft er altijd een streven en kun je je hele leven bezig zijn met het zoeken naar geluk terwijl je niet ongelukkig bent. Is dat zinvol? Nee, maar zo voelt het wel, en dat is wat belangrijk is.

Er is maar 1 streven, voor zover ik weet is iedere daad terug te brengen naar een poging om gelukkig te worden.

Mja, soms overkomt je iets fijns, en soms doe je iets wat je fijn vindt, je kunt het dus zelf veroorzaken en het kan door je omgeving komen.
hier wordt ik iig gelukkig van
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 20:08
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Ik geloof niet in geluk, het is iets wat wij mensen noemen als iets overwachts goed uitvalt, en als 't overwacht slecht uitvalt is 't pech. Het is iets wat wij zoe noemen. Maar als het begrip 'geluk' echt bestaat zoals hij in de volksmond word gebruikt dan moet er dus één of anders iets zijn (lot) wat voor ons uitmaakt wanneer wel of niet goed uitkomt, da' vin ik 'n beetje ver gaan. Ik geloof er gewoon in dat dingen gebeuren, en dat wij ze kunnen wijzigen zoals wij zelf wensen, en soms zijn er factoren waar je geen rekening mee (kan) houdt/houden.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 23:10
Reinierram
Reinierram is offline
ik geloof er niet in
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 23:15
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Reinierram schreef op 12-02-2004 @ 23:10:
ik geloof er niet in
en een geluk bij een ongeluk??
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 11:01
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Geluk is stilte.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 11:01
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
wat bedoel je ??? met stilte?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:53
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Een oude Hindoelegende

Naar een oude Hindoelegende waren indertijd alle mensen Goden. Ze maakten op een schromelijke manier gebruik van hun godheid.

Brahma, de God der Goden, besloot hun de goddelijke macht te ontnemen en die te verstoppen op een voor hen onvindbare plaats. Het grote probleem was dus een geheime bergplaats vinden.

Toen de halfgoden samen werden geroepen om dit probleem op te lossen, stelden zij het volgende voor: 'Laten wij in dat geval de godheid van de mens in de aarde begraven.'

Maar Brahma antwoordde: 'Nee, dat volstaat niet, want de mens zal graven en de godheid terugvinden.'

Daarop wisten de halfgoden te zeggen: 'Laten wij in dat geval de godheid in de diepste oceaan gooien.'

Maar Brahma antwoordde opnieuw: 'Nee, want vroeg of laat zal de mens de diepten van alle oceanen verkennen en het is zeker dat hij de godheid op een dag zal vinden en naar de oppervlakte terughalen.'

Toen besloten de halfgoden: 'Wij weten niet waar we de godheid moeten verbergen, want er blijkt noch op aarde, noch in de zeeën een plaats te zijn waar de mens ze nooit zal vinden.'

Toen antwoordde Brahma: 'Ziehier wat wij met de godheid van de mens zullen doen: wij zullen ze verbergen in het diepst van hemzelf, want dat is de enige plaats waar hij nooit zal denken te zoeken.'

Sinds die tijd, zo besluit de legende, heeft de mens de wereld doorkruist en alle hoeken ontdekt, heeft gedoken en gegraven op zoek naar iets dat in hemzelf te vinden is.

bron: cursus beroepsgerichte psycho; naar een tekst van Eric Butterworth.

Get it?

Ik ben er volledig mee akkoord.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 20:36
anansi_de_spin
anansi_de_spin is offline
'geluk is compensatie voor de rest'

vind ik een mooi citaat (weet alleen niet van wie) staat op een poster van theatervoorstelling waar ik was
__________________
somebody to love you? yeah right, hello-o that is SO not gonna happen! stop daydreaming and get a virtual life!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 00:37
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
ik denk dat geluk een reactie op je houding is.
stel je hebt een keer "geluk" daar krijg je een positieve houding van (ik tenminste). Doordat je een positieve houding hebt kijk je anders naar de wereld. Je ziet opeens hoeveel geluk je hebt dat je bijvoorbeeld zulke goede vrienden hebt.

Dit werkt ook anders om
Stel je heb een keer "ongeluk" daar krijg je een negatieve houding van. Doordat je een negatieve houding hebt kijk je anders tegen de wereld aan. Je ziet "opeens" hoeveel klote je leven wel niet is (extreme geval).

en dan heb je nog toeval: Je wint de loterij of je krijgt een meteor op je knar je hebt dood.

*loopt nu naar zijn drank kast een kijkt wat er te drinken is*
oja sorry voor mogelijk typo's en grammaticale fouten
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 08:25
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
metallica schreef op 11-02-2004 @ 15:01:
Wat is geluk, bestaat er eigenlijk wel zoiets als geluk, of is het enkel illusie.
En als het bestaat, overkomt het je dan of veroorzaak je het zelf.

Als je verlichting bereikt ervaar je geluk..
Dit kan je overkomen maar je kan er ook naar op zoek gaan.
Het is het enige geluk wat niet ontstaat door iets wat buiten jou ligt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 10:32
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
imène schreef op 13-02-2004 @ 11:01:
wat bedoel je ??? met stilte?
Geluk is wat er is als er niet meer zoiets als ongeluk is.

Geluk is wat je vindt als je stopt met zoeken.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 11:10
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 16-02-2004 @ 10:32:
Geluk is wat er is als er niet meer zoiets als ongeluk is.

Geluk is wat je vindt als je stopt met zoeken.
Ja, als je stopt met zoeken en leeft in het NU.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 11:48
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 16-02-2004 @ 10:32:
Geluk is wat er is als er niet meer zoiets als ongeluk is.

Geluk is wat je vindt als je stopt met zoeken.
dat is rustig om te draaien
geluk komt voort uit streven, dus zoeken (alleen niet naar geluk)
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 11:54
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 16-02-2004 @ 11:48:
dat is rustig om te draaien
geluk komt voort uit streven, dus zoeken (alleen niet naar geluk)

Als je het maar niet buiten jezelf zoekt want daar zal je geen geluk vinden. Misschien wel een staat van tijdelijk geluk maar dit geluk is niet blijvend.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 18:30
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Volgens mij is geluk iets wat je zelf creeërt,
enkel niet iedereen is sterk genoeg om zelf te kiezen hoe gelukkig ie zichzelf maakt.

maar ik zeg het: zo denk IK het alleen maar.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2004, 12:22
korfballer
korfballer is offline
geluk is voor mij goeie vrienden hebben, familie en gewoon mensen die je accepteren zoals je ben. Ook al ontkennen veel mensen het, het is toch ook wel heel fijn als je een beetje riant kan leven met geld enzo...
__________________
Life isn't easy and it never will be...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 15:49
Coral
Avatar van Coral
Coral is offline
Er bestaat wel degelijk geluk. t Is alleen zon vervelend dat je het op het moment zelf niet beseft vaak. Af en toe VOEL je je wel gelukkig, maar dat is wat anders dan 'het ultieme geluk'. Ik heb wel eens dat ik denk: 'vorig jaar, toen was ik echt heel gelukkig.' Terwijl ik het op dat moment niet besefte.

Dus of dat nou echt geluk was, of dat het achteraf alleen maar zo leek, ik ben er nog niet uit.

Er zijn zoveel dingen die je 'gelukkig' kunnen maken. Alleen je moet t zelf creeeren.
__________________
Therapy has taught me nothing's my fault
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:48
BeertjeColargol
Avatar van BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
ik geloof zelf dat je geluk niet kan meten. Maar geluk bestaat wel degelijk. Hoewel je er je hele leven naar zal moeten streven om het te verkrijgen. Je gelukkig voelen en ook echt gelukkig zijn, dat is niet hetzelfde. Daarom stelt de mens doelen aan zichzelf. Wanneer het doel bereikt is zal hij weer een nieuw doel stellen. Deze doelen zijn eigenlijk alleen een middel om het hoofddoel te bereiken: gelukkig te zijn. Ik geloof dat iedere mens er uiteindelijk naar streeft gelukkig te zijn. Nogmaals: geluk bestaat wel degelijk. Maar om werkelijk gelukkig te worden moet je heel veel doen. Een gevoel van geluk ervaren kan echter wel makkelijk bereikt worden.

-X-

damn. volgens mij ben ik een beetje offtopic bezig. nou ja, jammer dan.
__________________
afrika! | meer liefde op het forum!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Wat is er nodig om gelukkig zijn?
Volk
14 17-03-2010 15:13
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Geluk
zottemarmot
9 30-01-2005 00:56
Levensbeschouwing & Filosofie Gelukkig zijn...
Saartje*
30 30-01-2003 13:04
Psychologie Wat versta je onder geluk?
Quiana
47 11-11-2002 19:25
Psychologie voor mensen die zich klote voelen, en voor mensen die gelukkig zijn...lees dit allen!
sase
15 14-06-2002 10:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De Nationale Geluk Test BNN
eyeworks
1 15-05-2002 14:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.