Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2008, 20:17
Signy
Avatar van Signy
Signy is offline
Hallo,

Ik studeer Psychologie en vind het interessant om naar mijn eigen persoonlijkheid te kijken en testjes af te nemen die dat testen.

Het tv programma Hart en Ziel (za ned 2, 19.00 uur volgens mij) hebben een persoonlijkheidstest op inet gezet en daar gaat dit topic over.

Wat kwam er bij jullie uit? Klopt het? Vinden jullie het een goede test?

http://www.hartenziel.nl/persoonlijkheidstest/

Ik vind het wel kloppen, maar het onderwerp Deugdzaamheid boeit me niet zo.
__________________
MAYNARD! I rest my case --- And Colin & Ricky. --- Ik ben zo blij dat ik ben wie ik ben, dat ik ga waar ik ga, dat ik sta blablabla
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2008, 20:48
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
wat er uitkwam klopt voor bijna de volle 100% sommige dingen zijn een beetje twijfelachtig maar verder klopt t wel aardig.
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 20:49
emma watson fan
Avatar van emma watson fan
emma watson fan is offline
Ik heb het ook gedaan..het meeste herkende ik mezelf inderdaad wel in, maar ik heb het idee dat je jezelf bij dat soort tests altijd positiever neerzet dan dat je daadwerkelijk bent, al dan niet bewust. Of ben ik de enige die er zo over denkt?
__________________
als je van zwemmen slank wordt wat doen walvissen dan verkeerd
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 21:05
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
U bent van het beschaafde type; goede zedelijke beginselen zijn belangrijk voor u. U bent betrouwbaar, rechtdoorzee, eerlijk, en u heeft rechtvaardigheid hoog in het vaandel. U bent een van die mensen voor wie fatsoen nog belangrijk is.
haha (het laatste dan vooral ).
wat een zinloosheid weer, als je jezelf goed genoeg kent om hem goed in te vullen weet je de uitkomst ook.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 21:06
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Ik heb het ook gedaan..het meeste herkende ik mezelf inderdaad wel in, maar ik heb het idee dat je jezelf bij dat soort tests altijd positiever neerzet dan dat je daadwerkelijk bent, al dan niet bewust. Of ben ik de enige die er zo over denkt?
lijkt me dat je dat helemaal in eigen hand hebt?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 21:10
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Ik kan niet zeggen dat ik 'm heel erg vind kloppen. Er zijn dus drie mogelijkheden:
Of de test is te generaliserend, ik heb gelogen, of de test ziet dingen die ik niet zie.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 22:21
Verwijderd
Rare test, als ik eerlijk antwoord, dan lijk ik wel een fatsoensrakker, die ik absoluut niet ben
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 06:13
Sawyer
Sawyer is offline
Citaat:
Ik heb het ook gedaan..het meeste herkende ik mezelf inderdaad wel in, maar ik heb het idee dat je jezelf bij dat soort tests altijd positiever neerzet dan dat je daadwerkelijk bent, al dan niet bewust. Of ben ik de enige die er zo over denkt?
Ik heb precies hetzelfde. Zal wel komen omdat ze mensen niet willen neerhalen ofzo, ik heb volledig eerlijk geantwoord en de uitspraken waren vol lof en sommige dingen waren toch echt niet helemaal waar.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 08:51
emma watson fan
Avatar van emma watson fan
emma watson fan is offline
Wat ik eigenlijk bedoel is, als er in zo'n test staat: ik ben een pestkop, geef jij dan aan dat je het daar volledig mee eens bent, om maar even een voorbeeld te noemen. Volgens mij zie je jezelf altijd aardiger en beter dan anderen je zien...
__________________
als je van zwemmen slank wordt wat doen walvissen dan verkeerd
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 09:59
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Heel veel komt niet overeen De tekst onder het kopje "volgzaamheid" klopt alleen. Daarbij heb ik een hekel aan de big five / big eight.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 12:35
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Ze hebben per onderdeel echt 2 verschillende teksten ofzo, volgens deze test lijk ik op bijna alle vlakken op lebbis en jansen.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 12:47
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Wat ik eigenlijk bedoel is, als er in zo'n test staat: ik ben een pestkop, geef jij dan aan dat je het daar volledig mee eens bent, om maar even een voorbeeld te noemen. Volgens mij zie je jezelf altijd aardiger en beter dan anderen je zien...
Misschien. Er wordt gevraagd jezelf in te schatten in vergelijking tot anderen. Ik heb dus heel veel de middelste optie ingevuld; ik ben niet veel slordiger of netter dan anderen, ik maak me niet sneller of minder snel druk, ook al denk ik vaak dat ik me meer druk maak dan anderen, maar dat denkt iedereen geloof ik wel.
Daarnaast is het belangrijk eerlijk over jezelf te zijn. Ik plaag mensen graag, maar voor schut zetten voor anderen gaat me te ver. Wat dat betreft vind ik heel veel stellingen in deze test ook erg onduidelijk. Echt van die zinnen die op 20 verschillende manieren te interpreteren zijn. Welke lading hebben die stellingen nou echt? Heel vervelend eigenlijk.

Ik vind mijn testresultaten maar zozo. Ik vind het belachelijk een beschrijving te geven aan de hand van een vragenlijst van tien minuten. De beschrijvingen kloppen dan ook globaal, maar zo hier en daar alleen in bepaalde settings en details zijn hier en daar fout. Waarom moet er dan een hele beschrijving bij staan? Ja, dat ik graag op tijd kom klopt, dat heb ik zelf ook ingevuld. Maar zo systematisch werk ik niet, dat is dan weer een interpretatie van dingen die verschillend op te vatten zijn.

Ik ben er niet zo'n fan van. Leuk voor vermaak, maar niet serieus op te vatten.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 12:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Ze hebben per onderdeel echt 2 verschillende teksten ofzo, volgens deze test lijk ik op bijna alle vlakken op lebbis en jansen.
Ja, ik ben precies gelijk aan Dolf Jansen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 15:26
Verwijderd
Citaat:
haha (het laatste dan vooral ).
wat een zinloosheid weer, als je jezelf goed genoeg kent om hem goed in te vullen weet je de uitkomst ook.
Inderdaad. En als je jezelf niet kent dan kun je 'm moeilijk invullen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 16:02
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Bij mij klopt het niet bepaald
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 23:21
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
In een groep of in een team weet u best hoe iets georganiseerd moet worden, en u hebt daartoe ook wel de kwaliteiten. Maar u werkt liever samen met anderen en deelt u verantwoordelijkheden. U bent best bereid dingen aan te pakken, maar het initiatief daartoe laat u liever aan anderen over.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 19:06
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
Bij mij klopt het niet bepaald
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 21:16
Verwijderd
ik zie altijd bij dit soort tests heel snel wat er ongeveer uitkomt als je bepaalde dingen invult, waardoor ik ze heel bewust kan sturen, super irritant..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-02-2008, 21:39
Cethlion
Avatar van Cethlion
Cethlion is offline
De meeste dingen kloppen goed, en het is opzich fijn om die bevestigd te zien. Behalve het gedeelte dat ik niet veel kan hebben, snel van slag ben en in de stress schiet.

Maar een ding vind ik niet kloppen. Ik ben geen leiderstype en volgens mij neem ik niet het voortouw. Het ligt eraan of ik me ergens echt op me gemak voel. Maar meestal loop ik een beetje achter de feiten aan en ben ik vooral volgzaam, vooral als ik mensen slimmer/leuker/hipper vind. Zoiets.
__________________
Ford, you're turning into a penguin. Stop it.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 22:21
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Het klopt wel, maar omdat dit een algemene test is die door veel mensen gedaan wordt krijg je heel algemene uitspraken als uitkomst. En daar heb je niet zoveel aan, want dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 22:57
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Natuurlijk is lekker eten en drinken fijn op zijn tijd, maar van u hoeft dat niet te vaak. U bent iemand die maat weet te houden. U kunt heel goed genieten van het leven, maar er zijn belangrijkere dingen dan genot. U kijkt eerst de kat uit de boom.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 05:12
Verwijderd
Het klopt vrij aardig:

Competentie: 75%
Neuroticisme: 65%
Mildheid: 50%
Ordelijkheid: 35%
Hedonisme: 65%
Extraversie: 65%
Volgzaamheid: 35%
Deugdzaamheid: 65%
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 10:53
Verwijderd
competentie (80%):
U hebt typische leiderschapskwaliteiten; u weet hoe u zaken moet aanpakken, hebt overzicht, en u weet anderen tot betere prestaties te brengen. In gezelschap bent u meestal degene die het voortouw neemt, maar ook anderen helpt bij het ontdekken van hun eigen talenten.

> klopt wel

neuroticisme (65%):
Wanneer u uit balans raakt door gebeurtenissen, dan weet u meestal redelijk snel uw evenwicht te hervinden. U kunt door gebeurtenissen geraakt worden, en u besteedt ook aandacht aan emoties, maar u laat zich er niet teveel door meeslepen. Gevoelens van angst kunnen zich soms zeker bij u voordoen, maar ze houden u niet lang in de greep.

> klopt niet echt. ik kan echt vreselijk van streek raken door iets debiels, en ik heb dan echt dagen nodig om daar in m'n eentje uit te raken. als ik erover kan praten met iemand en die iemand kan mij dan grondig geruststellen is het na een paar uurtjes wel over. maar ik kan er echt heel lang in blijven hangen hoor, best frustrerend.

mildheid (70%):
U bent van de goedmoedige soort, en u hebt veel consideratie voor anderen. Als anderen fouten maken, strijkt u gemakkelijk met de hand over uw hart. U houdt niet van ruzies en zoekt gauw de verzoening. U duldt veel van anderen. U heeft niet veel voor uzelf nodig, bent bescheiden en zet anderen niet onder druk. U leeft graag met iedereen in vrede.

> klopt absoluut

ordelijkheid (60%):
U vindt enige orde rond uzelf wel prettig, hoewel u het ook niet erg vindt om rommel een tijdje te laten liggen. U kunt daarin heel goed werken. Zo nu en dan ruimt u op om uzelf een gevoel van overzicht te geven. Hard werken vindt u prima, maar er moeten ook momenten van ontspanning zijn en die zoekt u ook zeker op.

> klopt wel

hedonisme (70%):
Natuurlijk is lekker eten en drinken fijn op zijn tijd, maar van u hoeft dat niet te vaak. U bent iemand die maat weet te houden. U kunt heel goed genieten van het leven, maar er zijn belangrijkere dingen dan genot. U kijkt eerst de kat uit de boom.

> klopt

extraversie (65%):
Veel mensen om u heen vindt u geen probleem. Maar u trekt niet de aandacht naar u toe. U doet leuk mee op een feestje, maar u bent zeker niet de gangmaker. U neemt actief deel aan gesprekken, maar houdt u ook op tijd in.

> klopt ook

volgzaamheid (70%):
U ziet uzelf als een eenvoudig persoon en u houdt van het gewone, traditionele leven. U doet liever wat de meeste mensen doen en normaal vinden, dan eigenzinnig uw eigen weg te gaan. U ziet uzelf als een ordentelijk burger en u hecht niet veel waarde hecht aan het creatieve en alternatieve. U bent iemand die het liefst met de stroom meegaat.

> klopt absoluut

deugdzaamheid (95%):
U bent van het beschaafde type; goede zedelijke beginselen zijn belangrijk voor u. U bent betrouwbaar, rechtdoorzee, eerlijk, en u heeft rechtvaardigheid hoog in het vaandel. U bent een van die mensen voor wie fatsoen nog belangrijk is.

> klopt ook absoluut
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 22:32
strontkind
Avatar van strontkind
strontkind is offline
ik vind het wel inderdaad erg positief neergezet allemaal.
__________________
ik zeg maar zo: ik zeg maar niks. dan kunnen ze ook niet zeggen dat ik iets gezegd heb.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 11:35
Verwijderd
ik vind het onzinnig. ze stellen steeds dezelfde vragen op een andere manier. moet je maar eens opletten. whatever ze daar dan mee bedoelen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2008, 15:36
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Poh ik houd juist heel heel erg van lekker eten! En ik neem wél graag het voortouw, het irriteert me als andere mensen dat doen bij iets wat ik belangrijk vind
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 16:33
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
http://www.mypersonality.info/
Is ook wel grappig. Vooral de 16 persoonlijkheidstypes.

De multi-intelligentietest, heeft mijn inziens weinig te maken met intelligentie, het heeft meer te maken met waar je goed in bent of wat je leuk vind, maar goed Gardner staat over het algemeen hoog in aanzien met zijn intelligentietheorie.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 21:20
Verwijderd
Die MBTI is inderdaad een betere test.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 00:47
Verwijderd
Ik vind in deze test wel veel herkenning. Volgens mij klopt het ook wel en de uitslag geeft in ieder geval geen dingen weer die ik niet herken bij mezelf.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 15:41
Verwijderd
U houdt van de harde lijn, geen soft gedoe. U speelt graag de baas en anderen kunnen u snel irriteren. U vergeeft fouten van anderen maar moeilijk. U zoekt snel de confrontatie. Met gevoelens van anderen houdt u weinig rekening
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 15:42
Verwijderd
U vindt creativiteit belangrijk, maar het moet binnen de perken blijven. Kunstuitingen zijn goed, maar ze moeten niet kwetsend voor anderen zijn. Er valt best wat te verbeteren aan de maatschappij, maar veranderingen moeten niet tot verstoringen leiden.
^^^^^^
Dat klopt dus voor geen meter.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 15:42
Verwijderd
Opzettelijk iemand benadelen, zit niet in u, maar soms is een leugentje om bestwil nodig. Goede zedelijke beginselen zijn belangrijk, maar voor een rechtvaardig en fatsoenlijk leven moet je zulke beginselen af en toe ter discussie durven te stellen. Soms is het nodig anderen een beetje voor de gek te houden, u heeft immers het beste met ze voor.

Tot aan goede zedelijke beginselen klopt het als een bus, maar daarna...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 12:23
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Opzettelijk iemand benadelen, zit niet in u, maar soms is een leugentje om bestwil nodig. Goede zedelijke beginselen zijn belangrijk, maar voor een rechtvaardig en fatsoenlijk leven moet je zulke beginselen af en toe ter discussie durven te stellen. Soms is het nodig anderen een beetje voor de gek te houden, u heeft immers het beste met ze voor.

Tot aan goede zedelijke beginselen klopt het als een bus, maar daarna...
hahaha (binnenpretje)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 14:42
fib
Avatar van fib
fib is offline
ik vind de vragen wel leuk!
maar de testuitslag een beetje onduidelijk.....
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2008, 21:19
Astridjuh
Avatar van Astridjuh
Astridjuh is offline
Mwah bij mij klopt het allemaal wel eigenlijk. Op een paar kleine puntjes na dan.. Vooral de 2e, 3e, 4e en 6e kloppen heel erg.
Lol, voor deugdzaamheid had ik de volle 100%.
__________________
Hmmz, wat zal ik hier zetten,, *denkt na*
Met citaat reageren
Oud 03-05-2008, 23:29
Verwijderd
Slechte test eigenlijk. Ze leggen je steeds dezelfde vraag voor maar in een andere zinsconstructie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-05-2008, 13:58
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Was bang dat ik een hele rare uitslag zou krijgen omdat ik nogal rare dingen had ingevuld. Zo vind ik mezelf heel netjes en best perfectionistisch maar tegelijkertijd ook heel rommelig en chaotisch

competentie
U hebt typische leiderschapskwaliteiten; u weet hoe u zaken moet aanpakken, hebt overzicht, en u weet anderen tot betere prestaties te brengen. In gezelschap bent u meestal degene die het voortouw neemt, maar ook anderen helpt bij het ontdekken van hun eigen talenten.
klopt wel, maar ik doe het liever niet graag.

neuroticisme
U bent zeer stressbestendig, en u laat zich niet snel van de wijs brengen door onverwachte gebeurtenissen. U houdt het hoofd koel wanneer dat nodig is en beschikt over zelfvertrouwen. Ook kunt u snel beslissen.
klopt als een bus, ik zou het niet overleefd hebben als dit niet zo was.

mildheid
U hebt interesse in mensen en laat anderen in hun waarde. Maar u zorgt er wel voor dat anderen niet over u heenlopen. In de omgang met anderen bent u iemand die luistert en anderen de ruimte geeft. U weet echter ook uw grenzen aan te geven.
klopt ook, mensen mogen/kunnen heel veel doen. Tot die bepaalde grens

ordelijkheid
U vindt enige orde rond uzelf wel prettig, hoewel u het ook niet erg vindt om rommel een tijdje te laten liggen. U kunt daarin heel goed werken. Zo nu en dan ruimt u op om uzelf een gevoel van overzicht te geven. Hard werken vindt u prima, maar er moeten ook momenten van ontspanning zijn en die zoekt u ook zeker op.
klopt ook

Hedonisme
Natuurlijk is lekker eten en drinken fijn op zijn tijd, maar van u hoeft dat niet te vaak. U bent iemand die maat weet te houden. U kunt heel goed genieten van het leven, maar er zijn belangrijkere dingen dan genot. U kijkt eerst de kat uit de boom.
Klopt helemaal behalve die eerste zin. Eten is echt heel belangrijk voor mij. Ik eet eigenlijk bijna alles dat ik tegen kom.

Extraversie
Veel mensen om u heen vindt u geen probleem. Maar u trekt niet de aandacht naar u toe. U doet leuk mee op een feestje, maar u bent zeker niet de gangmaker. U neemt actief deel aan gesprekken, maar houdt u ook op tijd in.
Klopt ook behalve dat van die gesprekken, daar sla ik soms een beetje in door.

volgzaamheid
U vindt creativiteit belangrijk, maar het moet binnen de perken blijven. Kunstuitingen zijn goed, maar ze moeten niet kwetsend voor anderen zijn. Er valt best wat te verbeteren aan de maatschappij, maar veranderingen moeten niet tot verstoringen leiden.
klopt ook

deugdazaamheid
Opzettelijk iemand benadelen, zit niet in u, maar soms is een leugentje om bestwil nodig. Goede zedelijke beginselen zijn belangrijk, maar voor een rechtvaardig en fatsoenlijk leven moet je zulke beginselen af en toe ter discussie durven te stellen. Soms is het nodig anderen een beetje voor de gek te houden, u heeft immers het beste met ze voor.
hmm... deze vind ik een beetje apart. Ik houd vast aan bepaalde beginselen die voor mij belangrijk zijn en anderen NIET voor de gek houden is daar eentje van. ach ja

Het overgrote deel klopt wel, maar het moet ook want het laat alleen maar zien wat je hebt ingevuld. De Test zelf vond ik niet zo interessant, ik kreeg wel 4 keer de zelfde vragen maar dan net in een andere woordvolgorde. Er waren dus wel veel vragen maar niet veel verschillende vragen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2008, 22:33
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Klopt voor geen meter bij mij.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 18:56
Elmoo
Avatar van Elmoo
Elmoo is offline
Wat leuk, het klopt bij mij helemaal.. erg leuk om te doen zo'n persoonlijkheidstest. Zet je weer ff aan het denken he
__________________
Huiswerk?? Ik neem de afwas toch ook niet mee naar school?!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 18:46
bruudruuster
bruudruuster is offline
Ook eens doorlopen, klopt ongeveer bij mij. Ik ga hem dan nog eens doorlopen als ik in een andere stemming ben.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 23:47
strontkind
Avatar van strontkind
strontkind is offline
ik vind het tamelijk goed en precies kloppen, zijn ook wel veel eigenschappen waarbij mensen bewust nadenken over zichzelf
__________________
ik zeg maar zo: ik zeg maar niks. dan kunnen ze ook niet zeggen dat ik iets gezegd heb.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 22:06
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Citaat:
Slechte test eigenlijk. Ze leggen je steeds dezelfde vraag voor maar in een andere zinsconstructie.
dit dus.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 22:16
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Hey, ik ben ook eerste jaars psychologie. Ik weet niet waar jij studeert (ik in Utrecht) maar ik heb net een hele presentatie gehouden over het feit dat persoonlijkheidstest, zelfs een grote als de big five, meestal maar een zeer klein percentage correleren met je daadwerkelijke gedrag in situaties (specifiek: kun je persoonlijkheidstests gebruiken als assessment middelen voor studies of banen?). De hoogste voorspellende correlatie die wij in wetenschappelijke literatuur konden vinden was 20%... Dus persoonlijkheidstests hebben vrij weinig waarde in mijn optiek...
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 23:55
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Hey, ik ben ook eerste jaars psychologie. Ik weet niet waar jij studeert (ik in Utrecht) maar ik heb net een hele presentatie gehouden over het feit dat persoonlijkheidstest, zelfs een grote als de big five, meestal maar een zeer klein percentage correleren met je daadwerkelijke gedrag in situaties (specifiek: kun je persoonlijkheidstests gebruiken als assessment middelen voor studies of banen?). De hoogste voorspellende correlatie die wij in wetenschappelijke literatuur konden vinden was 20%... Dus persoonlijkheidstests hebben vrij weinig waarde in mijn optiek...
Maar dan praat je dus alleen over predictieve validiteit, wellicht dat een Big Five (of welke andere persoonlijkheidstest dan ook) wel een goede constructvaliditeit heeft, en die kan in andere dan assessmentsituaties gebruikt worden (denk bijvoorbeeld aan de klinische praktijk)

Ik ben niet heel erg thuis in de persoonlijkheidspsychologie, maar jouw conlusie dat persoonlijkheidstests weinig waarde hebben omdat ze weinig predictieve validiteit hebben vind ik wat kort door de bocht.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 08:34
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Maar dan praat je dus alleen over predictieve validiteit, wellicht dat een Big Five (of welke andere persoonlijkheidstest dan ook) wel een goede constructvaliditeit heeft, en die kan in andere dan assessmentsituaties gebruikt worden (denk bijvoorbeeld aan de klinische praktijk)

Ik ben niet heel erg thuis in de persoonlijkheidspsychologie, maar jouw conlusie dat persoonlijkheidstests weinig waarde hebben omdat ze weinig predictieve validiteit hebben vind ik wat kort door de bocht.
Ja, ik snap die reactie wel, ik zal proberen iets beter onder woorden te brengen waarom ik die comclusie trek. Persoonlijkheidstrekken zijn eigenschappen die stabiel blijven over stijd en situaties. Dat interpreteer ik als: als iemand een bepaalde trek duidelijk heeft, zal deze zich in bijna alle situaties uitten, en dus het gedrag in die situaties voorspellen. Als het namelijk geen correlatie zou vertonen met gedrag, heb je niets aan het hele concept "persoonlijkheidstrek". Dus ik denk dat dat de assumptie is waar jij het misschien niet mee eens bent... Anyways, als persoonlijkheidstrekken dan dus predictieve validiteit moeten hebben om een zinnige measure te zijn, en die predictieve validiteit is laag. Dan kan het wel trekken meten, maar als die zich niet uiten in gedrag heb je helemaal niets aan die kennis in mijn ogen.

Jeetje, lastig onder woorden te brengen voor de koffie .
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 19:47
Verwijderd
Mja, die internettestjes zijn wel leuk voor vermaak. De "echte" vragenlijsten (Big Five toch meestal >100 vragen) zijn ook nog daadwerkelijk bruikbaar, aangezien de scores vrij stabiel blijven. Ook over een langere periode (zoals 10 - 20 jaar), verandert er niet veel aan de scores.
Ik heb 'm gemaakt en 't is inderdaad wel grappig. Wel vind ik het jammer dat alles zó oppervlakkig en algemeen beschreven is dat iedereen er wel iets uit zou kunnen halen dat zou kunnen kloppen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 01:48
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ik ben extravert en deugdzaam , en ik ben absoluut niet ordelijk en volgzaam. Wel redelijk hedonist, minder mild.


hier herkende ik me erg in:
U bent creatief en eigenwijs. Een typische andersdenker. Er schuilt een revolutionair in u. U bent kritisch; op uzelf, op anderen en op de maatschappij. U wordt snel opstandig wanneer het typisch burgerlijke aan u wordt opgedrongen. U gaat graag tegen het gezag in.

U voelt zich prettig te midden van mensen en houdt ervan in het middelpunt van de belangstelling te staan. U legt gemakkelijk contact met anderen. U houdt van het voeren van gesprekken en hierbij kost het u geen moeite uw ziel en zaligheid bloot te leggen. U bent een echt gezelligheidsdier. <- dat woord is zo lelijk


die test is overigens vrij slecht, elke pagina had precies dezelfde vragen. "ik ben een versierder" "ik ben een verleider", je zou er kwartet mee kunnen spelen.

Elke bekende nederlander was een echte leider, ik ook, ik gok iedereen.

maarja, het leuke van persoonlijkheidstestjes is dat je ze alleen kunt maken als je al goed weet wie je bent.

als je van je zelf weet dat je open bent, dat je houd van in de belangstelling staan, dat je makkelijk gesprekken aan knoopt, dat je veel aanspraak zoekt, (de testvragen), dan weet je dus ook dat je extravert bent, daar hoef je geen test voor te doen.

Citaat:
Het overgrote deel klopt wel, maar het moet ook want het laat alleen maar zien wat je hebt ingevuld. De Test zelf vond ik niet zo interessant, ik kreeg wel 4 keer de zelfde vragen maar dan net in een andere woordvolgorde. Er waren dus wel veel vragen maar niet veel verschillende vragen.
^dat bedoelde ik

Laatst gewijzigd op 25-10-2008 om 01:54.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 08:13
Verwijderd
U hebt typische leiderschapskwaliteiten; u weet hoe u zaken moet aanpakken, hebt overzicht, en u weet anderen tot betere prestaties te brengen. In gezelschap bent u meestal degene die het voortouw neemt, maar ook anderen helpt bij het ontdekken van hun eigen talenten.

Dit is wel erg positief.. ik neem eigenlijk alleen het voortouw wanneer er problemen zijn en ik het idee heb dat ik iets bij kan dragen. Dan is het mogelijk dat ik zelf ga pushen en wil dat de hele groep presteert. Maar over het algemeen ben ik juist een beetje stil en doe ik mijn eigen ding.

U raakt snel van slag, en u hebt vaak last van onzekerheid. U bent stressgevoelig en raakt snel uit balans als er iets gebeurt. U twijfelt vaak of u de dingen wel goed doet. U bent een echte piekeraar en u heeft weinig vertrouwen in uzelf. U bent kwetsbaar en snel door gebeurtenissen geraakt; u kunt dan zeer emotioneel reageren.

Dat is weer te negatief.. ik pieker veel, maar raak er niet meteen door van slag. Ik denk gewoon 24/7 over van alles en nog wat na. Het zit in mijn aard om alles uit te zoeken en mij af te vragen of iets al dan niet goed gaat. Dit betekent echter niet dat ik zeer emotioneel op dingen reageer.. mensen vinden juist vaak dat ik koud en afstandelijk ben als er echt iets gebeurt waar ik mee zit.

Daarnaast vind ik dat het resultaat van Neuroticisme, het resultaat van Competentie tegenspreekt. Ik kan moeilijk aan de ene kant de leider zijn die de touwtjes in handen neemt en aan de andere kant emotioneel op van alles reageren. De realiteit zit meer in het midden.. ben geen echte leider en ook niet zeer emotioneel.

U hebt interesse in mensen en laat anderen in hun waarde. Maar u zorgt er wel voor dat anderen niet over u heenlopen. In de omgang met anderen bent u iemand die luistert en anderen de ruimte geeft. U weet echter ook uw grenzen aan te geven.

Dit klopt wel over het algemeen Ik ben best mild.

U vindt enige orde rond uzelf wel prettig, hoewel u het ook niet erg vindt om rommel een tijdje te laten liggen. U kunt daarin heel goed werken. Zo nu en dan ruimt u op om uzelf een gevoel van overzicht te geven. Hard werken vindt u prima, maar er moeten ook momenten van ontspanning zijn en die zoekt u ook zeker op.

Dit klopt als een bus.

Natuurlijk is lekker eten en drinken fijn op zijn tijd, maar van u hoeft dat niet te vaak. U bent iemand die maat weet te houden. U kunt heel goed genieten van het leven, maar er zijn belangrijkere dingen dan genot. U kijkt eerst de kat uit de boom.

Dit klopt ook Ik doe alles met mate..

Veel mensen om u heen vindt u geen probleem. Maar u trekt niet de aandacht naar u toe. U doet leuk mee op een feestje, maar u bent zeker niet de gangmaker. U neemt actief deel aan gesprekken, maar houdt u ook op tijd in.

Ik heb moeite met massa's mensen, daar kan ik slecht tegen. Hier werd niets over gevraagd in de test. De rest klopt wel.. I blend in.

U vindt creativiteit belangrijk, maar het moet binnen de perken blijven. Kunstuitingen zijn goed, maar ze moeten niet kwetsend voor anderen zijn. Er valt best wat te verbeteren aan de maatschappij, maar veranderingen moeten niet tot verstoringen leiden.

Komt aardig overeen met mijn visie op dingen.

U bent van het beschaafde type; goede zedelijke beginselen zijn belangrijk voor u. U bent betrouwbaar, rechtdoorzee, eerlijk, en u heeft rechtvaardigheid hoog in het vaandel. U bent een van die mensen voor wie fatsoen nog belangrijk is.



En ja, dat klopt ook aardig.. ik kan er slecht tegen als mensen anderen bedonderen en heb er liever niets mee te maken. Als ik iets verziekt heb, geef ik dat eerlijk toe.. enzovoorts.

De exacte percentages van de test heb ik overigens niet ontvangen.. zag alleen van die balkjes.

[edit]
Wie zijn al die "bekende" Nederlanders in vredesnaam?

Laatst gewijzigd op 25-10-2008 om 08:20.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 14:29
Toast
Avatar van Toast
Toast is offline
In een groep of in een team weet u best hoe iets georganiseerd moet worden, en u hebt daartoe ook wel de kwaliteiten. Maar u werkt liever samen met anderen en deelt u verantwoordelijkheden. U bent best bereid dingen aan te pakken, maar het initiatief daartoe laat u liever aan anderen over.
ik herkend me er helemaal niet i,
__________________
onzichtbaar..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 16:07
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Wat een pruttest. xD Mijn mama en ik hebben hard gelachen om m'n uitkomsten want er klopte geen fluit van.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin PERSOONLIJKHEIDSTEST
Verwijderd
60 15-08-2019 13:30
De Kantine Urusaaaay heeft verloren! Nederland - Duitsland in de fisaaie #1039
Verwijderd
500 07-07-2010 19:53
Studeren Hotelschool 3
ChenT
257 07-01-2010 09:07
Psychologie [Test] Wat voor persoonlijkheid heb jij?
Missy
26 17-06-2007 21:17
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie DRINGEND - test jezelf
lso
5 23-03-2005 21:32
Algemene schoolzaken toelating KLS
Floppy the Rabbit
4 20-06-2004 01:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.