Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2017, 23:01
Polloloco
Polloloco is offline
Hallo allemaal,

Ik weet dat dit weer een van de vele profielkeuze topics is, maar de keuze is ontzettend lastig..

Ik zit nu in 3 Gym en alles ging wel goed tot de laatste toetsweek. Alle 3 de jaren heb ik niet veel voor school gedaan, woordjes leren liet ik vaak wel zitten en ik was best tevreden met een 6/7. Ik weet totaal niet of ik een beta- of alphapersoon ben.

Welke vakken vind ik leuk:
Geschiedenis (ik leef voor dit vak, DIT GA IK ZEKER KIEZEN)
Aardrijkskunde
Grieks
Latijn

Natuur- en scheikunde en biologie vind ik ook wel interessant, wiskunde zo nu en dan.

Welke vakken vind ik niet zo leuk:
Economie
Muziek

Frans en Duits vind heb ik niet zoveel problemen mee, alleen heb ik een t*fus hekel aan woordjes leren.

Wat vind ik nog meer leuk aan school:
Leerlingenraad (ik zit ook in het medezeggenschap)
Debatclub
Met leraren buurten (ik kan wel slijmen)
____________________

Mijn doel was om een NT-profiel met GS en AK te kiezen.
Hoewel NASK vorig jaar wel goed ging, gaat het dit jaar een stuk minder, vooral de laatste toets. (Dit gaat over natuurkunde) Ik had voor mijn gebruiken veel geleerd, dus voor het basisdeel had ik een mooie 8, maar het profieldeel (inzichtvragen) had ik een 3

Wiskunde is ook geen succesverhaal. De eerste periode had ik een mooie 7,5 , maar de tweede periode een 4,3 . Hoe ik deze toets heb gemaakt, ik heb geen flauw idee, ik weet alleen dat ik hem goed MOET maken om nog voor NT te gaan.

Biologie ging wel goed, alleen jammer dat ik een magere 6 had, de olympiade had ik dan wel zeer goed gemaakt.

Nu de andere kant van het verhaal:
Geschiedenis, gaat gewoon goed, de leraar hield al na 2 lessen van me (ik laat gewoon merken dat ik het leuk vind, dit gebeurt bij elke GS leraar). Vorige toets had ik een 10, dus dat zit wel goed .

Voor Frans sta ik een 6je omdat ik een hekel heb aan woordjes leren, voor bijvoorbeeld een leestoets haal ik met gemak een 8, bij Duits zit het hetzelfde, alleen leer ik iets meer.

De klassieken gaan ook gewoon goed.

Hier komt het stuk profielkeuze weer:
Ik ben een beetje vertrouwen aan het verliezen in een NT profiel, omdat de cijfers zeker niet aan mijn kant staan (het zijn nog wel voldoendes hoor, maar ze vinden de inzichtvragen erg belangrijk bij ons op school, "want die krijg je alleen maar in de bovenbouw".

Qua CM zit het wel goed, de talen zijn voor mij makkelijk in te halen, en ik vind vooral de cultureel-historische kant heel erg leuk. Ik wil bijvoorbeeld heel schrijver worden

Jullie zitten nu vast te denken aan een NG of EM profiel, maar dat gaat hem niet worden. Als ik geen NT heb, dan wil ik ook geen scheikunde, en aan scheikunde heb je naar mijn idee niet veel. EM dan?NEE. Ik wil GEEN economie, ik heb echt een hekel aan dat vak.

Nogmaals, ik weet niet of ik Beta of Alpha ben, ik weet het niet.

Mijn vraag nu:
Zal ik proberen mijn Betavakken boven water te houden, of zal ik toch kiezen voor CM??

Nog even de plus en minpunten op een rijtje:
NT
Veel mogelijkheden
Wel interessant
Uitdaging

Lastig, ik moet er veel voor doen
Ik weet niet of het mijn "roeping" is
Ik weet niet of ik wel gelukkig ben

CM
Leuk
Ik weet zeker dat ik gelukkig zal zijn
Zit aan de bestuurs/rechtelijke kant, dit vind ik ook heel interessant, vooral het bestuursgedeelte, ik wil graag in de politiek/diplomatiek

Relatief weinig vervolgopleidingen
Je sluit technisch uit

______________

Heeft iemand dezelfde ervaringen of advies??
Bedankt dat je dit stuk hebt gelezen

Polloloco
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2017, 06:24
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Met een NT profiel heb je een stuk meer keuzemogelijkheden. Maar wil je bijvoorbeeld Economie studeren, dan heb je daar niet eens het vak economie voor nodig.

Als je van nature niet direct inzicht hebt bij Wiskunde/ Natuurkunde betekent dat vaak dat je er net wat meer tijd aan moet besteden. Oefenen, oefenen, oefenen. Als je de gewone opgaven met je ogen dicht kunt gaan inzicht-opgaven ook veel makkelijker. Probeer dat ens een tijdje, je geeft nu aan dat je eigenlijk te veel doet...

Bedenk dat geluk niet alleen voortkomt uit een bepaald vakkenpakket. Elk pakket heeft wel vakken die minder leuk zijn, of minder goed gaan. Uiteindelijk moet je het zelf met de mensen om je heen leuk maken op school.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-03-2017, 07:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je al een idee wat je hierna zou willen gaan studeren en welke vakken daarvoor handig zijn?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2017, 07:39
Polloloco
Polloloco is offline
Ik ben laatst wel op een opendag bij universiteit leiden geweest,
De studies geschiedenis en internationale relaties spraken me heel erg aan.

Aan de andere kant waren we een keer met school bij de TU eindhoven, ik vond dit er allemaal heel erg leuk uitzien, maar ik kreeg niet zo'n onderbuikgevoel dat ik dit MOET doen, iets wat bij bijvoorbeeld de studie Geschiedenis in Leiden wel was

Verder nog, ik doe een Gymnasiumprofiel, dus ik kies zeker Latijn, dit vak vindt ik heel erg leuk. Als ik een CM profiel doe kies ik er vast nog Frans/Duits bij, ik denk dat dit ook wel handig is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2017, 23:02
Mustache Cat
Mustache Cat is offline
Welk profiel heb je uiteindelijk gekozen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.