Oud 21-08-2018, 13:37
Adviesvrager93
Adviesvrager93 is offline
Hoi lezer,

Even over mezelf: ik ben een negentienjarige, mannelijke student. Ik ben een introvert persoon, maar in het juiste gezelschap kan ik heerlijk mezelf zijn.

Inmiddels woon ik als student al bijna een jaar zelfstandig in Amsterdam, hoe cool is dat! Ik woon graag op mezelf omdat ik dan redelijk wat ruimte heb en alles netjes kan houden.

Ondanks deze superchille kamer voel ik me soms best eenzaam. Ik heb een aantal contacten uit mijn groepje waar ik mee praat in de collegezalen, maar dit zijn niet echt vrienden.

Aangezien het volgende collegejaar nu bijna voor de deur staat ben ik op zoek naar tips om een sociaal leven op te bouwen.
Wat het voor mij lastig maakt is dat ik ieder weekend naar mijn ouders / oude vrienden terugga waardoor een sportvereniging niet ideaal is(de sporten die ik leuk vind hebben competitie in de weekenden). Daarnaast vind ik mezelf geen type voor een studentenvereniging; ik vind met een paar mensen kletsen in een bar veel leuker dan met een grote groep in een discotheek. Het leukste lijkt mij om met 3/4 heren/dames om te gaan en dan gezellig samen te eten, spelletjes doen, slap ouwehoeren etc.

Hebben jullie tips hoe ik dit doel kan aanpakken?

Ik hoor graag van jullie!

Laatst gewijzigd op 21-08-2018 om 13:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2018, 13:57
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Als je wilt bereiken wat je beschrijft dan moet je toch echt je huidige (leef)patroon doorbreken.
Waarom ga je elk weekend naar je ouders/oude vrienden terug? Wordt dat van je verwacht, doe je het uit gewoonte of heb je alleen in de weekenden de mogelijkheden om die vrienden te zien?

Probeer anders een keer door de weeks met deze vrienden af te spreken en de stad in te gaan naar een bar.
Wil je nieuwe mensen leren kennen dan moet je er toch echt op uit gaan, want ze komen niet vanzelf naar je toe. Overweeg toch om bij een sportvereniging te gaan en dan maar niet elk weekend naar je ouders toe. Als je een studentenvereniging geen optie vindt, dan moet je dat vooral niet doen maar je moet je ook niet alleen daar blind op staren. Genoeg andere verenigingen waar je leuke activiteiten mee kunt doen en vrienden kunt maken.

Spreek anders een keer wat af met de mensen waar je meer praat tijdens je colleges, kunnen ook leuke vriendschappen door ontstaan.

Er zijn zo veel mogelijkheden, alleen moet je er allemaal wat voor doen buiten je huidige (veilige) leefwereld.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2018, 14:56
Adviesvrager93
Adviesvrager93 is offline
Hee WolterB, bedankt voor je reactie.

Ik ga ieder weekend naar huis ivm mantelzorgtaken, vandaar dat het geen optie is om dat op te geven.

Het afspreken met de groepsgenoten gaat ook lastig doordat ze allemaal nog thuis wonen en daar hun eigen leven leiden. Voor de vakantie hebben we wel eenmalig afgesproken voor een borrel en dat was gezellig.

Veel van mijn vrienden in m’n oude dorp werken al fulltime en hebben geen zin/tijd om doodeweeks ruim 2.5 uur te reizen.

Deze drie dingen maken het dus een beetje ingewikkeld voor me.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2018, 22:19
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat jij wil, met een groepje aan de bar kletsen, klinkt juist als iets wat je bij een studenten vereniging of met verenigingsgenootjes kunt doen! Er zijn heel veel verschillende soorten verenigingingen, van Christelijke verenigingingen tot spelletjesverenigingen, sport-studentenverenigingen, ga gewoon eens ergens kijken. Binnen verenigingingen heb je namelijk vaak ook weer je eigen groepje (dispuut, jaargroep, commissie of vriendengroep). Of wordt actief bij je studie-vereniging.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 21-08-2018, 23:06
Verwijderd
Nou, ik zou het idee even laten varen dat het per se cool is om in Amsterdam te wonen, het valt allemaal wel een beetje mee vind ik. De stad vind ik, vergeleken met sommige andere steden, best hard namelijk, helemaal als je hier net komt. Je kan hier best eenzaam worden of juist het idee hebben dat je altijd uit moet en je een halve alcoholist wordt. De stad zit vol verleidingen, maar goed, dat maakt haar ook wel leuk natuurlijk.

Er zijn al een aantal dingen genoemd hier, bij een vereniging gaan etc, maar ik snap ook wel dat dat moeilijk is omdat je aan mantelzorg doet. Wat mij overigens echt heel zwaar lijkt naast de studie, voor wie ben je mantelzorger? Kan iemand anders dat overnemen?

Vrienden die 2,5 uur van je vandaan wonen... en niet naar jou toe willen komen, zullen, en dan zal ik hard zijn, dan over een tijd misschien niet meer je vrienden zijn. Met studiegenoten die nog thuis wonen (wat ik begrijp met de woningnood) zal het idd ook lastig worden, omdat je dan niet zo makkelijk afspreekt.

Denk toch echt dat je in het diepe moet springen, voordeel van Amsterdam is wel dat het een grote stad is en je niet de enige bent. Er komen meer studenten studeren uit verschillende delen van het land en die kunnen ook niet zomaar terug.

Ook al ben je alleen: ga ergens alleen zitten en werken of ga alleen hardlopen (zelf ontmoet ik dan de meeste nieuwe mensen), ontdek de stad, ga bij een hardloopgroep (zijn er echt heel veel), bij een sportschool, overweeg toch een vereniging etc. Door de week heb je ook vrije tijd, genoeg tijd om mensen te ontmoeten en te leren kennen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie zal ik ooit iemand vinden?
jarre
20 11-01-2016 22:39
De Kantine Dilemma Spel
floffy3
500 15-02-2012 22:41
Psychologie sociaal leven opbouwen
rik92
5 16-01-2012 17:59
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied #117
ST*R
500 02-07-2011 19:42
Liefde & Relatie Hoe vaak vind jij dat je je vriend(in) moet zien ?
Verwijderd
12 08-04-2011 22:14
De Kantine Wat doe je als je je k*t voelt en je je verveelt?
zlatani9
77 12-10-2003 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.