Oud 16-07-2000, 20:50
Alexander
Alexander is offline
Hallo lieve mensen!!

Ik heb een beslissing gemaakt waar ik aardig spijt van heb. we hadden twee jaar geleden namelijk de keuze om latijn te kiezen, en dat heb ik toch niet gedaan (dit was dus voor school).

Nu vraag ik me af: wat voor manieren zijn er om toch nog Latijn te leren? Ik vind talen tamelijk gemakkelijk, en het lijkt me leuk om Latijns te leren.. Maar wat kan ik nu doen, om dat te leren???
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2000, 21:01
mif
mif is offline
Koop een boek en begin. Het is niet zo heel moeilijk. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen.

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 17:18
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
wat dacht je van bijles? get the point?
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 19:21
Alexander
Alexander is offline
Hmmm.....

Ik geloof dat ik het begrijp, ik moet dan alleen iemand hebben die dat aan mijn verstand wil brengen.

Wie o wie wil dat slachtoffer zijn, om mij bijles te geven (even wat drama erin gooien)??

[Dit bericht is aangepast door Alexander (17 juli 2000).]
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 20:41
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Citaat:
Alexander schreef:
Hmmm.....
Wie o wie wil dat slachtoffer zijn, om mij bijles te geven (even wat drama erin gooien)??

Tja, ik sta er nu eenmaal om bekend dat ik me opoffer ten goede van de mensheid
maar als er dan toch niemand is......dan zit er niets anders op dan dat ik het doe
( drama: wat jij kan, kan ik ook )

maar even zonder gekheid, Latijn is een van mijn beste vakken, en ik wil je gerust bijles geven, als je wilt over internet. Ik zal helemaal vooraan beginnen bij de simpele zinnetjes. Wat wel een probleem is, is dat ik nu geen boeken tot mijn beschikking heb, dus ik zal een beetje moeten improviseren. Als ik volgend jaar eenmaal weer aan het nieuwe schooljaar ben begonnen, heb ik toch zeeën van tijd ( 5e = grensloze overgang ) maar als je wilt kunnen we nu beginnen (???)




------------------
Trouw of trouw niet: in beide gevallen zul je er spijt van krijgen.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 20:44
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Citaat:
Alexander schreef:
Ik vind talen tamelijk gemakkelijk, en het lijkt me leuk om Latijns te leren..
en even voor de duidelijkheid.......het is gewoon latijn, maar schaam je niet, die fout maakt iedereen wel eens ( ahuhum )
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 20:51
Alexander
Alexander is offline
Sorry...

het spijt me..

Nou ja, laat ik dan maar van je diensten gebruik maken. Helaas word ik nu overdonderd door de mensen via ICQ, dus als wee morgen zouden kunnen beginnen?? Of wacht even..

Ik zal proberen de mensen af te wimpelen, kom ik zo.. is dat goed?
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 21:03
Alexander
Alexander is offline
Eindelijk..

kan de cursus beginnen, Optima??

Oh ja.. Dank je voor je lieve aanbod! Ik ben er dankbaar voor !
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 21:30
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
vind je het goed als we morgen beginnen?? Ik moet namelijk om 5:30 uur op voor mijn werk, ik beloof je dat dan les no 1 begint, maar ik mail je, dat is wat makkelijker, en anders gooit Musliston ( forumbaas) het er toch gewoon af.

Tot mails,
groetjes Optima
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2000, 21:44
Alexander
Alexander is offline
Keej..

Ik moet morgen ook op een niet al te misselijke tijd op, dus ik ben het totaal met je eens...
Dan zie ik het morgen wel verschijnen, of 1 dezer dagen.. Haast je niet!

Nogmaals (kan het niet vaak genoeg zeggen) dank je!
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2000, 12:43
Eitje
Eitje is offline
Ik snap niet waarom jij graag Latijn wil leren. Ik heb het 1 jaar gehad en daarna laten vallen, en ik heb er geen spijt van!!! Het eerste half jaar was leuk, maar daarna al die werkwoorden en uitgangen leren, dat is gewoon niet leuk meer! Ik snap niet dat je zoiets voor je lol wil leren, zeker omdat de taal (bijna) niet meer gesproken wordt, dus dat je het alleen toe kan passen als je je in de oudheid of geneeskunde interreseert. Maar goed, zelf weten, smaken verschillen...
__________________
Je kan beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen (auw)
Met citaat reageren
Oud 18-07-2000, 17:49
Alexander
Alexander is offline
Ik interesseer me best voor de oudheid.

daarnaast is het nooit slecht om extyra kennis van iets tot je te nemen.

Engels, Frans en dergelijke heb ik wel gezien (hoewel daar vast ook wel wat aan valt te leren... je leert je hele leven).

Latijn lijkt me gewoon leuk, maar wie weet, piep ik straks wel anders..

------------------
Liefde is als de zee: oneindig groot en mooi, maar moeilijk te bevaren...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2000, 17:55
Musliston
Musliston is offline
He Optima! Ik gooi dit er heus niet af hoor! Nee, ik ben best mild. Dit heeft immers met klassieke talen te maken! En ik ben best benieuwd hoe jij doceert!

Alexander, je moet eens naar de boekhandel of bibliotheek gaan en een boekje "Latijn voor beginners" aanschaffen. Waarschijnlijk alleen bij de 'grote' boekhandel aanwezig. Ga daarom naar een Bijenkorf (alhoewel...) en zeker naar een *)-boekhandel (Den Haag: Verwijs, Leiden: Kooyker Ginsberg, Amsterdam: Scheltema, Rotterdam: Donner (de grootste) en er zijn er nog meer in Nederland, maar deze ken ik) Veel succes en plezier!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 26-07-2000, 17:42
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
Musliston schreef:
He Optima! Ik gooi dit er heus niet af hoor! Nee, ik ben best mild. Dit heeft immers met klassieke talen te maken! En ik ben best benieuwd hoe jij doceert!

Alexander, je moet eens naar de boekhandel of bibliotheek gaan en een boekje "Latijn voor beginners" aanschaffen. Waarschijnlijk alleen bij de 'grote' boekhandel aanwezig. Ga daarom naar een Bijenkorf (alhoewel...) en zeker naar een *)-boekhandel (Den Haag: Verwijs, Leiden: Kooyker Ginsberg, Amsterdam: Scheltema, Rotterdam: Donner (de grootste) en er zijn er nog meer in Nederland, maar deze ken ik) Veel succes en plezier!
Merci beaucoup, monsieur Musliston! Je le trouve 'cool'!

Je vais les chercher (les livres), quand j'ai des temps (jamais).

En nun op naar hte Nederlands: Jeanne doceert zeer goed, ik snap alleen 1 klein dingetje niet, maar dat mail ik haar wel..

Trouwens Musliston (en dit is geen geslijm), je weet dit forum boeiend te houden! Mijn complimenten!

Ik zal hier wel vaker komen, aangezien er geen hond naar de Moderne Talen komt.. terwijl ik juist daar zo'n leuke topic heb geplaatst

Maar goed.. Bedankt, Jeanne en Musliston!
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2000, 10:57
Musliston
Musliston is offline
Ahum, eh...ik dacht altijd dat het 'le temps' was. 'temps' is toch enkelvoud? Maar goed, ik ben dan ook Pietje Precies. Maar wat is dat kleine probleempje? Ik ben neugierig! Je le veus savoir! Quelle librairie est apres ton neighbourhood? Ok, laat maar, ik heb ook geen Frans in mijn pakket genomen....
Waar ben je nu met leren? Heb je alle naamvallen al gehad in alle declinaties? En hoe zit het met de tijden? Na Latijn moeten jij en Optima maar lessen Grieks gaan nemen.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 27-07-2000, 17:58
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Ahum, eh...ik dacht altijd dat het 'le temps' was. 'temps' is toch enkelvoud? Maar goed, ik ben dan ook Pietje Precies. Maar wat is dat kleine probleempje? Ik ben neugierig! Je le veus savoir! Quelle librairie est apres ton neighbourhood? Ok, laat maar, ik heb ook geen Frans in mijn pakket genomen....
Waar ben je nu met leren? Heb je alle naamvallen al gehad in alle declinaties? En hoe zit het met de tijden? Na Latijn moeten jij en Optima maar lessen Grieks gaan nemen.
ja, het kan best le temps zijn. Maar wat je zegt blijkt niet uit je Frans, want het is: je veux.. Maar best wel goed van je, zonder Frans in je pakket te hebben!

Ehmm.. Ik heb de uitgangen van de eerste groep zelfstandig voornaamwooorden (vrouwelijk dus) van alle 5 de naamvallen gehad.. maar wat de 5e naamval inhoudt, begirjp ik niet. Bijv bep is een onbekend redekundig ontleedsel (of zoiets... Probeer ook maar stoer te praten!) pour moi...
En de werkwoorden zal ik later krijgen.

misschien een mooi moment Jeanne nog eens hartelijk te bedanken voor de moeite?

En Grieks.. waarom niet.. Als we toch bezig zijn, dan maar goed!
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2000, 22:02
Musliston
Musliston is offline
Aaaaaargh! Ik weet heus wel dat het 'je veux' is, ik denk dat het een stom typfoutje is geweest. Ja, dat moet wel, want dat weet ik echt......
Hoooooo....de eerste declinatie eindigt dan wel op een -a, ze is niet altijd vrouwelijk! Een mooi voorbeeld is 'agricola', wat 'boer' betekent. Wel is de a-groep MEESTAL vrouwelijk. Grappig dat ze je eerst alle vijf de naamvallen leert. (Persoonlijk zou ik het anders doen, maar ik wil niet de methode van Optima veranderen, misschien werkt die wel erg goed!)
De tweede declinatie is ook erg makkelijk. De derde declinatie is heeeeeeel belangrijk en moet je erg goed kennen. De vierde en vijfde zijn de lastigste, maar komen niet zo erg vaak voor en moeten niet een al te groot probleem vormen.

Heb je Transitorium, het grammatica-overzicht (auteur: Assendelft) (ISBN: 90 280 3872 8) (uitgever: Meulenhoff Educatief)? Een erg handig hulpmiddel.

Van dit boek heb ik het volgende:
De ablativus kan een bijwoordelijke bepaling zijn. Deze functie is verreweg de belangrijkste. De ablativus kan plaats (waar? waarvandaan? waarlangs?), tijd (wanneer? in hoeveel tijd?), en wijze (waarmee? waardoor? hoe? in welke mate? in welk opzicht?)aangeven. Een belangrijke constructie is de ablativus absolutus, maar daar wil ik je nog niet mee lastig vallen.

Daarnaast kan de ablativus een bijvoeglijke bepaling zijn, maar die komt zelden voor. Dat is de ablativus qualitatis-vir magna auctoritate: een man van groot gezacht --> geeft een karakteristieke eigenschap aan.

Verder kan de ablativus een aanvulling zijn bij een werkwoord of bijvoeglijknaamwoord.

Ten slotte beslaat de ablativus comparationis: fortior fratre: sterker dan zijn broer

Ok, ik hoop nu dat ik je niet in verwarring heb gebracht.

Wat Grieks betreft: je kunt het boekje "Oud-Grieks voor beginners" aanschaffen, bij de betere boekhandel verkrijgbaar.

Veel succes!

(Hebben jullie mijn signature al opgemerkt? Optima, ik had hem al heel lang staan, maar ik wist niet hoe ik hem moest gebruiken. Kun je hem niet standaard inschakelen?)

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 31-07-2000, 15:33
Alexander
Alexander is offline
Oh ja.. Ik zal dat boek eens opschrijven, toevallig komt mijn verjaardag er zeer snel aan, en wie weet kunnen mijn ouiders dat boek op de kop tikken..

veel dank Musliston!
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-08-2000, 00:07
Musliston
Musliston is offline
En heb je het cadeau gekregen?

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 13-08-2000, 17:07
zoek een leerling die wel latijn heeft gehad...

(Ik ben er verigens dit jaar mee gestopt... het is niet bepaald moeilijk, nee, maar wel veel, en je moet wel even begrijpen hoe het in elkaar zit. En daar moet je begelijding bij hebben. Waarschijnlijk. -tenzij je al een taal heeeeeeeeeeeeel erg goed kent waar zo'n taalstructuur aanwezig is, denk aan bijvoorbeeld Russish of Itliaans. Maar aangezien de meesten dat niet kennen... well y'know...-)

------------------
Yahoo InstantMessengerID: lisa_myworld
Check out my homepage!!!!
http://www.geocities.com/lisa_myworld/

-Lieutenant, increment the sacharrin factor to one standart unit in a metabolic amplifying caffeine beverage.
-Aye captain. And you, commander?
-Two sugars in my coffe, Tom.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2000, 12:20
Alexander
Alexander is offline
Of koopp een boekje waarin een beknopte cursus in staat, en laat iemand via Internet je helpen...

Dat is ook een manier
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2000, 18:29
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
ok, maar nu moet niet iedereen gaan denken dat ik bijles ga geven, want ik heb het al druk
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Help wat kan ik hieraan doen?
JustWe
5 24-05-2007 10:07
Liefde & Relatie wat kan ik nu nog doen?
zonnetje1985
15 03-12-2005 09:45
Psychologie Wat moet ik nu?? :S
*leeg*
14 20-02-2004 11:22
Psychologie Onverwerkte gevoelens, wat kan ik hieraan doen..
Missy_X
2 14-11-2003 14:54
Liefde & Relatie Wat moet ik nu doen?!
Ilona1
11 04-01-2003 18:20
Liefde & Relatie Hoe ga ik hiermee om???
FB
6 30-03-2002 10:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.