Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2001, 18:33
Alexander
Alexander is offline
De laatste paar dagen ben ik bezig dit boek te verslinden (niet al te letterlijk opvatten), en tot nog toe lukt het me wel aardig

Waarschijnlijk is dit boek voor gevorderde classici als jullie kinderspel, maar voor de niet zo erg ervaren classicus is dit een erg mooi verhaal.
Maar nu moet ik heel even weer nadenken over alles. Als ik het goed heb:
er was een feest (waarom weet ik even niet meer), waar alle goden waren uitgenodigd, behalve Eris, godin van de twist. Dit verdiende niet haar behagen, en ze kwam toch op het feestje. Ze gooide daar de appel, "voor de mooiste".

Hera, Athene en Afrodite vechten om de eer van de appel, en Paris moet de knoop doorhakken. Door de beloning die zij haar geeft (de schoonste vrouw op aarde), geeft hij de appel aan Afrodite.
Dan wordt dus de knapste vrouw op dat moment, Helena, geschaakt door Paris, en dan begint de Trojaanse oorlog.
En de Ilias begint bij de laatste dagen van de oorlog, en een priester wil zijn dochter terug. Agamemnon wil dit niet doen, maar wanneer Apollo hen straft, gebeurt het toch. Nare consequentie is dat Agamemnon toch een vrouw wil hebben, dus neemt hij die van Achilles. Daarna krijgen ze ruzie, en Achilles trekt zich mokkend terug uit de oorlog. Fout, fout voor de Grieken (hoewel ze wel helden als Odysseus en Diomedes hebben).

En dan (ik ben nu weer vier boeken verder ), schendt Pandaros het verdrag, en voert Troje oorlog met verdragsbreuk.
Maar de Grieken en Trojanen willen, na een lange dag van vechten, hun doden begraven, en is er dus even een wapenstilstand. Dan wordt er een grote wal gebouwd door de Achaeërs .

Verder heb ik het niet gelezen, maar heb ik de hoofdlijn van het verhaal nu wel goed te pakken ? Verraad maar niks van het verdere verloop van dit verhaal, ik lees dat vanzelf wel.
Mooi verhaal tot nu toe, dat wel. Ik geniet er echt van. Als dit echt van Homerus is (bestaat er niet iets als de homerische kwestie ?), dan verdient hij het om geloofd te worden

[Dit bericht is aangepast door Alexander (20-01-2001).]
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2001, 22:30
Musliston
Musliston is offline
Goed hoor van je!!! Welke uitgave lees je eigenlijk?

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 19-01-2001, 22:51
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Alexander schreef:
waar alle goden waren uitgenodigd, behalve Eros, godin van de twist.
Klein detail: Eros is de god van de liefde/lust. Eris is de godin van de twist.


__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2001, 09:15
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Goed hoor van je!!! Welke uitgave lees je eigenlijk?

Dank je.
Ik lees een vertaling door H.J. de Roy van Zuydewijn, de tweede herziene druk uit '93

En beste Onbekende, vergeef me mijn stommiteit. Later kwam ik achter mijn fout, en ik zie nu ook dat ik het woord in mijn titel een "l" te veel heeft Ik zal enige veranderingen aanbrengen
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2001, 14:24
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
voor de geinteresserden, de oorspronkelijke rede van de trojaanse oorlog is totaal anders hier heb ik hem, ( in het frans, was voor een leesdossier, amar des te interessant)

Citaat:
La guerre : ses origines historiques...
Cette guerre mit aux prises les anciennes tribus grecques (les Achéens), apparues en Grèce au deuxième millénaire avant J.C. et les Troyens. Ces tribus guerrières pratiquaient sur mer et le long des côtes la piraterie ; la dernière de leurs expéditions fut l'attaque de la ville de Troie, en Asie Mineure, puissante cité qui, placée non loin du détroit des Dardanelles, s'était enrichie en prélevant des droits sur les marchands qui gagnaient la Mer Noire par voie de terre. Les fouilles effectuées par l'allemand Schliemann au XIXème siècle à Troie ont démontré la richesse de cette ville.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2001, 14:25
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
[off-topic] op deze dite vind je nog veel meer mythen en sagen in het frans
http://www.ac-versailles.fr/pedagogi/anti/mytho0.htm

echt de moeite waard ( sorry sander)
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Welk boek lees jij nu? Deel XXIII
Geel
500 07-03-2011 22:11
Levensbeschouwing & Filosofie Meest arische land.
G-force
65 11-08-2005 19:37
Films, TV & Radio AALLEEXANDER de grote...
goodfella
67 12-01-2005 12:43
Films, TV & Radio Troy
Sithan
265 19-10-2004 13:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen verfilmingen van de Ilias ( Troy etc)
Optima
15 17-09-2004 13:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen vertaling illias (scaeische poort)
paard van troje
4 24-04-2004 15:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.