Oud 19-04-2007, 09:06
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Volk schreef op 25-12-2006 @ 22:06 :
Nederlands: vloeiend
Engels: vloeiend
Spaans: net iets minder vloeiend, moet soms effe denken over hoe iets gezegd moet worden
Papiamento: vloeiend
Duits: Voldoende
Frans: Voldoende
Portugees: wel verstaan en lezen want lijkt op spaans e.d
Italiaans: zie portugees
Japans: mee bezig op school

Talen die ik nu wil leren: Hebreeuws, arabisch, fins

En natuurlijk ben ik ook bezig met mijn eigen taaltje maar dat is geen officiële taal.
wow ik ben onder de indruk talenknobbel
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2007, 15:07
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Fiorellina schreef op 08-02-2007 @ 14:15 :
Ik vraag mij toch af wat mensen bedoelen als ze zeggen dat ze een taal vloeiend spreken. Zeker als ze zeggen dat ze 3 of meer talen vloeiend spreken.

Er wordt altijd gezegd dat de Nederlanders zo goed Engels spreken, maar in de praktijk vind ik het allemaal wel meevallen.

Volgens mij beheers je een taal als je goed kan uitdrukken mondeling & in geschrift, maar daarbij komt ook nog dat je nuances & woordspelingen kan begrijpen. Als ik soms zie hoe er vertaling worden gemaakt bij ondertitelingen, dan trekken mijn tenen meteen krom.

Wanneer vinden jullie dat jullie een taal vloeiend beheersen?
Vloeiend, dat het er als een on onderbroken stroom uit komt. Zonder steeds te moeten stoppen en te denken. Voor mij houd dat wel in dat het meer is dan alleen hallo, ik heet...

Ik spreek meerdere talen vloeiend omdat ik in 4 talen ben opgevoed en een hele grote belangstelling heb naar taal en alles wat ermee te maken heeft.

Een taal beheersen is relatief. Een man die heel zijn leven alleen chinees spreekt, in china is geboren maar nooit heeft leren schrijven beheerst de taal ook vind ik. Maar aan de andere kant vind ik dat het lezen en schrijven toch een belangrijk deel van het beheersen is. Beetje dubbel dus...

Dat Nederlanders goed engels kunnen klopt wel als je het vergelijkt met de rest van europa, hoewel ik wel vind dat de jongere mensen die dan ongeveer een jaar of 2/3 na mij komen belachelijk slecht in engels zijn en het massaal moeilijk vinden. En dat terwijl je dit fenomeen niet ziet bij de oudere mensen. Volgens een docent van mij heeft dit te maken omdat ze op een gegeven moment ook tekenfilms zijn gaan nasynchroniseren hier in nederland. Ik weet niet of dit werkelijk zo is maar het zou best kunnen denk ik zo.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Volk schreef op 19-04-2007 @ 15:07 :
Vloeiend, dat het er als een on onderbroken stroom uit komt. Zonder steeds te moeten stoppen en te denken. Voor mij houd dat wel in dat het meer is dan alleen hallo, ik heet...

Ik spreek meerdere talen vloeiend omdat ik in 4 talen ben opgevoed en een hele grote belangstelling heb naar taal en alles wat ermee te maken heeft.

Een taal beheersen is relatief. Een man die heel zijn leven alleen chinees spreekt, in china is geboren maar nooit heeft leren schrijven beheerst de taal ook vind ik. Maar aan de andere kant vind ik dat het lezen en schrijven toch een belangrijk deel van het beheersen is. Beetje dubbel dus...

Dat Nederlanders goed engels kunnen klopt wel als je het vergelijkt met de rest van europa, hoewel ik wel vind dat de jongere mensen die dan ongeveer een jaar of 2/3 na mij komen belachelijk slecht in engels zijn en het massaal moeilijk vinden. En dat terwijl je dit fenomeen niet ziet bij de oudere mensen. Volgens een docent van mij heeft dit te maken omdat ze op een gegeven moment ook tekenfilms zijn gaan nasynchroniseren hier in nederland. Ik weet niet of dit werkelijk zo is maar het zou best kunnen denk ik zo.
Ja, dat laatste klopt denk ik wel. Toen ik jonger was - basisschool-tijd voornamelijk - keek ik graag Australische jeugdseries, die waren toen echt veel op tv. Maar ook veel Amerikaanse series, en tekenfilms in het engels, allemaal met ondertiteling. Dan pik je echt heel snel dingen op; ik wilde het ook oppikken, dus ik ging ook heel bewust luisteren naar het engels terwijl ik de ondertiteling las, en ik heb ook regelmatig de ondertiteling afgeplakt, omdat 't dan een uitdaging was. Maar goed; 't onbewust oppikken werkt al heel erg goed. Daar heb ik echt mijn eerste woordjes engels aan te danken.
Vervolgens was mijn niveau wel goed genoeg om kinderboeken in het engels te lezen - we kregen in groep 8 ook een beetje engels op school, dat hielp ook wel mee. En tja, op een gegeven moment red je je ook met andere boeken.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 15:22
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Ik spreek vloeiend:
- Nederlands
- Koerdisch

Voldoende:
- Engels

Matig:
- Wiskunde
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 18:40
Pietepietje
Ik ben net begonnen met mijn eigen kunsttaal. Ik heb de getallen 0-99 al, ik jij wij etc. en ongeveer 25 werkwoorden
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 18:47
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Op welke ta(a)l(en) baseer je jouw eigen taal?
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 19:06
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 19-04-2007 @ 15:22 :
Ik spreek vloeiend:
- Nederlands
- Koerdisch

Voldoende:
- Engels

Matig:
- Wiskunde
Offtopic: Wiskunde is geen taal, maar een wetenschap die zich van een aparte taal bedient.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 19:09
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 19-04-2007 @ 19:06 :
Offtopic: Wiskunde is geen taal, maar een wetenschap die zich van een aparte taal bedient.
Wiskunde is de taal van de wetenschap. Het is maar een grapje. Ik ben niet zó dom.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2007, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Darkiekurd schreef op 19-04-2007 @ 19:09 :
Wiskunde is de taal van de wetenschap. Het is maar een grapje. Ik ben niet zó dom.
Mathfreak heeft Asperger en zal in de regel alles wat je zegt letterlijk opvatten.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2007, 15:07
Verwijderd
Er bestaan meer talen dan alleen de natuurlijke
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 22:08
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Volk schreef op 19-04-2007 @ 15:07 :
Vloeiend, dat het er als een on onderbroken stroom uit komt. Zonder steeds te moeten stoppen en te denken. Voor mij houd dat wel in dat het meer is dan alleen hallo, ik heet...
In dit geval spreek ik nederlands, frans en engels vloeiend. Maar ik vind dat er wel nog een belangrijk verschil is tussen mijn nederlands/frans en mijn engels. Nederlands en frans kan ik spreken zonder na te denken (zijn talen die ik al heel mijn leven spreek) en bij engels moet ik toch meer geconcentreerd zijn (spreek ik nog maar 8 jaar en spreek ik véééééééél minder dan NE/FR)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 11:51
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Nederlands, engels, spaans
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 14:30
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Nederlands - vloeiend
Engels - volgens de definitie van Volk vloeiend, maar mijn woordenschat is minder groot dan de Nederlandse, vooral als het gaat om specifieke dingen als plantennamen e.d.
Duits - goed.

Van Frans, Fries en Latijn begrijp ik meer dan ik had verwacht, maar als ik die talen moet spreken komt het er wel wat haperend uit en mijn woordenschat is wat klein. Latijn spreek je sowieso niet, dus die hoort er ook niet zo bij.
Van Grieks weet ik alleen nog het alfabet en een paar woorden. Spaans kan ik redelijk begrijpen. Niet spreken.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 19:31
Danique_91
Danique_91 is offline
Nederlands: Moedertaal
Duits: Deze taal beheers ik goed, redelijk vloeiend!
Engels: Met deze taal heb ik wat meer moeite, ik kan nooit op mijn woorden komen
__________________
-xxx- Danique!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 22:07
Verwijderd
* Nederlands: moedertaal
* Engels: quasi-moedertaal - waarmee ik bedoel dat ik de taal 'beter-dan-gewoon-vloeiend' spreek
* Frans: tot voor een paar jaar terug behoorlijk vloeiend, zal nu wel een stuk geminderd zijn.
* Duits: versta ik goed en ik kan me wel verstaanbaar maken, maar om nou te zeggen dat ik het 'goed' spreek: hell no.
* Italiaans: versta ik wel als het traag wordt gesproken, maar spreken zo maar een paar woordjes hoor, dus dat telt niet.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 22:29
fromBALKAN :D
Nederlands: Vloeiend
Engels: Vloeiend, sta ik een 8.6 voor
Duits: Vloeiend
Servisch: Vloeiend
Bulgaars: Begrijp ik een beetje
Grieks: Begrijp ik heel klein beetje, maar ken het alfabet wel.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 10:44
Verwijderd
Ik stond voor Engels een 9 op m'n eindlijst, en toch spreek ik het niet vloeiend... Cijfer zegt niet zoveel
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 18:43
Mirah
Ik spreek vloeiend Nederlands (moedertaal, dus vrij logisch) en Engels. Spaans en Frans spreek ik redelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 16:23
EXBO
Avatar van EXBO
EXBO is offline
Engels en Nederlands vloeiend (engels was mn eerste taal)
verder ben ik een ramp in talen..voor Frans 1 en Duits 1 na hard blokken toch nog een 7 gehaald voor mn examen, maar echt mezelf ermee redden dat lukt me denk ik niet..
__________________
Don't take your organs to heaven. Heaven knows we need them here.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 15:07
Verwijderd
Ik spreek vloeiend Nederlands en Engels. Duits en Frans gaat wel redelijk, ik kan me er nog mee redden.
Verder ken ik wat woordjes Spaans, maar dat telt niet
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 15:32
Aram.92
Aram.92 is offline
Nederlands, Engels en een redelijk Duits

Beetje Frans en Russisch.

Russisch is vette taal
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 16:11
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Nederlands en Engels vloeiend. Noors redelijk, alleen het Bokmål, Nynorsk heb ik nog nooit gehoord.

Frans en Duits heb ik 2 jaar gehad maar dat waren ook echt weggegooide uren. Ik spreek geen woord Frans en mijn Duits is ook te beperkt om te zeggen dat ik het redelijk beheers.

En Fries is geen taal, dat is een stom dialect
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 21:39
x-just-me-x
Avatar van x-just-me-x
x-just-me-x is offline
Ik kan alleen chinees en nederlands vloeiend. Engels is wel goed en voor de rest kan ik matig frans en duits.
__________________
badgirl with good intentions
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 20:05
niek999
niek999 is offline
-vloeiend
nederlands
engels
duits
spaan
fins

-matig
zweeds
roemeens
latijn}
griek}was op school standaard
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Stel een vraag aan de forumer onder je. #duizend
Missy
500 03-01-2011 21:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Discussie 6vwo
Prinsesje13_4
52 19-01-2006 14:19
Psychologie is de taal die je spreekt van invloed op je denkgedrag?
$tarlight
36 26-10-2005 14:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Taal studeren?
morgantcm
18 31-03-2001 23:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.