Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2006, 12:07
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hoi,

Ik heb het gisteren samen met een vriendin van mij over studiekeuzes gehad. Ze heeft vorig jaar haar HAVO diploma gehaald en is een jaartje gaan reizen omdat ze nog niet wist welke richting ze op wilde; Inmiddels heeft ze besloten Rechten te willen gaan studeren, echter zit ze er niet op te wachten straks het 'slaafje' van een advocaat te zijn en dus wil ze uiteindelijk overstappen naar de Universitaire variant. De vraag was alleen welke mogelijkheden ze hiervoor heeft.

Ze vertelde mij niets te kunnen vinden over een soort propedeuse-regeling, en dus heb ik er zelf ook even op los gegoogeld. De enige artikelen en informatie die ik kon vinden, gaven toch sterk het idee dat je enkel de volgende mogelijkheden hebt:
- Of eerst je studie HBO-rechten afronden, een tussenjaar doen, en dan een tweejarige-master op de universiteit afronden.
- Of gewoon je VWO diploma halen, en dan direct naar de universiteit gaan.

Weet iemand of er ook nog andere mogelijkheden zijn? En hoe groot de kansen op een baan zijn wanneer zij 'gewoon' HBO zou doen?

Ze wil juist naar de universiteit omdat ze het idee heeft dat de HBO-variant slechts een slap aftreksel is van de WO-variant, en de werkgelegenheid mede daardoor erg beperkt is.

Iemand die meer weet? Want ik ben er zelf ook wel nieuwgierig naar.

Alvast bedankt,
Kelz
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2006, 14:54
light fighter
light fighter is offline
hbo-rechten is idd een slap aftreksel, als je rechten wilt doen direct naar de uni gaan.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 15:28
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ze kan toch ook haar P halen op het HBO en dan naar de uni gaan (gewoon het 1e jaar). Dan is dus 1 jaar extra bezig. Lijkt mij de meest logische keuze.

Oh en als Forumbaas zou je toch moeten weten dat dit op Studiekeuze hoort.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 15:57
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Femic schreef op 14-12-2006 @ 16:28 :
Ze kan toch ook haar P halen op het HBO en dan naar de uni gaan (gewoon het 1e jaar). Dan is dus 1 jaar extra bezig. Lijkt mij de meest logische keuze.
5 jaar HAVO + P = 6 jaar. Zo lang duurt VWO toch ook?

Dat ze een jaar is gaan reizen kost haar natuurlijk een jaar, maar dat heeft er verder niet zoveel mee te maken. Dat jaar was ze ook kwijt geweest als ze van het VWO kwam.

En hij gaat naar studiekeuze.
__________________
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 16:41
Mariekje*
Mariekje* is offline
oke, bedankt voor de reacties. Ik vond het namelijk erg vreemd toen ze beweerde dat er voor rechten andere regels gelden. Ze verliest dan inderdaad geen jaren, anders zou ze inplaats van een propedeuse-jaar immers nog 1 of zelfs 2 jaar kwijt zijn geweest aan haar VWO.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 23:04
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Miracle schreef op 14-12-2006 @ 16:57 :
5 jaar HAVO + P = 6 jaar. Zo lang duurt VWO toch ook?

Dat ze een jaar is gaan reizen kost haar natuurlijk een jaar, maar dat heeft er verder niet zoveel mee te maken. Dat jaar was ze ook kwijt geweest als ze van het VWO kwam.
Maar ze heeft al een HAVO diploma, als ze nu nog VWO erachteraan wil doen, kost dat 2 jaar. HBO propedeuse halen kost 1 jaar (als 't goed is ).
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 23:53
fib
Avatar van fib
fib is offline
VWO-> uni
havo->P->uni
havo->hbo->uni

Het ligt het meest voor de hand om met je propedeuse naar de universiteit te gaan.

Wel is het zo dat maar 90% vd studenten het via die weg halen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 01:12
Pandora
Avatar van Pandora
Pandora is offline
Citaat:
fib schreef op 15-12-2006 @ 00:53 :
Wel is het zo dat maar 90% vd studenten het via die weg halen.
Niet geheel ontmoedigend, lijkt me
__________________
put on your red shoes
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 06:23
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
fib schreef op 15-12-2006 @ 00:53 :
Wel is het zo dat maar 90% vd studenten het via die weg halen.
Waar is die 90% op gebasseerd?
__________________
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 14:01
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Op Hs Zuyd is er met de opleiding HJO een mogelijkheid om direct daarna een master te kunnen doen. Je kiest bij die opleiding in het 2e jaar een algemeen of sociaal juridisch uit stroomprofiel, maar er is ook een vrij uitstroomprofiel die erop gericht is om je voor te bereiden op de masterfase van Nederlands recht aan de uni van Maastricht. Maar ze raden je dat profiel alleen aan als je echt hoog scoort op de rechtvakken.

Maar ik moet er ook bij zeggen dat die opleiding pas sinds dit jaar in deze vorm bestaat. Tot vorig jaar was het nog SJD en met ingang van dit schooljaar heeft Hs Zuyd de opleiding veranderd.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 10:46
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
fib schreef op 15-12-2006 @ 00:53 :
VWO-> uni
havo->P->uni
havo->hbo->uni

Het ligt het meest voor de hand om met je propedeuse naar de universiteit te gaan.

Wel is het zo dat maar 90% vd studenten het via die weg halen.
uhm?

het wordt sterk afgeraden om met een hbo P te beginnen aan een universitaire studie... voor zover ik weet .
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 12:29
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Erbenda schreef op 16-12-2006 @ 11:46 :
uhm?

het wordt sterk afgeraden om met een hbo P te beginnen aan een universitaire studie... voor zover ik weet .
Uhu, dat heb ik vaker gehoord. Hoewel meerdere mensen uit mijn omgeving het toch met succes gelukt is om op deze manier over te stappen... Dus geheel hopeloos is het niet, denk ik.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Erbenda schreef op 16-12-2006 @ 11:46 :
uhm?

het wordt sterk afgeraden om met een hbo P te beginnen aan een universitaire studie... voor zover ik weet .
Nouja, sterk afgeraden niet zozeer, maar het is wel moeilijker. Het hangt er een beetje vanaf wat je instelling is. Moest je op het HBO al keihard blokken om zesjes en zeventjes te halen dan kun je misschien beter op het HBO blijven.

Overigens stelt HBO-rechten echt twintig keer niks voor (mijn nicht is er bijna klaar mee aan de HvU). Je kunt veel beter met je HBO-P aan de uni beginnen en dan het volle vierjarige traject doen in plaats van met een vierjarige HBO-rechtenopleiding nog een master met een brugjaar doen. Anders mis je gewoon teveel basiskennis, op HBO-niveau is het écht een aanfluiting.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 17:00
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
fib schreef op 15-12-2006 @ 00:53 :


Wel is het zo dat maar 90% vd studenten het via die weg halen.
herstel; slechts 10% overleeft de universiteit.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 09:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
fib schreef op 16-12-2006 @ 18:00 :
herstel; slechts 10% overleeft de universiteit.
Nogmaals, waar zijn die cijfers op gebaseerd? Waar heb je het vandaan, over welke studenten gaat het precies (alle opleidingen en studies?)... Ik vind het nogal nietszeggend en het lijkt me niet dat het klopt.
Daarnaast, hoeveel van de vwo-ers overleeft de universiteit (zoals jij dat noemt)? Je moet de cijfers natuurlijk wel kunnen vergelijken.
__________________
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 10:03
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2006 @ 14:50 :
Nouja, sterk afgeraden niet zozeer, maar het is wel moeilijker. Het hangt er een beetje vanaf wat je instelling is. Moest je op het HBO al keihard blokken om zesjes en zeventjes te halen dan kun je misschien beter op het HBO blijven.

Overigens stelt HBO-rechten echt twintig keer niks voor (mijn nicht is er bijna klaar mee aan de HvU). Je kunt veel beter met je HBO-P aan de uni beginnen en dan het volle vierjarige traject doen in plaats van met een vierjarige HBO-rechtenopleiding nog een master met een brugjaar doen. Anders mis je gewoon teveel basiskennis, op HBO-niveau is het écht een aanfluiting.
Toch weer leuk he dat dit een altijd terug kerende discussie is...

Om eens iets nieuws in te brengen... Ik vraag me ook wel af in hoeverre een vier-jarige uni-opleiding Nederlands Recht voorstelt.
Deze zomer heb ik deze studie afgerond. Sinds kort werk ik als juridisch adviseur omgevingsrecht en merk nu in de praktijk dat ik nog héél véél moet leren.

Als voordeel van de WO-rechtenstudie zie ik vooral dat je (als het goed is) wat analytisch hebt leren denken waardoor je sneller nieuwe dingen op pakt. Op het HBO wordt je toch meer een kunstje aangeleerd.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 10:23
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Miracle schreef op 17-12-2006 @ 10:21 :
Nogmaals, waar zijn die cijfers op gebaseerd? Waar heb je het vandaan, over welke studenten gaat het precies (alle opleidingen en studies?)... Ik vind het nogal nietszeggend en het lijkt me niet dat het klopt.
Daarnaast, hoeveel van de vwo-ers overleeft de universiteit (zoals jij dat noemt)? Je moet de cijfers natuurlijk wel kunnen vergelijken.
Hm mijn broer wilde met een hbo P van de studie MER overstappen naar WO rechten. Hij had een afspraak gemaakt met een studieadviseur van de UvA en die liet dit getal ook vallen (en zo heb ik zelf ook meerdere 'deskundigen' dit horen zeggen). Hem werd het, als goede hbo-er zijnde, haast met klem verzocht vooral niet te doen. Dat vind ik toch wel 'sterk' afraden hoor... (aangezien ik ook meer van zulke voorbeelden ken) De uni's willen dacht ik ook sowieso graag van deze mogelijkheid af, dat zegt ook wel iets.
Maargoed aan de andere kant is natuurlijk het aantal (veelal ongemotiveerde) vwo-ers wat in het eerste jaar afvalt ook dramatisch...
Je moet denk ik gewoon kijken hoe je in elkaar zit qua leren enzo, en dan kijken welk traject het beste bij je past. Hoe gaat het eerste jaar hbo evt? etc.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 13:09
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 17-12-2006 @ 11:03 :
Toch weer leuk he dat dit een altijd terug kerende discussie is...

Om eens iets nieuws in te brengen... Ik vraag me ook wel af in hoeverre een vier-jarige uni-opleiding Nederlands Recht voorstelt.
Deze zomer heb ik deze studie afgerond. Sinds kort werk ik als juridisch adviseur omgevingsrecht en merk nu in de praktijk dat ik nog héél véél moet leren.
Goh, over open deuren intrappen gesproken. Het is een algemeen bekend dat je bij je eerste baan áltijd veel moet leren, of je nu MBO, HBO of WO hebt gedaan, of je nu geneeskunde of rechten hebt gedaan, maar bij rechten moet je wel nóg veel meer leren. Met andere woorden, de studie stelt inderdaad niet zoveel voor, maar dat is bekend.

Citaat:
Als voordeel van de WO-rechtenstudie zie ik vooral dat je (als het goed is) wat analytisch hebt leren denken waardoor je sneller nieuwe dingen op pakt. Op het HBO wordt je toch meer een kunstje aangeleerd.
Ach, voor HBO-rechten is toch helemaal geen plaats. Waar ze dat waanidee vandaan haalden dat er op de arbeidsmarkt vraag naar was is mij een raadsel. Naar mijn mening is het gewoon het gevolg van een lobby van de HBO-raad geweest, die een beter overstap wilden voor HAVO'ers die toch zo graag advocaatje wilden worden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2006, 11:10
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
met elke propedeuse van hbo-opleiding kun je naar de univ
en je lotingsklasse is C
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 11:11
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-12-2006 @ 14:09 :


Ach, voor HBO-rechten is toch helemaal geen plaats. Waar ze dat waanidee vandaan haalden dat er op de arbeidsmarkt vraag naar was is mij een raadsel. Naar mijn mening is het gewoon het gevolg van een lobby van de HBO-raad geweest, die een beter overstap wilden voor HAVO'ers die toch zo graag advocaatje wilden worden.
he doe eens ff lief ik doe hbo-rechten


en als je niet lief doet dan denk ik niet meer aan jou als ik een innercity kaartje over heb
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 14:11
Verwijderd
Ik denk dat de hbo'ers wel gemotiveerder zijn dan de meeste vwo'ers die ertussen zitten, al zijn de vwo'ers over het algemeen gewoon eh, intelligenter.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 20:10
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
per piacere schreef op 27-12-2006 @ 15:11 :
Ik denk dat de hbo'ers wel gemotiveerder zijn dan de meeste vwo'ers die ertussen zitten, al zijn de vwo'ers over het algemeen gewoon eh, intelligenter.
idd, dat vind ik ook zeker te merken ja... ze kiezen denk ik ook gewoon bewuster voor een WO studie rechten dan.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 11:35
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
per piacere schreef op 27-12-2006 @ 15:11 :
Ik denk dat de hbo'ers wel gemotiveerder zijn dan de meeste vwo'ers die ertussen zitten, al zijn de vwo'ers over het algemeen gewoon eh, intelligenter.
nou vooropleiding zegt niks bij mij op school hoor

vaak zijn het de vwo'ers die de dikke onvoldoendes halen of die het niet snappen
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 12:01
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 17-12-2006 @ 11:03 :
Toch weer leuk he dat dit een altijd terug kerende discussie Sinds kort werk ik als juridisch adviseur omgevingsrecht en merk nu in de praktijk dat ik nog héél véél moet leren.
Waar werk je nu?

En ach, dat bijleren in de praktijk is natuurlijk wel waar, maar ook dat wordt overgewaardeerd. Moet je je voorstellen dat ik helemaal zelf een eigen rechtspraktijk de grond uit heb gestampt, niet gemakkelijk maar ook niet ondoenlijk. Gewoon een beetje doorzetten en dan lukt dat wel. Al vind ik het toch een gemis dat ik geen patroon heb, maar goed ik kan dan ook putten uit een ruime groep vrienden die wel het beroep van advocaat uitoefenen (en die komen vaker iets aan mij vragen dan ik aan hen, hahah!).

De exclusiviteit van het beroep van advocaat is m.i. geheel niet waardevast. Weg met die exclusieve procesbevoegdheden en dat bekakte gedoe.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 17:44
Verwijderd
@ pyres
bij mij dus wel, ik doe notarieel recht, mijn werkgroep zit vol met van die hbo'ers (die notarieel recht niet in een verkort traject kunnen doen) en ze zijn nogal eh, ijverig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2006, 01:54
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 23-12-2006 @ 12:11 :
he doe eens ff lief ik doe hbo-rechten


en als je niet lief doet dan denk ik niet meer aan jou als ik een innercity kaartje over heb
Ja, en ik ben advocaat, dus ik kan denk ik wel met enige praktijkervaring praten over de positie die HBO-rechtenstudenten hebben op de arbeidsmarkt, ten minste voor wat betreft hun positie in de advocatuur. En die is nu niet bepaald geweldig. Mijn kantoor is redelijk vooruitstrevend, en wij hebben altijd al redelijk veel 'paralegals' in dienst gehad (mensen met HEAO MER of HBO accountancy e.d.). Maar bij de overgrote meerderheid van de kantoren is er geen plaats voor.

Niet om je te ontmoedigen ofzo, ik vind dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen binnen zijn/haar beroepsgroep, maar je moet wel realistisch blijven, en de realiteit is dat HBO-rechten nu eenmaal niet een denderend moeilijke opleiding is (WO rechten ook niet, dus kun je nagaan wat HBO-rechten van je vergt).
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 14:53
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 28-12-2006 @ 13:01 :
Waar werk je nu?

En ach, dat bijleren in de praktijk is natuurlijk wel waar, maar ook dat wordt overgewaardeerd. Moet je je voorstellen dat ik helemaal zelf een eigen rechtspraktijk de grond uit heb gestampt, niet gemakkelijk maar ook niet ondoenlijk. Gewoon een beetje doorzetten en dan lukt dat wel. Al vind ik het toch een gemis dat ik geen patroon heb, maar goed ik kan dan ook putten uit een ruime groep vrienden die wel het beroep van advocaat uitoefenen (en die komen vaker iets aan mij vragen dan ik aan hen, hahah!).

De exclusiviteit van het beroep van advocaat is m.i. geheel niet waardevast. Weg met die exclusieve procesbevoegdheden en dat bekakte gedoe.
Ben nu juridisch adviseur bij een adviesbureau dat o.a. decentrale overheden bijstaat op ruimtelijke ordeningsgebied.
Daar houd ik me bezig met het uitzoeken van omgevingsrechtelijke vragen van overheden en doe voor de juridische afdeling ook onderzoek naar actuele ontwikkelingen in de wet- en regelgeving.

Dit bevalt me prima. Ik heb ook niets met de prestigieuze sfeer die er rond het beroep advocaat hangt.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 19:13
Verwijderd
Ik begin het wel een beetje irritant te vinden dat jij je eigen beroepsgroep (voor zover je daarvan kunt spreken in de sfeer van freelance adviesbureautjes) zo geweldig vindt en het beroep van advocaat maar niets vindt. Die prestigieuze sfeer valt in de praktijk reuze mee. Het zijn allemaal normale mensen zoals jij en ik, alleen hebben ze allemaal voor de advocatuur gekozen in plaats van voor een ander beroep.

Dat staats- en bestuursrecht iets 'hogers' zou zijn dan de 'platte' commerciële advocatuur kun je ook moeilijk volhouden als je je bedenkt dat veel voortrekkers op publiekrechtelijk gebied uit de advocatuur komen of daar nu nog zitten (bijv. prof. Bruno van Ravels van AKD, of prof. Niels Koeman van Stibbe). Allemaal mensen die top-wetenschappelijk werk afleveren op het gebied van bijv. het ruimtelijk ordeningsrecht en milieurecht, maar ook gewoon hun geld verdienen in de advocatuur. Niets mis mee. Iets is niet ineens vies als het naar geld ruikt.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 21:42
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2006 @ 02:54 :


Niet om je te ontmoedigen ofzo, ik vind dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen binnen zijn/haar beroepsgroep, maar je moet wel realistisch blijven, en de realiteit is dat HBO-rechten nu eenmaal niet een denderend moeilijke opleiding is (WO rechten ook niet, dus kun je nagaan wat HBO-rechten van je vergt).
of een opleiding moeilijk is of niet, is een subjectief gegeven.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 21:44
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2006 @ 20:13 :
Ik begin het wel een beetje irritant te vinden dat jij je eigen beroepsgroep (voor zover je daarvan kunt spreken in de sfeer van freelance adviesbureautjes) zo geweldig vindt en het beroep van advocaat maar niets vindt. Die prestigieuze sfeer valt in de praktijk reuze mee. Het zijn allemaal normale mensen zoals jij en ik, alleen hebben ze allemaal voor de advocatuur gekozen in plaats van voor een ander beroep.
[NB: ik weet niet of je het bovenstaande richting NN bedoelde ]

Ik heb niet gezegd dat ik het beroep van advocaat niets vind - ik zou zelf ook nog wel van mijn kantoor een advocatenpraktijk willen maken - ik stel louter dat het allemaal in de praktijk niet zoveel bijzonder voorstelt. En van een eigen beroepsgroep kun je niet eens zozeer spreken, temeer nu de werkzaamheden van een jurist en advocaat vaak samenvallen.

Hoe dan ook, die prestigieuze sfeer maak ik soms wel degelijk mee, welicht jij minder omdat collega advocaten elkaar niet zozeer in de haren zullen zitten. Zo had ik een paar maanden terug een doorgewinterde advcocaat tegenover me bij een comparitie die toen ik hem buiten de zaal amice noemde, weigerde dat wederzijdse respect te tonen en van zich afbeet met "u bent geen advocaat".

Neemt niet weg dat veel advocaten wel respectvol zijn, maar ik bemerk wel degelijk een zekere 'air' die over sommige advocaten heenhangt.

Laatst gewijzigd op 29-12-2006 om 21:57.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 18:34
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2006 @ 20:13 :
Ik begin het wel een beetje irritant te vinden dat jij je eigen beroepsgroep (voor zover je daarvan kunt spreken in de sfeer van freelance adviesbureautjes) zo geweldig vindt en het beroep van advocaat maar niets vindt. Die prestigieuze sfeer valt in de praktijk reuze mee. Het zijn allemaal normale mensen zoals jij en ik, alleen hebben ze allemaal voor de advocatuur gekozen in plaats van voor een ander beroep.

Dat staats- en bestuursrecht iets 'hogers' zou zijn dan de 'platte' commerciële advocatuur kun je ook moeilijk volhouden als je je bedenkt dat veel voortrekkers op publiekrechtelijk gebied uit de advocatuur komen of daar nu nog zitten (bijv. prof. Bruno van Ravels van AKD, of prof. Niels Koeman van Stibbe). Allemaal mensen die top-wetenschappelijk werk afleveren op het gebied van bijv. het ruimtelijk ordeningsrecht en milieurecht, maar ook gewoon hun geld verdienen in de advocatuur. Niets mis mee. Iets is niet ineens vies als het naar geld ruikt.
haphaphap...

Laat ik het dan even uitleggen... Ik ben blij dat ik als begin 20'er niet elke dag in 3-delig grijs van 8 tot 8 op kantoor hoef te zitten, temidden van mensen die erg tevreden zijn over zich zelf.
(Natuurlijk, er zullen ook best andere mensen in de advocatuur rondlopen. Een paar van mijn beste studievrienden zijn nu advocaat-stagiair, maar mijn wereldje is het nou eenmaal niet.)

Verder moet iedereen natuurlijk gewoon actief worden op het rechtsgebied dat hem/haar het meeste aantrekt. Het recht hoe ons land bestuurlijk in elkaar zit en de groeiende regulering die tot stand komt om alles draaiende te houden intereseert mij nou eenmaal meer dan bv. hoe je een crimineel de gevangenis uit praat, hoe je legaal de fiscus te slim af kan zijn of hoe je bedrijf A en B op de voor de aandeelhouders meest gunstige manier kan samenvoegen.

Ieder zijn eigen ding, toch?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 14:19
Not Fade Away
Not Fade Away is offline
Citaat:
pyres schreef op 29-12-2006 @ 22:42 :
of een opleiding moeilijk is of niet, is een subjectief gegeven.
Staat rechten bekend als een relatief makkelijke studie?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 15:29
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Not Fade Away schreef op 10-01-2007 @ 15:19 :
Staat rechten bekend als een relatief makkelijke studie?
ik vind het niet "makkelijk"
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Not Fade Away schreef op 10-01-2007 @ 15:19 :
Staat rechten bekend als een relatief makkelijke studie?
Als je vraagt of rechten studeren makkelijk is, dan zou ik ja antwoorden, maar dat zullen sommige mensen niet met me eens zijn. Vraag je me of rechten studeren als makkelijk bekend staat dan is het antwoord een volmondig ja. Rechten staat te boek als een studie met weinig verplichtingen, weinig college-uren, weinig studiedruk, niet erg moeilijk en vooral erg populair onder lapzwansen die niet weten wat ze moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 15:12
Verwijderd
Citaat:
HvJ schreef op 14-12-2006 @ 13:07 :
Hoi,

Ik heb het gisteren samen met een vriendin van mij over studiekeuzes gehad. Ze heeft vorig jaar haar HAVO diploma gehaald en is een jaartje gaan reizen omdat ze nog niet wist welke richting ze op wilde; Inmiddels heeft ze besloten Rechten te willen gaan studeren, echter zit ze er niet op te wachten straks het 'slaafje' van een advocaat te zijn en dus wil ze uiteindelijk overstappen naar de Universitaire variant. De vraag was alleen welke mogelijkheden ze hiervoor heeft.

Ze vertelde mij niets te kunnen vinden over een soort propedeuse-regeling, en dus heb ik er zelf ook even op los gegoogeld. De enige artikelen en informatie die ik kon vinden, gaven toch sterk het idee dat je enkel de volgende mogelijkheden hebt:
- Of eerst je studie HBO-rechten afronden, een tussenjaar doen, en dan een tweejarige-master op de universiteit afronden.
- Of gewoon je VWO diploma halen, en dan direct naar de universiteit gaan.

Weet iemand of er ook nog andere mogelijkheden zijn? En hoe groot de kansen op een baan zijn wanneer zij 'gewoon' HBO zou doen?

Ze wil juist naar de universiteit omdat ze het idee heeft dat de HBO-variant slechts een slap aftreksel is van de WO-variant, en de werkgelegenheid mede daardoor erg beperkt is.

Iemand die meer weet? Want ik ben er zelf ook wel nieuwgierig naar.

Alvast bedankt,
Kelz
Als zij een beetje discipline heeft kan ze het beste haar P halen op het HBO en dan naar de Universiteit gaan. Met een goede discpline kom je al heel ver, want ik ken genoeg mensen van mijn opleiding die echt niet zo heel slim zijn maar het gewoon halen door veel te studeren, dus het is te doen hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 09:17
anterx
anterx is offline
Hoi allemaal,

Ik reageer ook maar even op dit topic. Ik ben nu halverwege het eerste jaar van HBO Rechten in Leiden. Ik denk erover om na het behalen van mijn P naar de universiteit te gaan om daar rechten te gaan studeren. Nu is mijn vraag: heeft een van jullie ervaring met de overstap van hbo naar universiteit? Zo ja, hoe heb je dit ervaren?

groetjes Marianne
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-02-2007, 11:03
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik ben overgestapt van HBO biologie en medisch laboratoriumonderzoek naar WO gezondheidswetenschappen. Behalve wat administratieproblemen ging de overstap heel goed. Of het echt vergelijkbaar is met rechten, weet ik natuurlijk niet.

Het ligt ik denk ik vooral aan het niveau, kun je dat aan of niet.
__________________
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 19:01
Not Fade Away
Not Fade Away is offline
Citaat:
anterx schreef op 01-02-2007 @ 10:17 :
Hoi allemaal,

Ik reageer ook maar even op dit topic. Ik ben nu halverwege het eerste jaar van HBO Rechten in Leiden. Ik denk erover om na het behalen van mijn P naar de universiteit te gaan om daar rechten te gaan studeren. Nu is mijn vraag: heeft een van jullie ervaring met de overstap van hbo naar universiteit? Zo ja, hoe heb je dit ervaren?

groetjes Marianne
Hoe bevalt de studie eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 14:31
anterx
anterx is offline
De studie bevalt wel, alleen vind ik het jammer dat er niet wat dieper op de stof wordt ingegaan. De afgelopen weken heb ik amper op school gezeten, want er was geen les. Ik kon ook niet vooruitwerken, omdat de school de moduleboeken voor de volgende periode nog niet online heeft gezet. Van dit soort dingen baal ik wel een beetje.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 19:54
Not Fade Away
Not Fade Away is offline
Citaat:
pyres schreef op 21-01-2007 @ 16:29 :
ik vind het niet "makkelijk"
Kan je wat inhoudelijk vertellen over de studie?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken HBO Recht --> WO
Godfather
98 24-07-2004 13:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.