Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2008, 15:13
Boeh!
Avatar van Boeh!
Boeh! is offline
Hallo,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum, dus ik hoop dat het een beetje goed gaat.

Binnenkort ga ik bij een klein bedrijfje (bestaat uit twee personen) werken, het gaat voornamelijk om werk achter de computer. Het is vakantiewerk voor ongeveer vier weken en met als ze tevreden zijn krijg ik een contract om er ook gedurende het schooljaar te werken. Dus, ik krijg geen contract gedurende de eerste vier weken en contant uitbetaalt (5 euro/uur).

Mijn vragen zijn:
-Wat zijn de risico's voor mij?
-Hebben jullie ervaring met dit soort dingen, hoe ging dat?
-Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ik wel goed op tijd uitbetaalt krijg en dat alles uiteindelijk goed verloopt?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2008, 15:36
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je risico is dat je helemaal niets zeker hebt. Je kunt per direct ontslagen worden, in een ernstig geval kan een werkgever na vier weken ook gewoon doen of ze je nog nooit hebben gezien. Best een kans dat ze je gewoon niets uitbetalen. Je hebt dan weinig om op te staan.

Denk daarnaast aan ongevallen: je bent onverzekerd. Als jou iets overkomt, draai je er zelf voor op.
Je hebt geen recht op werknemersuitkeringen zoals de Ziektewet, de WIA of de WW, mocht dit nodig zijn.

Daarnaast fraudeer je door de belastingen te ontduiken: nu zal dit geen hoog bedrag worden, maar als de Belastingdienst achter jouw zwart verdiende loon komt, moet je wel de belasting terugbetalen, vaak met een boete.

Als je een goede werkgever hebt die je toch gewoon betaalt, dan is er nog enigszins een goede situatie, maar anders moet je 'm gewoon voor alles achterna zitten. Het is gewoon heel onverstandig om zwart te werken, vooral voor je eigen veiligheid e.d. Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar de werkgever is als 'ie je geen contract aanbiedt.

Wat minder erg is, maar ook niet in je voordeel werkt: zwart werk kun je niet op je CV plaatsen. Je hebt dus kennis en kunde opgedaan, waar je voor een volgende sollicitatie in feite niks mee kunt.

Ik heb ooit zwart op in een rozenkas gewerkt, er werd alleen Pools en Marokkaans gesproken, daarnaast werkte ik met redelijk gevaarlijke machines, waardoor ik inzag dat dit niet goed was. Ik ben na twee dagen weggegaan en niet meer teruggekomen. Wel mijn geld alsnog gehad, als in een wonder.
Dat is het enige voordeel: als jij niet meer wil kun je zo opstappen zonder opzegtermijn, omdat je geen contract hebt. Ook jij kan doen en laten wat je wil, in feite.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2008, 17:07
Boeh!
Avatar van Boeh!
Boeh! is offline
Citaat:
Daarnaast fraudeer je door de belastingen te ontduiken: nu zal dit geen hoog bedrag worden, maar als de Belastingdienst achter jouw zwart verdiende loon komt, moet je wel de belasting terugbetalen, vaak met een boete.
Ja maar, ik ga sowieso niet veel verdienen, dus belasting hoef ik niet te betalen (ik zit onder het minimum). Moet ik dan alsnog belasting betalen omdat het geld zwart is verdiend?

Citaat:
Wat minder erg is, maar ook niet in je voordeel werkt: zwart werk kun je niet op je CV plaatsen. Je hebt dus kennis en kunde opgedaan, waar je voor een volgende sollicitatie in feite niks mee kunt.
Waarom niet? Ik ga ze niet als een referentie opgeven, maar ik hoef toch nergens te vertellen dat ik daar zwart heb gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 08:16
~LiefEngeltje~
Avatar van ~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
Citaat:
Ja maar, ik ga sowieso niet veel verdienen, dus belasting hoef ik niet te betalen (ik zit onder het minimum). Moet ik dan alsnog belasting betalen omdat het geld zwart is verdiend?



Waarom niet? Ik ga ze niet als een referentie opgeven, maar ik hoef toch nergens te vertellen dat ik daar zwart heb gewerkt.
als je een baantje zoekt waarbij je wit werkt kun je die wel op je cv zetten, als je zwart werkt niet en krijg je als het ware een 'gat' op je cv of je hebt een lege cv dus dat je bv tot je 18e nog geen bijbaantje hebt gehad dus geen werkervaring hebt opgedaan (terwijl het eigenlijk wel zo is,
maar in het zwart en niet zoals het hoort)

en je gaat met computers werken,
dat lijkt me geen 'gevaarlijk' werk met machines
maar bij sommige bedrijven werk je met apparaten en machines die levensgevaarlijk kunnen zijn en je draait er zelf voor op als je een ongelukje ermee krijgt, dus dan is het zeker niet verstandig te doen
__________________
<3 Mercedes, Bruine, Bougie, Henk, Bert, Elvis, Donkey, Binkie, Kees, Katrien en Lobke
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 10:53
fib
Avatar van fib
fib is offline
btw. 17 jaar, 5 euro per uur,

Ik vind het (te)weinig
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 11:30
koos20
koos20 is offline
23jaar hiero werk voor 7,71 dus 5euro is genoeg opzich.

@zwartwerk: zolang het vakantiewerk is, je per dag laten uitbetalen. klaar.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 12:09
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
btw. 17 jaar, 5 euro per uur,

Ik vind het (te)weinig
Je mag blij zijn als je dat als 17 jarige krijgt.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 13:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Risico's?

-je kunt elk moment ontslagen worden
-je baas hoeft je geen cent te betalen, want je kunt niets opeisen
-je bent niet verzekerd
-niet verzekerd tot in het extreme. Als jij je rug breekt tijdens zwart werk heb je geen WAO en dus de rest van je leven maximqaal gekorte bijstand. Ja, zelfs achter de computer kan dat gebeuren. Als je van de trap valt geldt het namelijk ook.
-Antwoord op je vraag over uitbetaling: daar kun je niet voor zorgen. Als je wel geld krijgt is dat een gunst
-Als de belastingdienst er achter komt betaal je een boete plus maximaal tarief. Wanneer de administratie van het bedrijf doorgelicht wordt zal men zeker het gat in de kas ontdekken, en dan hang je. Qua boetes moet je denken in bedragen met twee nullen.


En daar wil ik dan nog wat aan toevoegen. Wat jij aan belastingen betaald als vakantiewerker, is niets. Je betaald puur de premies van de volksverzekeringen. Dat was in een hele vakantie lang werken iets van € 33 bij mij, terwijl ik € 800+ verdiende.

Jij gaat als werknemer dus gewoon het schip in door zwart te werken. Het is gewoon ongelovelijk dom om ermee akkoord te gaan.

Het is je werkgever die er profijt van heeft, doordat hij allerlei premies en heffingen kan ontduiken. Maar goed, dat leren ze hem ook wel af wanneer er belastingcontrole plaatsvind.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 14:11
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Risico's?

-je kunt elk moment ontslagen worden
-je baas hoeft je geen cent te betalen, want je kunt niets opeisen
-je bent niet verzekerd
-niet verzekerd tot in het extreme. Als jij je rug breekt tijdens zwart werk heb je geen WAO en dus de rest van je leven maximqaal gekorte bijstand. Ja, zelfs achter de computer kan dat gebeuren. Als je van de trap valt geldt het namelijk ook.
-Antwoord op je vraag over uitbetaling: daar kun je niet voor zorgen. Als je wel geld krijgt is dat een gunst
-Als de belastingdienst er achter komt betaal je een boete plus maximaal tarief. Wanneer de administratie van het bedrijf doorgelicht wordt zal men zeker het gat in de kas ontdekken, en dan hang je. Qua boetes moet je denken in bedragen met twee nullen.


En daar wil ik dan nog wat aan toevoegen. Wat jij aan belastingen betaald als vakantiewerker, is niets. Je betaald puur de premies van de volksverzekeringen. Dat was in een hele vakantie lang werken iets van € 33 bij mij, terwijl ik € 800+ verdiende.

Jij gaat als werknemer dus gewoon het schip in door zwart te werken. Het is gewoon ongelovelijk dom om ermee akkoord te gaan.

Het is je werkgever die er profijt van heeft, doordat hij allerlei premies en heffingen kan ontduiken. Maar goed, dat leren ze hem ook wel af wanneer er belastingcontrole plaatsvind.
Inderdaad en voor het risico van zwart werk en het voordeel voor het bedrijf vind ik 5 euro te weinig.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 21:15
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ja maar, ik ga sowieso niet veel verdienen, dus belasting hoef ik niet te betalen (ik zit onder het minimum). Moet ik dan alsnog belasting betalen omdat het geld zwart is verdiend?



Waarom niet? Ik ga ze niet als een referentie opgeven, maar ik hoef toch nergens te vertellen dat ik daar zwart heb gewerkt.
Je moet over ieder loon belasting betalen, ook al kun je later alles terugvorderen omdat je onder de grens bent gebleven. Met zwart werk ontduik je dit gewoon, net als je werkgever. Ook al is het een klein bedrag, het blijft belastingontduiking en dat mag niet.
Bovendien: voor zwart werk heeft vooral je werkgever voordelen, als hij er tenminste niet op wordt betrapt. Dan is een loon van €5,- niet veel. Je doet misschien geen gevaarlijk werk, maar vaak ben je ook verzekerd voor de reis van en naar je werk, enz. Dat mis je dan ook. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Je zet een baan op je CV zodat je nieuwe werkgever daar informatie uit kan halen. Als hij besluit contact op te nemen en het is vervolgens niet in de haak, of je komt in geen enkel systeem voor, tja.. moet je zelf weten.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 13:45
Boeh!
Avatar van Boeh!
Boeh! is offline
Ik heb net dat bedrijfje gebeld en gezegd dat ik niet kom werken

En nu ga ik opzoek naar een normaal baantje. jeej!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 15:07
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
23jaar hiero werk voor 7,71 dus 5euro is genoeg opzich.

@zwartwerk: zolang het vakantiewerk is, je per dag laten uitbetalen. klaar.

Ik vind 5 euro voor 17 jaar ook weinig. De meeste 17 jarigen om me heen verdienen 7 euro per uur. (behalve mensen die achter de kassa zitten dan)

@Boeh!: Succes met het vinden van een nieuwe baan
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 17:59
Boeh!
Avatar van Boeh!
Boeh! is offline
Ja, vooral wanneer het om zwart werk gaat
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 22:41
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik vind 5 euro voor 17 jaar ook weinig. De meeste 17 jarigen om me heen verdienen 7 euro per uur. (behalve mensen die achter de kassa zitten dan)

@Boeh!: Succes met het vinden van een nieuwe baan
Nou.. daar ben ik het ook niet helemaal mee eens, ik zie ook veel 17-jarigen rond het minimumloon.

Ik zelf zit ook maar rond de €8,-. Ja, met een andere baan vinden kan ik meer verdienen, weet ik, maar ik heb het er naar m'n zin en binnenkort is door afstuderen een bijbaan niet meer nodig, dus ik weet niet of ik de moeite wil nemen nog een andere bijbaan te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuw onderzoek: zwart werken
Top-X
3 11-08-2011 10:14
Werk, Geld & Recht Geef je mening over zwart werken!
Top-X
1 24-07-2011 14:20
Werk, Geld & Recht zwart werken
shakkie
23 03-08-2010 14:53
Werk, Geld & Recht zwart werk.
TripleX
10 13-02-2003 06:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Zonder zwart werk stort de economie in
6 17-05-2002 04:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zwart werken
chanelletje
18 01-04-2002 20:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.