Oud 01-07-2005, 00:20
Hoofd&Schouders
Hoofd&Schouders is offline
Geachte bezoeker van Dansen op Papier,

Laat ik mezelf eerst even voorstellen, James_25cm_Bond, ook wel bekend als Marek vd Jicht, aangenaam.

In de afgelopen weken heb ik de strijd willen aangaan tegen de decadentie. Decadentie in de letterlijke zin van het woord, dat wil zeggen 'ontaard', 'in verval rakend', 'zonder innerlijke en morele kracht'. Voorbeeld hiervan is het voeren van tunnelvisie; het niet openstaan voor andere mensen en meningen, het constant vasthouden aan je eigen wereld, je ogen sluiten voor de waarheid. Het structureel alles in hokjes willen plaatsen is ook een vorm van decadentie.

Ik heb in de afgelopen twee weken twee verschillende karakters tot leven laten komen. De vrij kritische James, die heel direct en confronterend zei waar het op stond en de subtiele en übervriendelijke Marek, die vaak zelfs in rijm op uiterst amicale en positieve manier commentaar gaf.
Het is gebleken dat iedereen Marek ontzettend aardig vond en dat ondanks de paar posts die hij heeft gedaan al allerlei eigenschappen is toegedicht. James aan de andere kant werd door velen - niet iedereen - gezien als een gefrusteerd persoon.
Het opvallende is dat James en Marek exact dezelfde boodschap brachten, alleen op een andere manier.

In mijn gedichten - van Marek en van James - wilde ik laten zien dat niet altijd alles is zoals het lijkt, maar ook dat het niet altijd zo belangrijk is om overal een uitgesproken mening over te hebben, of alles van iets te weten.

Daarnaast valt het op dat het blijkbaar heel moeilijk gevonden wordt om om te gaan met kritiek. Opmerkingen die stellen dat de inhoud wellicht iets anders zou moeten worden doorgaans opgevat als persoonlijke aanval, tenzij het zo overdreven wordt gebracht als bij Marek, hoewel het niet slecht zou zijn als iedereen zich zo zou gedragen hier.

Er zijn een paar mensen - 5 - geweest die de boodschap daadwerkelijk begrepen hebben, of deze wilden begrijpen. Zij hebben niet zelf de waarheid bedacht, maar hebben mij gevraagd hoe iets zat, terwijl de rest dat dus zelf invulde, met alle gevolgen van dien.

Het belangrijkste vind ik dat het doel uit het oog is verloren. Het doel van dit forum is om gedichten van jezelf en van anderen te plaatsen, om te praten over gedichten en natuurlijk voor een deel ook om beter te worden in het schrijven van gedichten.
Als je dat doel in de gaten houdt zou het je niet uit moeten maken op welke manier iemand jou een boodschap geeft, het gaat er uiteindelijk om wat je er uit haalt.

De reden dat ik Marek erbij heb gehaald is om te laten zien dat je er ontzettend naast kan zitten als je voor jezelf denkt dat je weet hoe iets in elkaar zit, zonder dat dat eigenlijk het geval is. Je verzint dit dan zelf, omdat je de behoefte hebt om het te weten, maar wat de waarheid is maakt niet zoveel uit.
Dat probeerde ik ook aan te geven in het gedicht 'confronteer jezelf', in het stuk waarin ik uitlegde hoe ontzettend weinig wij allemaal voorstellen, dat we nog ontelbare malen kleiner zijn dan de speld in de hooiberg.
En als je dat dan bedenkt, hoe sneu is het dan om een gedicht, waar geen woorden in staan, maar wel serieus bedoeld heeft en een duidelijke titel heeft, als forumbaas die niet eens over gedichten gaat te sluiten. En dan vervolgens niet bereid zijn om daarover in discussie te gaan? Dan heb je te maken met decadence, par excellence. Een kinderachtige en machtwellustig kind dat het doel van het forum uit het oog is verloren en alleen bezig is met het zeker stellen van zijn of haar autoriteit.
Dat dit voorkomt bij mensen met macht is algemeen bekend en wordt in de politiek ook wel de 'IJzeren wet van de Oligarchie genoemd', dit komt van Michels. Wanneer mensen eenmaal aan de macht zijn krijgen ze vaak andere belangen dan de 'burgers' en zullen ze vooral handelen in hun eigen belang, zeker wanneer ze nog geen uitgebalanceerd karakter hebben.
Er waren al 15 serieuze reacties op dat topic en daarom is het belachelijk dat ik een ban heb gekregen omdat ik dat topic opnieuw opende. Dat topic was belangrijk en onterecht gesloten door iemand die daar niets over te zeggen had, terwijl Halogeen er al met me had gesproken over het gedicht en er niets op aan te merken had. Als er dan niet gereageerd wordt op PM's waarin om uitleg wordt gevraagd zie je dat er volledig voorbij wordt gegaan aan het doel. Het sluiten van dat topic droeg op geen enkele manier bij aan de orde van het forum. Sterker nog, het heeft de orde eerder verstoord, omdat ik het niet heb gepikt. Dit is stalinistische censuur.

De wereld mag niet ten onder gaan aan machtwellustelingen die het algemeen belang ondergeschikt maken aan dat van henzelf.

Ik kom nu bij het eigenlijke punt van deze open brief.

Als je te maken krijgt met deze groep mensen zullen zij alles doen om hun autoriteit te behouden. Ze sluiten topics, verwijderen desnoods posts die hun autoriteit kan ondermijnen, ze doen aan nepotisme (vriendin behandelen ze anders, ze zijn niet integer en professioneel) en gaan niet in op commentaar.
Ik wil jullie allemaal oproepen om je er nooit bij neer te leggen als je op een dergelijke manier wordt behandeld. Anders zullen de normale burgers meer en meer de speelbal worden van de machtwellustelingen. Ze zullen steeds meer informatie moeten blootgeven, ze zullen constant met hun identiteitskaart over straat moeten en ze moeten zich er bij neerleggen dat hun privé-leven wordt bespioneerd doordat hun e-mails en telefoongesprekken worden afgetapt.

Daarnaast de oproep om altijd, wanneer je welke kritiek dan ook krijgt, slechts de inhoud, slechts het gedeelte waar je iets mee kan eruit te halen, en de rest aan je voorbij laten gaan. Ook al doet de ander je misschien aan een gefrustreerd persoon denken, voor jou hoeft dat niets uit te maken. Als hij een reactie heeft op je gedicht heb je daar altijd wat aan. Ook als hij slechts zegt :'het is kut', dan nog kan je je afvragen waarom hij dat vindt. Je kan het ook aan hem vragen en vervolgens besluiten of een aanpassing zou passen bij je doel.
Denk altijd aan je doel.
En probeer niet te snel te bedenken waarom iemand iets zegt of doet, maar vraag het, als je het niet weet. Dat bespaart heel veel irritatie en miscommunicatie.

Ik zal jullie waarschijnlijk een week niet spreken, een decadente forumbaas zal deze account vast ook blokkeren, maar ik zorg dat ik jullie reacties lees. Ik ben heel benieuwd wat jullie vonden, van alles. Van Marek, James, de gedichten, de boodschap. Ook of je er misschien iets mee gaat doen, of juist niets.
Het is belangrijk dat overal over gepraat wordt of tenminste kan worden en daarnaast dat er niet zo snel overal een probleem in wordt gezien.

Met vriendelijke groet,


Hoofd&Schouders / Marek vd Jicht / James_25cm_Bond
Advertentie
Oud 01-07-2005, 00:39
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Enfant terrible

is mijn eerste reactie. Later meer.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 01-07-2005, 00:57
Verwijderd
Ik heb het ook gelezen.
Zo snel een reactie plaatsen kan ik ook niet hoor, niet zo ongeduldig?
Je zet me aan het denken, dat is alvast je bedoeling.
Oud 01-07-2005, 01:02
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik heb nu 'Schisma' en het nat alibi-gedicht naast elkaar liggen. `
Het is erg interessant ze te vergelijken.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 01-07-2005, 01:02
Hoofd&Schouders
Hoofd&Schouders is offline
Dankjewel..

Normaal ben ik ook een voorstander van onthaasting. Dit topic kan alleen best gesloten worden zomaar. Vandaar.
Wat vind je daarvan?
Oud 01-07-2005, 01:05
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Dan open ik een topic op beleidszaken of m&m en ga herrie staan trappen

edit:
Ik zat gisteren nog te denken over de sfeer hier de laatste tijd. Ik was er erg positief over. Allerlei factoren spelen een rol maar (vooral) de rol die je James gaf creëerde iets wat ik hier niet vaak heb gemerkt: spanning. Ik vond het serieus spannend op DoP de laatste tijd. Om de een of andere reden voelde ik ook wel iets van die spanning rond Marek en zijn contact met de andere DoPpers, maar ik had er niks van door dat JAmes zijn botheid gespeeld was, of dat Marek een dubbelganger was.

Petje af, daarvoor.

Langer dat dit wil ik het echt niet maken vannacht. Morgen om 7 uur op de trein.
__________________
I thought we were an autonomous collective!

Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 01:11.
Oud 01-07-2005, 01:09
Hoofd&Schouders
Hoofd&Schouders is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 01-07-2005 @ 01:05 :
Dan open ik een topic op beleidszaken of m&m en ga herrie staan trappen
Dankjewel! Dat waardeer ik echt. Zou je het leuk vinden om een keer onze krachten te bundelen en samen een werk te schrijven? Het lijkt mij wel leuk namelijk.

Groet,

Marek & Bond
Oud 01-07-2005, 01:30
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Daar ben ik wel voor te porren !
We moeten maar eens zien

Iets met ouq sutats.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.