Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2003, 16:07
jannejanne
jannejanne is offline
Ik ben bezig met het voorbereiden voor een discussie, en ik zou graag jullie meningen over enkele aspecten wilen weten.
De discussie gaat over enkele oplossingen voor het tegen gaan van grote aantallen vroegtijdige schoolverlaters.
Waar ik jullie mening over zou willen hebben zijn over de volgende oplossingen. Voor en nadelen verwerken per aspect zou wel handig zijn.

1 leerdwang. Alle scholieren verplichten/dwingen hun opleiding af te maken. Dit geld voor alle niveua's.

2 Leerplicht verhogen. (spreekt voor zich)

3 Maatschappelijke sfeer creeren waarin iedereen zichzelf er toe zou verplichten hun opleiding af te maken. ( ik heb nog geen flauw idee hoe)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2003, 16:57
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
jannejanne schreef op 27-05-2003 @ 17:07:
Ik ben bezig met het voorbereiden voor een discussie, en ik zou graag jullie meningen over enkele aspecten wilen weten.
De discussie gaat over enkele oplossingen voor het tegen gaan van grote aantallen vroegtijdige schoolverlaters.
Waar ik jullie mening over zou willen hebben zijn over de volgende oplossingen. Voor en nadelen verwerken per aspect zou wel handig zijn.

1 leerdwang. Alle scholieren verplichten/dwingen hun opleiding af te maken. Dit geld voor alle niveua's.

2 Leerplicht verhogen. (spreekt voor zich)

3 Maatschappelijke sfeer creeren waarin iedereen zichzelf er toe zou verplichten hun opleiding af te maken. ( ik heb nog geen flauw idee hoe)
Ik weet niet wat het probleem is van de vroege schoolverlaters. Dat recht hebben ze en daar zien ze zelf de gevolgen van in. De overheid betaalt ze wel lekker uitkeringen als ze vervolgens in het slop raken, maargoed, dat is een andere discussie. En bovendien, vroegverlatende scholieren kunnen mooi timmerman worden of loodgieter, die mensen zijn hard nodig.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 17:08
Rocksaan
Rocksaan is offline
en jij betaald dan wel voor die lazy ass uitkeringen?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 17:16
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Ik denk dat het zeer moeilijk is om het aantal school vroegtijdige schoolverlaters terug te dringen. Degene die school verlaten hebben meestal al geen motivatie meer om wat te doen voor school. Met meestal alle gevolgen van dien. Dus ik denk niet dat het handig is om zulke mensen onder dwang op school te houden. Werkt echt niet. Je kan wel proberen om school, en met name vmbo, intressanter te maken en misschien een optie om ook scholen op te zetten waar je leren en werken tegelijk kan of al een beroep kan leren. Misschien erg jong voor die leeftijd, maar je zou eerst 2 a 3 jaar vmbo kunnen laten doen en dan de keus geven of over stappen naar een andere school waar je leert en werkt in een of gewoon verder gaan op vmbo. De mensen die willen stoppen met school die hebben geen zin om te leren en willen het liefst gewoon werken. Geef die mogelijk ook gewoon. Ze gaan echt niet meer leren hoor
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 18:42
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
jannejanne schreef op 27-05-2003 @ 17:07:


3 Maatschappelijke sfeer creeren waarin iedereen zichzelf er toe zou verplichten hun opleiding af te maken. ( ik heb nog geen flauw idee hoe)
dan krijgen we dus een beetje het Japan-effect.
nee bedankt....
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 19:34
desiree1986
desiree1986 is offline
leg uit...
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 11:04
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik denk dat het het beste is om cholieren tegen zichzelf te beschermen, d.w.z. een plicht om de voortgezet onderwijs opleiding af te maken.

De maatschappij verliest veel te veel geld aan uitkeringen, en zij zelf krijgen klotewerk en zijn ongelukkig.

Een nadeel voor deze maatregel weet ik eerlijk gezegd niet zo gauw te verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 11:26
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
En hoe zie jij die 'leerdwang' precies voor je?
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 21:17
Verwijderd
Citaat:
meelman schreef op 27-05-2003 @ 17:57:
Ik weet niet wat het probleem is van de vroege schoolverlaters. Dat recht hebben ze en daar zien ze zelf de gevolgen van in. De overheid betaalt ze wel lekker uitkeringen als ze vervolgens in het slop raken, maargoed, dat is een andere discussie. En bovendien, vroegverlatende scholieren kunnen mooi timmerman worden of loodgieter, die mensen zijn hard nodig.
Ik ga ff heel bevooroordeeld doen nu. Dus als een "slimme" Havo/Vwo klant stopt met school moet het stuudje maar wat met de handen gaan doen? Denk niet dat ze zo'n persoon zullen aannemen als ze ook de keus hebben om een geschoold iemand aan te nemen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 06:17
Mardrax
Mardrax is offline
Citaat:
Wes schreef op 30-05-2003 @ 22:17:
Ik ga ff heel bevooroordeeld doen nu. Dus als een "slimme" Havo/Vwo klant stopt met school moet het stuudje maar wat met de handen gaan doen? Denk niet dat ze zo'n persoon zullen aannemen als ze ook de keus hebben om een geschoold iemand aan te nemen.
daar ben ik er dus een van, en ik ben echt niet met school gestopt omdat ik het niet zou halen ofzo, omdat ik zo tegengewerkt werd door een zekere hooggeplaatste leraar dat ik het niet meer KON halen. nou ben ik dus, met mn net-niet-afgemaakte 5 havo, elke dag in een kas tomaten aant plukken voor een hongerloontje, terwijl ik daar zonder twijfel de hoogst opgeleide ben (misschien op mn baas na) en ik mag van geluk spreken dat ik voor komend schooljaar gelijk ben aangenomen op een MBO
__________________
"Inter deum et diabolum semper musica est"
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 15:20
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 27-05-2003 @ 18:16:
Ik denk dat het zeer moeilijk is om het aantal school vroegtijdige schoolverlaters terug te dringen. Degene die school verlaten hebben meestal al geen motivatie meer om wat te doen voor school. Met meestal alle gevolgen van dien
In Groningen ofzo... of ergens bovenin Drenthe... beginnen ze met een project dat vmbo en mbo aan elkaar knoopt... je krijgt pas je vmbo diploma als je ook je mbo hebt gehaald, je kunt niet blijven zitten en alles is in hetzelfde gebouw.

Dat lijkt me een goede oplossing als ik het zeggen mag.



Diploma zonder examen of zittenblijven

winschoten
Scholieren kunnen binnenkort in Winschoten hun vmbo-diploma halen zonder eindexamen te doen. Drie scholen starten in die plaats een uniek project om de uitval in het beroepsonderwijs drastisch terug te dringen. Het project kost 23 miljoen euro.

Behalve de scholen, leveren het Rijk, de gemeente Winschoten en de provincie een forse financiële bijdrage.

In een nieuw te bouwen school worden het vmbo en het middelbaar beroepsonderwijs geïntegreerd. Om door te stromen hoeven de leerlingen geen examen te doen. Zij gaan gewoon over naar het mbo en blijven bovendien op dezelfde school. Als de scholieren klaar zijn, hebben zij een mbo-opleiding afgerond en daarmee ook hun vmbo-diploma verdiend. Het systeem is bedoeld voor scholieren die de twee laagste niveaus in het beroepsonderwijs volgen.

De initiatiefnemers, die hun project onderwijscampus hebben genoemd, hopen op deze manier vroegtijdige schoolverlating te voorkomen. ''Uitvallers verdwijnen vaak in de zomervakantie. Zij kunnen het niet meer opbrengen om nog naar een andere school te gaan'', zegt projectleider Leen Ruben. Landelijk is de uitval vijftig procent. In Winschoten moet dat percentage terug naar tien procent. Dat hebben de initiatiefnemers met het ministerie afgesproken. De eerste lichting scholieren begint in augustus aan deze nieuwe leerweg.

Bron: http://www.dvhn.nl
http://www.dvhn.nl/Pagina/0,7109,26-...1387--,00.html

Laatst gewijzigd op 31-05-2003 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 15:44
NN
NN is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 31-05-2003 @ 16:20:
In Groningen ofzo... of ergens bovenin Drenthe... beginnen ze met een project dat vmbo en mbo aan elkaar knoopt... je krijgt pas je vmbo diploma als je ook je mbo hebt gehaald, je kunt niet blijven zitten en alles is in hetzelfde gebouw.

Dat lijkt me een goede oplossing als ik het zeggen mag.

Dit project in Oost-Groningen is inderaad een zeer goed initiatief om jongeren meer onderwijs te laten volgen. Vooral in deze regio met de laagstopgeleide bevolking en de hoogste werklooshied van Nederland is dit nodig.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 15:47
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
jannejanne schreef op 27-05-2003 @ 17:07:
Ik ben bezig met het voorbereiden voor een discussie, en ik zou graag jullie meningen over enkele aspecten wilen weten.
De discussie gaat over enkele oplossingen voor het tegen gaan van grote aantallen vroegtijdige schoolverlaters.
Waar ik jullie mening over zou willen hebben zijn over de volgende oplossingen. Voor en nadelen verwerken per aspect zou wel handig zijn.

1 leerdwang. Alle scholieren verplichten/dwingen hun opleiding af te maken. Dit geld voor alle niveua's.

2 Leerplicht verhogen. (spreekt voor zich)

3 Maatschappelijke sfeer creeren waarin iedereen zichzelf er toe zou verplichten hun opleiding af te maken. ( ik heb nog geen flauw idee hoe)
leerdwang; deze is er al tot en met het jaar dat scholier 16 wordt. Dan geldt in het 17e levensjaar een leerplicht van 2 dagen in de week die aan 'opleiding' besteed moet worden. Of deze echt strak nageleefd word weet ik niet precies. Het verplichten tot een diploma hoeft het niet te verbeteren; iemand van 3 naar 4 vwo mag dat overgangsbewijs inruilen voor een mavo (vmbo) diploma; dan heb je dus mensen van 15 die al geen leerplicht meer hebben.

leerplicht verhogen? met de huidige regels is het tot 16 volledig en tot 17 gedeeltelijk; het verhogen lijkt mij niet handig voor diegenen die er bijvoorbeeld een jaartje tussenuit willen ofzo, en niet nodig voor vmbo-ers

dei maatschappelijke sfeer is er op zich al redelijk lijkt mij; mensen zijn zich ervan bewust dat geen opleiding = geen goed werk = geen goed salaris = niet goed => opleiding = goed.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 09:15
Mardrax
Mardrax is offline
lol, was de helft van de dingen in je post maar waar

Citaat:
iwein schreef op 31-05-2003 @ 16:47:
[B]leerdwang; deze is er al tot en met het jaar dat scholier 16 wordt. Dan geldt in het 17e levensjaar een leerplicht van 2 dagen in de week die aan 'opleiding' besteed moet worden. Of deze echt strak nageleefd word weet ik niet precies. Het verplichten tot een diploma hoeft het niet te verbeteren; iemand van 3 naar 4 vwo mag dat overgangsbewijs inruilen voor een mavo (vmbo) diploma; dan heb je dus mensen van 15 die al geen leerplicht meer hebben.
ook de geddeltelijke leerpicht wordt strak nageleefd. Iemand met een overgangsrapport van 3 naar havo of vwo mag dit NIET inruilen voor een vmbo diploma, was et maar zo'n feest. Zo'n overgangsrapport is alleen bruikbaar om op een MBO te worden aangenomen, en is dus verre van gelijkwaardig aan een vmbo diploma, als een werkgever minimaal vmbo eist kan je naar de baan fluiten, dus is er voor de schoolverlater niks anders te doen dan ongediplomeerd werk, en dat is niet alleen zwaar, vaak geestdodend werk, wat absoluut niet besteed is aan de slimmere laag van de bevolking, waar deze groep toch geacht wordt bij te horen. Je hebt sowieso tot je 18e leerplicht, doe je vmbo dan zal je dus na je diploma te halen mbo of havo moeten gaan doen.
__________________
"Inter deum et diabolum semper musica est"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken stoppen met opleiding
harveydwijs2
10 17-01-2011 08:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.