Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2005, 11:52
Jane says
Avatar van Jane says
Jane says is offline
Ik ben nu bezig met m'n laatste jaar middelbaar. Ik word dus volgend jaar 18 en kan daarna naar unif of hoge school gaan.
Alleen heb ik hier nog niet zo'n zin in, ik heb totaal nog geen idee wat voor richting ik wil gaan doen of wat ik met de rest van m'n leven aanmoet!

Aangezien ik altijd al een zware interesse heb gehad voor Zuid-Amerika, zou ik graag een half jaartje naar daar gaan.
Op school hebben we foldertjes gekregen over van die buitenlandse projecten. Je kon er een jaar naar een school in een ander land (buiten Europa) gaan, maar dat leek me heel erg duur met de verzekeringen enzo.
Maar je kon ook ontwikkelingshulp gaan doen en dat sprak me wel meer aan.
Je kan het doen vanaf 18 jaar.

Nu was mijn vraag: zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben? En is 18 niet te jong om ontwikkelingshulp te gaan doen?

Ik zou het vooral doen voor de ervaring, om een duidelijke mening te krijgen over de rest van de wereld en als voorbereiding op unif of hoge school.
__________________
Who's buying me a stairway to heaven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2005, 12:14
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik weet dat het kan, en het is natuurlijk iets erg moois om te doen.

Maar volgens mij heb je er meer aan als je eerst een paar jaar hier studeert, eventueel een jaartje op uitwisseling trekt om je horizon te verbreden, beter Spaans/Portugees te leren (enzovoort), en nadien als gediplomeerde aan ontwikkelingshulp te doen.

Als bijvoorbeeld landbouwingenieur of pedagoog kan je ter plekke veel waardevoller werk verrichten dan als 18-jarige vrijwilliger. In mijn ogen sta je als 18-jarige nog niet sterk genoeg in je schoenen om op onbekend terrein verschil te kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 12:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Shock zit nu in Verweggistan waar ze vieze toetjes hebben, we zullen het horen als hij terugkomt.

Lijkt me trouwens best zwaar hoor.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:43
Verwijderd
Hoe is dat in godsnaam een voorbereiding op de universiteit of hogeschool?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:46
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
het is een verrijking van je eigen leven. er is meer dan alleen studeren mestho.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:50
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 14:46 :
het is een verrijking van je eigen leven. er is meer dan alleen studeren mestho.
Hoe is dat in godsnaam een voorbereiding op de universiteit of hogeschool?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-09-2005 @ 14:50 :
Hoe is dat in godsnaam een voorbereiding op de universiteit of hogeschool?
waarom moet het van jou perse een voorbereiding op studeren zijn ?

maar goed, om inhoudelijk antwoord te geven : dat is het niet. (dat had je ook al uit mn vorige post kunnen begrijpen overigens). het is wel een nuttigere tijdsbesteding (ontwikkeling sociale vaardigheden, je eigen grenzen leren kennen, etc, en je helpt die mensen daar ook nog s) dan 'zomaar' een studie uitkiezen om daar vervolgens na een jaar weer mee te kappen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 14:05
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 14:46 :
het is een verrijking van je eigen leven. er is meer dan alleen studeren mestho.
Dat is waar. Maar zomaar roepen dat naar het buitenland altijd een 'verrijking' is en dat je 'persoonlijkheid gevormd wordt' door naar het buitenland te gaan, zoals sommigen menen, is ook niet waar.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:10
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-09-2005 @ 15:05 :
Dat is waar. Maar zomaar roepen dat naar het buitenland altijd een 'verrijking' is en dat je 'persoonlijkheid gevormd wordt' door naar het buitenland te gaan, zoals sommigen menen, is ook niet waar.
ik denk toch echt dat een jaar je zelf moeten redden en ondertussen hulp bieden aan die mensen (de vraag of ze die nodig hebben stel ik maar even niet) invloed zal hebben op je en je wereldbeeld. (je persoonlijkheid is wat mij betreft een aangeboren eigenschap, net zoiets als haarkleur. je kunt t wel veranderen, maar t origineel groeit vanzelf weer terug.)

wat mij betreft is, in dit geval, het grootste voordeel dat je niet een jaar aan het verprutsen bent met een studie die je niet wilt doen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 17:14
Jane says
Avatar van Jane says
Jane says is offline
Inderdaad.
Ik weet helemaal nog niet wat ik met de rest van m'n leven wil doen en wat voor studierichting te kiezen.
Door een jaar in een volledig andere cultuur te leven, denk ik een beter wereldbeeld te kunnen vormen en sta ik denk ik steviger en zelfzekerder in mijn schoenen als ik aan de unif begin.

Maarja, mijn twijfel blijft wel of ik er niet te jong voor ben. Ik ga daar geen mensen kunnen verplegen of huizen kunnen bouwen of logistiek kunnen geven omdat ik eigenlijk nog niets van dat kan.
Maar toch lijkt het mij nuttig zo'n ervaring op te doen voordat ik aan het hoger begin.

Het gaat in ieder geval een zware beslissing zijn, en nu is het nog maar een ingeving, ik weet er nog zo weinig over dat ik echt al niet kan beslissen of ik zoiets ga doen of niet.
Vandaar mijn vraag of mensen hier ervaring in hebben.

Alvast bedankt voor de reacties

Btw: hoe oud is die Shock van Verweggistan en wat doet hij daar?
__________________
Who's buying me a stairway to heaven?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 07:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik lees wel eens verhalen van mensen die naar het buitenland gaan voor ontwikkelingshulp (Afrika voornamelijk) en dat zij helemaal niets toe kunnen voegen in zo'n land. Vaak zijn er al ontzettend veel mensen aanwezig en daarbij zijn de mensen in zo'n land helemaal niet bereid om echt te veranderen oid.

Ik denk dat je er heel goed over na moet denken. Vooral of je echt iets voor de mensen daar kunt betekenen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 07:42
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Jane says schreef op 26-09-2005 @ 18:14 :
Inderdaad.
Ik weet helemaal nog niet wat ik met de rest van m'n leven wil doen en wat voor studierichting te kiezen.
Door een jaar in een volledig andere cultuur te leven, denk ik een beter wereldbeeld te kunnen vormen en sta ik denk ik steviger en zelfzekerder in mijn schoenen als ik aan de unif begin.

Maarja, mijn twijfel blijft wel of ik er niet te jong voor ben. Ik ga daar geen mensen kunnen verplegen of huizen kunnen bouwen of logistiek kunnen geven omdat ik eigenlijk nog niets van dat kan.
Maar toch lijkt het mij nuttig zo'n ervaring op te doen voordat ik aan het hoger begin.

Het gaat in ieder geval een zware beslissing zijn, en nu is het nog maar een ingeving, ik weet er nog zo weinig over dat ik echt al niet kan beslissen of ik zoiets ga doen of niet.
Vandaar mijn vraag of mensen hier ervaring in hebben.

Alvast bedankt voor de reacties

Btw: hoe oud is die Shock van Verweggistan en wat doet hij daar?
Vergeet niet dat je het nadat je terugkomt nog steeds niet weet. Wat je wil kun je vaak achterkomen door dingen te proberen, mee te lopen met beroepen of op de uni en vooral veel open dagen bezoeken om studies te vergelijken. Denk niet dat je na ontwikkelingshulp opeens het licht ziet en weet wat je wil studeren...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 09:47
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 14:52 :
waarom moet het van jou perse een voorbereiding op studeren zijn ?
Dat heb ik niet beweerd, maar de TS zegt dit zelf. Le-zen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 10:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-09-2005 @ 10:47 :
Dat heb ik niet beweerd, maar de TS zegt dit zelf. Le-zen.
je hebt gelijk; ik ging uit van een normale vraagstelling van de TS, en dan verwacht ik niet dat iemand daadwerkelijk denkt dat een jaartje wat anders doen om zich voor te bereiden. (sterker nog, als je een tijdje wat anders doet heb je helemaal geen zin meer om te studeren naderhand.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-09-2005 @ 11:09 :
je hebt gelijk; ik ging uit van een normale vraagstelling van de TS, en dan verwacht ik niet dat iemand daadwerkelijk denkt dat een jaartje wat anders doen om zich voor te bereiden. (sterker nog, als je een tijdje wat anders doet heb je helemaal geen zin meer om te studeren naderhand.)
Precies mijn gedachten.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 10:15
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Een vriendin van mij vertrekt volgende week naar Benin (ook ergens in Afrika) voor een half jaar. Nadat ze daar een taalcursus heeft gevolgd (ze heeft wel Frans 2 gehaald, maar dat is natuurlijk nog niet genoeg), gaat ze aan de slag in een weeshuis. Het gaat dan met name om het opknappen van het weeshuis (dus 'simpel' praktisch werk) en het lesgeven aan de kindjes daar (ook in de vorm van spelletjes e.d.), een soort van 'weeshuisjuf'. Ik kan je nu al vertellen dat ze het heel zwaar gaat krijgen, want volgens mij krijg je een enorme shock als je in zo'n wereld terechtkomt. Desalniettemin lijkt het mij een geweldige ervaring.
Een andere vriendin van mij is een half jaar naar een Afrikaans land geweest (ik ben de naam van het land kwijt, het is alweer 2 jaar geleden), ook voor vrijwilligerswerk. Ik weet eerlijk gezegd niet precíes wat ze daar gedaan heeft, maar wel dat ze het een onwijs gave ervaring vond, ook heel zwaar en moeilijk, maar absoluut de moeite waard.
Beide meiden gaan/zijn gegaan in het jaar nadat ze hun VWO hebben gehaald en waren dus 18. Volgens mij heeft de vriendin uit het 2e verhaaltje dat niet als te jong ervaren en die vriendin die volgende week gaat, gaat met één of andere organisatie en die hebben haar ook niet gezegd dat ze te jong is..
Het gaat je waarschijnlijk wel veel geld kosten, vrijwillgerswerk doen is duur.. Als ik jou was zou ik op tijd beginnen met rond te kijken naar de mogelijkheden, zodat je je optimaal kunt oriënteren en weet wat er allemaal kan (en niet kan). Bovendien maak je dan het meeste kans om met het project van jouw keuze mee te gaan.

Als je de verhalen wilt lezen van vriendin 1, kun je www.tessiedijkers.waarbenjij.nu in de gaten houden, ze vetrekt dus komende maandag.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 18:07
Vitamintje
Vitamintje is offline
Een meisje dat vorig jaar bij mij in de klas zat zit dit jaar ook ergens in Afrika om ontwikkelingshulp te doen. Maar zij heeft wel een selectie moeten doen voordat ze daar naar toe mocht. En ik heb ook gehoord dat een dochter van een vriendin van mijn moeder (dit klinkt onbetrouwbaar maar t is wel waar) naar Uganda was gegaan en zij was daar al heel snel erg ziek geworden en moest toen terug naar Nederland. Dus ik zou er wel rekening mee houden dat je ziek kunt worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studiefinanciering vervalt na jaartje 'ertussenuit'
moonicaaaaa
4 25-03-2011 20:45
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [NL] Betoog, hulp nodig bij beargumenteren van standpunten.
Geel
2 08-12-2009 21:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Werk, Geld & Recht Ontwikkelingshulp in het buitenland
Shock
2 19-05-2005 15:22
Lifestyle Je leven beteren
Verwijderd
56 05-03-2004 17:32
Algemene schoolzaken wat nu (VWO gezakt)
Duplo
38 22-07-2003 10:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.