Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2002, 12:15
Mabo
Avatar van Mabo
Mabo is offline
Deel Nederlanders wil reclameloze omroep

Een derde van de Nederlandse huishoudens is bereid 3 euro per maand te betalen voor een reclameloze publieke omroep.
Op deze manier kan de 225 miljoen euro die de publieke omroep uit de reclames haalt, worden gedekt. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek uitgevoerd door Trendview uit Almere onder 860 mensen van 15 jaar en ouder. Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking ergert zich wel eens aan de reclame op de publiek omroep. Een grote ergernis betreft de inhoud van de reclame. Wasmiddelencommercials blijkt de Nederlander het meest irritant te vinden, gevolgd door reclames voor maandverband en tampons. De betere programma’s worden volgens de ondervraagden door de publieke omroep gemaakt. Een derde van de Nederlanders is bereid meer te betalen voor betere programma’s.



Kiezers willen drie netten behouden

De Nederlandse kiezer wijst het plan van VVD-leider Zalm om de publieke omroep van 3 naar 2 netten terug te brengen af.
Dat blijkt uit een telefonisch onderzoek van Interview-NSS onder een representatieve steekproef van 450 kiezers. VVD-leider Zalm heeft voorgesteld de publieke omroep van 3 naar 2 zenders terug te brengen om op die manier in vier jaar 200 miljoen euro te bezuinigen. Maar de Nederlandse kiezer is het in ruime meerderheid oneens met het voorstel. 68 Procent is het (helemaal) oneens met de stelling en slechts 19 procent (helemaal) eens. 12 Procent heeft geen mening over het onderwerp. Ook de VVD-kiezers wijzen in ruime meerderheid het plan van Zalm af (63 procent). Van de CDA-kiezers is 72 procent tegen en van de PvdA kiezers 78 procent. Ook van de tv-kijkers die aangeven het meest naar RTL-4 te kijken, is een kleine meerderheid tegen de plannen (54 procent).
__________________
"Een kans Een ziel Een hart om te vergeven Om door te kunnen gaan Een doel Een liefde Een reden om te leven De wereld te verslaan" [Ferry van Leeuwen]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2002, 12:45
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Belastingverhoging accepteert men alleen als het voor hun direct voordeel aangewend wordt.


Overigens wil iedereen wel tv zonder reclame, en verandering moet natuurlijk ook niet, maar tegen de tijd dat men een fatsoenlijk afvloeiingsmanier heeft gevonden om alle slechtbekeken programma's de deur uit te lazeren, en daarmee voor een minder hoge belastingstijging (of een -verlaging) kan zorgen, dan vindt nog een veel groter deel van Nederland dan dat bovenstaande eenderde, het helemaal geen enkel probleem.

Denk ik.
(En hoop ik niet. )
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 12:58
waaromniet?
waaromniet? is offline
1/3e van de huishoudens maal 3 euro is toch geen 225 miljoen of ben ik nou gek
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 13:01
Razzle
Avatar van Razzle
Razzle is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
1/3e van de huishoudens maal 3 euro is toch geen 225 miljoen of ben ik nou gek
idd, snap het ook niet echt helemaal, dat rekensommetje
__________________
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 13:23
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
1/3e van de huishoudens maal 3 euro is toch geen 225 miljoen of ben ik nou gek
Et zou neerkomen op ruim 1/3 van de bevolking.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 13:47
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik vraag me af waar de reclame dan geuit moet gaan worden. Fabrikanten moeten immers hun producten aan de man brengen, dat is het hele idee achter reclame.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 13:52
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Ik vraag me af waar de reclame dan geuit moet gaan worden. Fabrikanten moeten immers hun producten aan de man brengen, dat is het hele idee achter reclame.
Hmm dat hoeft niet per definitie door tv reclame. Mond op mond reclame is bijvoorbeeld een stuk goedkoper... Dus laat ze maar gewoon voor goede producten tegen een goede prijs zorgen
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 13:59
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Als je geen reclame kijkt, kom je op sommige punten achter te liggen. Je bent niet op de hoogte van sommige trends.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 14:41
Mabo
Avatar van Mabo
Mabo is offline
Het rekensommetje en het aritkel zijn afkomstig van Adformatie; vakblad voor Media & Marketing.

Reclame heeft zeker een doel; maar daarvoor zijn er nog genoeg van op de commerciele zenders; dus de trends die daar in elke dag voorbijkomen hoeven we niet te missen.

Als je niet wil bezuinigen op reclame ben je dan wel voor bezuineging op de omroepen zelf (van 3 naar 2 zenders).
Op zich zou het wel goed zijn dat de publieke omroep zich eindelijk weer eens publiek gaat gedragen zonder uit concurrentie oogpunt zich zo commercieel op te stellen.
__________________
"Een kans Een ziel Een hart om te vergeven Om door te kunnen gaan Een doel Een liefde Een reden om te leven De wereld te verslaan" [Ferry van Leeuwen]
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 14:41
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Als je geen reclame kijkt, kom je op sommige punten achter te liggen. Je bent niet op de hoogte van sommige trends.
Als niemand dat is, is dat geen enkel probleem.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 14:49
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Als je geen reclame kijkt, kom je op sommige punten achter te liggen. Je bent niet op de hoogte van sommige trends.
is dat erg dan? Daar kun je dan meteen een heel mooi tv-programma over maken .

Verder kan reclame best geuit worden op de andere omroepen (ons bestel kent immers niet alleen publieke omroepen). Drie publieke omroepen zonder reclame naast de commerciele omroepen vind ik een prachtplan. beetje experimentele TV enzo is altijd mooi meegenomen

enneh
Citaat:
Een derde van de Nederlandse huishoudens is bereid 3 euro per maand te betalen voor een reclameloze publieke omroep.
hoe is dat onderzoek gebracht? Is het gebracht als: " drie euro bovenop het kijk- en luistergeld" of " drie euro per maand en daarvoor heb je publieke omroepen"

is een wezenlijk verschil... Je betaalt immers al kijk- en luistergeld aan de omroepen.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 16:33
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Nou jah reclame op RTL4 bijvoorbeeld vind ik super irritant omdat dat gewoon om het kwartier is ofzo.

Reclame op NED 1,2 en 3 valt wel meej..da's wel handig voor als je nodig naar de wc moet ofzo

Maar ik ben denk ik wel bereid om die 3 euro te betalen per maand want ik erger me kapot aan die reclame
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 16:50
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik heb liever dat ik 3 Euro meer betaal per maand voor een zelf gekozen pakket van 10 zenders (en 0,25 per extra zender)

Weet al meteen welke ik wel zou willen hebben en welke niet

Over de reclame: de reclame op de commerciele zenders vind ik erg irritant. Die op ned 1, 2, en 3 gaan nog wel (lang leve Loeki! ), hoewel het er ook steeds meer lijkt te worden.
Vond het vroeger (jaren 80) wel beter. Dan had je nog zo'n kriebel ertussen de twee reclames door en Loeki.
Alleen de maandverband en (af)wasreclames waren toen ook al irritant
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 16:52
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Als je geen reclame kijkt, kom je op sommige punten achter te liggen. Je bent niet op de hoogte van sommige trends.
Het zou de mensen wel bewuster kunnen maken met wat voor een troep ze vooral niet meer hoeven te kopen (want het wordt ze niet aangesmeerd) en het effect van al die dieettroep met alle gevolgen van dien (ohjee, ik ben te dik. ik moet afvallen (waarom anders is er "het grote lijntopic" op L&G?) zal minder zijn en andere materialistische zaken die je helemaal niet nodig hebt, koop je niet
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 16:54
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
16miljoen :3 = 5,3 mijoen
5,3 x 12 x 6 = 191 miljoen

nouja, het scheelt niet veel
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 17:17
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Oeps, stond er even niet bij stil dat het alleen om het publieke bestel ging.

Nou goed, ik vind een boel reclames wel irritant, maar om het nou af te schaffen....mensen erger je niet. Er zijn ergere dingen om je zorgen over te maken, bijvoorbeeld dat 90% van de programma's gewoon troep zijn.
Maar als ik gedwongen zou worden drie euro per maand te betalen en in ruil daarvoor geen reclame meer hoef te zien, zal ik daar ook niet wakker om liggen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 13:04
NN
NN is offline
Het lijkt mij een goed idee als de Nederlandse publieke omroep geen reclame meer zou uitzenden. De kosten die daar mee gepaard gaan kunnen worden berekend aan de tv-kijkers, maar beter lijkt mij om te bezuinigen op zaken als exorbitant dure rechten op sportuitzendingen (ladingen voetbal van Studio Sport) en onbenullige spelprogramma's (o.a. Get the picture) aangezien de commerciële omroep daar ook ruimschoots in voorziet.

Ik zou graag willen dat de publieke omroep zich primair richt op nieuws (NOS-journaal), achtergronden (o.a. NOVA) en maatschappelijke discussies (o.a. Buitenhof).
Daarnaast kan het een rol spelen door programma's te brengen van een niveau dat de commerciële omroep niet kan halen in amusement (o.a. Kopspijkers) en goede (Nederlandse) series (o.a. Russen)
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 14:03
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
LoeLoe schreef:
Reclame op NED 1,2 en 3 valt wel meej..da's wel handig voor als je nodig naar de wc moet ofzo
Helemaal mee eens. Verder kijk ik zo weinig tv dat ik me niet kan ergeren aan reclame. als reclame niet via de tv zullen producten op ergere manieren aan de man worden gebracht, met folders, (nog meer) radioreclames en ipv Tupperware party's ABN-Amro-vermogensbeheerparty's... *huivert*
De reclames op tv vind ik zo erg nog niet als het tussen programma's is, tijdens de rust bij voetbalcommentaar vind ik het jammer want dan mag Cruijf minder lang praten en bij films vind ik het al helemaal degoutant. Reclames hebben zeker nut voor de bedrijven en zorgen dat de huishoudens meer kopen, en da's goed voor de economie.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-11-2002, 17:10
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Tampert schreef:
Je betaalt immers al kijk- en luistergeld aan de omroepen.
Dat is afgeschaft door Paars2. Daarvoor in de plaats kwam een belastingverhoging. Dat gaat per persoon; niet per huishouden.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 17:45
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Persoonlijk ben ik het niet met de heer Zalm eens om 1 zender te schrappen. De vraag naar niet-commerciele programma´s neemt niet af dus is het raar om de vraag af te laten nemen.
Wel ben ik van mening dat de publieke omroep moeten stoppen met het uitzenden van TV-spelletjes en programma´s zonder toegevoegde maatschappelijke en / of culturele waarden.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 18:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vraag me eerlijk gezegd of 860 mensen wel representatief is voor alle huishoudens in nederland...
Er staat ook bij dat 't vanaf de leeftijd 15 jaar is. Iemand van 15 kan heel makkelijk 'ja' zeggen, zonder dat diegene ook echt dat geld uiteindelijk moet gaan betalen.

Van mij hoeft het iig niet. Ik erger me totaal niet aan de reclame op de PUBLIEKE omroep (jaja, commercieel dus wel!). Je moet toch ergens naar de wc gaan of drinken gaan halen en dan het liefst niet tijdens de programma's! En om nou 36 euro per jaar te gaan geven alleen maar voor die paar reclameblokken die d'r zijn (want ze zitten niet eens tijdens de programma's!)...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.