Advertentie
Oud 10-04-2004, 11:34
Shock
Avatar van Shock
Shock is offline
1045-1275-2546-0411-5466-5760

Serials, dat mocht hier op het forum volgens mij niet
__________________
Bier is niet voor vrouwen, olé olé olé © Adore | Ik praat alleen maar lief: Huppel, huppel, seks, huppel, huppel. Kut. | Ik ben een gruwel.
Oud 10-04-2004, 11:44
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
de onm afleveringen voor deze week, ikdoe er maar ff een spoilertje op...

Spoiler
Oud 10-04-2004, 12:02
Lionheart
niks
Oud 10-04-2004, 12:35
Verwijderd
Nu niks, maar gister stond de kijklijst onder de ctrl+v.
Oud 10-04-2004, 12:40
Verwijderd
Niets...
Oud 10-04-2004, 17:50
Verwijderd
Hier ben ik, Hier sta ik, Hier Blijf ik... en dit keer gaat het niet fout!

ik was op psych-forum bezig
Oud 10-04-2004, 17:52
Surjirro
Avatar van Surjirro
Surjirro is offline
Julia/ Devon | Is that weird, taking my Louis Vuitton bag camping?
__________________
Liever kwijt zijn waar je echt van houdt dan iets houden wat je toch niet mist | Jirro-Family ♥
Oud 10-04-2004, 17:53
Surjirro
Avatar van Surjirro
Surjirro is offline
Jak wie is dat.
__________________
Liever kwijt zijn waar je echt van houdt dan iets houden wat je toch niet mist | Jirro-Family ♥
Oud 10-04-2004, 17:55
Lionheart
14616
Oud 11-04-2004, 07:23
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
Oud 11-04-2004, 08:11
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
http://www.projecta.net/img/psycho0.jpg
Oud 11-04-2004, 08:16
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
aaefeiennce
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Oud 11-04-2004, 10:15
Lionheart
niks
Oud 11-04-2004, 11:14
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
Aerosmith- i dont wanna mis a thing
Oud 11-04-2004, 11:23
fib
Avatar van fib
fib is offline
dit staat er onder mijn control v
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Oud 11-04-2004, 11:35
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
http://www.legendaryfrog.com/movies.htm

__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Oud 11-04-2004, 11:45
Verwijderd
LJN-nummer: AF8047 Zaaknr: 85814 FA RK 02-3821
Bron: Rechtbank 's-Hertogenbosch
Datum uitspraak: 4-04-2003
Datum publicatie: 29-04-2003
Soort zaak: civiel - personen-en familierecht
Soort procedure: eerste aanleg - enkelvoudig

RECHTBANK 'S-HERTOGENBOSCH

BESCHIKKING

Zaaknummer : 85814 / FA RK 02-3821
Uitspraak : 4 april 2003

Beschikking betreffende alimentatie in de zaak van

[de vrouw],
wonende te [woonplaats],
procureur mr. C.J.M. Linssen,

tegen

[de man],
wonende te [woonplaats],
procureur mr. J.A.J. Dappers,
advocaat mr. J.C. Hissink, te Tilburg

partijen, ook wel aan te duiden als respectievelijk de vrouw en de man.

De procedure

De rechtbank heeft kennisgenomen van:
– het verzoekschrift van de vrouw, ontvangen ter griffie op 19 september 2002;
– het verweerschrift van de man, tevens houdende een zelfstandig verzoek;
– het verweerschrift van de vrouw op het zelfstandig verzoek van de man;
– de correspondentie, waaronder met name:
-de brief met bijlagen van de procureur van de vrouw, gedateerd 24 januari 2003;
-de brief met bijlagen van de advocaat van de man, gedateerd 6 februari 2003;
-de brief met bijlagen van de advocaat van de man, gedateerd 17 februari 2003;
-de brief met bijlagen van de procureur van de vrouw, gedateerd 18 februari 2003;
-de brief met bijlagen van de advocaat van de man, gedateerd 27 februari 2003;
-de brief van de procureur van de vrouw, gedateerd 27 februari 2003.

De zaak is behandeld ter zitting van [x .x.2003]. Verschenen zijn de vrouw, bijgestaan door mr. C.J.M. Linssen, en de man, bijgestaan door mr. J.C. Hissink. Van het verhandelde ter zitting is proces-verbaal opgemaakt.

Het geschil

Partijen zijn met elkaar gehuwd geweest, welk huwelijk [in 2002] is ontbonden door inschrijving van de beschikking echtscheiding van deze rechtbank van [x.x.2001] in de registers van de burgerlijke stand.

Uit het huwelijk van partijen zijn de navolgende minderjarige kinderen geboren:
- [naam kind 1], geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum]
- [naam kind 2], geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum],
over welke kinderen partijen gezamenlijk het gezag uitoefenen. De kinderen hebben hun hoofdverblijf bij de vrouw.

Bij voornoemde beschikking van [x.x.2001] van deze rechtbank is bepaald dat de man als bijdrage in de kosten van verzorging en opvoeding van de kinderen een bedrag van ƒ 500,00 (€ 226,89) per maand per kind dient te betalen.

De vrouw verzoekt wijziging van de beschikking van [x.x.2001] voor wat betreft de daarbij vastgestelde kinderalimentatie. Daartoe stelt zij dat de behoefte van de kinderen beduidend hoger ligt dan de vastgestelde bijdrage gelet op het netto gezinsinkomen van partijen ten tijde van het huwelijk, welk inkomen meer dan € 3.500,00 per maand bedroeg. Zij stelt de behoefte op minimaal € 840,00 per kind per maand. De huidige bijdrage die de man betaalt is naar de mening van de vrouw onvoldoende om in de behoefte van de kinderen te voorzien.

Voorts verzoekt de vrouw vaststelling van een bijdrage in haar levensonderhoud van € 5.000,00 bruto per maand. De vrouw stelt daaraan behoefte te hebben gelet op de lange duur van het huwelijk, de welstand tijdens het huwelijk en de (traditionele) rolverdeling tijdens het huwelijk. De vrouw heeft de volledige zorg voor de kinderen en de huishouding op zich genomen, waardoor de man zich volledig kon wijden aan zijn loopbaan. Voorts is de vrouw van mening dat zij thans niet in staat is om te voorzien in haar levensonderhoud wegens gebrek aan ervaring op de arbeidsmarkt en vanwege de impact die de echtscheiding op haar heeft gehad.

De man voert verweer. Hij stelt primair dat de vrouw niet kan worden ontvangen in haar verzoek tot wijziging van de kinderalimentatie, danwel dat dit verzoek moet worden afgewezen, omdat de vrouw voldoende gelegenheid heeft gehad om in de echtscheidingsprocedure verweer te voeren. Subsidiair betwist de man de door de vrouw gestelde behoefte. Hij is van mening dat de vrouw onvoldoende inzichtelijk maakt hoe zij tot die behoefte komt, alsmede dat van de vrouw verwacht mag worden dat door middel van het verwerven van inkomsten uit arbeid een bijdrage levert aan de behoefte van de kinderen, waartoe de man haar ook in staat acht.

Ten aanzien van de door de vrouw verzochte bijdrage in haar levensonderhoud stelt de man zich primair op het standpunt dat hij jegens de vrouw niet onderhoudsplichtig is geworden, nu het gedrag van de vrouw jegens hem als dermate ernstig en grievend moet worden beschouwd dat van hem niet kan worden gevergd dat hij voor de vrouw een bijdrage in haar levensonderhoud betaald. De man stelt daartoe dat de vrouw iedere grens heeft overschreden en zich op ernstige wijze onrechtmatig heeft gedragen, zodanig dat de Voorzieningenrechter in kort geding de vrouw een straat- en contactverbod heeft opgelegd. Zo de rechtbank mocht oordelen dat de man nog wel een onderhoudsplicht heeft jegens de vrouw, verzoekt hij deze plicht te matigen en in duur te beperken tot 27 maart 2003 zijnde een jaar na de echtscheiding.
Bij wijze van zelfstandig verzoek verzoekt de man een verklaring voor recht dat hij jegens de vrouw niet onderhoudsplichtig is geworden, danwel dat van hem niet gevergd kan worden dat hij voor de vrouw een bijdrage in haar levensonderhoud betaalt, subsidiair dat zijn onderhoudsverplichting wordt gematigd en in duur wordt beperkt, te meer daar de vrouw niet eerder een onderhoudsbijdrage heeft verzocht.

Subsidiair betwist de man de behoefte van de vrouw. Hij stelt daartoe dat de vrouw in staat moet worden geacht om als afgestudeerd psychologe volledig in eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. De vrouw heeft er zelf voor gekozen om thuis te blijven, hoewel de man haar altijd gestimuleerd heeft om te blijven werken. De vrouw heeft er blijk van gegeven dat zij na de echtscheiding in staat is geweest om zichzelf te onderhouden, zodat zij over voldoende middelen moet beschikken. Voorts betwist de man dat er gedurende het huwelijk sprake was van een zodanige welstand dat dit kan leiden tot een behoefte van € 5.000,00. De vrouw laat naar de mening van de man na dit te onderbouwen.
Tenslotte stelt de man dat aan een eventueel op te leggen onderhoudsbijdrage geen terugwerkende kracht mag worden verbonden nu de vrouw te lang gewacht heeft met het vragen van een onderhoudsbijdrage.

De vrouw heeft verweer gevoerd tegen het zelfstandig verzoek van de man. Zij stelt dat een rechter ook bij latere uitspraak een bijdrage in levensonderhoud kan vaststellen en dat terugwerkende kracht daarbij niet uitgesloten is. Verder stelt de vrouw dat de onderhoudsplicht wordt geschapen door het huwelijk en dat aan het beëindigen of matigen van een onderhoudsverplichting hoge motiveringseisen worden gesteld.

De beoordeling

ontvankelijkheid tav kinderalimentatie

Een rechterlijke uitspraak inzake levensonderhoud kan worden gewijzigd indien deze nadien door wijziging van omstandigheden ophoudt aan de wettelijke maatstaven te voldoen, of indien deze van aanvang af niet aan de wettelijke maatstaven heeft beantwoord doordat bij die uitspraak van onjuiste of onvolledige gegevens is uitgegaan.
Vaststaat dat de vrouw in de echtscheidingsprocedure geen verweer heeft gevoerd, alsmede dat de rechtbank bij de bepaling van de onderhoudsbijdrage voor de kinderen, zoals blijkt uit de beschikking van [x.x.2001], de behoefte van de kinderen en de draagkracht van de man niet zelfstandig heeft beoordeeld. Alsdan ligt het op de weg van de vrouw aannemelijk te maken dat die uitspraak van aanvang af niet aan de wettelijke maatstaven heeft beantwoord.
Naar het oordeel van de rechtbank stelt de vrouw gemotiveerd dat de behoefte van de kinderen hoger is dan ƒ 500,00 (€ 226,89) per maand per kind gelet op het netto gezinsinkomen van partijen ten tijde van het huwelijk. De vrouw kan derhalve worden ontvangen in haar verzoek tot wijziging van de kinderalimentatie.

ontvankelijkheid tav partneralimentatie

Uit de tekst van artikel 1:157 BW volgt dat de rechtbank ook bij latere uitspraak een bijdrage in het levensonderhoud van één der echtgenoten kan vaststellen. Noch de tekst van artikel 1:157 BW, noch de wetsgeschiedenis van dat artikel stellen de eis dat de vordering tot een bijdrage in het levensonderhoud moet worden gedaan tegelijkertijd met de vordering tot echtscheiding of bij verweer tegen een vordering tot echtscheiding. Een dergelijke vordering kan ook later in een afzonderlijke procedure worden gedaan. Dit strookt tevens met het wettelijk stelsel dat ervan uitgaat dat de onderhoudsplicht ontstaat door het huwelijk, doch niet te niet wordt gedaan door het enkele feit van ontbinding van het huwelijk.

behoefte van de kinderen

Ter zitting is door de vrouw aangevoerd dat de behoefte van de kinderen moet worden bepaald aan de hand van een inkomen van de man van ƒ 300.000,00 op jaarbasis. Indien de tabel "kosten kinderen" lineair wordt doorgetrokken is de behoefte van de kinderen € 827,50 per maand per kind. De man stelt dat de behoefte van de kinderen lager ligt en dat voornoemde tabel niet lineair mag worden doorgetrokken.
De rechtbank overweegt als volgt. Uit de door de man overgelegde draagkrachtberekening volgt een netto besteedbaar inkomen van de man van afgerond € 6.700,00 per maand. Voornoemde tabel kent een besteedbaar inkomen van ten hoogste € 3.500,00. De rechtbank is van oordeel dat de tabel bij hogere inkomens niet zonder meer lineair kan worden doorgetrokken. Daarbij gaat de rechtbank ervan uit dat bij inkomens boven een bedrag van € 5.000,-- netto per maand, waarmee in dit geval correspondeert een behoefte van € 1.200,-- voor de beide kinderen tezamen, niet zonder meer vaststaat dat van het meerdere een bepaald percentage aan de kinderen wordt besteed. De vrouw heeft niet aannemelijk weten te maken dat de verzorging en opvoeding van de kinderen zodanige bijzondere kosten met zich meebrengt dat deze een bedrag van € 1.200,-- voor de beide kinderen tezamen te boven gaat.
Op grond van het voorgaande is de rechtbank van oordeel dat de behoefte van de kinderen dient te worden vastgesteld op een bedrag van € 600,-- per kind per maand.

onderhoudsplicht van de man jegens de vrouw

Omwille van de duidelijkheid zal de rechtbank nu eerst de vraag behandelen of de man jegens de vrouw een onderhoudsplicht heeft, vanwege het gedrag van de vrouw jegens de man, en zo ja, of er reden is deze onderhoudsplicht te matigen en/of in duur te beperken.

Bij de beantwoording van de vraag of aan de gewezen echtgenoot een uitkering in levensonderhoud moet worden toegekend en zo ja, tot welke bedrag, moet rekening worden gehouden met alle omstandigheden. Hieronder zijn ook te verstaan niet financiële factoren, zoals gedragingen van de onderhoud vorderende echtgenoot. Daarbij geldt als criterium of er feiten en omstandigheden zijn, in verband waarmee van een gewezen echtgenoot in redelijkheid niet kan worden verlangd tot het levensonderhoud van de ander bij te dragen.
Uit de door de man overgelegde stukken blijkt naar het oordeel van de rechtbank dat de vrouw de man, zijn huidige partner en de moeder van de man, vanaf het moment dat de man in [2001] de echtelijke woning heeft verlaten lastig heeft gevallen. Daarbij laat de vrouw geen enkel middel ongebruikt. De vrouw heeft de man regelmatig telefonisch lastig gevallen en daarbij ernstige bedreigingen jegens hem en zijn nieuwe partner geuit, zoals blijkt uit de door de man uitgewerkte voice-mail berichten. De vrouw heeft daarbij onder andere de volgende uitlatingen gedaan, hetgeen zij ter zitting ook heeft erkend:

De volgende keer dat zij meer dan een meter in mijn buurt komt - en die keer komt - dan ram ik haar godver met haar hersens tegen de grond. De eerste keer dat jij in de buurt komt, zal ik godverdomme tegen jouw zak trappen. (….) Ik pak jullie allebei. (…) Ik schop godverdomme je ballen plat. Het is een belofte [voornaam man] en die hoer heb ik ook te pakken binnenkort.

Ik zweer dat ik haar te grazen neem. Is het [adres, ] [voornaam man]? Die hoer gaat met haar kop tegen de muur. (…) Ik krijg godverdomme dat kutwijf te pakken.

Ik zal jullie nooit met rust laten. (…) Ik pak jullie allebei. (…) Wat er ook gebeurt jullie zal ik nooit met rust laten. Ik wacht alleen de tijd af. Pas op, ik pak jullie.

Ik wil je met plezier afmaken om alle ellende die je mij aangedaan hebt.

Jullie zijn uitschot. Jullie verdienen geen plek in de maatschappij. Het is dus waar [voornaam man]. Jullie verdienen het leven niet. Ik maak jullie af. Ik zweer het. Er zal een verschrikkelijk ongeluk gebeuren. Jij, die hoer en je kind, viezerik.

Ik maak jullie af. Jij komt terug maar haar zal ik nooit met rust laten. (…) Ik laat haar verdwijnen…uit dit leven… Ik doe haar en haar kinderen iets aan.

De rechtbank acht van belang dat de herhaalde bedreigingen met de dood op de manier zoals de vrouw die heeft verwoord niet tijdens een gesprek waarbij de gemoederen hoog waren opgelopen zijn geuit, doch wekenlang op de voicemail van de man zijn ingesproken.

Verder blijkt uit de door de man overgelegde stukken, met name uit de op schrift gestelde verklaringen van het personeel van het bedrijf en de overgelegde e-mails, dat de vrouw enkele malen de man bij zijn werkgever heeft lastig gevallen en daarbij in en rond het pand van de werkgever de man en zijn nieuwe vriendin in een kwaad daglicht heeft gesteld. De man heeft van deze feiten aangiften gedaan bij de politie. Een onderzoek loopt nog. Voorts heeft de man in kort geding een verbod geëist jegens de vrouw met betrekking tot voormelde gedragingen, hetgeen door de Voorzieningenrechter van deze rechtbank is toegewezen. Tengevolge van de vele bedreigingen heeft de man een schuiladres moeten zoeken.

De vrouw ontkent slechts het schrijven van een aantal brieven. Uit de overgelegde uitspraak in kort geding alsook uit hetgeen de vrouw ter zitting heeft verklaard blijkt dat zij de hierboven genoemde gedragingen niet ontkent, zodat vast staat dat deze hebben plaatsgevonden.

Naar het oordeel van de rechtbank zijn deze gedragingen jegens de man in ernstige mate grievend, kwetsend en bedreigend. Het feit dat de vrouw de echtscheiding niet kan verwerken is daarbij niet van belang. De rechtbank acht voorts voldoende aannemelijk dat de gedragingen van de vrouw op de man en zijn naaste omgeving een diepe indruk hebben gemaakt. Naar het oordeel van de rechtbank kan derhalve van de man in redelijkheid niet worden gevergd dat hij gehouden is om een bijdrage in het levensonderhoud van de vrouw te betalen.

De stelling van de vrouw dat de gedragingen na september 2002 niet meer hebben plaatsgevonden, kan aan de ernst en de impact van de gedragingen niet af doen. Immers het gaat erom of grievende gedragingen hebben plaatsgevonden, waardoor van de man niet gevergd kan worden dat hij een bijdrage in het levensonderhoud van de vrouw voldoet. Niet van belang is of deze gedragingen nog steeds plaatsvinden of dat de vrouw daarvan een verwijt kan worden gemaakt. Overigens blijkt, en is door de vrouw niet ontkend, dat zij ook in oktober 2002 wederom contact met het bedrijf van de man heeft gezocht.

Gelet op de structurele aard, het karakter en inhoud van het gedrag van de vrouw jegens de man ziet de rechtbank geen aanleiding de onderhoudsplicht van de man slechts te matigen of voor beperkte duur toe te kennen. Analoge toepassing van artikel 1:399 BW, waardoor volgens de vrouw kan worden aangenomen dat door de gedragingen van de vrouw de onderhoudsplicht tijdelijk is vervallen en nu weer is herleefd doordat de vrouw haar gedrag heeft verbeterd, wordt door de rechtbank afgewezen. De wetgever heeft uitdrukkelijk bepaald dat artikel 1:399 BW, alsook verscheidene andere artikelen uit titel 17 van boek 1 BW, uitsluitend gelden tussen bloed- en aanverwanten waarvan hier geen sprake is.

Tenslotte kan naar het oordeel van de rechtbank ook de duur van het huwelijk, de welstand van partijen en de gestelde traditionele rolverdeling binnen het huwelijk niet afdoen aan het ernstig grievende en ingrijpende karakter van de gedragingen van de vrouw. Door deze omstandigheden wordt het karakter van de gedragingen niet opgeheven.

Het voorgaande brengt met zich mee dat de door de man gevorderde verklaring voor recht dat hij geen bijdrage in het levensonderhoud van de vrouw verschuldigd is zal worden toegewezen, alsmede dat de rechtbank verder niet zal ingaan op de behoefte van de vrouw en op de draagkracht van de man voor zover betrekking hebbend op de partneralimentatie.

draagkracht van de man

Voor de bepaling van de draagkracht van de man gaat de rechtbank uit van de navolgende financiële gegevens. Voor zover die gegevens tussen partijen niet vaststaan zal de rechtbank hierop gemotiveerd ingaan.

inkomen
De rechtbank neemt tot uitgangspunt het bruto salaris van de man zoals blijkt uit de overgelegde loonstrook van januari 2003, welk salaris € 10.523,00 per maand bedraagt, nog te vermeerderen met vakantietoeslag en te verminderen met de inhoudingen zoals blijkend uit voormelde salarisspecificatie.

De man heeft gesteld dat hem ontslag is aangezegd. Nu hij echter van mening is dat dit vooralsnog geen consequenties hoeft te hebben voor zijn draagkracht en hij er, blijkens zijn mededelingen daaromtrent ter zitting, van uitgaat dat dit geen aanmerkelijke inkomensdaling te weeg zal brengen, behoeft de rechtbank deze stelling van de man niet nader te worden besproken.

ABW-normbedrag
Het Abw-normbedrag voor een alleenstaande, exclusief de woonkostencomponent, doch inclusief de maximale toeslag, ter voorziening in de noodzakelijke kosten voor levensonderhoud.

woonlasten
Uit de overgelegde stukken blijkt dat de man een maandelijkse huurlast heeft van € 1.475,00. De man heeft gesteld samen te wonen met een partner die eigen inkomsten heeft, waardoor deze lasten kunnen worden gedeeld. De rechtbank zal derhalve rekening houden met een huurlast van € 737,50. Gelet op het besteedbaar inkomen van de man is deze huurlast niet onredelijk hoog.

Voorts voldoet de man de maandelijkse lasten met betrekking tot de voormalige echtelijke woning. Partijen zijn het er over eens dat de woning tot 1 maart 2003 fiscaal gezien in box 1 valt, daarna in box 3. Partijen hebben nog geen overeenstemming bereikt omtrent de vraag wie van hen, fiscaal gezien, na 1 maart 2003 de lasten van de echtelijke woning zal dienen te dragen. Nu de man evenwel in beide gevallen, derhalve zowel wanneer hijzelf als wanneer de vrouw deze lasten voor haar rekening neemt, in staat is tot betaling van de in het dictum genoemde alimentatiebedragen kan dit in het midden blijven.

Tussen partijen is in geschil of een premie van € 131,44 per maand die de man betaald wegens een door hem gesloten overeenkomst van pandgeving betrekking heeft op de echtelijke woning. Naar het oordeel van de rechtbank blijkt uit de overgelegde akte van verpanding niet dat deze premie samenhangt met de echtelijke woning, zodat de rechtbank met voornoemde premie geen rekening zal houden.

Aldus neemt de rechtbank de navolgende lasten met betrekking tot de echtelijke woning in aanmerking:
-hypotheekrente € 1.668,00 per maand;
-premie levensverzekering: € 374,00 per maand;
-eigenaarslastenforfait: € 95,00 per maand.

ziektekosten
De premie ziektekostenverzekering van € 179,00 per maand is niet in geschil, zodat daarmee rekening kan worden gehouden.
De rechtbank houdt tevens rekening met de bijdrage ziektekostenverzekering die de man van zijn werkgever ontvangt.

kosten omgangsregeling
De kosten omgangsregeling van € 50,00 per maand zijn niet in geschil, zodat daarmee rekening kan worden gehouden.

fiscale aspecten
De rechtbank houdt rekening met de navolgende fiscale aspecten:
-de algemene heffingskorting;
-de arbeidskorting;
-een huurwaardeforfait van € 2.243,00 tot 1 maart 2003;
-het fiscaal voordeel wegens het betalen van een onderhoudsbijsdrage.

Gelet op het voorgaande acht de rechtbank de man in staat om de hierna vermelde alimentatie te betalen.

ingangsdatum

Nu de man eerst vanaf de datum indiening verzoekschrift rekening hoefde te houden met een wijziging van de onderhoudsbijdrage voor de kinderen is de rechtbank van oordeel dat de datum van indiening van het verzoekschrift als ingangsdatum dient te gelden voor de gewijzigde onderhoudsbijdrage.

proceskosten

De proceskosten zullen worden gecompenseerd als na te melden.

De beslissing

De rechtbank:

wijzigt de beschikking van deze rechtbank van [x.x.2001] voor wat betreft de daarbij vastgestelde kinderalimentatie en bepaalt de bijdrage van de man in de kosten van verzorging en opvoeding van de minderjarigen:
- [naam kind 1], geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum]
- [naam kind 2], geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum],
met ingang van 19 september 2002 nader op € 600,00 (zeshonderd euro) per kind per maand, voor wat de niet verschenen termijnen betreft, telkens bij vooruitbetaling te voldoen en te vermeerderen met het bedrag van iedere uitkering die de man op grond van geldende wetten en/of regelingen ten behoeve van de minderjarigen kan of zal worden verstrekt, met bepaling dat eventuele kosten van tenuitvoerlegging van deze beslissing voor rekening van de man komen voor het geval deze door hem veroorzaakt worden;

verklaart voor recht dat van de man, wegens de gedragingen van de vrouw jegens de man, in redelijkheid niet kan worden gevergd dat hij een bijdrage in de kosten van levensonderhoud van de vrouw voldoet;

verklaart de beslissing met betrekking tot de kinderalimentatie (behoudens ten aanzien van de eventuele executiekosten) uitvoerbaar bij voorraad;

wijst af het anders of meer verzochte;

compenseert de proceskosten tussen partijen aldus, dat iedere partij de eigen kosten draagt.


Deze beschikking is gegeven door mr. H.M. Hettinga, rechter, en in het openbaar uitgesproken op 4 april 2003 in aanwezigheid van de griffier.
Oud 11-04-2004, 11:58
Mrs Mojo Risin
Avatar van Mrs Mojo Risin
Mrs Mojo Risin is offline
Een herder hoedt zijn kudde schapen op een veld, ver en verlaten, als hij een nieuwe blinkende BMW in een stofwolk ziet naderen. De bestuurder, een stoere jongeman, elegant gekleed in een pak van Armani, schoenen van Gucci, een Ray Ban op zijn neus en een das van Yves Saint Laurent, stopt en leunt uit het raam. "Als ik jou precies vertel hoeveel schapen je hebt, krijg ik er dan eentje van je?", vraagt hij aan de herder. De herder kijkt de yup aan en zegt "Oke, waarom niet?" De yup trekt onmiddellijk zijn Dell laptop op schoot en verbindt deze met zijn Nokiaatje. Hij maakt verbinding met Internet, surft naar een website van NASA en selecteert een navigatiesysteem om zijn exacte positie te bepalen. Hij stuurt vervolgens de data naar een andere satelliet van NASA, die het hele gebied scant en hem een ultrascherpe foto stuurt. De yup opent Adobe Photoshop en stuurt de foto naar een laboratorium in Hamburg dat hem na enkele seco! nden een mail stuurt op zijn Palm Pilot met de bevestiging dat de foto is bewerkt en opgeslagen. Via een ODBC connectie maakt hij verbinding met een MS-SQL database en in een sheet van Excel met honderden ingewikkelde formules laadt hij alle data via de e-mail van zijn Blackberry. Na enkele minuten genereert het programma een antwoord van 150 pagina ' s in kleur en de yup drukt deze af op de mini HP laserjet op de paggagiersstoel van zijn auto. Hij kijkt de herder aan en zegt: "Je hebt exact 1586 schapen. " "Dat klopt " , zegt de herder. " Je mag dus een schaap uitzoeken. " De yup stapt uit, zoekt een dier uit en doet het in zijn achterbak. Dan zegt de herder: " Hee, als ik jouw beroep raad, geef je me dan het dier terug?" De yup denkt even na en zegt: " Okee, waarom niet?" De herder zegt: "Je bent een manager." "Ongelooflijk ", zegt de yup. "Hoe weet je dat?" "Da's niet zo moeilijk", ! zegt de herder. "Je verschijnt terwijl niemand daarom gev! raagd he eft. Je stelt een vraag waar niemand op zit te wachten. Je wilt betaald worden voor een antwoord dat ik al weet en... je begrijpt geen flikker van mijn werk ...... Geef terug die hond en verdwijn.

__________________
All great things must first wear terrifying and monsterous masks, in order to inscribe themselves in the hearts of humanity.
Oud 11-04-2004, 12:00
Verwijderd
Arjan Erkel vrij

Uitgegeven: 11 april 2004 09:55
Laatst gewijzigd: 11 april 2004 11:25

MOSKOU/RIJSWIJK - Arjan Erkel is in de nacht van zaterdag op zondag vrijgelaten. Een woordvoerder van minister Bot (Buitenlandse Zaken) heeft dat zondagochtend laten weten.

Erkel zou bevrijd zijn tijdens een politie-actie in de Russische deelrepubliek Dagestan. Dit heeft de woordvoerder van het Dagestaanse ministerie van Binnenlandse Zaken zondagmiddag gezegd.

"Om drie uur vannacht (01.00 uur Nederlandse tijd) is Arjan Erkel vrijgelaten tijdens een gezamenlijke operatie van de federale veiligheidsdienst FSB en het Dagestaanse ministerie van Binnenlandse Zaken. Zijn gezondheidstoestand is bevredigend", aldus de woordvoerder.

Speciale vlucht

Erkel zou volgens de woordvoerder mogelijk zondag nog met een speciale vlucht naar de Russische hoofdstad Moskou reizen. Waar Erkel werd vastgehouden en hoe de bevrijdingsoperatie is verlopen, zei de woordvoerder van het Dagestaanse ministerie niet. Of er bij de actie slachtoffers zijn gevallen, is eveneens niet bekendgemaakt.

Erkel leidde de Zwitserse missie van Artsen zonder Grenzen in Dagestan, toen hij op 12 augustus 2002 door onbekenden werd ontvoerd in de Russische Kaukasusrepubliek die aan het rumoerige Tsjetsjenië grenst. De Nederlander hield zich voornamelijk bezig met de opvang van Tsjetsjeense vluchtelingen.

Over de omstandigheden waaronder Erkel is vrijgelaten, wilde de woordvoerder van minister Bot geen mededelingen doen. Hij wilde ook niet zeggen waar Erkel zich bevindt.

Bot verklaarde 'opgelucht en gelukkig' te zijn met de vrijlating, aldus zijn woordvoerder. "De minister is dankbaar voor de hulp die de Russische regering, andere regeringen en internationale organisaties hebben geboden om de vrijlating van Arjan te bewerkstelligen", aldus Buitenlandse Zaken.

Blij

"Wij weten niet hoe hij het maakt. Maar wij zijn heel blij dat het eindelijk zover is." Aldus een eerste reactie van een blije Dick Erkel, vader van de vrijgelaten Arjan. De familie vliegt zondagmiddag naar Moskou. Daar wordt Arjan volgens Dick Erkel ook naar toe gebracht.

"Wij willen natuurlijk graag weten hoe hij heeft doorstaan," zegt Erkel. "Wij weten niet in welke toestand hij nu is. Hij schijnt het redelijk te maken, maar zeker weten doen wij dat niet," zegt hij.

Dick Erkel weet niet onder welke omstandigheden zijn zoon is vrijgekomen. Ook over zijn gezondheid heeft hij nog geen informatie.

'Opgelucht'

Artsen zonder Grenzen is volgens een woordvoerder 'blij en opgelucht' over de vrijlating. De organisatie wil verder geen mededelingen doen over de manier waarop Erkel vrij is gekomen. "Het is nu zaak om hem zo snel mogelijk naar Nederland te krijgen en met zijn familie te herenigen", aldus de zegsman.

Volgens een woordvoerder van Artsen zonder Grenzen in Moskou, Marc Walsh, heeft Erkel inmiddels contact gehad met iemand van zijn organisatie. Hij lijkt volgens Walsh in relatief goede gezondheid te verkeren.

Oud 11-04-2004, 12:06
fractuur
fractuur is offline
‘De nieuweling’



Dinsdag 2 maart, een dag die bij de leerlingen bekend zal staan als de beruchte dag na de vakantie. Weer ‘naar school en kantoor’, na een week lang heerlijk vakantie te hebben gevierd. Dinsdag 2 maart, de dag waarop ik oog in oog sta met het gebouw waar ik mijn laatste paar schooljaren zal slijten als gymnasiast. Terwijl ik op zoek ben naar de kamer van mevrouw Krul, voor jullie welbekend onder de naam Inge, coördinator van de 3e en 4e klas, lerares geschiedenis, overdenk ik mijn 17-jarige leventje met zowel hoogte als dieptepunten. Dinsdag 2 maart behoort voor mij tot de hoogtepunten. Hoezo, een hoogtepunt? Ik bedoel, niet iedereen zal laaiend enthousiast zijn om na een week vakantie weer de dagen in de schoolbanken door te brengen. En toch is het voor mij een hoogtepunt! ‘Ja, dat weten we nu wel!’ Waaro m? Nou, dat zal ik jullie eens vertellen. Twee maart is de dag waarop ik, de nieuweling deel ging uit maken van dit gezellige schooltje. Natuurlijk moest ik gelijk in de schoolkrant, aangezien ik in de toekomst journaliste wil worden. En ziehier, mijn eerste artikel (en het publiek applaudisseerde luid). Ik heb besloten, dat ik in dit eerste artikel mijn ervaringen op deze nieuwe school met jullie, de EPOS-lezers, wil delen.



Laat ik mij eerst eens voorstellen. Mijn naam is Olga, ik ben 17 jaar oud, ik woon op kamers in de stad die de Romeinen Trajectum (oftewel Utrecht) noemden. Zoals op veel scholen verspreiden de geruchten zich snel, vandaar dat jullie ook wel zullen weten dat ik uit het verre Zeeuws-vlaanderen kom. Ik zit in de vierde klas, ik ben namelijk een klas teruggegaan. Verder heb ik weinig te melden omtrent mijn persoontje wat ook maar enigszins boeiend voor jullie zou kunnen zijn.



Al het begin is moeilijk: een nieuwe school, op kamers in een nieuwe stad, en ook nog eens voor jezelf moeten zorgen. Het begon toen ook al goed toen ik de eerste les, hoe kan het ook anders, bij het verkeerde lokaal stond te wachten. Nog zo’n blunder is een les missen, omdat je het rooster niet kan lezen. Kortom, je moet weer helemaal opnieuw beginnen en ik voelde weer een brugklasser van 12. Gelukkig is de school heel klein en supergezellig. Ik wist dan ook snel de meeste lokalen te vinden, het rooster bleek opeens niet helemaal onleesbaar te zijn en ik begon de gezichten en de namen van de mensen in mijn klas langzamerhand uit elkaar te houden.



Gefluister om je heen als je de gang doorloopt, vreemde blikken die de menigte op je werpt omdat je iets doet wat niet hoort. Je staat bekend als de nieuweling. Degene die dit ook eens hebben meegemaakt kunnen het beamen. Je voelt je heel eenzaam en opgelaten. Maar gelukkig zijn er een heleboel aardige mensen om je te helpen. Maar toch sta je na een maand nog bekend als de nieuweling. Mijn doel met dit artikel is om mijzelf uit de anonimiteit te trekken. Nog zo’n probleem. Heel veel mensen schijnen jou te kennen, van de roddels en de clusterklassen waarschijnlijk, terwijl ik niemand ken. In de gang roept iedereen vrolijk gedag tegen me. Bij mij gaat het dan draaien. Waar ken ik deze persoon van? Welke klas? In mijn cluster? Help! Ik weet het niet meer. Mocht ik de komende tijd namen niet kennen of personen door elkaar halen (ook zoiets leuks!): Het spijt me! Neem het me maar niet kwalijk. Ooit zal ik het onthouden.



Jullie zullen je vast ook wel afvragen wat ik nou hier in Utrecht kom doen. Heel simpel, mijn gymnasium afmaken, dat snappen jullie ook wel. Maar waarom in Utrecht en waarom deze school? De keuze voor Utrecht was heel makkelijk, het is een gezellige stad, althans dat vind ik, met een centrale ligging, en een goede universiteit. Ik wil hier verder studeren, en daarom is het makkelijk als ik er al woon. De keuze voor het Christelijk Gymnasium was puur op mijn intuïtie. Ik heb me gek gezocht op internet naar alle mogelijke middelbaren scholen die Utrecht te bieden heeft en dit schooltje sprak me het meeste aan, omdat het zo klein is. Weer eens wat anders als je een scholengemeenschap met 1300 leerlingen gewend bent. Tot slot moet ik zeggen dat het allemaal erg meeviel om nieuweling te zijn. Ik begin al aardig te wennen. Alleen moet ik mijn totale sociale leven hier nog opbo uwen en dat doe je niet in een paar weekjes, daarom zijn er dan ook momenten dat ik mij enigszins alleen voel. Maar dan komt mijn kat Milou, die ik uit Terneuzen heb meegesleept, me troosten. Bovendien is iedereen heel behulpzaam en ik kan alles vragen. Tot zover mijn gedeelde ervaringen. In de toekomst zullen jullie wel meer van mij zien/horen/lezen.

Zoals de Zeeuwen zouden zeggen: DAG EEJ!

Stuk voor de schoolkrant..
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 11-04-2004, 12:29
Lionheart
blaat
Oud 11-04-2004, 20:57
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 11-04-2004, 21:18
plishing
plishing is offline
.
Oud 11-04-2004, 21:20
Lionheart
Lid sinds: 08-10-2002
Oud 11-04-2004, 21:25
Verwijderd
_
Oud 11-04-2004, 21:43
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
In-A-Gadda-Da-Vida
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 11-04-2004, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 11-04-2004 @ 21:28 :
Maar zonder kuttopics kunnen er geen goede topics zijn.

principe van Yin Yang
Oud 11-04-2004, 22:03
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
een liedje
Oud 11-04-2004, 22:05
Verwijderd
C:\Program Files\KaZaA Lite\My Shared Folder\muziek\overig2\Elvis Crespo - Suavemente.mp3
Oud 12-04-2004, 10:55
Wolter
Avatar van Wolter
Wolter is offline
__________________
Reis met de 'perongelukexpress'
Oud 12-04-2004, 11:52
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Annwyn, Beneath the Waves
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 12-04-2004, 12:58
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Volkswagen
Oud 12-04-2004, 12:59
jet
Avatar van jet
jet is offline
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 12-04-2004, 13:39
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
http://www.lordoftherings-soundtrack...80X1024eye.jpg
Mijn nieuwe wallpaper..

Laatst gewijzigd op 12-04-2004 om 14:21.
Oud 12-04-2004, 13:50
Janneke-ratjes
Avatar van Janneke-ratjes
Janneke-ratjes is offline
elvis presley
__________________
http://www.jannekespage.tk http://www.ratsels.tk http://www.gladdiegangsters.tk
Oud 12-04-2004, 13:52
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
__
__________________
■▲■▲■▲
Oud 12-04-2004, 13:52
Verwijderd
Nieuwehorne
Oud 12-04-2004, 13:54
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Hvorfor søker I den levende blandt de døde?

Ik was de Noorse bijbel aan het lezen.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Oud 12-04-2004, 13:54
Verwijderd
_
Oud 12-04-2004, 14:42
Lionheart
http://www.drivetravel.com/images/ca...murcielago.jpg
Oud 12-04-2004, 14:51
jet
Avatar van jet
jet is offline
Op Wonderchat werd deze kwestie al uit en te na behandeld. Alhoewel sommigen dachten dat er kleurstof in de voeding van de duiven werd gedaan, is het antwoord een stuk eenvoudiger: de duiven worden gewoon gekleurd met een diervriendelijke verf. Om de twee weken krijgen de duiven een nieuw kleurbad.
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 12-04-2004, 15:01
Cheops
Avatar van Cheops
Cheops is offline
stap beschreven welke software en handelingen nodig zijn voor de snelheidsverhoging. Aan de reacties te zien blijkt de ingreep goed te werken, overigens alleen voor gebruikers van het zogenoemde EuroDOCSIS-netwerk.

UPC probeert geleidelijk al zijn klanten aan te sluiten op een groot EuroDOCSIS-netwerk, waarop ook andere diensten als digitale televisie zijn aangesloten. Voor klanten die bijvoorbeeld nog een LANCity-modem hadden en via het A2000-netwerk internetten, ging deze overgang vaak gepaard met een effectief lagere downstream. Het protocol van EuroDOCSIS zorgt ervoor dat pieken in het internetverkeer gecompenseerd worden door dalen. In de praktijk zal er gedurende een fractie van een seconde op volle snelheid data worden verzonden, waarna korte tijd niets wordt verzonden


ik snap dr zelf ook geen hol van hoor
__________________
"I feel I'm stone, not cause I bop or wear my cap cocked/The more emotion I put into it, the harder I rock"
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.