Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2002, 12:55
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Jan Marijnissen onthult geheime plannen van demissionair CDA-minister De Geus over de toekomst van de WAO. Hij heeft de hand weten te leggen op vertrouwelijke plannen om de WAO in haar bestaande vorm af te breken. De bedoeling was dat deze plannen niet voor de verkiezingen naar buiten zouden komen en kiezers zich er dus niet over zouden kunnen uitspreken. Dit voorbeeld toont dat de Nieuwe Politiek van CDA, VVD en LPF nog erg veel overeenkomt met de oude achterkamertjespolitiek.
Ronald van Raak, SP-lid - Zie hier de stream. En hier voor de bron
Kort: Wanneer een WAOer niet kan bewijzen dat zijn ziekte is voortgekomen uit arbeidsomstandigheden op het werk krijgt hij geen WAO meer. Dit komt volgens Marijnissen neer op 50% van de WAOers.

Mijn mening: naast het feit dat ik het al helemaal niet met deze plannen eens ben vind ik dat wanneer iemand in de WAO terecht komt dankzij werkomstandigheden, deze persoon een schadevergoeding moet krijgen omdat hij dankzij zijn werk (= toedoen van anderen) ongezonde zaken heeft moeten uitvoeren. Daarnaast is het in sommige gevallen moeilijk aantoonbaar vanwege allerlei redenen (lang geleden bijvoorbeeld of er is altijd onduidelijkheid over geweest) en eigelijk te gek dat iemand dat moet aantonen. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn: men moet maar aantonen dat het niet uit werkomstandigheden is ontstaan. Want er zijn nogal wat ziektes waar veel onbekendheid over bestaat. MS, bijvoorbeeld. Wat ik helemaal smerig vind is dat ze dit tot na de verkiezingen wilden verdonkeremanen.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2002, 13:31
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
gemenerikken!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 16:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Zoveelste achterkamertjespolitiek terwijl ze daar toch zo tegen waren?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 16:39
PV
PV is offline
dat was - euhm - twee weken geleden ongeveer al bekend
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 16:40
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
dat is raar
want als iemand dan zijn linkeroog kwijtraakt door vuurwerk
en hij kan daardoor niet meer werken
dan zou hij in de bijstand komen


beetje hetzelfde als de katholieke kerk jaren geleden.
alleen als je veel geld betaalde (om je zonden af te kopen, maar wie zondigt er nou nooit?), kon je in de hemel komen...
__________________
De man die bakt

Laatst gewijzigd op 24-12-2002 om 16:44.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
gemenerikken!
dat is met een k
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Dr. Oetker schreef:
dat is raar
want als iemand dan zijn linkeroog kwijtraakt door vuurwerk
en hij kan daardoor niet meer werken
dan zou hij in de bijstand komen

Als dat niet tijdens het werk gebeurt hoort dat toch ook zo?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 16:53
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Er zitten nu 1 miljoen (!) mensen in deze regeling, ongeveer 15% van de beroepsbevolking. Nogal vreemd voor zo'n gezond land als de onze, waar de gemiddelde levensverwachting naar tachtig jaar toe groeit. Er moet zorgvuldig bekeken worden of de schade die je oploopt echt onder de WAO valt, zoniet, kom je inderdaad in de bijstand terecht. De WAO moet afgeschaft worden, omdat het nogal uitnodigt tot misbruik op grote schaal. De vele mensen die dus misbruik maken van de WAO, krijgen een bijstandsuitkering, des te eerder zijn ze ook weer terug op de arbeidsmarkt.

Het is kwalijk dat de achterkamertjes politiek nog steeds actief is.

Groet.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 17:05
P. Fortuyn
Avatar van P. Fortuyn
P. Fortuyn is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
Het is kwalijk dat de achterkamertjes politiek nog steeds actief is.
Precies. Het is goed te zien dat er nog mensen zijn die mijn gedachtengoed in ere willen houden. De linkse kerk heeft een te groot deel van zijn invloed alweer teruggewonnen, het is tijd dat wij ons daar wederom met hand en tand teweer tegen stellen!

At Your Service!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 17:08
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
Er moet zorgvuldig bekeken worden of de schade die je oploopt echt onder de WAO valt, zoniet, kom je inderdaad in de bijstand terecht. De WAO moet afgeschaft worden, omdat het nogal uitnodigt tot misbruik op grote schaal. De vele mensen die dus misbruik maken van de WAO, krijgen een bijstandsuitkering, des te eerder zijn ze ook weer terug op de arbeidsmarkt.
En de mensen die wel echt iets hebben mogen ook fijn de bijstand in?
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 17:11
P. Fortuyn
Avatar van P. Fortuyn
P. Fortuyn is offline
Loodvergiftiging bij aanstormende hedonistische politici dient in ieder geval gedekt te worden als bedrijfsongeval!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 18:14
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
En de mensen die wel echt iets hebben mogen ook fijn de bijstand in?

Inderdaad.

In dit land maken werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers uit wanneer iemand in de WAO moet komen, samen met deskundigen die nog nooit een patiënt hebben gezien. Te gek voor woorden!

Natuurlijk is het geen feest voor de mensen die echt iets hebben om in de bijstand terecht te komen, maar ik vind het nog erger dat het wel een feest is voor de misbruikers!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 18:21
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Góh, leven we dan niet in een democratie?

over het onderwerp: Opzich goed dat er iets gebeurt, maar in pricipe ben ik het ook wel eens met dystopia.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 18:32
Verwijderd
Slecht plan.
Als eerste vraag ik me af hóeveel mensen er nou echt misbruik van de WAO maken. 5%? 15%? 30%? 50%?
Zijn dat er veel, dan moet er in ieder geval wel iets aan worden gedaan. Dat wel. Maar dit plan vind ik weer zo dom.
Heb je bijvoorbeeld een goedbetaalde baan. Ga je een keer skiën en loop je een ongeluk op, waardoor je je hand verliest. Nou, moet je dan voor de rest van je leven met een uitkerinkje leven, omdat je niet meer kan werken? Dat is niet leuk voor die mensen.
En voetballers die bij het sporten hun been verliezen, krijgen dus wel WAO. Terwijl zowel de sporter als degene die bij het skiën zijn hand verliest, van hetzelfde last hebben.

Dus ik zou zeggen: bedenk een ander, beter plan. Want dat er iets tegen WAO-misbruik moet worden gedaan is ook wel logisch.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 18:41
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
"Ga je een keer skiën en loop je een ongeluk op, waardoor je je hand verliest. Nou, moet je dan voor de rest van je leven met een uitkerinkje leven, omdat je niet meer kan werken? Dat is niet leuk voor die mensen."


Alleen meetbare en eenduidig vaststelbare ziekten (opgelopen door het werk) komen voor een uitkering in het kader van de WAO in aanmerking. Een man die met skiën een ongeluk krijgt, hoort in ieder geval niet in de WAO thuis. En een voetballer die zijn been verliest, is natuurlijk heel wat anders. Het zou ook wat anders zijn als die man een ski-leraar was.

Groet.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 18:45
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
perseus schreef:
Als dat niet tijdens het werk gebeurt hoort dat toch ook zo?
de wao is een werknemersverzekering, dat wil zeggen dat iedereen die werkt daar gebruik van mag maken op het moment dat hij dat nodig heeft.
Zou net zo gek zijn als bijvoorbeeld het (gedeeltelijk) afschaffen van de ziektewet: wie ziek wordt (buiten werktijd), krijgt geen loon en moet zelf maar aan eten zien te komen. lijkt me niet echt een vooruitgang.

En het zou ook inderdaad slecht zijn om iemand die door een fout van een ander niet meer kan werken, in plaats van 70% van zijn laatst verdiende loon ineens een minimuminkomen te geven
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 18:47
Verwijderd
Oke, maar ik ben er niet voor om de mensen die hun baan verliezen door een ziekte/ongeval waar het werk geen schuld aan heeft, in de bijstand te stoppen.
Dan verdien je echt nog maar heel weinig, terwijl iedereen per ongeluk zo'n ongeval kan krijgen. (soms is het zelfs dubbelop: je raakt invalide en bovendien raak je een hoop €€$$ kwijt)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 19:11
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Voor de mensen die hun baan verliezen door een ongeval wat niet tijdens het werk gebeurt, moet volgens mij een andere regeling worden getroffen. De bijstand is een optie, maar niet zo'n goede misschien. Maar goed, het gaat me er niet eens zo zeer om hoe die mensen in de WAO terecht komen, maar meer dat het niet langer een vorstelijke regeling blijft waar elke oplichter zomaar gebruik van kan maken. Dus, anders moeten de regels van de WAO drastisch worden herzien en dan maar hopen dat er ook daadwerkelijk minder misbruik van wordt gemaakt dan nu het geval is!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-12-2002, 19:12
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Wat niet DOOR hun werk gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 19:36
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
Voor de mensen die hun baan verliezen door een ongeval wat niet tijdens het werk gebeurt, moet volgens mij een andere regeling worden getroffen. De bijstand is een optie, maar niet zo'n goede misschien. Maar goed, het gaat me er niet eens zo zeer om hoe die mensen in de WAO terecht komen, maar meer dat het niet langer een vorstelijke regeling blijft waar elke oplichter zomaar gebruik van kan maken. Dus, anders moeten de regels van de WAO drastisch worden herzien en dan maar hopen dat er ook daadwerkelijk minder misbruik van wordt gemaakt dan nu het geval is!
door twee regelingen te maken voor mensen die niet kunnen werken, een voor mensen bij wie dit door hun werk komt, en een bij wie dit buiten hun werk gebeurde maak je het wel heel ingewikkeld en verschuif je het probleem alleen maar.
want wie krijgt dan meer geld? en waarom?
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 20:03
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Ja, het is waarschijnlijk geen ideale oplossing, maar als jij een betere oplossing hebt om misbruik op grote schaal van de WAO te voorkomen, wil ik die graag horen!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 18:59
WackfordSqueers
Avatar van WackfordSqueers
WackfordSqueers is offline
dhr. Fortuyn schopte tegen de fundamenten van meer dan 2000 jaar beschaving. 'Survival of the fittest' geld niet meer, we willen tenslotte allemaal 'surviven'. Dat betekent dat je zal moeten zorgen voor hen die dat zelf niet goed meer kunnen. Dit doe je niet door hen aan een bijstanduitkerinkje te helpen, maar door ze echt te helpen.

Natuurlijk moet misbruik bestreden worden. MAAR DIT DOE JE NIET DOOR DE HELE GROEP TE DUPEREN !!!
Wel zouden er strengere controles kunnen plaatsvinden.

Ik heb gesproken ! ;-)

Sebastiaan
__________________
Knappe koppen die denken wijs te zijn, blijken al tevaak narren. Ik, die zeker weet dat het mij aan wijsheid ontbreekt, word vaak voor wijs versleten.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 21:15
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Niet tegen beschaving, maar tegen tolerantie zonder stuur!
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 16:24
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Er wordt constant over misbruik van de WAO gesproken, zal inderdaad wel gebeuren, maar op welke schaal? Ook met de belastingen etc. wordt gefraudeerd, ook geen reden om die af te schaffen en daarmee de samenleving te duperen. Degene die over 'misbruik op grote schaal spreken', bron? Procenten? Ben nieuwsgierig. Het is sowieso moeilijk te controleren wanneer iemand onrechtmatig een WAO-uitkering krijgt, er zijn zoals eerder door anderen genoemd ziektes waarvan het lastig vast te stellen is of iemand eraan lijdt en daardoor terecht/onterecht in de WAO zit. Misbruik?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 16:44
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
Er zitten nu 1 miljoen (!) mensen in deze regeling, ongeveer 15% van de beroepsbevolking. Nogal vreemd voor zo'n gezond land als de onze, waar de gemiddelde levensverwachting naar tachtig jaar toe groeit. Er moet zorgvuldig bekeken worden of de schade die je oploopt echt onder de WAO valt, zoniet, kom je inderdaad in de bijstand terecht. De WAO moet afgeschaft worden, omdat het nogal uitnodigt tot misbruik op grote schaal. De vele mensen die dus misbruik maken van de WAO, krijgen een bijstandsuitkering, des te eerder zijn ze ook weer terug op de arbeidsmarkt.

Het is kwalijk dat de achterkamertjes politiek nog steeds actief is.

Groet.
Dus jij zegt dat omdat er misbruik van de WAO gemaakt wordt de mensen die écht onder het WAO vallen gedupeerd moeten worden??? Daar ben ik het niet helemaal mee eens!!!

Ik ben er trouwens wel mee eens dat het kwalijk is dat "de achterkamertjes politiek" nog bestaat.
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2003, 16:46
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
En de mensen die wel echt iets hebben mogen ook fijn de bijstand in?

Inderdaad.

In dit land maken werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers uit wanneer iemand in de WAO moet komen, samen met deskundigen die nog nooit een patiënt hebben gezien. Te gek voor woorden!

Natuurlijk is het geen feest voor de mensen die echt iets hebben om in de bijstand terecht te komen, maar ik vind het nog erger dat het wel een feest is voor de misbruikers!

__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 19:27
the_conquer
the_conquer is offline
Marrijnnisen mag optieven wat mij betreft. Ik vind het schandalig. Nederland heeft last van overgewicht en alle sportende mensen of willen sporten effe demotiveren, zodat ze de dupe worden van hun eigen sport. Marrijnissen heel goed bezig....
__________________
Better to reign in hell than to serve in heaven
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 20:29
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
the_conquer schreef:
Marrijnnisen mag optieven wat mij betreft. Ik vind het schandalig. Nederland heeft last van overgewicht en alle sportende mensen of willen sporten effe demotiveren, zodat ze de dupe worden van hun eigen sport. Marrijnissen heel goed bezig....
Waar haal je het vandaan dat hij dat wil demotiveren heeft dat iets met die WAO plannen te maken?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 21:04
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
the_conquer schreef:
Marrijnnisen mag optieven wat mij betreft. Ik vind het schandalig. Nederland heeft last van overgewicht en alle sportende mensen of willen sporten effe demotiveren, zodat ze de dupe worden van hun eigen sport. Marrijnissen heel goed bezig....

Hoezo demotiveren
Wat heeft dat hiermee te maken

Het is ook heel lomp als je zegt dat iemand moet optieven omdat je met 1 standpunt niet eens bent, al vraag ik me af wanneer hij heeft gezegd dat mensen minder moeten sporten
Je kan nooit een partij vinden waarbij je t met alle standpunten eens bent.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 08:29
@pie
@pie is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Kort: .
ik snap het niet helemaal.. wat is hier achterkamertjespolitiekerig aan? er word al zolang gezegd dat er aan het abnormale aantal WAO'ers gewerkt moet worden, en nou heeft iemand (toevallig SP?) ongetwijfeld 1 van de plannen gevonden.. big deal? op het moment dat alles op een rijtje is gezet en alle plannen met feiten ondersteund kunnen worden zou het naar buiten gebracht moeten worden.. aan halve plannen heb je toch geen zak! stemmingmakerij noemen ze zoiets imho...
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 10:32
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
@pie schreef:
kort.


het gaat erom, dat de kiezer er nix over kan zeggen maar t vervolgens wel door de strot gedouwd krijgt
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 11:08
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
P. Fortuyn schreef:
Precies. Het is goed te zien dat er nog mensen zijn die mijn gedachtengoed in ere willen houden. De linkse kerk heeft een te groot deel van zijn invloed alweer teruggewonnen, het is tijd dat wij ons daar wederom met hand en tand teweer tegen stellen!

At Your Service!
CDA/VVD/LPF linkse kerk?

het wordt steeds mooier
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 16:13
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Martian schreef:
CDA/VVD/LPF linkse kerk?

het wordt steeds mooier
En het was al zo mooi


Het is gewoon een naaistreek dat je dingen achterhoudt en pas na de verkiezingen bekend maakt, zo kan de kiezer er niet over oordelen. Over ACHTERkamertjes gesproken
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 19:04
SickOfItAll
Avatar van SickOfItAll
SickOfItAll is offline
Citaat:
@pie schreef:
ik snap het niet helemaal.. wat is hier achterkamertjespolitiekerig aan? er word al zolang gezegd dat er aan het abnormale aantal WAO'ers gewerkt moet worden, en nou heeft iemand (toevallig SP?) ongetwijfeld 1 van de plannen gevonden.. big deal? op het moment dat alles op een rijtje is gezet en alle plannen met feiten ondersteund kunnen worden zou het naar buiten gebracht moeten worden.. aan halve plannen heb je toch geen zak! stemmingmakerij noemen ze zoiets imho...
Of deze plannen nou goed zijn of niet daar kunnen de meningen over verdeeld zijn maar het feit dat bij deze plannen aan de betrokken ambtenaren werd opgedragen om het zeker NIET voor de verkiezingen te laten uitlekken vind ik ZEER schadelijk, dit is een heel simpele manier van kiezersbedrog!
__________________
Bowling for Columbine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.