Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2003, 14:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Wat vinden jullie? Misschien niet eens zo'n slecht idee; zo zou je een snelle kabinetscrisis wellicht kunnen vermijden.

-------------------------------------------------
nu.nl
GroenLinks wil proeftijd voor nieuwe ministers


Uitgegeven: 5 januari 2003 12:31
Laatst gewijzigd: 5 januari 2003 14:25
RIJSWIJK - GroenLinks wil een proeftijd van honderd dagen voor nieuwe bewindslieden. Lijsttrekker Halsema heeft dat dit weekeinde voorgesteld in een debat voor TV-Rijmond met PvdA-lijsttrekker Bos.

Na de eerste honderd dagen voert de Tweede Kamer een functioneringsdebat met de premier, die zich dan mag verantwoorden over het optreden van zijn collega's. Functioneert een bewindspersoon niet, dan kan hij of zij zonder veel politiek tumult worden vervangen door een partijgenoot, aldus Halsema.

Evaluatie

De proeftijd zou vernoemd kunnen worden naar Heinsbroek of Bomhoff, de twee ruziende LPF-ministers die debet waren aan de val van het kabinet-Balkenende. Dat gebeurde overigens al binnen honderd dagen. Bos vindt een soort examen na honderd dagen prima, aldus een PvdA-woordvoerster. Maar zo nodig moet dat eerder. Dat heeft volgens haar de ervaring met het kabinet-Balkenende wel laten zien.

De PvdA heeft begin vorig jaar overigens iets soortgelijks voorgesteld. Toenmalig fractievoorzitter Melkert kwam met de suggestie na honderd dagen bewindspersonen af te rekenen op hun prestaties. Het ging daarbij om een evaluatie.

Overbodig

De SP vindt het een overbodig voorstel. "Als een minister faalt, kan je die altijd wegsturen, ook op de 101e of 99e dag", aldus SP-leider Marijnissen. "Ik ben niet van plan tot de honderdste dag te wachten als een bewindspersoon faalt."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2003, 14:32
NN
NN is offline
Ik vind het wel een aardig plan. Marijnissen heeft gelijk dat er andere mogelijkheden zijn om minister weg te sturen (zoals zijn motie van wantrouwen tegen Nawijn), maar dat zijn nogal radicale middelen waar behoudende politici niet aan mee doen.
Mijn verwachting is zo'n gesprek er voor zorgt dat ministers beter hun best gaan doen en minder domme dingen zeggen of doen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 15:50
the_conquer
the_conquer is offline
Goed plan

maar dan houden we geen lpf er meer over. Maarja dat zat er toch wel aan te komen met de komende verkiezingen.
__________________
Better to reign in hell than to serve in heaven
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 16:23
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Ja, goed idee, maar ik denk niet dat het nog snel voor zal komen dat zo'n partij als LPF veel zetels haalt en er vervolgens niets van maakt, dus misschien overbodige maatregel. Of niet, wellicht is hij in sommige zeldzame gevallen wel handig.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 17:17
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Veenbes schreef:
Ja, goed idee, maar ik denk niet dat het nog snel voor zal komen dat zo'n partij als LPF veel zetels haalt en er vervolgens niets van maakt, dus misschien overbodige maatregel. Of niet, wellicht is hij in sommige zeldzame gevallen wel handig.
Beter dat ie er is, -voor het geval dat-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kritiek op Duits regeerakkoord
Supreme Dutch
38 14-11-2005 11:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.