Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2007, 00:48
Monchoutaart
Avatar van Monchoutaart
Monchoutaart is offline
Hey, ik weet niet of dit echt uitmaakt ofzo, maar ik denk ik vraag het maar even.

Ik heb al zolang dat ik me kan herinneren soms een soort van steekjes in mijn hartstreek. Ik heb er verder nooit last van, of van gehad, maar de laatste tijd heb ik het ook als ik op een bepaalde manier lach. Het voelt dan een beetje beklemmend stekend en als ik stop met lachen houdt het meteen op.

Zou ik me hier druk om moeten maken? Ik heb het al mijn hele leven sporadisch en ik kan me niet voorstellen dat er echt wat mis is of zo, maar helemaal normaal is het vast ook niet.
__________________
Voorheen VirginVampiress - Mrhanky mag in mijn sig :)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 10:32
Mara
Mara is offline
Ik ben er net toevallig vanmiddag voor naar de dokter geweest, regelmatig steken bij 't hart. Hij drukte op m'n borstbeen, wat pijnlijk was. Hieruit kwam dat ik waarschijnlijk het syndroom van Tietze hebt, misschien herken jij je er ook in:

Citaat:
Het syndroom van Tietze (of ziekte van Tietze) is een goedaardige aandoening aan het kraakbeen in de borstkas. Het kraakbeen wat het borstbeen met de ribben en het sleutelbeen verbindt zorgt ervoor dat de borstkas flexibel is en kan bewegen bij de ademhaling. Een ontsteking van dit kraakbeen kan erg pijnlijk zijn. Een andere naam voor deze ontsteking is costochondritis (costo = rib, chondr = kraakbeen, itis = ontsteking). Meestal gaat het om de tweede, derde of vierde rib. Als daarnaast ook het kraakbeen onderaan het borstbeen gezwollen raakt dan spreekt men van het syndroom van Tietze. Het syndroom van Tietze komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Het kraakbeen kan door de ontsteking zo opzwellen, dat er op de pijnlijke plaats een rode warme zwelling zichtbaar wordt. Er op drukken, diep zuchten, hoesten en niezen is pijnlijk. De pijn zit vaak ook achter het borstbeen en straalt soms uit naar schouder en arm.

De klachten kunnen geleidelijk of ploteseling ontstaan en komen meestal aanvalsgewijs. Soms is het na enkele dagen weer over, maar het kan ook langer duren. Meestal gaan de klachten spontaan weer over.

De oorzaak van het syndroom van Tietze is (nog) niet bekend. In het bloed en op röntgenfoto's is geen afwijking te zien. Pijn op de borst kan ook een andere oorzaak hebben zoals angina pectoris, een hartinfarct, longembolie of maagzweer. Daarom is het belangrijk om die oorzaken uit te sluiten.

Behandeling bestaat over het algemeen uit pijnstillers en eventueel een injectie op de plaats van de pijn. Verder is het belangrijk om te letten op je houding (goed rechtop zitten bijvoorbeeld). Oefeningen zijn ook goed, maar tijdens een periode van hevige klachten kan dit soms te pijnlijk zijn.
http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp...=1249&letter=T

Tuurlijk kan je het niet zo maar vaststellen, als je het echt wil weten kan je naar de dokter gaan
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 18:34
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Heb ik ook, en ook ik denk dat ik het syndroom van Tietze heb. Als ik diep ademhaal of sport ofzo dan krijg ik ook lichte pijntjes, die naar verloop van tijd steeds meer zeer doen. Soms heb ik dan ook periodes dat ik niet kan niezen, omdat dat teveel zeer gaat doen.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Pijn bij mn hart?
Eend
29 17-11-2003 14:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.