Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2009, 18:23
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Hallo,

In maar 2009 ben ik met mijn vriendin gaan samenwonen in een appartement en hebben
we een energiecontract gesloten met Eneco.

Tot onze verbazing is destijds ons voorschotbedrag vastgesteld op € 234,- (gas + elektra). We kunnen het hebben dus hebben we het zo gehouden. Net ben ik aan het rekenen geslagen met de meterstanden, en ik kan niet anders concluderen dan dat we een giga spaarrekening hebben geopend bij Eneco.

De getallen hieronder zijn het totale gebruik per jaar (op basis van de maandgemiddeldes van maart t/m nu:

KWH I 1339,2
KWH II 1192
Gas 580,1072

Dit vermenigvuldigd met de tarieven die we hebben komen we op een jaarbedrag van bijna € 1000,- uit, dat terwijl we in een heel jaar € 2808,- betalen aan voorschotnota's.

Mijn concrete vragen:
- klopt mijn berekening of zijn er nog kosten die bijv. alleen met de eindafrekening worden meegenomen (dat de duurste energiemaanden nu pas komen besef ik me wel, dus dat ons feitelijke jaarbedrag zal stijgen snap ik)
- begin november 2009 kreeg ik al een meterstandenkaart; deze heb ik doorgegeven. Deze zijn van de jaarafrekening (stond erop), maar we zijn pas in maart 2009 daadwerkelijk een jaar klant. Hoe werkt dit ?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Advertentie
Oud 08-11-2009, 06:28
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
De duurste energiemaanden komen inderdaad nu pas. En volgens mij kun je je energierekening dan wel verdubbelen. Zeker aan gas (verwarming) en gas is duur. Maar dan nog vind ik de 2808 euro die je per jaar moet betalen aan de hoge kant.

Weet jij hoe het voorschotbedrag tot stand is gekomen?
__________________
<):o)
Oud 08-11-2009, 08:43
Verwijderd
Citaat:
Hallo,

In maar 2009 ben ik met mijn vriendin gaan samenwonen in een appartement en hebben
we een energiecontract gesloten met Eneco.

Tot onze verbazing is destijds ons voorschotbedrag vastgesteld op € 234,- (gas + elektra). We kunnen het hebben dus hebben we het zo gehouden. Net ben ik aan het rekenen geslagen met de meterstanden, en ik kan niet anders concluderen dan dat we een giga spaarrekening hebben geopend bij Eneco.

De getallen hieronder zijn het totale gebruik per jaar (op basis van de maandgemiddeldes van maart t/m nu:

KWH I 1339,2
KWH II 1192
Gas 580,1072

Dit vermenigvuldigd met de tarieven die we hebben komen we op een jaarbedrag van bijna € 1000,- uit, dat terwijl we in een heel jaar € 2808,- betalen aan voorschotnota's.

Mijn concrete vragen:
- klopt mijn berekening of zijn er nog kosten die bijv. alleen met de eindafrekening worden meegenomen (dat de duurste energiemaanden nu pas komen besef ik me wel, dus dat ons feitelijke jaarbedrag zal stijgen snap ik)
- begin november 2009 kreeg ik al een meterstandenkaart; deze heb ik doorgegeven. Deze zijn van de jaarafrekening (stond erop), maar we zijn pas in maart 2009 daadwerkelijk een jaar klant. Hoe werkt dit ?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Ik denk toch dat je akelig dicht in de buurt van die 2800 gaat komen, aangezien de winter nog komt. Zo uit m'n hoofd hadden wij ongeveer deze meterstanden na een jaar, ook bij eneco, en betaalden we iets van 1700 euro. Ik zal vanavond wel even de exacte specificatie posten, zodat je daarmee kan vergelijken.
Oud 08-11-2009, 08:59
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ik zal vanavond wel even de exacte specificatie posten, zodat je daarmee kan vergelijken.
Daar heeft hij geen zak aan denk ik.
Losstaande huizen verbruiken meer energie dan rijtjes huizen, dubbelglas houd meer vast dan enkel glas. Sommige mensen zitten vaak in 2 kamer, sommigen verwarmen badkamer mee, sommige laten qua anti diefstal soms hele huis verlicht als ze paar uurtjes weg moeten.

Geen idee wat wij aan voorschotten betalen, maar wij moesten hier vorig jaar 5300 euro bij betalen, vergelijk dat eens met wat hij heeft ;x
Oud 08-11-2009, 09:04
Verwijderd
Citaat:
Daar heeft hij geen zak aan denk ik.
Losstaande huizen verbruiken meer energie dan rijtjes huizen, dubbelglas houd meer vast dan enkel glas. Sommige mensen zitten vaak in 2 kamer, sommigen verwarmen badkamer mee, sommige laten qua anti diefstal soms hele huis verlicht als ze paar uurtjes weg moeten.
Dat maakt niet uit. Alle omstandigheden die jij noemt verklaren waarom de een meer verbruikt dan de ander. Maar dat maakt voor de kosten per m³ niet uit. 1000 m³ gas afnemen kost gewoon evenveel. Dat jij 1000m³ in een half jaar afneemt en ik in een jaar, betekent enkel dat jij meer meer verbruikt per jaar, maar je hoeft niet meer te betalen per m³ gas. (Note: in werkelijkheid moet je als je heel veel verbruikt ook meer betalen per m³, maar dat is hier niet aan de orde.)
Oud 08-11-2009, 09:17
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Geen idee wat wij aan voorschotten betalen, maar wij moesten hier vorig jaar 5300 euro bij betalen, vergelijk dat eens met wat hij heeft ;x
Heb je een wietplantage of per ongeluk een nul teveel geschreven?

Wij hebben hier met een groot vrijstaand oud huis nog niet eens een rekening van 440 euro in de maand (=5300 euro in het jaar)
__________________
<):o)
Oud 08-11-2009, 18:08
Ivo
Ivo is offline
Of je nog hoger uitkomt kunnen we niet beoordelen als je niet exact aangeeft wat je wel en wat je niet in je berekening hebt meegenomen.
Dat je nu een afrekening krijgt voor een deel van het jaar is wel gebruikelijk. De energieleverancier rekent in november toevallig af met de mensen in jouw postcode. Nu krijg je dus een afrekening over maart t/m oktober/november. Dat wordt wel even oppassen dat het nieuwe voorschotbedrag niet te laag wordt, omdat je een afrekening krijgt over het goedkope deel van het jaar en het nieuwe voorschotbedrag wordt berekend aan de hand van de laatste jaarafrekening.

Ik krijg van E-On dit jaar ook in mei de afrekening, terwijl ik pas sinds december 2008 op mezelf woon. Dat was dus ook maar over 5 maanden.
Oud 08-11-2009, 19:01
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Hoe het bedrag is opgesteld weet ik niet. Voorheen huurde ik dit appartement met een huisgenoot, toen betaalden we all-in aan de huurbaas, toen was het voorschot rond de 150 euro met z'n 2en en hielden we altijd nog wel wat over.

Wel een goede inderdaad om met het nieuwe voorschot rekening te houden met de opbouw ervan!
Oud 08-11-2009, 19:07
Verwijderd
Wij hebben verbruikt:
KWH1: 1800
KWH2: 2140
Gas: 1430

Kosten 1930
Oud 08-11-2009, 20:12
Verwijderd
Het voorschotbedrag wordt berekend over het verbruik van de vorige bewoner. Daarom kan dat hoog liggen. Zo kregen wij een hoog bedrag voorgeschoteld omdat de vorige bewoners een winkel/werkplaats in huis hadden.
Oud 08-11-2009, 20:42
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
in dit geval ben ik zelf de oude bewoner; in die zin hebben ze het oude voorschot erg opgehoogd (lag rond de 150 euro)
Oud 08-11-2009, 21:26
Verwijderd
Misschien hebben ze de stijgende energieprijzen doorberekend
Oud 23-08-2011, 14:53
dekredietboer
dekredietboer is offline
Er komt altijd een jaarlijkse verhoging.

Laatst gewijzigd op 24-08-2011 om 01:00. Reden: Reclame.
Oud 23-08-2011, 19:34
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het is veel, naar mijn idee. Ligt altijd wel aan hoe zuinig je bent, hoe energiezuinig het huis is en hoeveel je thuis bent, hoe koud de winter is, hoeveel de energieprijzen stijgen en of je een variabel of vast tarief hebt ingesteld. En vast nog veel meer.

Ik heb ook een appartement (eerste bewoner, nieuwbouw), woon er alleen, werk fulltime, heb energielabel A en ben volledig 'ingesloten' door andere appartementen. Dat is al vrij gunstig, ik moet er ook nog wel bij zeggen dat ik in de weekends veel weg ben. Maar als ik thuis ben gaat de verwarming in de winter wel naar 20 en ik douche graag lang.
Eneco had mijn maandbedrag vastgesteld op €144,-. Na een paar maanden kwam de jaarnota en kreeg ik al €300,- terug. Toen is het bedrag bijgesteld naar €113,- en kreeg ik begin dit jaar zo'n €800,- terug.

Nu betaal ik €60,- maar ik verbruik ongeveer €35,-. Over verbruik valt zo lastig iets te zeggen, van verschillende factoren afhankelijk. Maar jouw termijnbedrag vind ik meer voor een woning met een gezin.
Oud 24-08-2011, 01:00
Verwijderd
Topic komt uit 2009, dus ik hoop dat het opgelost is. Slotje dus.
Oud 24-08-2011, 07:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Waarom zag ik dat niet.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Gestegen energiekosten studentenhuis
Verwijderd
27 13-07-2009 14:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.