Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2011, 23:35
Verwijderd
Hoi werkende mensen!

Ik wil binnenkort verhuizen naar de hoofdstad en heb een beetje moeite te bepalen wat reeel is uit te geven aan woonruimte. De ene makelaar houdt aan: huur = max 1/3 van netto salaris, de andere: huur = max 1/3 van bruto salaris en zelf heb ik geen flauw idee.

Er is qua appartementen wel wat te krijgen, maar ik vind het steeds maar klein en dan lijkt er voor relatief weinig extra geld ineens heel wat meer beschikbaar te zijn. Maar dat is natuurlijk maar schone schijn, want bijv. 100 per maand is toch weer honder 100 euro per maand.

Dus, wat zijn jullie ervaringen met huur en huurverhoudingen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2011, 08:05
Rationeel
Rationeel is offline
het belangrijkste is wat jij zelf over hebt voor een kamer. letterlijk en figuurlijk. ga eerst voor jezelf na hoeveel geld je netto te besteden hebt (na aftrek van alle vaste lasten) en daarna hoeveel je hiervan uit wilt geven aan woonruimte. het is ook belangrijk of je ergens voor kortere tijd wilt gaan zitten of dat je meteen op zoek gaat naar iets voor een paar jaar. in het eerste geval zul je misschien genoegen nemen met een wat hogere huur.

mijn laatste anderhalve jaar in delft heb ik 800 euro per maand betaald. dit vond ik éigenlijk te veel, maar ik wist dat ik er maximaal anderhalf jaar zou zitten en daarom vond ik het wél acceptabel.

afhankelijk van hoe je leeft en hoe je uitgavenpatroon er uitziet, zou ik zeggen dat je als richtlijn moet houden dat je na aftrek van de huur (incl.) van je netto loon je nog 900+ euro overhoudt.
maar nogmaals, het is afhankelijk van de situatie en wat jij er voor over hebt
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 08:11
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik denk dat je het beste op een rijtje kunt zetten wat jouw vaste lasten en andere uitgaven zijn als je daar woont, en dan kijkt of je genoeg geld overhoudt voor de huur. Er zijn meerdere topics waarin mensen vragen om indicaties van vaste lasten en andere uitgaven, misschien kun je daar een idee opdoen als je nu nog niet op jezelf woont.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 08:21
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Zelf betaal ik nu net iets meer dan 1/3e van mijn nettosalaris aan huur, maar daar zit natuurlijk wel wat persoonlijke voorkeur in.
Je kunt natuurlijk ook 3/8e van je inkomen aan woonruimte besteden, als je bereid bent om daardoor minder geld over te hebben voor andere dingen in ruil voor een prettiger huis of betere locatie. Het belangrijkste blijft uiteindelijk dat je je prettig voelt in je woning, dus je moet er in ieder geval niet op gaan bezuinigen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 16:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik besteed net iets meer dan 1/3e van mijn nettosalaris aan mijn hypotheek.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 21:11
Verwijderd
Bedankt voor de antwoorden. Het is vooral moeilijk omdat ik ook qua andere vaste lasten nog niet zo'n goed beeld heb (studentenverzekeringen worden omgezet in verzekeringen met een normale prijs, krant wordt duurder, dat soort dingen... het wordt misschien tijd om het eens goed te gaan uitrekenen), maar het lijkt erop dat 1/3 van netto wel een aardige maatstaf is dus.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 23:25
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik zit ook iets boven 1/3 van mijn nettosalaris.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 18:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Bedankt voor de antwoorden. Het is vooral moeilijk omdat ik ook qua andere vaste lasten nog niet zo'n goed beeld heb (studentenverzekeringen worden omgezet in verzekeringen met een normale prijs, krant wordt duurder, dat soort dingen... het wordt misschien tijd om het eens goed te gaan uitrekenen), maar het lijkt erop dat 1/3 van netto wel een aardige maatstaf is dus.
Kijk hier anders even voor realistische bedragen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 21:38
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Je zou ook nibud.nl kunnen checken. Aan de hand van deze site heb ik ooit eens een begroting gemaakt omdat ik graag op eigen benen wil staan. Ik had wel een onrealistisch lage huur genomen though, weet niet meer hoe ik eraan gekomen ben. Het ligt eraan of je in een sociale huurwoning zit, dat kan tot een max bruto salaris van ongeveer 33.600 per jaar (exacte bedrag weet ik niet uit mijn hoofd). Je betaalt dan tot max ong. 650,-, in de particuliere sector zit je zo op 800,-. Ook kan je huurtoeslag krijgen tot een bepaald jaarinkomen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 15:09
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Bij ons zijn de woonlasten inc ongeveer 25% van het salaris, maar das samen. Alleen zou het 50% zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2011, 10:15
Ivo
Ivo is offline
Mijn kale huur is nog geen 25% van mijn netto inkomen. Met servicekosten en energie er bij ongeveer 30%. Maar dat is dan wel sociale huur. Ik zou best meer kunnen betalen. Maar zolang ik geen koopwoning naar wens heb gevonden binnen mijn budget blijf ik hier lekker zitten en spaar ik dat bedrag gewoon lekker op (om straks die toekomstige koopwoning mooi in te kunnen richten)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 07:20
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
een beetje late reactie, maar beter laat dan nooit. Om een goed beeld te krijgen van alle uitgaven kun je het Persoonlijk Budgetadvies van het Nibud invullen. Je vult wat persoonsgegevens in en op basis daarvan krijg je een overzicht van alle uitgavenposten wat gemiddeld per post wordt uitgegeven voor een vergelijkbare situatie (zelfde samenstelling en inkomen). Een mooie referentie.
Wij zien dat de bruto huur (zonder huurtoeslag) ongeveer 20-25% van het besteedbaar inkomen is. Het besteedbaar inkomen is het netto inkomen samen met zorgtoeslag, huurtoeslag en andere tegemoetkomingen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 12:21
Verwijderd
Ik ben iets meer dan 1/3e deel van mijn nettosalaris kwijt aan huur maar ik woon wel vrij groot.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.