Oud 17-10-2006, 01:44
Verwijderd
Ikzelf heb ook ADD..

Toen ik jonger was kon ik er heel erg moeilijk mee om gaan, en andere mensen komen heel erg moeilijk met mij omgaan. Ik was nooit op tijd, ik had nooit iets af, ik was niet geïnteresseerd in hen (terwijl ik dat wel was maar me gewoon niet kon conentreren) Ook op school ging het heel slecht. Na een tijdje aan de Ritalin gezeten te hebben en tegelijktijdige behandelingen bij het GGZ/Riagg ging het steeds minder goed. ZIk kon mij alleen maar minder concentreren en ik kreeg ook last van "staar", dat ik naar een punt ga staren en geen contact meer maak met mensen om mij heen. Toen ben ik gestopt met de Ritalin.

Ik heb door die behandelingen bij het GGZ geleerd hoe ik mijzelf het beste kan 'dwingen' dingen niet te vergeten. Als ik ergens heen moet wat ik echt niet mag vergeten, dan zet ik het alarm van mijn telefoon met een berichtje erbij. Zo kan ik dat niet meer vergeten. Verder schrijf ik alles op briefjes, en hou ik heel streng een agenda bij.

Met het 'staren' (ik weet dat er een woord voor is, iets met dis- , maar het is te laat om erop te komen) gaat het alleen nog steeds niet echt goed. Ik probeer dan te veel rustig en stil te zitten, waardoor ik in een heel diep denken kom. Dat is soms wel lastig.

Gelukkig heb ik tegenwoordig niet meer dat ik lichaamelijk heel erg druk ben, met mijn vingers tikken, benen wiebelen dat nog wel. Maar ik loop nu in plaats van dat ik huppel. En ik zit ook op mijn stoel met vier poten ..

Nja..
Al met al vind ik het eigenlijk helemaal niet erg om ADD te hebben, omdat ik er nu goed mee om kan gaan, en die impulsieve dingen brengen me elke keer weer bij iets nieuws.. en dat is soms best wel spannend enzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2006, 10:01
pearlette
Avatar van pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Chalyneoin schreef op 17-10-2006 @ 01:44 :


Met het 'staren' (ik weet dat er een woord voor is, iets met dis- , maar het is te laat om erop te komen)
Dissociatie?
__________________
Excuse me, I just have to explode this body off me.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 11:21
Verwijderd
Citaat:
pearlette schreef op 17-10-2006 @ 10:01 :
Dissociatie?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 11:29
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Citaat:
pearlette schreef op 16-10-2006 @ 16:26 :
Ik heb een vraag over Ritalin. Ik heb het er vandaag in therapie over gehad en het zou best kunnen dat ik het ga slikken.
Maar remt het ook heel erg je creatieve ideeën enzo? Of hangt dat af van de dosering?
Ik zou het super vinden om één ding tegelijk te kunnen doen en denken, en om me goed te kunnen concentreren enzo, maar ik wil mijn creativiteit niet kwijt.
Is ook wel eng in het begin, maar wat voor creativiteit bedoel je? Ik kan wel heel goed schrijven (lange stukken, ook creatieve stukken) als ik ritalin heb ingenomen.

Over het algemeen hoort Ritalin na een half uur te werken, en zoals inderdaad gezegd; na anderhalf á twee uur werkt het het beste.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Maresa schreef op 17-10-2006 @ 11:29 :

Over het algemeen hoort Ritalin na een half uur te werken...
Ik dacht na een kwartier.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 14:27
Verwijderd
Ik heb niet het idee gehad dat het ooit iets van mijn creativiteit wegnam.. Wel was het zo dat ik meer rust in mijn hoofd had, dus minder hersenspinsels dus ook wel een beetje anders gaat denken. Je creativiteit word denk ik wel anders..
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:43
pearlette
Avatar van pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Maresa schreef op 17-10-2006 @ 11:29 :
Is ook wel eng in het begin, maar wat voor creativiteit bedoel je? Ik kan wel heel goed schrijven (lange stukken, ook creatieve stukken) als ik ritalin heb ingenomen.

Over het algemeen hoort Ritalin na een half uur te werken, en zoals inderdaad gezegd; na anderhalf á twee uur werkt het het beste.
Ik bedoel schilderen bijvoorbeeld, tekenen, intuïtief met beeld en kleur bezig zijn. Ik werk ook als ontwerper en tekstschrijver, dus het zou niet zo tof zijn als het heel erg zou veranderen.

Maar wat ik nu heb zijn inderdaad spinsels en dan een heleboel per week, zelfs per dag, en nooit genoeg tijd/energie om ze uit te werken. Misschien wordt dat laatste ook wel minder, zal het zelf moeten ervaren.

En verder ben ik ook wel bang om mezelf saaier te gaan vinden. Ik had dat al heel erg toen ik een stemmingsstabilisator ging gebruiken, miste de extremen heel erg, maar zou toch niet zonder willen/kunnen.
__________________
Excuse me, I just have to explode this body off me.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:45
pearlette
Avatar van pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Chalyneoin schreef op 17-10-2006 @ 14:27 :
Ik heb niet het idee gehad dat het ooit iets van mijn creativiteit wegnam.. Wel was het zo dat ik meer rust in mijn hoofd had, dus minder hersenspinsels dus ook wel een beetje anders gaat denken. Je creativiteit word denk ik wel anders..
Het lijkt me echt een heel vreemde ervaring in het begin. Ben het zo gewend..
__________________
Excuse me, I just have to explode this body off me.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 22:01
Verwijderd
misschien kun je je juist beter concentreren op de dingen die je maakt.. en anders kan je er altijd weer mee stoppen, toch.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 02:54
Verwijderd
Citaat:
pearlette schreef op 17-10-2006 @ 19:45 :
Het lijkt me echt een heel vreemde ervaring in het begin. Ben het zo gewend..
Ik ben ook weer gestopt.. Want eigenlijk was ik zo aan die onrust gewend dat de stilte me afleidde.. ofzo
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 10:37
pearlette
Avatar van pearlette
pearlette is offline
Citaat:
freakjuh schreef op 17-10-2006 @ 22:01 :
misschien kun je je juist beter concentreren op de dingen die je maakt.. en anders kan je er altijd weer mee stoppen, toch.
Ja idd.
__________________
Excuse me, I just have to explode this body off me.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 14:32
Verwijderd
Ik heb het boek "ADHD voor dummies"gekocht. Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 15:54
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Lijkt me wel leuk om door te lezen inderdaad Laat je het ons weten als er verrassende inzichten in staan?
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 16:08
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Chalyneoin schreef op 18-10-2006 @ 02:54 :
Ik ben ook weer gestopt.. Want eigenlijk was ik zo aan die onrust gewend dat de stilte me afleidde.. ofzo
Daarom ben ik nu ook gestop met concerta eigenlijk behoolijk rare reden om te stoppen maar ik vond die rust gewoon zo raar
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 16:10
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Ik vind dat nu lekker

Alhoewel ik niet concerta zou willen gebruiken. Met ritalin heb je tenminste dat het 'maar' een aantal uren duurt. Van langer zou ik niet houden.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 17:47
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Maresa schreef op 18-10-2006 @ 16:10 :
Ik vind dat nu lekker

Alhoewel ik niet concerta zou willen gebruiken. Met ritalin heb je tenminste dat het 'maar' een aantal uren duurt. Van langer zou ik niet houden.

het was altijd wel lekker hoor, je vergat het in ieder geval niet en tegen 8en was het afgelopen
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 17:17
Verwijderd
@ Maresa: Zal ik doen!

Ik heb nu Concerta+Ritalin en vind dat juist heel fijn, want zonder concerta heb ik heel erg last van stemmingswisselingen, kan ik niet goed eten en vergeet heel vaak om Ritalin in te nemen, aangezien ik dat 4x per dag moest.

Voelen jullie (de mensen hier met add/adhd) ook zo'n beetje altijd die innerlijke onrust? Hoe gaan jullie hiermee om?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 18:31
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Mmh, die innerlijke onrust is inderdaad af en toe een probleem. Dan weet ik niet wat ik moet doen om echt rust te krijgen. Als ik in de gelegenheid ben neem ik ritalin, anders leef ik me uit (rennen, lopen, fietsen, traplopen). Anders merk ik dat ik impulsiever word, feller op dingen reageer en een soort frustratie opbouw die ik op anderen afreageer.

Qua chaos zorg ik dat alles goed geordend is, dat alles op mijn kamer een plek heeft en dat mijn mobiel wat van zich laat horen als ik wat moet doen (het is ook meteen mijn agenda). Ook leer ik mezelf dingen aan die ik op de automatische piloot doe, zodat ik bepaalde dingen niet vergeet (zoals de pil).

@ Woef: oh dat is wel te doen dan. Je krijgt ook geen rebound-effect ervan, toch?
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 21:05
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Maresa schreef op 19-10-2006 @ 18:31 :
Mmh, die innerlijke onrust is inderdaad af en toe een probleem. Dan weet ik niet wat ik moet doen om echt rust te krijgen. Als ik in de gelegenheid ben neem ik ritalin, anders leef ik me uit (rennen, lopen, fietsen, traplopen). Anders merk ik dat ik impulsiever word, feller op dingen reageer en een soort frustratie opbouw die ik op anderen afreageer.

Qua chaos zorg ik dat alles goed geordend is, dat alles op mijn kamer een plek heeft en dat mijn mobiel wat van zich laat horen als ik wat moet doen (het is ook meteen mijn agenda). Ook leer ik mezelf dingen aan die ik op de automatische piloot doe, zodat ik bepaalde dingen niet vergeet (zoals de pil).

@ Woef: oh dat is wel te doen dan. Je krijgt ook geen rebound-effect ervan, toch?
Nee niet echt je voelde je altijd wel een beetje moe in je hoofd na die maar je werd (ik in ieder geval) niet ineens super hieper van als het uitgewerkt was
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 13:38
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Dat vind ik dan al een hele verbetering.

Mensen, ik heb een geweldig boek gevonden Hulpgids ADHD heet het, van de auteurs Edward Hallowell en John Ratey. De vragenlijst is briljant (imho) en er staan veel herkenbare verhalen in het boek. Leest lekker weg!

De schrijvers zijn overigens zelf ook adhd'ers

Heeft iemand hier toevallig het boek ADHD bij vrouwen? Ik wil het graag lezen, alleen... het kost vijftige euro en dat is me toch iets teveel
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 16:54
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Hoe kom ik aan dat concerta o.i.d? Ik heb nu ritalin maar wil dat ook wel eens proberen. Heb niet het idee dat het super geweldig werkt namelijk
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:25
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Wie heeft ritalin voorgeschreven? Naar diegene zou je dan moeten gaan... Je kunt ook met je huisarts overleggen.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:30
Laura_89
Avatar van Laura_89
Laura_89 is offline
Citaat:
Faded-Away schreef op 11-10-2006 @ 22:58 :
"Iemand met ADD voelt zich regelmatig overspoelt."

Daar heb ik de laatste tijd zo'n beetje 24/7 last van. Ik moet vanalles voor school wat me niet lukt, sociaal loopt het ook al niet lekker, want ik reageer alles op iedereen af, ik voel me een niks hierdoor enz.

Heeft iemand hier tips voor of herkent iemand dit?
Ik herken het helemaal, erg vervelend. Sorry, heb geen tips omdat ik er bij mezelf ook nog geen oplossing voor heb.
__________________
Intimacy is a four syllable word for "Here are my heart and soul - please grind them into hamburger and enjoy".
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:34
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
'De laatste tijd' betekent niet dat je ADD hebt (waarschijnlijk helemaal niet zelfs). Wat je ertegen kunt doen: rust nemen, tijd voor jezelf. Niet alles alles alles willen doen, maar dingen stap voor stap aanpakken en soms nee durven zeggen.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:46
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Maresa schreef op 23-10-2006 @ 17:25 :
Wie heeft ritalin voorgeschreven? Naar diegene zou je dan moeten gaan... Je kunt ook met je huisarts overleggen.
Mijn huisarts. Ik ben er een aantal jaren geleden mee gestopt omdat ik het toch niet nodig had (vond ik), maar ik heb het wel degelijk nodig

Het werkt wel, maar als dat andere nog beter werkt lijkt het me helemaal mooi. Zal wel eens een afspraak maken dan... wil het gewoon ff proberen een maandje.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 18:22
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 23-10-2006 @ 17:46 :
Mijn huisarts. Ik ben er een aantal jaren geleden mee gestopt omdat ik het toch niet nodig had (vond ik), maar ik heb het wel degelijk nodig

Het werkt wel, maar als dat andere nog beter werkt lijkt het me helemaal mooi. Zal wel eens een afspraak maken dan... wil het gewoon ff proberen een maandje.
Dan zal hij je wel door ver wijzen naar het ggd daar kan je misschien ook wel natoe bellen.

En concerta is idd veel beter dan ritalin.
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 18:42
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Ik wil niet weer zo'n heel gedoe bij het GGD e.d. Ik weet dat ik ADHD heb en ik wil gewoon die nieuwe medicijnen eens testen om te zien wat beter bevalt.

Zal het wel even overleggen met de beste man.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 18:59
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Volgens mij hoef je niet door naar de ggd of zo hoor. Als je eenmaal ritalin hebt voorgeschreven gekregen is concerta een goed (alleen wel duurder) vervangmiddel.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 16:46
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Hmm, heb even wat gezocht op wikipedia en het is een medicijn die de hele dag werkt dmv vertraagde afgifte?

Volgens mij heb ik wel zoeits in de kast staan, ooit gekregen om te proberen.. nooit aangedurft omdat diegene waarvan ik het kreeg de hele dag als een zombie rondliep (Heeft geen ADHD, maar dacht van wel.. lang verhaal ).
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 10:11
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Als hij rustig wordt van het medicijn heeft hij toch adhd? Tenminste, dat wordt door artsen vaak als doorslaggevende factor gebruikt.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 14:31
Pradachica
Pradachica is offline
Ik heb ook ADD en slik ook ritalin om me te contreren. Alleen merk ik dat ik er ook socialer van wordt..door dat je gevoel een beetje verzwakt heb ik minder angstgedachtes over wat anderen van mij vinden en durf ik meer te praten. Herkennen jullie dit?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 16:16
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Maresa schreef op 25-10-2006 @ 10:11 :
Als hij rustig wordt van het medicijn heeft hij toch adhd? Tenminste, dat wordt door artsen vaak als doorslaggevende factor gebruikt.
Dat zeggen ze ja, maar ik weet niet.. van de gewone Ritalin kon hij, volgens eigen zeggen, hele nachten doorwerken en daarom nam hij dat. Als je geen ADHD hebt werkt Ritalin als drugs zodat je gewoon niet moe wordt.

Iets met een stof die bij "normale" mensen wel aangemaakt wordt en bij ADHD'ers minder of niet. Een "normaal" persoon krijgt dan ineens nog meer van zulke stof in z'n hersenen.

Citaat:
Pradachica schreef op 25-10-2006 @ 14:31 :
Ik heb ook ADD en slik ook ritalin om me te contreren. Alleen merk ik dat ik er ook socialer van wordt..door dat je gevoel een beetje verzwakt heb ik minder angstgedachtes over wat anderen van mij vinden en durf ik meer te praten. Herkennen jullie dit?
Nee eigenlijk niet, verschilt bij mij gewoon per dag of ik sociaal ben of niet. (Klinkt raar, maar de ene dag ben ik zekerder dan de andere en dat merk je echt).
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 17:49
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Pradachica schreef op 25-10-2006 @ 14:31 :
Ik heb ook ADD en slik ook ritalin om me te contreren. Alleen merk ik dat ik er ook socialer van wordt..door dat je gevoel een beetje verzwakt heb ik minder angstgedachtes over wat anderen van mij vinden en durf ik meer te praten. Herkennen jullie dit?
Ik werd er juist minder sociaal van meestal ben ik degene die meteen een opmerking of een antwoord klaar heeft en met ritalin duurt dat meestal wel een paar seconden.
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 20:02
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
passionforme schreef op 04-10-2006 @ 21:08 :
@"iedereen met AD(H)D"
Wat mij de laatste tijd een beetje dwars zit, is dat er regelmatig wordt gezegd dat AD(H)D te voorkomen valt door middel van een bepaalde voeding. Of eerder andersom, dus dat ze de ouders verwijten van het feit dat ze hun kinderen geen goede voeding hebben gegeven, of geven, waardoor hun kinderen AD(H)D hebben.
Dat doet mij soms een beetje pijn. Ik voel me dan altijd een beetje aangevallen.
Ik vroeg me af hoe jij daar tegenaan kijkt
Het valt niet te voorkomen maar voeding heeft wel dergelijk invloed op het gedrag van mensen. Als ik zo'n roze zuurstok eet zit ik meteen ook het komende uur te stuiteren van de suiker. Er zijn nou eenmaal bepaalde stoffen die reacties opwekken (vandaar dat als je niet kan slapen een warm glas melk helpt)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 20:30
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Vroeger werd ik altijd enorm hyper van gekleurde hageltjes (Veel kleurstof / suiker).. dus dat mocht ik niet meer
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Maresa schreef op 23-10-2006 @ 17:34 :
'De laatste tijd' betekent niet dat je ADD hebt (waarschijnlijk helemaal niet zelfs). Wat je ertegen kunt doen: rust nemen, tijd voor jezelf. Niet alles alles alles willen doen, maar dingen stap voor stap aanpakken en soms nee durven zeggen.
Het is door een psychiater vastgesteld. Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat mijn ADD-klachten steeds erger lijken te worden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 00:24
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Maresa schreef op 23-10-2006 @ 17:34 :
'De laatste tijd' betekent niet dat je ADD hebt (waarschijnlijk helemaal niet zelfs). Wat je ertegen kunt doen: rust nemen, tijd voor jezelf. Niet alles alles alles willen doen, maar dingen stap voor stap aanpakken en soms nee durven zeggen.
Grappig, normaal wordt er een heel onderzoek gedaan om te kijken of iemand ADD heeft, maar jij ziet het al in een zin.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 09:10
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Vice schreef op 27-10-2006 @ 00:24 :
Grappig, normaal wordt er een heel onderzoek gedaan om te kijken of iemand ADD heeft, maar jij ziet het al in een zin.
Feit is wel dat ze tegenwoordig snel een stempel klaarhebben met "ADHD" erop.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 09:48
Clementine
Avatar van Clementine
Clementine is offline
Hoi. Ik ga naar een psycholoog en zij wilt dat ik me laat testen op ADD. Werden jullie gelukkiger van de diagnose? Zo van 'haha het is toch niet mijn eigen schuld ik kan er niets aan doen dat ik het niet kan'.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 13:41
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Clementine schreef op 29-10-2006 @ 09:48 :
Hoi. Ik ga naar een psycholoog en zij wilt dat ik me laat testen op ADD. Werden jullie gelukkiger van de diagnose? Zo van 'haha het is toch niet mijn eigen schuld ik kan er niets aan doen dat ik het niet kan'.
Ik zie het meer als 'haha, ik weet nu wat er aan de hand is, kan ik er eidelijk wat aan doen.' Ik raad het sowieso aan, als je ooit iets nodig hebt (bv alternatieve tentamenruimte) dan zal je toch een officiele diagnose nodig hebben.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 19:51
Blaf
Avatar van Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Clementine schreef op 29-10-2006 @ 09:48 :
Hoi. Ik ga naar een psycholoog en zij wilt dat ik me laat testen op ADD. Werden jullie gelukkiger van de diagnose? Zo van 'haha het is toch niet mijn eigen schuld ik kan er niets aan doen dat ik het niet kan'.
zoiets had ik eerst wel.

gevolgt door

'' godverdomme als niemand er rekening mee houd in de wereld wat heeft het voor zin ''
__________________
All Hail to the Ale!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 01:41
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 27-10-2006 @ 09:10 :
Feit is wel dat ze tegenwoordig snel een stempel klaarhebben met "ADHD" erop.
Dat kan wel wezen, iemand oordelen op één zin is gewoon vrij kortzichtig.

Citaat:
Luminon schreef op 29-10-2006 @ 13:41 :
Ik raad het sowieso aan, als je ooit iets nodig hebt (bv alternatieve tentamenruimte) dan zal je toch een officiele diagnose nodig hebben.
Dat vind ik nogal vreemd, aangezien je door bijvoorbeeld stres of depressie ook last kan krijgen van concentratieproblemen. Die zouden dus geen recht hebben op bijvoorbeeld een alternatieve tentamenruimte
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 02:52
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Vice schreef op 30-10-2006 @ 01:41 :
Dat vind ik nogal vreemd, aangezien je door bijvoorbeeld stres of depressie ook last kan krijgen van concentratieproblemen. Die zouden dus geen recht hebben op bijvoorbeeld een alternatieve tentamenruimte
Depressie is ook een diagnose, en stress is mits niet door medische factoren veroorzaakt gewoon je eigen schuld, daar hoeven ze je niet voor te accomoderen.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 11:12
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Citaat:
Vice schreef op 27-10-2006 @ 00:24 :
Grappig, normaal wordt er een heel onderzoek gedaan om te kijken of iemand ADD heeft, maar jij ziet het al in een zin.
Ik zeg niet dat ik het zie, ik zeg alleen dat als zij het heeft over 'de laatste tijd', dat het dan geen add kan zijn. Eén van de 'voorwaarden' is namelijk dat de 'verschijnselen' zich voordeden vóór het zevende levensjaar en dat ze zich een hele periode manifesteren. Daaronder valt dus niet 'de laatste tijd'.

En het was mij niet duidelijk dat 'de laatst tijd' sloeg op verergering van de situatie, niet het optreden van sympthomen.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 18:02
Clementine
Avatar van Clementine
Clementine is offline
Citaat:
Luminon schreef op 29-10-2006 @ 13:41 :
Ik zie het meer als 'haha, ik weet nu wat er aan de hand is, kan ik er eidelijk wat aan doen.' Ik raad het sowieso aan, als je ooit iets nodig hebt (bv alternatieve tentamenruimte) dan zal je toch een officiele diagnose nodig hebben.
Jij hebt het ook?

Ik kan me niet voorstellen wat ik met extra tentamenruimte zou moeten, ik heb geen geduld om zo lang te blijven zitten en iets af te maken, meestal verlaat ik als een van de eerste een zaal, heel naar.

En dan nog een paar vragen: Hoe gaat zo'n onderzoek er aan toe? En wat voor hulp kun je krijgen, op medicijnen na? Want ritalin of iets anders zie ik (nog) niet zo zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 19:56
wilookmeepraten
Avatar van wilookmeepraten
wilookmeepraten is offline
Voor de mensen die zich afvragen of zij in aanmerking zouden komen voor de diagnose ADHD. Uit het boek 'Psychopathologische Beelden' door Vandereycken, Hoogduin en Emmelkamp (2004).

ADHD

Drie typen
Type 1: Alleen problemen met aandacht
Type 2: Alleen Impulsiviteit, hyperactiviteit (komt minst vaak voor)
Type 3: Combinatie van type 1 en 2 (komt vaakst voor)

Diagnostische criteria voor aandachtstekort/hyperactiviteit (DSM-IV)

a) Aandachtstekort
1 Heeft vaal moeite om de aandacht goed bij details te houden, of maakt slordigheidsfouten in schoolwerk, werk, of andere activiteiten.
2 Heeft vaak moeite om de aandacht bij taken of spel te houden.
3 Lijkt vaak niet te luisteren naar wat er tegen hem gezegd wordt.
4 Volgt aanwijzingen of opdrachten vaak niet volledig op, en maakt schoolwerk, karweitjes, of taken op het werk niet af.
5 Heeft moeite taken en activiteiten te organiseren.
6 Vermijdt vaak, of heeft grote weerzin tegen, taken (zoals schoolwerk, huiswerk) waar langdurende mentale inspanning bij nodig is.
7 Verliest vaak dingen die nodig zijn voor uitvoeren van taken of activiteiten (bijv. huiswerk, pennen, boeken, gereedschap of speelgoed).
8 Is vaak snel afgeleid door externe stimuli.
9 Is vaak vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden.

b Hyperactiviteit - impulsiviteit

Hyperactiviteit
1 Wriemelt of frunnikt vaak met handen of voeten of wiebelt in stoel.
2 Staat op van plaats op school of in andere situaties waar verwacht wordt dat hij moet blijven zitten.
3 Rondrennen of klimmen in situaties die niet gepast zijn (bij adolescenten of volwassenen kan dit beperkt zijn tot gevoelens van rusteloosheid).
4 Heeft vaak moeite om rustig te spelen of om rustig met vrije activiteiten bezig te zijn.

Impulsiviteit
5 Flapt antwoorden eruit nog voordat de vraag geheel gesteld is.
6 Heeft moeite om in een rij te wachten, of op zijn beurt te wachten tijdens spel of in groepssituaties.
__________________
Alle gedichten en versjes van Wilookmeepraten op www.everyoneweb.com/wilookmeepraten
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:04
Verwijderd
De criteria waar meestal mee gewerkt wordt door psychologen/psychiaters ed zijn wel wat 'genuanceerder' ('t komt uiteindelijk wel op min of meer hetzelfde neer, maar toch). Als je denkt dat je ADD of ADHD hebt kun je het beste eens overleggen met je huisarts ipv zelf te kijken of je 'in aanmerking komt voor een diagnose'...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 11:47
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Citaat:
Clementine schreef op 30-10-2006 @ 18:02 :
Jij hebt het ook?

Ik kan me niet voorstellen wat ik met extra tentamenruimte zou moeten, ik heb geen geduld om zo lang te blijven zitten en iets af te maken, meestal verlaat ik als een van de eerste een zaal, heel naar.

En dan nog een paar vragen: Hoe gaat zo'n onderzoek er aan toe? En wat voor hulp kun je krijgen, op medicijnen na? Want ritalin of iets anders zie ik (nog) niet zo zitten.
Whaha precies Ik snap echt niet dat je langer wil zitten dan nodig

Ritalin valt best mee hoor Het is raar als je opeens 'afhankelijk' lijkt te zijn van medicijnen, maar je bepaalt uiteindelijk zelf wanneer je ze inneemt.

Zo'n onderzoek is meestal een vraaggesprek. Op grond daarvan laten ze je soms medicatie nemen (de ene week placebo en de andere week Ritalin) en als je dan verschil merkt, reageer je dus op Ritalin en heb je adhd (volgens veel neurologen dan). Zo ging dat in elk geval bij mij. Later heb ik nog een extra vraaggesprek gehad bij een psychiater. Was zo ongeveer hetzelfde.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 13:24
wilookmeepraten
Avatar van wilookmeepraten
wilookmeepraten is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-10-2006 @ 20:04 :
De criteria waar meestal mee gewerkt wordt door psychologen/psychiaters ed zijn wel wat 'genuanceerder' ('t komt uiteindelijk wel op min of meer hetzelfde neer, maar toch). Als je denkt dat je ADD of ADHD hebt kun je het beste eens overleggen met je huisarts ipv zelf te kijken of je 'in aanmerking komt voor een diagnose'...
De criteria waar meestal mee gewerkt wordt door psychologen zijn die van de DSM IV en dat zijn deze. Maar natuurlijk heb je gelijk, een diagnose stel je niet zelf, maar iemand die er een diploma voor heeft. Maar door eens te kijken naar de officiele criteria weet je waar je over praat en wat je kan verwachten.
__________________
Alle gedichten en versjes van Wilookmeepraten op www.everyoneweb.com/wilookmeepraten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Moeite met leren
Johankuif
10 24-04-2016 19:36
Psychologie Concentratie-stoornis
LauraJansen
22 27-01-2011 12:51
Psychologie het grote autisme topic
Verwijderd
153 04-10-2010 07:05
De Kantine Fuck what I saaid ;) #734
Dark Phoenix
500 30-10-2009 18:31
Psychologie Vragenlijst voor mensen met ADHD
remy476
7 22-06-2007 18:45
Psychologie ADD
Verwijderd
41 14-12-2005 17:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.