Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2006, 21:36
anneke178
anneke178 is offline
Mensen die denken aan zelfmoord kunnen voortaan hun hart luchten op bepaalde 'zelfmoordsites'. Mensen geven elkaar tips over hoe ze hun leven kunnen beëindigen of sterker nog ze dringen erop aan dat ze dit moeten doen.

Moeten deze sites niet verboden worden? Wat is jullie mening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2006, 21:42
light fighter
light fighter is offline
ja, ik vind van wel. Aan de andere kant kun je het niet verbieden net als pro-ana sites, het probleem is meer hoe wil je het verbieden.

Dergelijke sites kunnen mensen die impulsief zelfmoord willen plegen natuurlijk wel over het randje helpen en dat is niet de bedoeling. Daarnaast mensen kunnen misschien door het contact met "lotgenoten" worden weerhouden om zelfmoord te plegen. Ik vind het heel erg dubbel. Opzich denk ik dat dergelijke site wel kunnen bestaan mits er strenge regels zijn en de site word beheert door iemand die niet van plan is om zelfmoord te plegen en goed in zijn of haar vel zit.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 21:49
anneke178
anneke178 is offline
Inderdaad! Waar trek je de grens?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 22:08
Verwijderd
denk dat bij iedereen de grens anders is.. wat alles betreft wel..

het ligt er denk ik heel erg aan wat voor site het is.. als het een pro-zelfmoordsite is denk ik dat het triggerend kan zijn, als het iets voor lotgenoten is kan het ook triggerend zijn.. verder lijkt het niet slim om zelfmoordsites te bezoeken, maar t blijft allemaal je eigen verantwoordelijkheid.. tis sneu dat het mensen eventueel net over het randje kan laten gaan waardoor er doden gaan vallen, maar uiteindelijk gaan die mensen zelf naar zo'n site, plegen ze zelf hun daad.. alhoewel ik me wel schuldig zou voelen als k een ander het laatste zetje richting zm zou geven..

tis vooral ontzettend sneu dat mensen andere mensen willen helpen met zelfmoord, als het echt wil lukt het je zelf toch wel..
verbieden kan niet denk ik, als je wil lukt het toch wel zo'n site in de lucht te krijgen en te houden..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 10:09
anterx
anterx is offline
Veel zelfmoordsites hebben een functie. Zelfs degene die prozelfmoord. Iemand kan daar posten en voor zichzelf ontdekken hoe het is om 'toe te geven' dat je niet meer verder wilt leven. De openheid over methodes en gevolgen daarvan kunnen juist mensen weerhouden om echt de stap te nemen tot het plegen van zelfmoord. Ook zijn er lotgenotensites over zelfmoord. Hier kun je je verhaal en/of gevoel kwijt. Natuurlijk is er altijd een gevaar dat de persoon meegesleept wordt, toch ben ik tegen een verbod van zulke sites.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 10:16
Verwijderd
Mijn mening is dat het verbieden van dingen lame is.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 14:10
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Mensen die zelfmoord willen plegen zijn echt niet bang voor de sanctie bij het negeren van een verbod zoals dit. Dat is waarschijnlijk wel het laatste van hun zorgen.

Naar mijn mening is verbieden zinloos. Zolang quasi iedereen toegang heeft tot het internet is het logisch en onvermijdelijk dat dit soort dingen bestaan.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 24-10-2006 @ 11:16 :
Mijn mening is dat het verbieden van dingen lame is.
\


onderbouw eens

OT : ik vind het ook erg dubbel.
aan de ene kant ben ik er tegen, omdat dit heel triggerend kan werken idd,
maar aan de andere kant, misschien kunnen ze elkaar op de been houden.
Ik vraag me ook af hoe het komt dat mensen zo ver kunnen gaan. Ik denk dat er veel mensen zijn die wel eens hebben gedacht dat ze dood willen, maar het echt doen, oeh dan ben je echt ver weg.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 14:23
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Ertur schreef op 24-10-2006 @ 11:16 :
Mijn mening is dat het verbieden van dingen lame is.
Veel mensen beweren dat ze voor zichzelf weten wat goed en slecht is maar als men iedereen liet begaan zou je zien dat het heel snel uit de hand zou lopen omdat iedereen een andere visie heeft. (bv. iemand met zelfmoordneigingen bekijkt alles uit een ander perspectief)

Verbieden is ok zolang dit het algemeen welzijn ten goede komt.
In dit specifiek geval zou het volgens mij gewoon geen verschil uitmaken aangezien het verbod gewoon genegeerd zou worden.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn

Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 18:51
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Internet vrijstaat. Dat bepaalde sites regels hebben ok. Dat het hele internet regels gaat krijgen nee.

Internet is vrij en voor iedereen. De enige die regels mag stellen op internet zijn de eigenaars van de sites.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 19:01
madelief21
madelief21 is offline
Het maakt niet uit tips of geen tips als mensen een eind maken aan hun leven dan doen ze het toch wel. Misschien dat het zelfs demotiverend werkt omdat de tips te walgelijk voor woorden zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 21:13
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik ben zelf moderator op een lotgenotensite voor automutilatie. Onze website is zogezegd 'triggervrij' maar ik ben er ook daar niet van gediend als mensen elkaar tips gaan geven. De website is triggervrij omdat we vinden dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken in hun leven. Desondanks ben ik dus absoluut tegen prosuicide websites.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 20:08
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dat is dus het probleem met internet; gebrek aan sociale controle. Ga je op straat staan en gillen dat je anorexia helemaal het einde vindt of zelfmoord bij het leven hoort word je met de nek aangekeken, of erger. Op internet weer je mensen die protesteren gewoon van je site en zoek je mensen die er hetzelfde over denken. Weg contact met de werkelijkheid.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 10:00
anterx
anterx is offline
Dat ben ik niet met je eens. Op straat kijken mensen gewoon de andere kant op als je iets 'engs' gaat roepen. Dat zorgt juist dat je het contact met de realiteit verliest.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 10:09
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
De meeste mensen kijken de andere kant op, wat op zich al als signaal dient en waardoor je wellicht gaat denken dat je je ideeën in twijfel moet trekken. Een enkeling doet er echter wat tegen (en als er één schaap over de dam is...) en die kan je weer vertellen wat er zo idioot is aan je ideeën.

Denk aan vrouwen halverwege de veertig die overal een mening over hebben maar verder weinig te doen. Die zie ik er nog wel tegen in opstand komen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 17:57
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Er was ooit een site van het Schotse Boekje waarin allemaal tips stonden. Er stond in waar je allemaal aan moest denken om het voor je omgeving uit practisch oogpunt makkelijker te maken. Daarbij waren de methodes ook uitgelegd en beoordeeld op effectiviteit. Prima voor mensen die alles geprobeerd hebben en waar echt geen hoop meer voor is. Alleen wel lullig voor mensen die in een impuls zo'n "aaaah ik wil dood want vriendlief heeft het uitgemaakt" en op deze site belanden en geslaagde suicide plegen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 15:07
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
Citaat:
Droyd schreef op 24-10-2006 @ 15:10 :
Mensen die zelfmoord willen plegen zijn echt niet bang voor de sanctie bij het negeren van een verbod zoals dit. Dat is waarschijnlijk wel het laatste van hun zorgen.
Het probleem is juist dat die sites ook worden bezocht door mensen die denken dat ze zelfmoord willen plegen, maar dat eigenlijk helemaal niet willen. in dat opzicht kan het mensen over het randje trekken, wat niet de bedoeling is, me dunkt.

Mensen die in staat zijn zelfmoord te plegen hebben vaak niet genoeg relativeringsvermogen om websites op een nuchtere manier te bekijken.
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 16:25
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
dit onderwerp interesseerde me even, dus heb gisteravond 's wat zitten googlen en door zitten klikken.

Wat me opviel op de sites die ik gezien heb, is dat het allemaal vrij 'feitelijk' benaderd werd. Hoe luguber ook, de mogelijkheden en zelfs wat adviezen soms.
Maar, wat me opviel, is dat bijna elke site begon met uitgebreide verwijzingen naar psychologen, hulpdiensten en de tip altijd met anderen te praten over je problemen. Het kwam, op mij (maar ik heb dan natuurlijk ook niet die neiging naar zelfmoord) niet over als stimulerende websites. (al zullen die er helaas ook zijn).

Websites die het stimuleren mogen van mij direct weg, maar het internet is denk ik te vrij om al dat soort sites te verwijderen. Wat je ook wil, vroeg of laat vind je het er wel...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-10-2006, 17:17
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
het onderwerp alleen al, hoe feitelijk ook, kan stimulerend werken.
al vind ik dat geen argument.
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 18:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Voortaan?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 11:38
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
que?
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 23:02
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Wie zou er nou bij zn volle verstand bewust een triggerfree suicide forum willen runnen?

Want wat is nou helemaal de doelgroep van een dergelijke site?
* mensen die hulp willen om van hun suicidale neigingen af te komen
* mensen die zich ter rouwverwerking, uit professie of interesse in het onderwerp verdiepen
* mensen die een geestgenoot zoeken om er samen mee uit te stappen
* mensen die er plezier danwel genoegen in scheppen anderen t randje over te praten


Over het algemeen vragen webhosts een periodieke bijdrage voor hun dienstverlening.
Tenzij je ergens op n msn- of yahooportal n gratis spaceje maakt (bestaangarantie nul) zal je ofwel met n goeie organisatie moeten komen als je zelf webmees bent, ofwel tot 1 van de twee eerste groepen behoren, in welk geval je de site waarschijnlijk niet triggerfree wilt hebben.
Tenzij je iemand bent uit de laatste groep natuurlijk.
Dusja,

ik ben echter nog niet tegen een site met zeer actieve aansporing aangesurft, maar ik heb dan ook nog weinig zoekmoeite gedaan

Ik vind mensen met zelfmoordneigingen maar suicidaal
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 23:42
Verwijderd
Persoonlijk ben ik tegen dit soort sites. Mensen die zelfmoord willen plegen zien dit vaak als de enige uitweg, maar worden tegen gehouden door geweten of angst. Zodra men dit gaat motiveren kan deze angst weggedrukt worden en - zonder ook maar één poging tot het oplossen van het probleem - tot een onderneming leiden.

Het probleem is dat mensen niks voor niks aan zelfmoord denken; ze zien niet meer hoe ze uit de 'problemen' kunnen komen. Door het bezoeken van dit soort websites ziet men wellicht maar één kant van de medaille, simpelweg omdat het makkelijker is die ene kant al te bekijken, dan een poging wagen de andere kant te bekijken.

Ik denk dat het belangrijker is om suïcidale mensen in te laten zien dat er redenen zijn om het niet te doen (o.a. d.m.v professionele hulp), in plaats van meer redenen te geven het wel te doen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 03:01
Talon
Avatar van Talon
Talon is offline
misschien kunnen ze wat tips geven, zodat als mensen besluiten om zelfmoord te plegen dat het niet zo'n zooitje geeft, maar dat het makkelijk op te ruimen is.
__________________
Napoleon, don't be jealous that I've been chatting online with babes all day | Ugh! Gross! Freakin' idiot!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 15:02
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Die zag ik aankomen.

edit:
Citaat:
Maurice schreef op 28-10-2006 @ 16:07 :
Het probleem is juist dat die sites ook worden bezocht door mensen die denken dat ze zelfmoord willen plegen, maar dat eigenlijk helemaal niet willen.
Dat verschil is niet altijd even duidelijk, maar dan nog zie ik niet zo snel een manier om mensen die in principe genezen kunnen worden van zelfmoordgedachtes weg te lokken van dit soort sites.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn

Laatst gewijzigd op 03-11-2006 om 15:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2006, 16:03
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 24-10-2006 @ 22:13 :
De website is triggervrij omdat we vinden dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken in hun leven.
"Triggervrij" dus je forum laat dit soort praktijken toe (tot op zekere hoogte misschien)? Mensen automutileren zich vaak omwille van redenen waarvoor ze onmogelijk verantwoordelijk kunnen worden gesteld. Deze mensen kunnen naar mijn mening niet (volledig) verantwoordelijk zijn voor de automutilatie op zich.

Meer zelfs, ik vind dat je als beheerder van dat forum automatisch invloed uitoefent op je bezoekers en dus ook verantwoordelijk bent. Sommigen beweren dat het juist positief kan werken, maar ik denk als je de optelsom maakt zoiets toch meer kwaad dan goed doet.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 18:57
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Als mensen niet zouden weten hoe ze pijnloos zelfmoord moeten doen, zouden ze zich wel twee keer bedenken. Als mensen niet zouden weten dat een borstvergroting mogelijk zou zijn, zouden ze er veel minder over nadenken. Websites over dit soort zaken zouden eigenlijk niet moeten bestaan, daar zijn andere instanties voor, maar een verbod op zulke websites strekt verder dan alleen dit onderwerp. Je komt dan aan de vrijheid van meningsuiting, en dat is wel een erg grote stap.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 15:01
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
light fighter schreef op 23-10-2006 @ 22:42 :
Aan de andere kant kun je het niet verbieden net als pro-ana sites, het probleem is meer hoe wil je het verbieden.
wat zijn pro-ana sites?
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 05-11-2006 @ 16:01 :
wat zijn pro-ana sites?
Websites die anorexia (en bulimia) propageren als een lifestyle-keuze in plaats van als een ziekte en die tips geven om een 'betere' anorect te worden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 17:10
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Friday schreef op 05-11-2006 @ 17:23 :
Websites die anorexia (en bulimia) propageren als een lifestyle-keuze in plaats van als een ziekte en die tips geven om een 'betere' anorect te worden.
O, ok. Best ziek
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 18:16
LadyChoi
LadyChoi is offline
Maar die websites moeten dan toch zeker gerund worden door iemand die niet suicidaal is, anders heb je opeens geen beheerder meer.
Ik snap niet dat er mensen willen overhalen om zelfmoord te plegen.
__________________
De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 18:26
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 27-10-2006 @ 18:57 :
Er was ooit een site van het Schotse Boekje waarin allemaal tips stonden. Er stond in waar je allemaal aan moest denken om het voor je omgeving uit practisch oogpunt makkelijker te maken.
Dat vind ik dan nog wel een goede ontwikkeling. Helaas zijn er nogal wat asocialen die in de ochtendspits voor de trein springen en met de beëindiging van hun miezerige leventje het (belangrijke) werk en de bezigheden van anderen verstoren. Wees dan inderdaad anderen zo min mogelijk tot last, maar nee, dat is dan vaak ook nog teveel gevraagd.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 20:38
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2006 @ 19:26 :
Dat vind ik dan nog wel een goede ontwikkeling. Helaas zijn er nogal wat asocialen die in de ochtendspits voor de trein springen en met de beëindiging van hun miezerige leventje het (belangrijke) werk en de bezigheden van anderen verstoren. Wees dan inderdaad anderen zo min mogelijk tot last, maar nee, dat is dan vaak ook nog teveel gevraagd.
Verharding van de maatschappij de gexxte.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 16:12
Verwijderd
Verbieden van internetsites is 1. verkeerd en 2. heeft geen enkel effect.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 11:34
anneke178
anneke178 is offline
Als mensen tegen elkaar gaan verkondigen dat je gewoon lekker zelfmoord moet plegen heeft dat wel degelijk effect. Zulke sites hoef je niet per definitie te verbieden maar is een hele strenge controle niet op zijn plaats?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 12:23
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Neen, want voor elke site die je uit de lucht haalt komen er toch weer 10 bij.

En hoe dacht je het te controleren?

En wat betreft mensen die voor een trein springen. Die hebben heus niet een site nodig die ze uitlegt hoe ze dat het beste kunnen doen.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2006 @ 19:26 :
Dat vind ik dan nog wel een goede ontwikkeling. Helaas zijn er nogal wat asocialen die in de ochtendspits voor de trein springen en met de beëindiging van hun miezerige leventje het (belangrijke) werk en de bezigheden van anderen verstoren. Wees dan inderdaad anderen zo min mogelijk tot last, maar nee, dat is dan vaak ook nog teveel gevraagd.
denk dat je niet zozeer de werkzaamheden van iemand verstoort, voor een machinist is een treinvertraging totaal niet belangrijk.. maar t fukt geestelijk wel heel hard met die mensen.. sommigen gaan er helemaal kapot aan.. maar feit is wel dat voor de trein springen, als je t goed doet, een hele zekere en snelle dood is..
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 16:55
Mariekje*
Mariekje* is offline
Zelfmoordsites zijn zoals al eerder gezegd erg dubbel. Het kan mensen mogelijk stimuleren net die laatste stap tot 'het' te zetten, maar ze er mogelijk ook van weerhouden. En dat laatste is in veel gevallen natuurlijk wel positief.

Het is moeilijk om een grens te trekken: Erover praten met 'lotgenoten' lijkt mij een prima idee en heb ik weinig op tegen, echter vind ik het idee van mensen die elkaar tips geven 'hoe het einde het leukst is' een stuk minder geslaagd. Toch maar 'verbieden' dus, voor zover als dat dat mogelijk is.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 20:29
anneke178
anneke178 is offline
Verbieden is natuurlijk lastig.

Moet de overheid niet 'anti-zelfmoordsites' propageren. Sites waar mensen wel kunnen praten over hun zorgen maar waar een strenge controle plaatsvind zodat er geen tips of e-mail adressen e.d. uitgewisseld kunnen worden. En dat berichtjes waarin mensen elkaar aansporen om 'het' te beëindigen niet geplaatst worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie propageren van 'anti-zelfmoordsites'?
anneke178
2 13-11-2006 21:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.