Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2006, 19:22
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Het wordt misschien een lang en vaag verhaal, maar ik zal erg blij zijn als mensen de moeite nemen om het te lezen en er serieus op in te gaan. Vooral als je met dezelfde klachten te maken hebt zou ik het graag van je horen.


Ik weet niet of het er überhaupt iets mee te maken heeft, maar vorig jaar januari heb ik voor de eerste en enige keer in m'n leven spacecake gegeten. Het viel absoluut niet goed, ik had een vreselijke trip en heb daarna nog een paar dagen instabiel rondgelopen. De trip begon met het gevoel dat er iets vastzat in mijn keel; alsof er een botje los was geschoten dat stak, of dat er een stukje plastic vastzat. Daarna kreeg ik het gevoel alsof mijn hele binnenste begon te draaien terwijl de rest van de wereld stilstond. Of andersom, dat was niet helemaal duidelijk. Wat ik daarna ervaren heb kan ik nog het best omschrijven als het gevoel hebben dat je tegelijkertijd geboren wordt en doodgaat. Daarnaast voelde ik de standaard dingen die mensen ervaren bij een trip: geen besef van tijd, angst, droge mond etc.

Sinds dat moment heb ik last van vreemde klachten. Soms voelt het alsof er weer iets vastzit in mijn keel, terwijl dat niet zo is. Het belemmert niet mijn ademhaling, ik kan gewoon slikken en eten, als ik aan mijn keel voel zit er niets. Ik ben daar al eens voor naar de dokter geweest en die zei dat het waarschijnlijk een probleem met mijn amandelen is, niets ernstigs. Dat geloof ik graag, maar het heeft heel lang geduurd voordat ik het echt kon aanvaarden. Ergens bleef ik het gevoel houden dat het toch iets ernstigs was en dat kon ik niet zo makkelijk van me afzetten. Dat is al iets wat in principe niet klopt. Als de dokter zegt dat iets een heel normale onsteking is accepteert men dat meestal gewoon en blijft er niet over doormalen.

Dat is niet het ergste, het is nog medisch verklaarbaar. Ik schrok altijd van het vervelende gevoel in mijn keel, hoewel dat de ene keer heftiger was dan de andere. Waar het eigenlijk om gaat is dat ik erg vaak last van een drukkend gevoel in mijn borstkas. Het is moeilijk te omschrijven, maar komt nog het dichtst in de buurt van het gevoel dat je waarschijnlijk zult hebben als er een stoeptegel in je borstkas wordt gelegd. Het begint vrijwel altijd aan de linkerkant, waardoor ik lange tijd bang ben geweest dat het iets met mijn hart is. Daarna verspreidt het gevoel zich naar het midden en rechts, niet altijd op dezelfde manier. Daarnaast heb ik last van de volgende gevoelens:
- Het gevoel dat er heel erg veel bloed tegelijk door een ader stroomt, en dat als ik niet even gauw met mijn arm of been zwaai het niet goed zal komen.
- Soms wordt 1 van mijn ledermaten heel zwaar en moet ik er van mezelf ook even mee schudden.
- Dat een bepaalde plaats in mijn lichaam ineens heel erg warm begint te voelen, alsof het van binnenuit in de fik gestoken werd. Als ik dan aan dat lichaamsdeel voel is de temperatuur natuurlijk gewoon normaal.
- Het gevoel dat de hele wereld begint te draaien terwijl ik stilsta, of dat ik begin te draaien terwijl alles om me heen stil blijft staan.
- Wazig zicht, vlekken voor mijn ogen, terwijl er aan mijn ogen toch echt niets mankeert.

Ik ben naar aanleiding van dit soort klachten 2 keer in paniek 's nachts naar de huisartsenpost van het ziekenhuis gegaan, maar ik werd iedere keer gezond verklaard. Na een bezoek aan mijn huisarts heeft deze me voor de druk in mijn borstkas doorverwezen naar het ziekenhuis om longfoto's, een hartfilmpje en een bloedonderzoek te laten doen. Daar kwam ook uit dat mij lichamelijk niets mankeert.

Die gedachte houdt me wel op de been als er weer iets op komt zetten, maar ondertussen is het nog steeds niet gestopt. Ik link de gevoelens aan mijn spacecake-trip, omdat ze grotendeels overeenkomen met wat ik toen voelde. Dat hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Wat wel waar is, is dat ik voor die tijd nooit last heb gehad van deze problemen.

Eerder ben ik in paniek geraakt als ik weer vreemde dingen voelde, inmiddels niet meer. Ik kan mezelf goed voorhouden dat het niets lichamelijk is, dat ik niet doodga en dat ik op moet houden met raar doen. Als ik dat blijf denken komt het altijd goed. De klachten komen ook altijd opzetten als ik alleen ben, als ik rust (in bed een film kijken, slapen) maar nooit overdag als ik bezig ben met wat dan ook. Dat is voor mij ook al een indicatie dat het toch echt niets lichamelijks is.

Omdat het probleem niet medisch is, is het psychish. Ik kan best accepteren dat ik zo nu en dan rare lichamelijke dingen voel die niet kloppen met wat er echt met me aan de hand is, maar dan wil ik wel weten waar dat vandaan komt, wat het precies is en waarom nou eigenlijk. Een vriendinvan me heeft me aangeraden om het er eens met een medium over te hebben. Hoewel ik daar zelf sceptisch tegenover sta en ontzettend nuchter ben, is het misschien toch een optie. Ik kan er namelijk niet meer zo goed tegen dat ik al bijna een jaar klachten heb die schijnbaar niet te verklaren zijn.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2006, 19:26
Verwijderd
Volgens mij kan een slechte trip wel dergelijke gevolgen hebben, op D&A kunnen ze je misschien meer uit eigen ervaring ed vertellen hierover?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 19:28
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Op D&A heb ik het hier al eens over gehad, en de reacties waren toen vrij laconiek. Er waren een paar mensen die zeiden dat het er iets mee te maken zou kunnen hebben, maar die gingen er verder niet echt op in. Het grootste aantal van de mensen die daar gereageerd hebben hadden meer zoiets van: Wat wil je nou eigenlijk, van 1 keertje spacecake ga je niet zo raar doen...

Ik weet ook niet zeker of het wel echt te maken heeft met die trip, het is slechts een optie. Ik wil vooral de mening van wat meer mensen te weten komen, en ook hoe ik hiermee om zou kunnen gaan. Dat lijkt me meer hier passen dan bij D&A.

Jij bent trouwens snel met reageren...
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 19:44
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 22-11-2006 @ 20:28 :
Het grootste aantal van de mensen die daar gereageerd hebben hadden meer zoiets van: Wat wil je nou eigenlijk, van 1 keertje spacecake ga je niet zo raar doen...
Ligt er maar net aan hoe het valt, denk ik.

Citaat:
en ook hoe ik hiermee om zou kunnen gaan
Misschien dat je daarvoor eerst moet weten waar het door komt? Anders zou je misschien ontspanningsoefeningen kunnen doen wanneer je gevoelens op voelt komen die je niet wilt? En misschien je er ook niet te veel op fixeren...het is niet heel raar dat je af en toe 'iets' voelt.

Citaat:
Jij bent trouwens snel met reageren...
Zat toevallig net te forummen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 20:07
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-11-2006 @ 20:44 :
het is niet heel raar dat je af en toe 'iets' voelt.
Dat klopt. Maar het is wel raar wanneer hetgeen je voelt zo heftig is dat je er 2 keer iemand voor uit bed belt om met je mee te gaan naar de huisartsenpost in het ziekenhuis. Ik ben vrij nuchter en niet gauw bang, maar dit houdt nu al zo lang aan en voelt op het moment zelf zó heftig dat ik er wel iets van móet denken. Ook omdat het 'iets' steeds vrijwel hetzelfde is.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 20:14
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 22-11-2006 @ 21:07 :
maar dit houdt nu al zo lang aan en voelt op het moment zelf zó heftig dat ik er wel iets van móet denken. Ook omdat het 'iets' steeds vrijwel hetzelfde is.
Iets psychisch (ik weet niet of het dat is, hoor ) kan ook heel heftig zijn. Misschien kan je eens met je huisarts overleggen? Hij of zij kan je dan misschien ook door verwijzen om er mee om te leren gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 20:21
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Ik vraag me vooral of er meer mensen zijn die iets waarvan alles erop duidt dat het psychisch is, lichamelijk ervaren. Want daar komt het op neer, en dat vind ik eigenlijk erg vreemd.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 20:25
Verwijderd
Het is niet vreemd, er zijn zoveel mensen die dat hebben, het heeft zelfs een naam: psychosomatische klachten. Al weet ik niet of het gevolg van drugsgebruik daar ook onder valt (even los van of het bij jou daar door komt of niet), maar ik denk het wel.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 23:22
Sannes
Sannes is offline
Geloof me, zo zijn er heel veel mensen
Heb jarenlang ziekenhuizen doorgelopen en elke keer weer gefrustreerd naar huis gestuurd met de mededeling dat er niets was. Op een gegeven moment wil je dat niet meer horen. Als er nu gewoon iets is, dan kan je er ook iets aan doen. Zo simpel zag ik dat. Maar goed, lichamelijk eigenlijk kerngezond, ondanks alle klachten die je hebt. Uiteindelijk ben ik bij het riagg terecht gekomen. Zit nog steeds diep in de problemen, maar de lichamelijke klachten zijn weg
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Me & ms
Ninnoc
53 07-09-2003 13:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.