Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2004, 20:46
wont cry
wont cry is offline
Op het moment ben ik even behoorlijk in de war, ik weet het gewoon niet meer.
Ik heb een half jaar met een vertrouwenspersoon gepraat maar omdat zij mij niet verder kon helpen heeft ze me door gestuurd naar het Riagg. Ik heb toen 2 jaar met een psychologe van het Riagg gepraat, en inprincipe nu nog steeds. Alleen ik krijg steeds meer het idee dat zij ook niet meer weet hoe ze me moet helpen en dat we gewoon zijn uitgepraat. Ik wil dus eigenlijk stoppen met gesprekken.

Nou ken ik net sinds een paar maanden iemand op school waar ik heel goed mee kan praten en die me weer nieuwe hoop geeft dat het beter zal gaan. Alleen deze persoon is geen officiele psycholoog of vertrouwenspersoon o.i.d. Nou twijfel ik dus heel erg, ik wil eigenlijk stoppen bij het Riagg en met die persoon op school doorpraten. Alleen ik durf niet, ik ben bang dat ik me straks vergis en dat ik toch niet kan vertrouwen op de hulp van die persoon op school. Dan heb ik spijt, want dan heb ik ineens niemand meer. Maar langer bij het Riagg blijven wil ik ook niet meer, ik ben gewoon echt uitgepraat. Bovendien wil ik niet praten met én iemand op school én iemand van het Riagg want dat roept echt veel te heftige gevoelens op, heb ik de afgelopen tijd al gemerkt.

Ik weet nu niet wat ik moet beslissen. Ik ben bang dat ik valse hoop heb op verbetering aangezien ik dat al zo vaak heb gehad. En toch vertrouw ik op die persoon op school veel meer als op het Riagg. Wat zal ik nou doen? ik weet dat die beslissing aan mezelf is, maar ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.
__________________
every new day, you can choose another way
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2004, 20:52
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Je zou kunnen vragen om een andere psycholoog?

Ik zou in ieder geval blijven praten met iemand die er voor gestudeerd heeft en meer ervaring heeft met dergelijke problemen. Die vriend van jou zal je vast heel veel steun en hulp kunnen geven, maar hij doet dit niet met dezelfde zekerheid die een psycholoog heeft naar aanleiding van haar of zijn ervaring en de ervaring die in de tekstboeken aanwezig is.

Je kan ook met je psycholoog bespreken dat je het gevoel hebt uitgepraat te zijn. Waarom je dit gevoel hebt. Dan kan ze je misschien alsnog verder helpen, want misschien zie je de dingen gewoon niet goed voor zover je van een goed of fout kan spreken.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 21:08
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
ja, eigenlijk een beetje hetzelfde als de forummer boven mij..

Ik denk ook dat het belangrijk is om met iemand te blijven praten die er verstand van heeft. Die ervoor geleerd heeft, ik neem aan dat die mensen toch meer kunnen,dan iemand die er niet voor geleerd heeft.
En uiteindelijk zal diegene op je school, ook merken dat hij/zij jou niet verder kan helpen.

Ik denk dat het verstandig is als je dit bespreekt met je psycholoog bij het riagg.

xx mir
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 22:05
Verwijderd
Citaat:
DiGiTracker schreef op 18-01-2004 @ 21:52:
Je zou kunnen vragen om een andere psycholoog?

Ik zou in ieder geval blijven praten met iemand die er voor gestudeerd heeft en meer ervaring heeft met dergelijke problemen. Die vriend van jou zal je vast heel veel steun en hulp kunnen geven, maar hij doet dit niet met dezelfde zekerheid die een psycholoog heeft naar aanleiding van haar of zijn ervaring en de ervaring die in de tekstboeken aanwezig is.

Ja. Blijf over je problemen praten, met die vriend en ook een psycholoog. Stoppen met praten helpt zeker niet. Je kunt je problemen niet wegzwijgen.

Citaat:
DiGiTracker schreef op 18-01-2004 @ 21:52:
Je kan ook met je psycholoog bespreken dat je het gevoel hebt uitgepraat te zijn. Waarom je dit gevoel hebt. Dan kan ze je misschien alsnog verder helpen, want misschien zie je de dingen gewoon niet goed voor zover je van een goed of fout kan spreken.
Nee! Zoals ik hier op het forum al eerder iemand heb geadviseerd: praat als het even kan NIET met iemand van het RIAGG. Als zoon van een psycholoog heb ik nog NOOIT (niet overdreven) een goed verhaal over het RIAGG gehoord. Ze zullen het best goed bedoelen, maar ze doen het niet goed.

Bovendien: als jij het gevoel hebt dat het niet werkt met je psycholoog, dan is dat geen duidelijkere indicatie dat zijn of haar therapeutische benadering gewoonweg niet werkt voor jou.
Zeker als je na twee jaar niet echt vooruit bent gegaan.

Dus,

Mijn advies is: zoek een ander en doe dat via je huisarts. De behandeling krijg je vergoed en je huisarts is te vertrouwen.
Ook is het de taak van jouw huisarts om je te helpen, hij zal je dus niet afvallen.

Wed dus niet op een paard. Zoek een andere psycholoog - één die je aanspreekt - en peil een geschikt moment om het die vriend te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 08:36
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 18-01-2004 @ 23:05:
Nee! Zoals ik hier op het forum al eerder iemand heb geadviseerd: praat als het even kan NIET met iemand van het RIAGG.
Euhm...als ik me niet vergis praat ze al met iemand van het Riagg, al twee jaar zelfs. En ik vind het wel verstandig om je 'ongenoegen' in eerste instantie met de persoon in kwestie zelf uit te spreken en dat is dus iemand van het Riagg.

Citaat:
Bovendien: als jij het gevoel hebt dat het niet werkt met je psycholoog, dan is dat geen duidelijkere indicatie dat zijn of haar therapeutische benadering gewoonweg niet werkt voor jou.
Zeker als je na twee jaar niet echt vooruit bent gegaan.
Ik zie nergens staan dat ze niet vooruit is gegaan. Ze heeft nu steeds meer het idee dat die psycholoog ook niet meer weet hoe ze haar moet helpen en dat ze gewoon zijn uitgepraat. Misschien heeft het in het verleden dus meer geholpen, dat kan best. Psychologen zijn geen wondermiddelen, was het maar waar. Verwerken kost tijd, ook met een psycholoog, ook met een psycholoog die niet bji het Riagg zit.

Citaat:
Mijn advies is: zoek een ander en doe dat via je huisarts. De behandeling krijg je vergoed en je huisarts is te vertrouwen.
Een huisarts verwijst vaak door naar het Riagg.
Iig in eerste instantie.

Ik zou idd wel een andere psycholoog zoeken als je het gevoel hebt met deze niet verder te komen. Ik zou niet voor 100% vertrouwen op de hulp van iemand op school. Dat moet een vriendschappelijke relatie blijven en geen hulpverlendende relatie, lijkt me. Of wel? Ik zou het voor echte hulp bij een psycholoog zoeken en voor 'praatjes tussendoor' bij iemand als die persoon op school.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 09:28
light fighter
light fighter is offline
Ik zou in eerste in stantie bij het RIAGG vertellen dat je het gevoel hebt dat je bent uitgepraat en dat je het idee hebt dat je niet verkomt.

Mag ik je vragen waarom je niet met iemand van school en iemand van het RIAGG wil praten??

Verder ik denk dat je het bespreekbaar moet maken. En ookal ben je uit gepraat bij het RIAGG die mensen daar hebben er wel voor gestudeerd, hoewel dat niet altijd even veel zegt. En diegene op school niet dus het zou kunnen dat die helemaal verkeert reageert op bepaalde situaties. Maar vertrouwen in de persoon waar mee je praat is ook heel belangrijk.

Suc6

light fighter
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 11:14
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Ok sorry Alluman dat wist ik niet. Ik zou dan ook niet naar het RIAGG gaan eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 20:35
Carlie
Carlie is offline
Wist je dat er ook nog een verschil was tussen mensen die bij het RIAGG werken en echte psychologen. Ik weet niet wat, maar de ene noem je eerstegraads en de andere tweedegraads. RIAGG wordt ook vergoed door de verzekering en een echte psycholoog niet.

Bij die vrouw van het RIAGG zit je nu al twee jaar en dat vind ik eigenlijk best wel lang! Ik weet niet wat je voor probleem hebt en misschien is het ook wel heel erg ingewikkeld en is er veel tijd voor nodig, maar dan nog is 2jaar erg lang.
Die persoon op school vind je erg aardig en kan je goed mee overweg. Het kan dan wel geen echte psycholoog zijn, maar een psycholoog aan wie je een hekel hebt werkt ook voor geen meter! Het moet altijd klikken tussen psycholoog en patient.
Allebei werkt ook niet voor jou, dus dat betekent dat je een keuze moet gaan maken. Ik weet je probleem niet en dus ook niet hoe ernstig het is. Een psycholoog weet er natuurlijk wel meer vanaf en heeft ook bepaalde methode's om aan het probleem te werken. Een vertrouwingspersoon is er vooral om problemen op school op te lossen en je hart te luchten. Ze zal ook wel iets van je probleem afweten.

Het is wel een moeilijke keuze. Misschien moet je weg bij het RIAGG en naar die vertrouwingspersoon gaan en als dat ook niet werkt een andere psycholoog zoeken met wie het wel klikt.
Maar het blijft jou keuze! Weeg de voor en nadelen tegen elkaar af, en succes ermee!!

Carlie
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 23:54
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Je kunt ook met je therapeut overleggen/ bespreken. Vertel dat je het idee hebt met haar uitgesproken te zijn e.d. Misschien kun je bijvoorbeeld iets regelen dat je voorlopig stopt en weer contact met haar opneemt zodra je daar behoefte aan hebt (?) Moet je overigens niet omdat je nu 18 bent, naar de afdeling 'volwassen' waarbij je een nieuwe therapeut e.d. krijgt? Hoef je niet te beantwoorden, maar dat vroeg ik me af... Succes!!!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 17:47
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Als je het idee hebt niet verder te komen bij je psycholoog.. als je denkt dat jullie zijn uit gepraat, dan hebben jullie het misschien over de verkeerde dingen?

Misschien proberen eens over een andere boeg te gooien?
Maar daarvoor zul je dit wel bespreekbaar moeten maken bij je psycholoog.
Ik denk dat als hij/zij je vantevoren wel geholpen heeft, dat er verder niets mis is met de psycholoog.


@alluman
Het Riagg zal vast niet overal slecht zijn. En praatjes zijn nog altijd praatjes. Heb je er ook bewijzen van gezien dan?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 19:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Carlie schreef op 27-01-2004 @ 21:35:
Wist je dat er ook nog een verschil was tussen mensen die bij het RIAGG werken en zelfstandig gevestigde psychologen.
Ik heb "echt" maar even door "zelfstandig gevestigd" vervangen, aangezien er niet zoiets als een onechte psycholoog bestaat. Beroepsmatig gezien is er namelijk geen enkel verschil tussen een psycholoog die bij het RIAGG werkt of een psycholoog die (al of niet in teamverband) in een zelfstandig gevestigde praktijk werkt.

Citaat:
Carlie schreef op 27-01-2004 @ 21:35:
Ik weet niet wat, maar de ene noem je eerstegraads en de andere tweedegraads.
Wat jij bedoelt zijn eerstelijns- en tweedelijnspsychologen. Bij eerstelijnszorg gaat het er om dat de hulpverlening zoveel mogelijk buiten ziekenhuizen omgaat, terwijl de tweedelijnszorg zich juist wel op behandeling in het ziekenhuis richt.

Citaat:
Carlie schreef op 27-01-2004 @ 21:35:
RIAGG wordt ook vergoed door de verzekering en een zelfstandig gevestigde psycholoog niet.
Als je AWBZ-verzekerd bent wordt er wel een gedeelte vergoed. Het ligt er dus maar net aan hoe je precies verzekerd bent.

@wont cry: Het lijkt me het beste dat je samen met de psychologe bij het RIAGG bekijkt of het voor jou echt zinvol is om de gesprekken nog langer voort te zetten, of dat het niet beter is om, desnoods met behulp van je huisarts, een andere hulpverlener te zoeken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 19:25
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 28-01-2004 @ 20:17:
Als je AWBZ-verzekerd bent wordt er wel een gedeelte vergoed. Het ligt er dus maar net aan hoe je precies verzekerd bent.
Iedereen is toch 'AWBZ-verzekerd'?

ff nagezocht:
Citaat:
Wanneer heeft u recht op AWBZ-zorg

Iedereen die rechtmatig in Nederland woont heeft aanspraak op AWBZ-zorg. Ook buitenlanders die in Nederland in loondienst zijn hebben hier recht op.

Op het moment dat u zich inschrijft voor het ziekenfonds of een particuliere verzekering wordt u automatisch ingeschreven voor de AWBZ.
Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, of kortgeleden weer in Nederland bent komen wonen, kunt u voor informatie het beste bij uw zorgverzekeraar terecht.

http://www.vgz-zorgkantoren.nl/%7B3c...3565cba9504%7D

Het zelfde staat op:
http://www.socialezekerheid.nl/ziekte/awbz/index.html
http://www.minvws.nl/dossiers/awbz/default.asp
En nog heel veel andere sites.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:21
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-01-2004 @ 20:25:
Iedereen is toch 'AWBZ-verzekerd'?
Helaas heb ik geen verstand van verzekeringen, maar goed, dat doet er verder ook niet toe. Of je al of niet een gehele of gedeeltelijke vergoeding krijgt zal verder wel afhangen van het feit of je particulier of ziekenfonds verzekerd bent, maar daar kan de verzekeraar in kwestie waarschijnlijk wel meer over vertellen.
*en wat al die andere sites betreft: die ga ik dus niet allemaal bekijken, aangezien ik je zo ook wel geloof... *
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Ik weet niet meer wat ik met mezelf moet
Zeeslag
1 01-04-2015 16:14
Psychologie Hulp zoeken/sociale angst
Verwijderd
2 07-08-2008 17:11
Films, TV & Radio EHBO komt terug!
Balance
10 15-08-2005 11:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vlaams Blok weer veroordeeld voor racisme
Mr.Hypert€xt
76 19-11-2004 18:43
Games GTA:san andreas
almererulez
51 29-09-2004 22:21
Psychologie hulp nodig , zit weer helemaal fout
silketje
8 24-10-2003 18:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.