Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2006, 14:59
fortuna
fortuna is offline
Tot mijn grote schrik (op dat moment) kwam ik erachter dat mijn vriendje leidt aan Pavor Nocturnus. Dit houdt in dat hij een nachtmerrie heeft waarin hij volledig in paniek raakt. Hij schreeuwt en schopt, een angstaanjagende ervaring. Als hij wakker wordt, realiseert hij zich niet dat het maar een droom was en dit maakt het akelig.

Hoe dan ook, na wat research bleek dat dit voornamelijk voorkomt bij kinderen. Het komt ook voor bij volwassenen, maar daar is erg weinig over te vinden.

Mijn vraag, hebben jullie tips om er mee om te gaan op het moment zelf, zodat hij er zelf zo min mogelijk last van heeft? Of advies om het in de toekomst te voorkomen?

Alvast heel hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2006, 15:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
fortuna schreef op 26-11-2006 @ 15:59 :
Tot mijn grote schrik (op dat moment) kwam ik erachter dat mijn vriendje leidt aan Pavor Nocturnus. Dit houdt in dat hij een nachtmerrie heeft waarin hij volledig in paniek raakt. Hij schreeuwt en schopt, een angstaanjagende ervaring. Als hij wakker wordt, realiseert hij zich niet dat het maar een droom was en dit maakt het akelig.

Hoe dan ook, na wat research bleek dat dit voornamelijk voorkomt bij kinderen. Het komt ook voor bij volwassenen, maar daar is erg weinig over te vinden.

Mijn vraag, hebben jullie tips om er mee om te gaan op het moment zelf, zodat hij er zelf zo min mogelijk last van heeft? Of advies om het in de toekomst te voorkomen?

Alvast heel hartelijk bedankt!
In mijn Codex Medicus staat alleen iets over pavor nocturnus bij kinderen. Daar wordt geadviseerd om degene die dit heeft een kwartier voor het gebruikelijk optreden ervan te wekken. Ik weet niet of, en in hoeverre, dit ook bij je vriend zou kunnen helpen, maar het valt misschien te proberen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 15:53
Verwijderd
Een kwartier voordat hij een angstdroom heeft, moet je 'm wakker maken? Dat kan toch niet, tenzij 't op een vast tijdstip gebeurt?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 16:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-11-2006 @ 16:53 :
Een kwartier voordat hij een angstdroom heeft, moet je 'm wakker maken? Dat kan toch niet, tenzij 't op een vast tijdstip gebeurt?
Vandaar dat de Codex Medicus er ook "voor het gebruikelijk optreden" bij zet. Dat betrekent dus dat er inderdaad verondersteld wordt dat het op een vast tijdstip, of in ieder geval binnen een bepaalde tijdsperiode, gebeurt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 17:36
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik kan op internet en in de boeken die ik heb ook maar verdomde weinig vinden over angstdromen bij volwassenen, vervelend. Maar misschien dat je gewoon de tips voor angstdromen bij kinderen kunt gebruiken?

1. Doe de lichten aan zodat het kind minder verward is.
2. Stel uw kind gerust (‘Alles is in orde. Je bent thuis’).
3. Spreek zacht en herhaal wat u zegt.
4. Schud uw kind niet door elkaar en schreeuw niet, dit verlengt de aanval.
5. Maak uw kind niet eerder wakker.
6. Houd uw kind vast, als dat kalmerend werkt.
7. Bereid babysitters voor, door te vertellen wat ze moeten doen als het kind een aanval krijgt.
8. Praat met uw kind over zijn of haar angsten. Waar is hij of zij overdag bang voor?
9. Zorg tijdens een aanval voor de veiligheid van uw kind. Houd in de gaten waar hij of zij heen loopt en begeleid hem of haar terug naar bed.
10. Houd bij na hoeveel minuten na het inslapen uw kind een aanval krijgt. Wek uw kind vervolgens vijftien minuten voor dat moment en houd het vijf minuten wakker. Doe dit zeven nachten achter elkaar

BRON: http://www.psychologiemagazine.nl

Sommige dingen zoals het babysitter verhaal zijn natuurlijk niet van toepassing, maar ik wilde de bron gewoon plaatsen zoals hij in het artikel stond. Succes... Het lijkt me niet gemakkelijk.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.