Oud 06-02-2003, 15:22
mmm
mmm is offline
heejjj heeft er iemand nog een idee voor een po wiskunde (a1)??? Boek: getal en ruimte (mag ook uit de 4e of 5e zijn) vwo
Ik moet het volgende week inleveren dus als iemand toevallig nog een ideetje heeft (of misschien zelfs nog eentje op de pc heeft staan...), zou ik het graag willen weten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2003, 15:37
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
ik kan je niet helpen
maar heb je al gezocht bij www.scholieren.com???
daar staat misschien ook wel wat
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 16:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
moet je er zelf een verzinnen? wij krijgen altijd een opdr!
maar er stond / staat er idd een op scholieren.com
w8, ik zal je de moeite besparen:

Inleiding:
Wij kregen voor onze opdracht een aantal mogelijkheden die staan vermeld in ons boek. Na de mogelijkheden te hebben doorgelezen kozen we uiteindelijk voor de pincode. De pincode met bijbehorende pinpas gebruikt men dagelijks en het elektronisch betalen is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Vrijwel overal kan je tegenwoordig pinnen en indien dat niet mogelijk is, is er altijd wel een bank in de buurt waar dat wel mogelijk is. Dit is dan ook de reden waarom wij hebben besloten ons erin te verdiepen.
Wij gaan bespreken:
- Wat de pinpas inhoudt
- Hoe de pincode controle in zijn werk gaat
- Ongemakken met geldautomaten.
- Een oplossing
- Tips voor gebruik.
- Conclusie
Na de conclusie geven we (ieder apart) in een terugblik, onze eigen meningen en vertellen wij over de samenwerking.

Onderzoeksvraag:
Is de pincode een veilig betaalmiddel?

Pinpas:
Op een pinpas zit een magneetstrip. Bij de magneetstrip hoort een geheime pincode (PIN=Persoonlijk Identificatie Nummer), een getal van vier cijfers, dat je krijgt opgestuurd als je de betaalpas ontvangt. De klant moet zijn pincode geheim houden. Niemand anders weet hem, ook de bank niet. En volgens de bank kan bij correct gebruik van de pas niemand erachter komen. De veiligheid van het systeem berust op de geheimhouding van de pincodes van de rekeninghouders.

Maar hoe veilig is de pincode in werkelijkheid?
Er zijn tienduizend getallen van vier cijfers (0000 tot en met 9999) dus er zijn ook tienduizend verschillende pincodes zou men denken. Maar enkele getalcombinaties worden niet geaccepteerd: dit zijn de pincodes, met 4 gelijke getallen (10 mogelijke combinaties) en de pincodes met oplopende of aftellende cijfercombinaties (1234, of 4321), waar overigens maar 14 combinaties van zijn. Omdat er miljoenen rekeninghouders, betekent dit dat er in Nederland duizenden mensen rondlopen met dezelfde pincode als u. Mocht iemand proberen met jouw pas te pinnen dan is de kans klein dat hij de code weet te kraken:
Het aantal mogelijke pincodes is 10000 (10x10x10x10), min het aantal combinaties dat niet toegestaan is (10.000 – 24= 9976). De kans dat iemand een pincode kraakt in één keer P(G) plus de kans dat iemand het in twee keer goed heeft P(FG), plus de kans dat iemand het in drie keer goed heeft P(FFG)=
P(G) = 1/9976 = 0.0001002404577
P(FG) = (1-1/9976) * 1/9975 = 0.0001002405774
P(FFG) = (1-1/9976) * 1/9974 = 0.0001002506276 +0.0003007316627 =
Het antwoord is dus: 0.03% kans, dat iemand een pincode goedraad.





Is dat een bezwaar?
Nee, tenminste zolang iedereen zijn pincode echt geheim kan houden, en zolang het maar onmogelijk is dat iemand uw pasje vindt of steelt, onbeperkt alle mogelijke pincodes kan uitproberen totdat hij de juiste code gevonden heeft. Als alles goed is, zou de pincode als een "elektronische handtekening" moeten werken:
De kans dat iemand anders dan de rekeninghouder de juiste pincode gokt, is verwaarloosbaar klein als hij maar een paar keer mag proberen. De pincode kan onrechtmatig gebruik van de pas voorkomen, want alleen in combinatie met de juiste pincode kan de pas in geld- en betaalautomaten gebruikt worden.

Wat zegt de bank bij onrechtmatig gebruik van de pinpas?
Iemand die de juiste pincode kent, moet volgens de banken ofwel de rechtmatige eigenaar zijn, of hij moet de pincode van de eigenaar gekregen hebben al dan niet bewust.

Pincode controle:
Sommige mensen denken dat de controle van de pincode als volgt gaat: De banken hebben een lijst van alle pincodes van alle rekeninghouders. Als men zijn pasje in de gleuf steekt, leest het apparaat je rekeningnummer op de magneetstrip en het controleert dan of de ingetoetste pincode overeenkomt met de code op de lijst. Maar zo werkt het systeem niet.
Hoe werkt het dan wel? De magneetstrip van een pasje bevat een bepaalde hoeveelheid informatie in gecodeerde vorm: zo'n honderd tekens (letters of cijfers) in totaal. Behalve de gegevens over de klant (rekeningnummer enz) bevat de strip ook gegevens die te maken hebben met de pincode. Je zou die gegevens kunnen zien als een soort controlegetal dat bij de pincode hoort. De pincode zelf staat niet op de strip, maar als je de pincode intoetst, wordt door de apparatuur gecontroleerd of die code past bij het controlegetal op de strip. Er past maar een pincode bij dat strip getal; Als je de verkeerde code intoetst, gaat er een rood lampje branden. Je mag het dan nog eens proberen, maar na de derde mislukte poging wordt het pasje door de loketbediende ingenomen of door de automaat ingeslikt. Zo wordt voorkomen dat een dief net zolang doorgaat met proberen totdat hij de juiste code heeft.
Het is dus inderdaad zo dat de banken geen lijsten behoeven bij te houden van rekeningnummers met bijbehorende pincodes. De controle gebeurt buiten elke lijst om door direct te kijken of de magneetstrip en de pincode bij elkaar passen.

Laten we een voorbeeld geven van de manier waarop controle zou kunnen plaatsvinden.
Echter in werkelijkheid gaat het niet zo, maar het systeem wordt er wel mee duidelijk gemaakt.
Het systeem zou zo ontworpen kunnen zijn, dat er op de strip een controle getal van vier cijfers staat en dat dit getal als je het optelt bij de pincode altijd 9999 moet geven. Stel bijvoorbeeld dat het controlegetal op de magneetstrip 1092 is dan is de pincode 8907 want 1092 +8907 is 9999. Als je een ander getal intoetst, merkt het apparaat dat de optelling niet klopt, en dan gaat het rode lampje branden. Zo eenvoudig als in dit voorbeeld gaat het in de praktijk natuurlijk niet, maar het principe is wel hetzelfde. Magneetstripgegevens en pincode worden samen aan een test onderworpen en die moet kloppen.


Hoe gaat de pincode controle dan echt in zijn werk?
Dat is geheim, en we mogen hopen dat de banken ook zorgvuldig dit geheim bewaren. Want wanneer men weet hoe het controlemechanisme werkt, men ook direct de pincode kan afleiden.

Hoe kan men de pincode achterhalen als men weet hoe de controle werkt?
Het enige wat men dan nog nodigt heeft is de inhoud van de magneetstrip op het pasje.
De pincode die erbij hoort kunnen ze immers zelf afleiden. Omdat de rekening meestal snel wordt geblokkeerd is het slimmer om de pasgegevens te kopiëren zonder dat de bezitter het merkt.

Hoe doe je dat?
Door bijvoorbeeld aftapapparatuur te plaatsen in een postkantoor, bankgebouw, benzinestation of supermarkt. Het gaat dan alleen om de stripgegevens; bijbehorende pincodes kunnen ze er zelf uit afleiden. Als de pasbezitter niks in de gaten heeft kan later zijn rekening ongehinderd leeggehaald worden.

Maar er is nog een andere manier om de pincode te achterhalen:
Gewoon net zo vaak proberen tot je hem hebt. Als je een controlekastje hebt zoals dat in postkantoren staat, of weet hoe het werkt zodat je het na kan bouwen, kun je net zolang proberen totdat het groene lampje gaat branden. Als je het systematisch doet, lukt het gegarandeerd in tienduizend keer, want meer pincodes zij er niet. Zelfs met de hand duurt dat niet langer dan een paar uur. Maar als je het kastje aan een computer koppelt, zodat die het werk voor je doet, heb je de pincode binnen een fractie van een seconde.
Iedereen die dus je pasje een paar seconde mag vasthouden kan in principe je pincode achterhalen. In het bijzonder kunnen de banken de pincode direct achterhalen wanneer ze -de hoogstens drie keer- proberen van de controleapparatuur even opheffen.


Waarom doen ze dat niet als men aan het loket komt om te vertellen dat men de pincode is vergeten?
Omdat ze graag willen dat niemand de pincode op zo'n makkelijke wijze kan achterhalen, ook jijzelf niet en evenmin de loketbedienden. Daarom laten ze je liever een nieuw pasje met een nieuwe pincode aanvragen als men de pincode vergeten is.


Je pincode onthouden:
Wanneer je je pincode hebt ontvangen die je bij je pinpas hebt gekregen, zijn er verschillende manieren om deze te onthouden:
- Je kan je cijfers bijvoorbeeld onthouden door een simpel rekensommetje te bedenken.
- Je kan een transparant kopen bij bijvoorbeeld de PTT waar ze onder de naam SCOPE verkocht worden. Een transparant is een doorzichtig papiertje waar de letters a tot en met g opstaan en de cijfers 1 tot en met 10. Daarnaast is er een papiertje met allemaal cijfers en letters in een onwillekeurige volgorde. Door 1 letter en 1 cijfer te kiezen kan je de pincode aflezen door het papiertje er goed op te leggen.




Ongemakken:
Naast de grote gevaren zijn er ook kleine ongemakken bijvoorbeeld een haperende geldautomaat, je toetst een bedrag in maar je krijgt 50 gulden te weinig. Onmiddellijk herroepen is dan het beste maar na sluitingstijd is dat niet zo gemakkelijk. Men kan ook direct een (klein) bedrag opnemen. Soms gebeurt het namelijk dat er een biljet is blijven steken. En dat verschijnt dan bij de volgende klant als extraatje. Maar dit is natuurlijk een gok: als er sprake is van een ernstiger defect, ga je misschien voor de tweede keer het schip in. Men kan in zulke situaties eigenlijk weinig verhaal halen: de bank controleert of het totaal bedrag van de journaalrol van de automaat klopt met wat er op die dag uit de kas is verdwenen. Is dat het geval, dan heeft de klager pech: voor de bank klopt de totaaltelling; of het geld ook bij de juiste personen terecht is gekomen, kan de bank niet controleren.

Daarnaast is er het ongemak dat de automaat je pincode herkent. Men toetst de pincode in, maar de automaat meldt dat de pincode fout is. Na drie keer wordt het pasje ingeslikt. Er zijn verschillende mogelijkheden waardoor dat is gebeurd:
- Een tekentje op de magneetstrip is kapot of beschadigd.
- Er is iets met de controleapparatuur aan de hand.
- Het pasje blijft steken.

Zoals we gezien hebben, is deelnemen aan "elektronisch geldverkeer" niet geheel zonder risico.
Dus hier enkele tips:
1. Geef je pasje nooit uit handen.
2. Laat je pasje nooit onbeheerd ergens liggen.
3. Steek je pasje nooit in een onbetrouwbaar apparaat (let vooral hierop in het buitenland).
4. Vraag een nieuwe pas met pincode aan zodra er toch iets verdachts met je pasje gebeurt is.
5. Laat onmiddellijk je rekening blokkeren bij verlies of diefstal van een pasje.
6. Doe dit ook als een afschrijving binnenkomt waarvan je de herkomst niet kan herleiden.
7. Leer de pincode uit het hoofd en schrijf deze dus niet op. Wanneer men wel de pincode opschrijft zorg er dan voor dat het niet in de buurt van de pas bewaard wordt.


Conclusie:
Zoals wij al hebben gezegd is het gebruik van de pinpas met pincode niet geheel zonder risico. Hoewel het risico klein is moet toch de nodige zorgvuldigheid zijn geboden bij het gebruik. De banken zijn voortdurend aan het zoeken om het risico van gebruik van de pinpas te minimaliseren echter men moet ook blijven kijken naar andere mogelijkheden om het elektronisch betalen nog veiliger te maken. Momenteel is men bezig met het onderzoeken van de zogenaamde "Iris Identificatie". Deze geldautomaat, ontwikkeld op basis van onderzoek onder zowel banken als consumenten, herkent de rechtmatige rekeninghouder aan zijn of haar oogiris. Op deze wijze kan dus geld worden opgenomen.


Bronvermelding:
» Encarta encycopedie 99, de Winkler Prins editie.
» internet
http://banken.pagina.nl/
http://huiswerk.scholieren.com/werks...php3?naam=567/


Werkwijze:
1) Informatie gezocht.
2) We selecteerden de informatie: Eerst printten we de informatie uit en vervolgens selecteerden we de tekst die relevant zou kunnen zijn voor ons werkstuk. Vervolgens lazen we de tekst en markeerden we de tekst die we wilden gaan gebruiken.
3) We maakten een globale opzet van hoe het werkstuk er inhoudelijk uit zou moeten zien.
4) We werkten de informatie in ons werkstuk uit.
5) Na alles op papier te hebben gezet printten we de tekst uit en controleerde deze op fouten.
6) Na de fouten te hebben verbeterd zijn we begonnen we met het logboek.



Eigen Meningen
· [naam]: Ik vond het niet een al te moeilijke opdracht. We hadden goede informatie en konden dus gemakkelijk aan de slag. Ik vond het een interessant onderwerp.
· [naam]: ik vond het een niet al te moeilijke opdracht en we hadden al vrij snel de benodigde informatie gevonden. Het was een best wel interessant.
· [naam]: Ik vond het een leuke opdracht omdat de pincode toch iets is wat je dagelijks gebruikt. Daarom is het ook noodzakelijk om er voldoende van af te weten. Ik ben door dit werkstuk wijzer geworden over het gebruik van de pinpas.


Samenwerking.
· [naam]: Ik heb informatie gehaald uit Encarta en van het internet. Ook ben ik naar de bibliotheek gegaan om boeken over de picode te zoeken. Verder heb ik getypt en voorgelezen aan [naam] wat hij moest typen. Ook heb ik gewerkt zonder dat [naam] aanwezig was. Hierbij had ik het voordeel dat het op mijn computer stond, zodat ik er aan kon werken op tijden dat [naam] niet aanwezig was.
· [naam]: Ik heb op het internet naar informatie gehaald en heb die samen met [naam] bekeken en deze voor zover die nodig was gebruikt. Ik ben bij [naam] langs geweest en heb daar geholpen met typen en voorlezen van de te typen informatie aan [naam].
· [naam]: Ik heb een stuk geschreven over het onthouden van de pincode en heb het werkstuk gecontroleerd op fouten en heb suggesties gegeven voor een duidelijker en begrijpelijker werkstuk. Eerst heb ik de fouten thuis aangestreept en suggesties er bij geschreven. Na dat gedaan te hebben heb ik samen met [naam] en [naam] de fouten en suggesties besproken. Vervolgens hebben wij deze in het werkstuk verwerkt.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 16:34
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ohneej, deze stond niet op scholieren, maar op onze schoolsite volgens mij! check anders ff www.molenplein.nl das onze site! daar staat ie op, maar je moet je wel aanmelden!
suc-9 ermeej!
xxxxxxxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 12:26
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Moet je even vertellen waar het over moet gaan. Staan genoeg op scholieren.com geloof ik. BTW, er staan ook eentje op scholieren.com over pincode hoor.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 14:52
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Wij moesten die in 1 dag op school maken,
de opdracht heb ik dus niet meer, mocht je niet meenemen

maar het was met krasloten
en je moest een methode bedenken
dat als hij zoveel omzet had, er zoveel uit mocht, dus de kans zo groot kon zijn dat iemand wint enz enz.. nouja die getallen die moesten we ook uitrekenen, maar de begingetallen heb ik ook niet meer dus tja, denk niet dat je hier iets aan hebt..
maar misschien heb je wel iets aan het idee vd krasloten
succes!
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 15:07
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
S&S --> Exacte vakken
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 16:05
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
autodropje schreef:
S&S --> Exacte vakken
]

die leer je ook op school hoor maar goed, gij bent de forumbaas
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 11:52
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Kijk maar eens op http://www.digischool.nl/wi/wiws.htm

@...;): Omdat het hier om een vraag over suggesties voor een PO over wiskunde ging en omdat wiskunde onder de exacte vakken valt is dit topic van het School en Studieforum naar dit forum verplaatst.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 08-02-2003 om 12:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.