Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2004, 21:17
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar altijd als iemand me vraagt hoe het gaat zeg ik dat het goed gaat, of ik zeg dat het wel gaat. En dan ben ik nu op een punt gekomen dat ik tegen sommige mensen kan zeggen dat het niet goed gaat als dat zo is, maar het eerste wat in me opkomt is dat het goed gaat, terwijl het eigenlijk helemaal niet goed gaat.
Maar wat ik me nu afvraag, is hoe komt dat nou. Wie kan dat verklaren.
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2004, 21:18
Verwijderd
Je bent er aan gewend om dat te zeggen, je zit misschien nog een beetje in je blije masker 'alles is ok' patroon..?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 21:28
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ik voel me flink kut op t moment in iedergeval...

Gewoon zeggen wat en hoe is altijd eht beste...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 21:33
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Mensen verwachten het antwoord"goed" of "gaat wel" en vragen niet verder, en gaan door waar ze mee bezig waren.
Bij een antwoord "slecht" of "niet zo goed" gaan ze vragen stellen, daar heb je misschien helemaal geen zin in, en daarom zeg je maar "goed.."
Of je kent de personen niet goed genoeg om ff aan te vertellen dat je je helemaal niet goed voelt.
Wat ik zelf wel vaak heb is dat ik mezelf een aansteller vind, omdat ik bijna nooit echt kan zeggen dat het goed gaat. Om niet de zielige uit te hangen doe ik gewoon alsof het goed gaat.
Ik zeg ook nu nog heel vaak"oh, goed"of "ja, gaat wel" terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Ik heb een keer eerlijk gezegd,"nou niet zo" terwijl ik die persoon niet echt goed ken(lerares) en ze verwachte dat antwoord ook niet. En idd ze ging gelijk doorvragen.. niet dat ik daar voor open stond maar goed..

tja, lkkre reactie
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 21:44
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
ik weet neit waarom jij het zegt, maar ik zeg het a) uit gewoonte en b) omdat ik geen zin heb om uit te leggen waarom het niet goed gaat (als het dus niet goed gaat). Dan is dat wel het laatste wat ik wil.

kweet niet of jij er wat mee kunt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 23:49
Eurydice
Avatar van Eurydice
Eurydice is offline
"Hoe gaat het?" is meer een beleefdheid geworden.. Mensen zeggen eigk altijd als ze elkaar tegen komen: "Hey hoe is het?" Je verwacht dan ook gewoon dat ze antwoorden: "Ja goed, met jou?" Tis meer een automatisme. Ik zeg ook vaak dat het goed gaat als dat niet zo is. Maar ik heb echt geen zin om dat aan iedereen te gaan vertellen. Tegen bepaalde mensen zeg ik het natuurlijk wel als ik me ff wat minder voel.. Maar ik denk dus dat het te maken heeft met het verwachtingspatroon..
__________________
'Che farò senza Euridice?" (Wat moet ik zonder Eurydice?).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 13:25
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
ik herken mezelf erin wat dolce schreef over zeggen van dat als iemand vraagt hoe het met je gaat dat e toch goed ofzo zegt. kheb ook geen zin dan om dat allemaal te vertellen, mensen snappen het waarschijnlijk toch niet.
__________________
hm hm
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 13:35
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
"Hoe gaat het?" is meer een vraag uit gewoonte/beleefdheid
dan uit werkelijke interesse idd, denk ik... En dan geef ik vaak
idd uit gewoonte ook het antwoord dat het goed gaat.

Echt eerlijk daarin ben ik niet, denk ik... Soms flap ik er wel
eens uit dat het niet goed gaat. Hoort de ander vanzelf
wel aan de manier waarop ik het zeg of ik erover wil praten,
of niet. (en anders laat ik dat wel merken.)
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 15:08
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige berichten.
Ook ik heb vaak geen zin om te gaan vertellen waarom het niet goed gaat met me. De makkelijkste manier om je er dan vanaf te maken is zeggen dat het wel goed gaat.
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 15:44
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Guinevere03 schreef op 30-01-2004 @ 16:08:
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige berichten.
Ook ik heb vaak geen zin om te gaan vertellen waarom het niet goed gaat met me. De makkelijkste manier om je er dan vanaf te maken is zeggen dat het wel goed gaat.
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 15:51
kleinedraak
Jepz jullie hebben allemaal gelijk. Tegen echte goede vriendinnen zeg ik wel echt als het niet goed gaat. Maar de meeste mensen willen niet horen dat je zegt: gaat wel of slecht. Ze verwachten het antwoord ja goe dhoor. Ik weet dat veel mensen dat doen en bij echte vriendinne vraag ik dan meestal ook van: ja is het echt goed? Niet om achterdochtig te zijn maar omdat ik weet dat goed het standaars antwoord is om ervanaf te zijn dus ja........
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 16:21
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Het is ook dat mensen verwachten dat je 'goed' zegt..
Je krijgt het gevoel dat ze het helemaal niet echt willen weten, het is meer een standaardvraag waarop je een standaardantwoord 'hoort' te geven.
Ik zei eerder altijd 'goed', wat er ook aan de hand was, toen ik echt ziek werd was het 'slecht' en nu zeg ik altijd standaard 'gaat wel'. Eerst krijg je vragen, maar als mensen dat eenmaal weten, gaat het net zo als met 'goed' zeggen: blijkbaar is het dan normaal, en wordt er niks meer gevraagd of gezegd.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 16:29
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
wat quiana zegt... vaak wordt de vraag gesteld van 'hoe gaat het?' uit beleefdheid. Moet je maar eens in (oude) brieven kijken die je gehad hebt

" hoi wendy,
hoe gaat het met jou? met mij gaat het goed!........"

als iemand het echt tegen je zegt (niet schrijft) dus, kan je vaak merken of het uit interesse is of uit beleefdheid.
als iemand tegen mij zegt: ' heej wen! alles goed?!' antwoord ik vrijwel automatisch met 'jahoor! met jou ook...' terwijl het soms idd niet goed gaat mja...

maargoed, zoals sommige wel weten nu, is nu bijna 2 weken geleden de vader van een vriendin overleden. En ik was in de mediatheek iets aan het uitprinten. Toen ik weer weg wilde gaan, zag ik haar zitten. Eerst even gepraat, over gewone dingen. toen vroeg ik later aan haar van: ' heey el... Hoe gaat het nou eigenlijk met je?' Dan weet ze ook wel dat ik echt geinteresseerd ben. En idd, dan verteld ze ook dat het dus niet zo super gaat... en hoe ze zich voelde en nog voelt enzo.

Dus ik denk dat de manier van vragen (uit beleefdheid of echt omdat je geinteresseerd bent) heel belangrijk is, voor iemands antwoord.

liefs, wen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 16:41
Carlie
Carlie is offline
Heeeejj!!!

Ik heb dat ook, hoe slecht het ook met me gaat hoe depressief ik ook ben...zolang andere mensen maar denken dat het goed met me gaat!!

Als je iemand die je niet zo goed kent tegen komt dan wordt er altijd gevraagt, ja hoe gaat het met jou? Goed hoor, antwoord je dan. Daar is niks mis mee, dat is gewoon eigenlijk een vast patroon wat iedereen zegt.

Maar als een goede vriendin aan jou vraagt hoe het gaat, wil ze ook echt een eerlijk antwoord. Ze wil dan geen toneelstukje opvoeren maar weten hoe het met je gaat!!
Waarom je dan alsnog zegt slecht, kan verschillende dingen betekenen. Of je praat niet graag over je problemen, en als je zegt slecht dan weet je dat je vriendin er op doorgaat, of je slaat al je gevoelens als ware op, dan denk je zelf ook dat het goed met je gaat terwijl dat eigenlijk niet zo is, of je past hier gewoon hetzelfde toneelstukje toe omdat je dat zo gewend bent.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 16:43
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Carlie schreef op 30-01-2004 @ 17:41:

Waarom je dan alsnog zegt slecht, kan verschillende dingen betekenen. Of je praat niet graag over je problemen, en als je zegt slecht dan weet je dat je vriendin er op doorgaat, of je slaat al je gevoelens als ware op, dan denk je zelf ook dat het goed met je gaat terwijl dat eigenlijk niet zo is, of je past hier gewoon hetzelfde toneelstukje toe omdat je dat zo gewend bent.
waarom je dan alsnog zegt 'goed' neem ik aan?
maar verder heb je wel gelijk... denk ik
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 17:30
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
"Hoe gaat het."
"Ja, goed."

Zo gaat het 99 vd 100 keer ja.

Ik denk dat het komt door onze drang om ons naar een ander toe als goed, mooi, enz te presenteren, zeggen dat het niet goed gaat zou alleen maar afbraak daaraan doen dus houdt je hoofd het tegen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 17:33
Verwijderd
je raakt in een patroon he.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 18:46
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
ik zeg het meestal om een van de volgende redenen

- ik ken de persoon niet goed
- wil mezelf niet te kennen geven
- heb geen zin in aandacht
- durf niet toe te geven

dat soort dingen.. denk dat het soort van masker is..

Ik ben het er overigens ook mee eens wat Quiana en Eurydice o,a zeggen.. De vraag hoe gaat het is meer een "beleefdheids iets" geworden dan dat er echt uit interesse die vraag word gesteld.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-01-2004, 13:03
Tinkiebell
Avatar van Tinkiebell
Tinkiebell is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 29-01-2004 @ 22:33:
Mensen verwachten het antwoord"goed" of "gaat wel" en vragen niet verder, en gaan door waar ze mee bezig waren.
Bij een antwoord "slecht" of "niet zo goed" gaan ze vragen stellen, daar heb je misschien helemaal geen zin in, en daarom zeg je maar "goed.."
Of je kent de personen niet goed genoeg om ff aan te vertellen dat je je helemaal niet goed voelt.
Wat ik zelf wel vaak heb is dat ik mezelf een aansteller vind, omdat ik bijna nooit echt kan zeggen dat het goed gaat. Om niet de zielige uit te hangen doe ik gewoon alsof het goed gaat.
Ik zeg ook nu nog heel vaak"oh, goed"of "ja, gaat wel" terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Ik heb een keer eerlijk gezegd,"nou niet zo" terwijl ik die persoon niet echt goed ken(lerares) en ze verwachte dat antwoord ook niet. En idd ze ging gelijk doorvragen.. niet dat ik daar voor open stond maar goed..

Precies..
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 13:16
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
je zegt dat omdat je geen reacties wil uitlokken van ; 'ooooh kiendje wat is er dan en dit én dat en BLABLAblaaat'

ik doe dat ook. vraagt iemand aan me hoe het gaat, antwoord ik gewoon dat het goed (zat) gaat. ik heb geen zin in verdere dingen. zolang ze denken dat het goed met me vind ik het best. ik hoef geen aandachts, en k denk dat dat bij jou dus ook zo zit..

het ligt ook aan de manier waarop het gevraagd wordt.
mn pa had dan toevallig kanker, en dan krijg je van die vragen : hoe is het thuis en hoe gaat het met jou enzo. dat begrijp ik ook best vanuit de andere kant, maar ik antwoord er liever niet op. zowel, zeg ik dat alles prima gaat. daarover kan en wil ik ook niet praten..
en het lijkt me dat dat bij jou ook wel zo'n beetje is.
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 16:31
Verwijderd
Ik zeg ook meestal dat het goed gaat, terwijl dat helemaal niet zo is.
Ik heb er geen verklaring voor, maar ik denk wel dat het te maken heeft (bij mij dan) met de vragen die ik krijg. Men wil weten wat er is, en als ik zeg: Laat maar, komt dat soms beledigend over. Het is ook zo dat ik denk dat ik mensen in mijn omgeving opzadel met mijn kut gevoel op dat moment, en ze er (naar mijn idee) als het ware mee 'lastigval'.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 23:56
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Als ik vind dat het niet goed met mij gaat en iemand vraagt aan mij hoe het gaat, dan zal ik ook vaak 'wel goed' ofzo zeggen. Dat kan dan zijn omdat ik die persoon niet goed genoeg ken of gewoon geen zin heb om er over te praten. Ik probeer ook altijd in te schatten wat iemand nou van mij verwacht met die vraag, omdat het soms toch meer beleefdheid is... Volgens mij hebben mensen dat bij mij ook wel, omdat ik dat eigenlijk altijd vraag, maar ik vraag het toch best wel uit interesse eigenlijk.. Soms schaam ik me trouwens ook voor het 'probleem' dat ik dan heb. Of vind ik dat ik me aanstel of ben ik bang dat die andere persoon dat gaat vinden. Of ik denk gewoon dat die andere persoon het toch niet gaat begrijpen of ik wil hem/haar niet vervelen...
Genoeg redenen om gewoon te zeggen dat het goed gaat dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-grote-lucht-je-hart-topic # 154
Verwijderd
495 10-04-2010 09:38
Psychologie Look behind the face...
x_knorretje_x
27 20-05-2005 21:55
Psychologie verlegen
tja...
21 02-04-2004 20:40
Verhalen & Gedichten Schommelen
Anne
13 04-01-2003 12:52
Psychologie Hond overleden (was: *weet geen gepaste titel*)
Verwijderd
16 28-09-2002 16:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.