Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2004, 16:05
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Zweet in je handen als je aan de examens denkt? Hoe ontspan jij?

Check ook deze Extra: Examenvrees en Faalangst en doe de stresstest.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Oud 26-03-2004, 16:11
Verwijderd
volgens de geldergroep test (één of andere test die we in de derde moesten maken) heb ik voornamelijk positieve spanning, dus ik heb er eigenlijk geen last van. Alleen als ik alles op het laatste moment ga doen begin ik te stressen en dan gaat het fout. Maar dat ben ik niet van plan
Oud 26-03-2004, 16:19
Verwijderd
in de derde is 'vastgesteld' dat ik last heb van faalangst. heb inmiddels twee faalangsttrainingen gehad. en al bij de gedachte aan het examen word ik zenuwachtig. bij de laatste SE week had ik er ook weer last van en mn ak toets verpest.

tja wat ga ik doen. ten eerste zo goed mogelijk leren en iets dat ik tijdens de eerste faalangst traaning leerde was dat je aan iets positiefs moest denken. 'mijn' zin zeg maar was 'ik heb goed geleerd en het moet wel arg raar lopen als het fout gaat'
daar ga ik me proberen aan vast te houden. ik weet al dat het heel moeilijk gaat worden. maak we erg veel zorgen over het examen 'als ik het maar goed doe' 'ikmoet hoge cijfers halen' ed.

maar veel kan ik er niet aan doen, denk ik want de angst is er en daar kom k nu niet meer even van af. ik probeer nu er zo min mogelijk aan te dennken, gewoon leren en me niet zenuwachtig maken (wat ik waarschijnlijk toch we ldoe)

hmmm alsi k dit terug lees lijkt het of het heel makkelijk ordt maar ik weet al dat het heel moeilijk gaat worden en of ik me aan mn 'lijfspreuk' kan houden vraag ik me af. maarja ik ga er het beste van hopen

bedoelde je dit?
Oud 26-03-2004, 16:29
Nebula
Nebula is offline
Ik heb ook wel wat last gehad van faalangst, voornamelijk in VWO 4, dat was echt een rotjaar voor mij. Ik had constant doemscenario's in mijn hoofd. Maar inderdaad: door positief te denken en te beseffen dat school echt niet het enige is dat telt ben ik daar overheen gekomen.

We kunnen het wel!

TSJAKKAAAAAAAA!!!!!
Oud 26-03-2004, 16:35
Gruppie
Gruppie is offline
Ik heb t ook heel erg gehad (ook paar lessen faalangsttraining gehad)vooral voor presentaties en se's...
Voordat de ce's begonnen stond ik twijfel, veel 5,5en.
Ik ging er gewoon vanuit dat ik zou zakken (allerlei positieve dingen daarvan bedacht, als nog extra jaar schooltoneel etc.) en ik had na kolderdag ook absoluut geen gevoel dat dit mijn laatste schooldag zou zijn ! Ben toen super relaxt mijn ce's ingegaan met de instelling ' we zien wel' (ik schoot ook meerdere keren in de lach tijdens de ce's) en ik was tot mijn verbazing ruim geslaagd -->had allemaal voldoendes op engels na(een 5,1 waardoor ik een 5,4 gemiddeld stond wat dan wel beetje jammer is) terwijl ik normaal daar 4en voor had!

Zie t gewoon als een leuke week (dat je je klasgenoten weer ziet na 3 weken blokken)! en slaap goed, scheelt al de helft!


(ben nu op hbo nog wel steeds zenuwachtig voor presentaties, is wel erg vervelend)
Oud 26-03-2004, 17:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
uitslag stresstest:

Je bent een: Verzorger
Je staat bekend als iemand die zich heel goed kan inleven in wat anderen voelen. Je staat gauw klaar met hulp en medeleven. Jouw eerste reactie is een gevoelsreactie. Je kan snel boos, verdrietig, blij, tevreden, humeurig of wanhopig zijn. Daar is maar een kleine aanleiding voor nodig. Voor een groep is het heel prettig om jou erbij te hebben, want je voelt je snel betrokken bij anderen. Desnoods cijfer je jezelf weg om mens of dier te helpen. Maar soms vergeet je te vragen of de ander wel geholpen wil worden.
Zo bereid je super-stress: het stressrecept van de Verzorger

Als je proefwerken leert of maakt, geef dan voorrang aan je gevoelens: maak je druk over een klein voorval dat een klasgenoot van je is overkomen, wie weet heeft jouw vriendin een oogje op jouw vriend.
Zorg ervoor dat je je flink kunt opwinden over iets of diep down kunt voelen op het moment dat je een toets moet maken.
Reageer sterk op de persoon voor de klas: dus voor iemand die je niet mag moet
je niet hard werken, dat verdient zo iemand niet!

mja... echt faalangstig niet denk, niet echt... misschien alleen nog wat sociale faalangst, maar het is ooit echt rampzalig geweest!
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 26-03-2004, 17:41
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Je bent een: Veelweter
Jij staat bekend als een kennisverzamelaar. Aan jou kunnen anderen nog eens een vraag stellen over iets wetenswaardigs. Feitenkennis is belangrijk voor jou. Geen halve kennis. Vooral de details zijn belangrijk. Als je vorige week een nieuwe CD hebt gekocht, dan kan jij zeggen: 'Vorige week dinsdag heb ik bij de Free Record Shop de nieuwe CD van XXY gekocht, voor 24 euro 50'. Als je vrienden plannen maken voor de vakantie, wil jij weten of het haalbaar is. Is het realistisch? Is er genoeg geld? Zijn er genoeg tenten? Waar eten we? Met welke trein gaan we? Kortom, je bent de betrouwbare realist die niet in zeven sloten tegelijk loopt, die goed kan redeneren: 'Als dit gebeurt, dan is dat het gevolg'. Je komt niet meteen met je gevoel voor de dag.

Zo voer je je stress op: het stressrecept van de Veelweter

- Hou jezelf voor dat je plotseling niet meer weet wat je geleerd hebt.
- Als je twee vragen niet kunt beantwoorden, zeg dan tegen jezelf: 'Dan kan ik de rest ook beter vergeten'.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 26-03-2004, 17:57
Bamboo
Avatar van Bamboo
Bamboo is offline
Je bent een: Dromer
Je staat bekend als een creatieveling. je bent iemand van wie anderen soms moeilijk hoogte kunnen krijgen. je bent vaak met grootse plannen bezig. Slechts een deel ervan komt uit. je bent een denker, iemand van wie altijd iets bijzonders te verwachten is. Als tegen jou gezegd wordt: 'Dat lukt nooit!', zul jij aantonen dat het op een bepaalde manier wel kan. Is er een moeilijk probleem dan wordt het aan jou voorgelegd, misschien kan jij raad geven. Het kan voorkomen dat iemand een tijdje tegen jou praat zonder dat je iets hoort: geestelijk absent. Daarvan heb je soms last als het om alledaagse taken gaat: spullen meenemen, afspraken nakomen, dingen op tijd inleveren. Je probleem is dat je te veel wilt. je kan ten onder gaan aan uitputting, omdat je vergeet de grenzen van vermoeidheid in acht te nemen.
Het wordt nog erger als je dit doet: het stressrecept van de Dromer.

Een beetje is nooit genoeg, meer-nog meer-meest: dat is jouw doel!
Neem te veel hooi op je vork (ga op nóg een club, neem een extra vak, meld je aan voor een bijzondere klus): stress zal je deel zijn!
Begin niet met de voor-de-hand-liggende taken, maar doe eerst iets heel bijzonders, zodat je ten slotte geen tijd meer hebt voor je proefwerken.

Ik ben inderdaad vaak met m'n gedachten ergens anders en dwaal gauw af. Maar gelukkig ben ik voor de rest redelijk stress-proof. Maar als ik eenmaal begin te stressen is er geen einde meer aan.
Ik heb in de tweede ook een faalangstcursus gedaan, maar om nou te zeggen dat het geholpen heeft; niet echt. Gelukkig is 't vanzelf minder geworden.
Oud 26-03-2004, 18:06
Verwijderd
Je bent een: Veelweter
Jij staat bekend als een kennisverzamelaar. Aan jou kunnen anderen nog eens een vraag stellen over iets wetenswaardigs. Feitenkennis is belangrijk voor jou. Geen halve kennis. Vooral de details zijn belangrijk. Als je vorige week een nieuwe CD hebt gekocht, dan kan jij zeggen: 'Vorige week dinsdag heb ik bij de Free Record Shop de nieuwe CD van XXY gekocht, voor 24 euro 50'. Als je vrienden plannen maken voor de vakantie, wil jij weten of het haalbaar is. Is het realistisch? Is er genoeg geld? Zijn er genoeg tenten? Waar eten we? Met welke trein gaan we? Kortom, je bent de betrouwbare realist die niet in zeven sloten tegelijk loopt, die goed kan redeneren: 'Als dit gebeurt, dan is dat het gevolg'. Je komt niet meteen met je gevoel voor de dag.
Zo voer je je stress op: het stressrecept van de Veelweter

Hou jezelf voor dat je plotseling niet meer weet wat je geleerd hebt.
Als je twee vragen niet kunt beantwoorden, zeg dan tegen jezelf: 'Dan kan ik de rest ook beter vergeten'.

ik kan mezelf er niet zo heel erg in herkennen, ik ben niet zo extreem een pietje precies. Maar sommige dingen kloppen wel
Oud 26-03-2004, 20:16
Silvie
Avatar van Silvie
Silvie is offline
Ik heb hele erge faalangst. In de 2e klas hebben we zo'n test moeten doen en van schaal 1 t/m 10 had ik 9...
en tis negatieve faalangst....
Oud 26-03-2004, 20:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
volgens de test ben ik een dromer, maar als ik de beschrijving van de veelweter, idealist en bestuurder lees..

gelukkig heb ik geen faalangst op het gebied van schoolwerk
__________________
I love dr Phil :D

Laatst gewijzigd op 26-03-2004 om 20:28.
Oud 26-03-2004, 20:24
Silvie
Avatar van Silvie
Silvie is offline
Je bent een: Bezige bij
Je staat bekend als een ijverig figuur. Voor het werkstuk van aardrijkskunde kan je uren bezig zijn, vaak veel langer dan je klasgenoten. Je bent niet iemand die huiswerk uitstelt tot het laatste moment. Hooguit een enkele keer overkomt het je dat je op het laatste moment nog hard moet blokken. Het liefst werk je aan opdrachten die duidelijk zijn: huiswerk waarvan je precies weet wat je moet doen (omdat je het al zo vaak gedaan hebt, omdat het lekker invulwerk is). Je bent bereid om huiswerk dat je heel belangrijk vindt, af te maken, ook al betekent dat, dat je niet naar de TV kan kijken. Je bent een handen-uit-de-mouwen-type. Als er geholpen moet worden, dan kan op jou gerekend worden. Luisteren naar lange theoretische verhalen ligt je niet. Soms ben je ongeduldig. Je kan in je ongeduld anderen 'opdrijven': 'Schiet nou toch eens op, het moet al lang af zijn', zeg je dan.
Oud 26-03-2004, 21:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je bent een: Bezige bij
Je staat bekend als een ijverig figuur. Voor het werkstuk van aardrijkskunde kan je uren bezig zijn, vaak veel langer dan je klasgenoten. Je bent niet iemand die huiswerk uitstelt tot het laatste moment. Hooguit een enkele keer overkomt het je dat je op het laatste moment nog hard moet blokken. Het liefst werk je aan opdrachten die duidelijk zijn: huiswerk waarvan je precies weet wat je moet doen (omdat je het al zo vaak gedaan hebt, omdat het lekker invulwerk is). Je bent bereid om huiswerk dat je heel belangrijk vindt, af te maken, ook al betekent dat, dat je niet naar de TV kan kijken. Je bent een handen-uit-de-mouwen-type. Als er geholpen moet worden, dan kan op jou gerekend worden. Luisteren naar lange theoretische verhalen ligt je niet. Soms ben je ongeduldig. Je kan in je ongeduld anderen 'opdrijven': 'Schiet nou toch eens op, het moet al lang af zijn', zeg je dan.
Hoe je stress erger maakt: het stressrecept van de Bezige bij

Zeg vanaf het eerste moment dat je een taak opkrijgt, tegen jezelf: `Dat lukt me toch niet' of 'Dat kan ik nooit'. Herhaal deze zinnetjes regelmatig, vooral op momenten dat je zelf gaat geloven dat het wel lukt.
Als je hard werkt, houd jezelf dan voor dat het alleen maar goed zal gaan als je nog harder werkt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 26-03-2004, 21:05
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik maak me trouwens toch een beetje druk om de eindexamens... ik moét slagen, anders trappen mijn ouders me het huis uit. Ik heb al 1x één jaar verpest, en zij zijn veeleisend... naarmate ik ouder word, wordt het moeilijker om aan hun verwachtingen te voldoen, dus dit jaar wordt echt erg belangrijk voor mij...
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 26-03-2004, 21:30
Verwijderd
Je bent een: Onafhankelijke
Je staat bekend als een vlot type dat met iedereen snel contact legt (als je dat wilt, tenminste). Je hebt gevoel voor humor. Je bent niet bang om in het diepe gegooid te worden. Wordt iemand gezocht die als eerste een spreekbeurt houdt? Dat doe jij wel, je lijkt nergens bang voor. Een spannende taak vervullen? Iemand die meer macht heeft, eens flink de waarheid zeggen? Jij bent er geknipt voor. Jij durft in je eentje te staan. Zelfvertrouwen genoeg. Je doet je huiswerk vaak op een heel eigen manier, anders dan de anderen, anders dan verwacht wordt. Je houdt helemaal niet van regels en voorschriften, je wilt vrijheid hebben, je eigen weg kiezen. Leraren die je al te veel bij het handje houden, mag je niet. Ouderen vinden je wel eens te opstandig en dwars. Je kan nogal eens uit balans zijn, letterlijk en figuurlijk.

Hmmm... :\
Oud 27-03-2004, 06:30
Verwijderd
Je bent een: Onafhankelijke
Je staat bekend als een vlot type dat met iedereen snel contact legt (als je dat wilt, tenminste). Je hebt gevoel voor humor. Je bent niet bang om in het diepe gegooid te worden. Wordt iemand gezocht die als eerste een spreekbeurt houdt? Dat doe jij wel, je lijkt nergens bang voor. Een spannende taak vervullen? Iemand die meer macht heeft, eens flink de waarheid zeggen? Jij bent er geknipt voor. Jij durft in je eentje te staan. Zelfvertrouwen genoeg. Je doet je huiswerk vaak op een heel eigen manier, anders dan de anderen, anders dan verwacht wordt. Je houdt helemaal niet van regels en voorschriften, je wilt vrijheid hebben, je eigen weg kiezen. Leraren die je al te veel bij het handje houden, mag je niet. Ouderen vinden je wel eens te opstandig en dwars. Je kan nogal eens uit balans zijn, letterlijk en figuurlijk.

LoL
Oud 27-03-2004, 09:16
Verwijderd
ik heb ook maar ff die test gedaan:

Je bent een: Dromer
Je staat bekend als een creatieveling. je bent iemand van wie anderen soms moeilijk hoogte kunnen krijgen. je bent vaak met grootse plannen bezig. Slechts een deel ervan komt uit. je bent een denker, iemand van wie altijd iets bijzonders te verwachten is. Als tegen jou gezegd wordt: 'Dat lukt nooit!', zul jij aantonen dat het op een bepaalde manier wel kan. Is er een moeilijk probleem dan wordt het aan jou voorgelegd, misschien kan jij raad geven. Het kan voorkomen dat iemand een tijdje tegen jou praat zonder dat je iets hoort: geestelijk absent. Daarvan heb je soms last als het om alledaagse taken gaat: spullen meenemen, afspraken nakomen, dingen op tijd inleveren. Je probleem is dat je te veel wilt. je kan ten onder gaan aan uitputting, omdat je vergeet de grenzen van vermoeidheid in acht te nemen.
Het wordt nog erger als je dit doet: het stressrecept van de Dromer.

Een beetje is nooit genoeg, meer-nog meer-meest: dat is jouw doel!
Neem te veel hooi op je vork (ga op nóg een club, neem een extra vak, meld je aan voor een bijzondere klus): stress zal je deel zijn!
Begin niet met de voor-de-hand-liggende taken, maar doe eerst iets heel bijzonders, zodat je ten slotte geen tijd meer hebt voor je proefwerken.
Oud 27-03-2004, 14:33
suikerprinses
Avatar van suikerprinses
suikerprinses is offline
Je bent een: Onafhankelijke
Je staat bekend als een vlot type dat met iedereen snel contact legt (als je dat wilt, tenminste). Je hebt gevoel voor humor. Je bent niet bang om in het diepe gegooid te worden. Wordt iemand gezocht die als eerste een spreekbeurt houdt? Dat doe jij wel, je lijkt nergens bang voor. Een spannende taak vervullen? Iemand die meer macht heeft, eens flink de waarheid zeggen? Jij bent er geknipt voor. Jij durft in je eentje te staan. Zelfvertrouwen genoeg. Je doet je huiswerk vaak op een heel eigen manier, anders dan de anderen, anders dan verwacht wordt. Je houdt helemaal niet van regels en voorschriften, je wilt vrijheid hebben, je eigen weg kiezen. Leraren die je al te veel bij het handje houden, mag je niet. Ouderen vinden je wel eens te opstandig en dwars. Je kan nogal eens uit balans zijn, letterlijk en figuurlijk.


-trots.. het is waar. zo ben ik.-
Ads door Google
Oud 27-03-2004, 14:43
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Je bent een: Ideeënmaker
Je staat bekend als iemand aan wie je de leiding kan overlaten. Je kan goed rekening houden met andere meningen, je kan boven de partijen staan. Het komt nogal eens voor dat jij twee vriendinnen weer tot elkaar brengt als ze ruzie hebben. Je ziet altijd de andere kant van een zaak. Als anderen een compliment verdienen, ben jij daar gul mee. Je kan ook wel eens te goedgelovig zijn. Maar evengoed kan het gebeuren dat je blijft aarzelen, dat je niet kan kiezen, dat je de goede dingen ziet in twee tegengestelden. Het is lastig voor jou om partij te kiezen, want de andere partij heeft eigenlijk ook wel een beetje gelijk.
Als je stress wil, doe je dit: het stressrecept van de Ideeënmaker

Kies niet, want er is altijd een andere kant waar ook iets waars aan is.
Er is altijd reden tot twijfel: als je het een zou opschrijven, dan schiet je vanzelf het andere te binnen.

Nou jeej
Oud 27-03-2004, 15:22
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Je bent een: Bruggenbouwer
Je staat bekend als iemand die scherp en duidelijk is. Je eerste reactie op anderen is vaak kritisch. Jij ontdekt gemakkelijk de zwakheden van anderen. Je bent een bruggenbouwer. Je kan anderen iets uitleggen, je kan voor verbindingen tussen mensen zorgen. Een handig doorgeefluik. Jij streeft perfectie na. In jouw ogen is iets niet gauw goed. Vaak ben je onzeker over je eigen rol. Soms ben je zo kritisch dat het je verlamt. Ondanks je perfectie kan je slordig en chaotisch zijn. Bij jou gaan gevoelens voor. jij hebt er meestal veel voor over om een, prettig gevoel te houden. Hoewel je goed rekening kan houden met anderen, ben je ook wel eens teveel met jezelf bezig.
Hij vergroot zijn stress zó: het stressrecept van de Bruggenbouwer

Streef de perfectie na of doe alles om de chaos te laten overwinnen.
Zeg vaak tegen jezelf: 'Ze mogen me vast niet, ze zien me niet zitten'.
Wees zo kritisch op jezelf dat je alleen nog maar fouten ziet.
Oud 27-03-2004, 15:25
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Hmm ben een 'bezige bij'...
*zoem*
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Oud 27-03-2004, 15:39
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Aan de mensen met faalangst. Waarschijnlijk helpt het niet veel dat ik dit mededeel, maar ik heb twee keer examen gedaan (Havo, VWO) en een examen stelt echt niets voor. Als je gewoon met redelijke cijfers de examens in gaat kan er vrij weinig mis gaan. Is slechts een hele basistoetsing van algemene kennis.
Oud 27-03-2004, 15:41
Myris
Avatar van Myris
Myris is offline
Ik ben een veelweter. Ik heb alleen naar mijn weten niet echt last van faalangst.

Ik doe gewoon mijn best en als het dan niet lukt, dan weet ik dat ik m'n best heb gedaan.
__________________
No trees were killed in the creation of this message. However, many electrons were terrible inconvenienced.
Oud 28-03-2004, 17:12
Nebula
Nebula is offline
Je bent een: Veelweter
Jij staat bekend als een kennisverzamelaar. Aan jou kunnen anderen nog eens een vraag stellen over iets wetenswaardigs. Feitenkennis is belangrijk voor jou. Geen halve kennis. Vooral de details zijn belangrijk. Als je vorige week een nieuwe CD hebt gekocht, dan kan jij zeggen: 'Vorige week dinsdag heb ik bij de Free Record Shop de nieuwe CD van XXY gekocht, voor 24 euro 50'. Als je vrienden plannen maken voor de vakantie, wil jij weten of het haalbaar is. Is het realistisch? Is er genoeg geld? Zijn er genoeg tenten? Waar eten we? Met welke trein gaan we? Kortom, je bent de betrouwbare realist die niet in zeven sloten tegelijk loopt, die goed kan redeneren: 'Als dit gebeurt, dan is dat het gevolg'. Je komt niet meteen met je gevoel voor de dag.
Zo voer je je stress op: het stressrecept van de Veelweter

Hou jezelf voor dat je plotseling niet meer weet wat je geleerd hebt.
Als je twee vragen niet kunt beantwoorden, zeg dan tegen jezelf: 'Dan kan ik de rest ook beter vergeten'.


Het klopt idd wel aardig.
Oud 28-03-2004, 17:28
Soron
Avatar van Soron
Soron is offline
Je bent een: Bestuurder
Je staat bekend als een kritisch figuur. jij zou later wel eens een leidinggevend beroep kunnen kiezen. je bent een verzamelaar, iemand die alles op één gebied bij elkaar zoekt en alles goed bewaart. Als een ander een opstel geschreven heeft, kan jij goed beoordelen of het geschikt is. je kan aardig voorspellen wat voor cijfer het waard is. Dat geldt ook voor werkstukken van andere vakken: jij neemt dan de opdracht erbij en kijkt heel precies of de maker zich aan de eisen heeft gehouden. Met deze houding ben je meer geschikt om te beschermen wat er al is dan om iets nieuws te bedenken. Wilde fantasieën hoeft men van jou niet te verwachten. Soms kan je uit je slof schieten: als iets jou niet zint, dan kunnen ze beter uit je buurt blijven.
Advertentie
Oud 28-03-2004, 17:37
heavinly
heavinly is offline
Je bent een: Idealist
Je staat bekend als iemand die heel goed is in het voor zich winnen van mensen. Je kan mensen op een sympathieke manier bespelen. Je bent iemand met mooie idealen waar anderen bewondering voor kunnen opbrengen. Je bent slim in het benutten van mogelijkheden. Soms ben je er te veel op uit belangrijk gevonden te worden. Je kan bijna verslaafd raken aan mooie dingen, vooral om te hebben.
Zo krijgt je zeker stress: het stressrecept van de Idealist

Twijfel vaak aan je eigen vaardigheid om helder te denken.
Zeg vaak tegen jezelf: 'Als ik maar een béter cijfer haal dan ...' (vul zelf een naam in).
Let tijdens toetsen vooral op anderen: hoe doet de leraar, waar zit of loopt hij, wie zit waar in de klas?


Ik herken me hier echt precies in.
En ja, ik heb ook best wel last van faalangst. Echt heel vervelend, maar ik probeer me er gewoon overheen te zetten.
Oud 28-03-2004, 18:40
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Je bent een: Bezige bij
Je staat bekend als een ijverig figuur. Voor het werkstuk van aardrijkskunde kan je uren bezig zijn, vaak veel langer dan je klasgenoten. Je bent niet iemand die huiswerk uitstelt tot het laatste moment. Hooguit een enkele keer overkomt het je dat je op het laatste moment nog hard moet blokken. Het liefst werk je aan opdrachten die duidelijk zijn: huiswerk waarvan je precies weet wat je moet doen (omdat je het al zo vaak gedaan hebt, omdat het lekker invulwerk is). Je bent bereid om huiswerk dat je heel belangrijk vindt, af te maken, ook al betekent dat, dat je niet naar de TV kan kijken. Je bent een handen-uit-de-mouwen-type. Als er geholpen moet worden, dan kan op jou gerekend worden. Luisteren naar lange theoretische verhalen ligt je niet. Soms ben je ongeduldig. Je kan in je ongeduld anderen 'opdrijven': 'Schiet nou toch eens op, het moet al lang af zijn', zeg je dan.
Hoe je stress erger maakt: het stressrecept van de Bezige bij

Zeg vanaf het eerste moment dat je een taak opkrijgt, tegen jezelf: `Dat lukt me toch niet' of 'Dat kan ik nooit'. Herhaal deze zinnetjes regelmatig, vooral op momenten dat je zelf gaat geloven dat het wel lukt.
Als je hard werkt, houd jezelf dan voor dat het alleen maar goed zal gaan als je nog harder werkt.



@ Happydeath, je hebt gelijk, het stelt in feite niet veel voor... Maar waarom ben ik dan toch (nu al!) zo verdomd zenuwachtig/ gestresst? En ja, ik heb (op de havo) ook al examen gedaan...
Oud 29-03-2004, 13:26
kaarinetjuh
Avatar van kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
Je bent een: Bestuurder
Je staat bekend als een kritisch figuur. jij zou later wel eens een leidinggevend beroep kunnen kiezen. je bent een verzamelaar, iemand die alles op één gebied bij elkaar zoekt en alles goed bewaart. Als een ander een opstel geschreven heeft, kan jij goed beoordelen of het geschikt is. je kan aardig voorspellen wat voor cijfer het waard is. Dat geldt ook voor werkstukken van andere vakken: jij neemt dan de opdracht erbij en kijkt heel precies of de maker zich aan de eisen heeft gehouden. Met deze houding ben je meer geschikt om te beschermen wat er al is dan om iets nieuws te bedenken. Wilde fantasieën hoeft men van jou niet te verwachten. Soms kan je uit je slof schieten: als iets jou niet zint, dan kunnen ze beter uit je buurt blijven.
__________________
Dream as you'll live forever, live as you'll die today
Oud 29-03-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Soron schreef op 28-03-2004 @ 18:28:
Je bent een: Bestuurder
Je staat bekend als een kritisch figuur. jij zou later wel eens een leidinggevend beroep kunnen kiezen. je bent een verzamelaar, iemand die alles op één gebied bij elkaar zoekt en alles goed bewaart. Als een ander een opstel geschreven heeft, kan jij goed beoordelen of het geschikt is. je kan aardig voorspellen wat voor cijfer het waard is. Dat geldt ook voor werkstukken van andere vakken: jij neemt dan de opdracht erbij en kijkt heel precies of de maker zich aan de eisen heeft gehouden. Met deze houding ben je meer geschikt om te beschermen wat er al is dan om iets nieuws te bedenken. Wilde fantasieën hoeft men van jou niet te verwachten. Soms kan je uit je slof schieten: als iets jou niet zint, dan kunnen ze beter uit je buurt blijven.
Dit ben ik. Ik zie het alleen niet zo
Oud 29-03-2004, 15:42
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Je bent een: Veelweter
Jij staat bekend als een kennisverzamelaar. Aan jou kunnen anderen nog eens een vraag stellen over iets wetenswaardigs. Feitenkennis is belangrijk voor jou. Geen halve kennis. Vooral de details zijn belangrijk. Als je vorige week een nieuwe CD hebt gekocht, dan kan jij zeggen: 'Vorige week dinsdag heb ik bij de Free Record Shop de nieuwe CD van XXY gekocht, voor 24 euro 50'. Als je vrienden plannen maken voor de vakantie, wil jij weten of het haalbaar is. Is het realistisch? Is er genoeg geld? Zijn er genoeg tenten? Waar eten we? Met welke trein gaan we? Kortom, je bent de betrouwbare realist die niet in zeven sloten tegelijk loopt, die goed kan redeneren: 'Als dit gebeurt, dan is dat het gevolg'. Je komt niet meteen met je gevoel voor de dag.
Zo voer je je stress op: het stressrecept van de Veelweter

Hou jezelf voor dat je plotseling niet meer weet wat je geleerd hebt.
Als je twee vragen niet kunt beantwoorden, zeg dan tegen jezelf: 'Dan kan ik de rest ook beter vergeten'.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 29-03-2004, 16:09
Fuzzly
Avatar van Fuzzly
Fuzzly is offline
Je bent een: Bestuurder
Je staat bekend als een kritisch figuur. jij zou later wel eens een leidinggevend beroep kunnen kiezen. je bent een verzamelaar, iemand die alles op één gebied bij elkaar zoekt en alles goed bewaart. Als een ander een opstel geschreven heeft, kan jij goed beoordelen of het geschikt is. je kan aardig voorspellen wat voor cijfer het waard is. Dat geldt ook voor werkstukken van andere vakken: jij neemt dan de opdracht erbij en kijkt heel precies of de maker zich aan de eisen heeft gehouden. Met deze houding ben je meer geschikt om te beschermen wat er al is dan om iets nieuws te bedenken. Wilde fantasieën hoeft men van jou niet te verwachten. Soms kan je uit je slof schieten: als iets jou niet zint, dan kunnen ze beter uit je buurt blijven.
Zo schroef je je stress op: het stressrecept van de Bestuurder

Als er vage afspraken en regels zijn voor bijvoorbeeld het volgende proefwerk stop dan met de voorbereiding: je kunt per slot alleen goed werken als er duidelijke opdrachten zijn.
Hou alles bij het oude; de nieuwe omstandigheden vragen om een nieuwe aanpak, maar dat geldt natuurlijk niet voor jou.
Oud 29-03-2004, 16:34
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
ik heb duidelijk last van faalangst! maar ja, dan meer voor mondelingen en ik moet er nog maar 1..... hoe dichter we bij de examens komen hoe meer vertrouwen ik er in heb
__________________
nooit meer
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Faalangst enquête
Floortje-1996_
1 07-05-2014 15:51
Psychologie Gratis coaching voor faalangstige gevoelens
Petra000
6 07-03-2011 15:50
Psychologie Faalangst
Dott
46 03-11-2010 22:12
Psychologie Verlegen, faalangst enzovoorts
Verwijderd
18 30-08-2005 15:56
Psychologie Faalangst
Agnès
4 26-10-2003 01:10
Psychologie faalangst
heavinly
16 11-11-2002 17:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.