Oud 27-04-2007, 12:02
*amélie*
*amélie* is offline
Een vriendinnetje heeft een naheffing ontvangen voor de servicekosten van het huis waarin zij woonde. Kan gebeuren natuurlijk, maar het is echt een abnormaal hoog bedrag. Het gaat over de servicekosten over 2004 en 2005. Hiervoor kreeg zij een rekening van 985 euro door hogere kosten voor elektra en met name gas. Het huis waarin ze wonen is een oud verzorgingstehuis en er wonen nu 50 studenten in. Iedereen die er woonde in 2004 en 2005 heeft deze naheffing gekregen. Dus 50x985euro. Absurd lijkt mij. Helemaal omdat ze al vrij hoge servicekosten betalen.

Dat vriendinnetje woont nu in een ander huis, maar van dezelfde stichting. Ze wordt verzocht de rekening binnen 14 dagen te voldoen. Welke stappen kan zij, of kunnen zij ondernemen om bezwaar aan te tekenen of wat dan ook?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2007, 12:14
Verwijderd
Ze heeft het recht de rekening te zien; dus een specificatie waaruit blijkt dat ze dat bedrag inderdaad verschuldigd is (en al die anderen ook). Daar zou ik dus achteraan gaan. (Dus de rekening die de verhuurder zelf ontvangen heeft van het nuts-bedrijf.)

Laatst gewijzigd op 27-04-2007 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 12:14
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Eerst even opbellen? Om verhaal te halen en: Bij veel instanties kun je als je zelf contact zoekt een betalingsregeling treffen.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 17:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Yep, de specificatie inzien. Trek van componenten eventueel na wat normale prijzen zijn, dan zie je vanzelf of er iets uit de pas loopt. Het is voorgekomen dat een bepaald blok in Amsterdam Oost werd verzocht € 2400 p.p. servicekosten te betalen. Dat kan gebeuren als je een vervanging van de lichten in het trappenhuis niet als € 190 maar als € 1900 aanslaat in het systeem.

Een naheffing van bijna duizend euro (ze heeft de normale rekeningen al betaald toch?) lijkt me inderdaad vrij absurd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 18:17
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-04-2007 @ 17:18 :
Yep, de specificatie inzien. Trek van componenten eventueel na wat normale prijzen zijn, dan zie je vanzelf of er iets uit de pas loopt. Het is voorgekomen dat een bepaald blok in Amsterdam Oost werd verzocht € 2400 p.p. servicekosten te betalen. Dat kan gebeuren als je een vervanging van de lichten in het trappenhuis niet als € 190 maar als € 1900 aanslaat in het systeem.

Een naheffing van bijna duizend euro (ze heeft de normale rekeningen al betaald toch?) lijkt me inderdaad vrij absurd.
Het zou wel hilarisch zijn als het een typfout zou zijn. Ze heeft elke maand het verschuldigde bedrag aan DUWO betaald. Daar inbegrepen zijn servicekosten, dus als het goed is, is daarin onderhoud (bijv. nieuwe lampen) toch doorberekend?? Eigenlijk maakt dat niet zo veel uit.

Het absurde vind ik, is dat het 985 pp is. Dus 50x bijna 1000 euro!!

Maar begrijp ik het goed dat ze het recht hebben de rekening van het energiebedrijf in te zien?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 19:21
Verwijderd
Dat zou betekenen dat ze er elke maand voor 82 euro meer zou hebben verbruikt dan in haar contract lijkt en dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

Mijn zus kreeg ooit een naheffing van rond de 10.000 euro. Het bleek toen dat het energiebedrijf haar energierekening had verward met die van het zesverdiepingenhoge kantoorgebouw even verderop, en dat de huisbaas er verder niet bij stil had gestaan dat er misschien een foutje was gemaakt.

Laatst gewijzigd op 27-04-2007 om 19:30.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 19:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 27-04-2007 @ 18:17 :
Maar begrijp ik het goed dat ze het recht hebben de rekening van het energiebedrijf in te zien?
Energiebedrijf? Ik dacht dat we het hadden over een naheffing servicekosten door de huurder.
Je hebt recht op specificatie van de aanslag servicekosten. Als ze willen naheffen moeten ze dus ook aan kunnen geven wat er een jaar later opeens € 50.000 duurder uit is gevallen.

Daarin moet redelijkheid zitten, want je mag als huurder bijvoorbeeld niet zomaar gouden deurknoppen installeren om vervolgens de enorme rekening aan de huurders door te berekenen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 19:56
Verwijderd
Vraag eerst maar een specificatie aan
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 20:37
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-04-2007 @ 19:56 :
Vraag eerst maar een specificatie aan
Ja lach maar, je schrikt je kapot als je zo'n brief krijgt

Maar kunnen ze je iets maken als je dus die specificatie aanvraagt en de rekening dus niet betaald?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 21:57
Verwijderd
Citaat:
*amélie* schreef op 27-04-2007 @ 20:37 :
Ja lach maar, je schrikt je kapot als je zo'n brief krijgt

Maar kunnen ze je iets maken als je dus die specificatie aanvraagt en de rekening dus niet betaald?
Dat lijkt me niet. Zij moeten aantonen dat jij die kosten ook daadwerkelijk hebt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 21:59
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 27-04-2007 @ 20:37 :
Ja lach maar, je schrikt je kapot als je zo'n brief krijgt

Maar kunnen ze je iets maken als je dus die specificatie aanvraagt en de rekening dus niet betaald?
ja ze kunnen naar de rechter stappen, en er een zaak van maken.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 23:01
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Sarah schreef op 27-04-2007 @ 19:21 :
Dat zou betekenen dat ze er elke maand voor 82 euro meer zou hebben verbruikt dan in haar contract lijkt en dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
Lijkt me idioot. Ik betaal de helft voor mijn electriciteits en waterrekening per maand voor een 1 kamerappartementje.
Ik zou idd de specificatie vragen. Dit bedrag is gewoon erg vaag.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2007, 23:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 27-04-2007 @ 21:59 :
ja ze kunnen naar de rechter stappen, en er een zaak van maken.
Die ze vervolgens onder de neus zal wrijven dat een nota zonder rechtvaardiging (lees: verplichte specificatie) niet meer dan een spooknota is die mensen niet verplicht zijn te voldoen.
Je betaald immers niet totdat je weet waarvoor. Bij een dergelijke verhoging is redelijkerwijs te verwachten dat er eerst uitgelegd wordt waarvoor je moet betalen.

Ze gaan dus niet naar de rechter over zoiets. (los daarvan gaat er eerst een incassotraject aan vooraf).
Oftewel, je staat volledig in je recht als je wacht met betalen totdat je de specificatie hebt gezien en er tevreden over bent.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 11:15
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 27-04-2007 @ 20:37 :
Ja lach maar, je schrikt je kapot als je zo'n brief krijgt

Maar kunnen ze je iets maken als je dus die specificatie aanvraagt en de rekening dus niet betaald?
Ik heb ook bij DUWO gehuurd, maar bij mij zat de specificatie altijd al standaard bij de afrekening. Ik betaalde voor een eenkamer appartement iets van 36-50 euro voor g/w/l per maand, en ik kreeg eigenlijk altijd geld terug (ondanks de stijging van de gasprijs).

Mijn ervaring met DUWO is dat ze vrij redelijk zijn, dus loop gewoon even langs met de factuur en leg ook uit dat je zo'n hoog bedrag überhaupt niet binnen 14 dagen kan betalen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 10:44
Verwijderd
Ik zou inderdaad maar eens nagaan of dit wel klopt.

Je schrijft wel dat ze in een oud verzorgingstehuis wonen; ik kan me voorstellen dat de stookkosten per persoon daar wat hoger zijn omdat er (waarschijnlijk) relatief weinig mensen in een grote ruimte wonen.
Maar €1000,- lijkt me overdreven....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huis uit, paar financiële vraagjes
Verwijderd
34 20-03-2013 09:26
Werk, Geld & Recht Gestegen energiekosten studentenhuis
Verwijderd
27 13-07-2009 15:52
Werk, Geld & Recht afvalstoffenheffing
Verwijderd
25 26-03-2009 14:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.