Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2013, 13:26
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Hai,

Ik ben nu 16, krijg stufi als ik 18 ben maar dan zit ik al in de 3de van het mbo.
Ik weet niet wat ik na het mbo wil gaan doen maar ik denk eerst reizen/werken voor 1 of 2 jaar en daarna pas verder leren op het hbo.
Ik vraag me alleen af of ik dan nog wel recht heb op stufi omdat het allemaal gaat veranderen, ik heb volgens mij officieel nog wel recht op stufi op mijn 18de maar ik weet niet of ik dat daarna dan ook nog heb als ik een pauze neem, volgens mij zou dat met de huidige regels wel zo zijn alleen snap ik niet hoe het zit met de nieuwe regels.

En nog een andere vraag, als je een halfjaar stage gaat lopen in het buitenland, krijg je dan in die maanden wel gewoon stufi, ook al woon je tijdelijk ergens anders?
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2013, 20:25
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Hoi. Ik kan je niets vertellen over hoe het over een paar jaar met de stufi zit, omdat ik daar niet echt meer in zit. Ik weet wel dat als je een paar maanden in het buitenland gaat studeren en je hebt stufi, dat je dat dan ook houdt. Je blijft namelijk gewoon bij je eigen schol ingeschreven staan gedurende die tijd, in het buitenland studeren gaat meestal in de vorm van uitwisseling.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 26-06-2013, 10:41
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Je hebt recht op studiefinanciering wanneer je studeert, vanaf je 18e. Wanneer je tussentijds bijv. werkt en je niét staat ingeschreven voor een opleiding dan heb je hier ook geen recht op.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2013, 22:27
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Hallo,

Met de huidige regels is het volgensmij zo dat je inderdaad, zoals Pater Noster zegt, gewoon een pauze nemen en dan je studie beginnen. Je krijgt dan gewoon je stufi. Je hebt recht op 4 jaar stfi (als je studie ook 4 jaar duurt, geneeskunde krijgt bijvoorbeeld 6 jaar, want die studie duurt ook 6 jaar). Je kan ook 2 jaar studeren, dan een jaar stoppen (en uitschrijven) en dan na dat jaar reizen terug komen en verder gaan met je studie, je hebt dan nog gewoon 2 jaar stufi.

Het vervelende is dat er veel bezuindigd wordt. Hoe het over 2 jaar is gewoon heel slecht te voorspellen. Niemand die het echt zeker weet. Laat staan over 4 jaar. Hoe dan ook, als je dan pas begint val je hoogstwaarschijnlijk wel gewoon in het reguliere traject; of dat nu stufi is of heel voordelig lenen.

Het beste kan je eventueel hier wat rondbladeren:
http://www.ib-groep.nl/particulieren...nanciering.asp
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 09:42
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
hmmm oke,
maar ik begin niet pas over 4 jaar, ik zit nu in de eerste en krijg vanaf de 3de stufi omdat ik dan pas 18 ben, maar als ik na die eerste opleiding een pauze neem kan het dus wel zo zijn dat ik daarna in het reguliere traject val?
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 16:35
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Zoals het nu lijkt, is de stufi vanaf 2015/2016 weg hea.. Dan val je dus in het leenstelsel..
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.

Laatst gewijzigd op 30-06-2013 om 13:02.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 20:50
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Citaat:
hmmm oke,
maar ik begin niet pas over 4 jaar, ik zit nu in de eerste en krijg vanaf de 3de stufi omdat ik dan pas 18 ben, maar als ik na die eerste opleiding een pauze neem kan het dus wel zo zijn dat ik daarna in het reguliere traject val?
Als je van mbo naar hbo gaat is het zoiezo gescheiden. Je mbo stufi staat los van je hbo stufi. Ik weet verder alleen hoe het bij hbo werkt. Stel dat je daar 1 jaar stufi krijgt, en daarna een nieuwe studie begint dan krijg je daar nog 3 jaar. Kom je echter van het mbo en heb je daar 1 jaar gehad, dan krijg je op het hbo alsnog 4 jaar (dat is gescheiden, zoals in mijn eerste zin zei).

Je zal bij je eerste hbo opleiding hoogstwaarschijnlijk in het 'reguliere' traject komen wat betreft studie. Het vervelende is, dat je dus niet weet wat dan het reguliere traject is, omdat de politiek steeds loopt te schuiven en veranderen met wat ze nu echt willen. Stufi weg, stufi blijft, leenstel, wel stufi maar geen ov kaart, enzovoorts. Je weet het simpelweg niet.

Ik ben niet echt op de hoogte wat van momenteel in de politiek 'het meest waarschijnlijk is'. Als we Nonny mogen geloven bestaat de stufi vanaf september 2014 niet meer. Maar het kan zijn dat de politiek daar alsnog verandering in brengt. Ik denk van niet trouwens; de politiek kan niet bijven veranderen van idee, jaar na jaar na jaar.

Ik krijg het zo snel niet gevonden; maar ik weet niet wat de plannen zijn met stufi/leenstel/ov-kaart voor de komende jaren. Ik denk dat het wel ergens op de website van DUO of de rijksoverheid zal staan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2013, 13:02
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Correctie, ik bedoelde vanaf 2015, het is 1 jaar uitgesteld begin deze maand.

http://www.scholieren.com/blog/3553/...aar-uitgesteld
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-/DUO-topic (alles over stufi en OV-studentenkaarten enz.) #5
number9
413 23-01-2017 20:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een op de drie moslims wil weg uit Nederland om Wilders
Verwijderd
442 14-09-2009 06:52
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #2
Verwijderd
500 11-01-2008 10:51
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #36
rare kwast
492 27-08-2005 21:40
Algemene schoolzaken In het 4e jaar stoppen/ veranderen van studie
Tulpje6
5 08-12-2003 21:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.