Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2007, 21:15
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Op school hebben wij een schoolexamen wiskunde moeten maken en dat was enorm slecht gemaakt. Het gemiddelde van mijn klas (zestien leerlingen) ligt onder de vijf; er waren slechts een aantal voldoendes. In de andere klas was het nog erger.

Wij hebben zelf geopperd het schoolexamen herkansbaar te maken (want dat is het dus níet), want nu telt het 3/30 terwijl het merendeel onvoldoende heeft. Daarnaast hebben we geopperd om een gratis herkansing te krijgen, of er punten bovenop te doen (of de normering te versoepelen).
Dit alles zat er volgens mijn school niet in, want dat moest via de examencommissie geregeld worden en naast dat dat veel werk is, komt er dan een uitgebreid onderzoek. Kans is groot dat het niveau van het schoolexamen dan niet te hoog wordt bevonden en wij met de gebakken peren zitten.

Maar mij maak je niet wijs dat als er zo weinig voldoendes zijn gevallen in een goed gemotiveerde klas, dat aan de leerlingen zelf ligt en niet aan de school. Onze leraar zegt dat het gedeeltelijk aan de leerlingen ligt en gedeeltelijk aan de school, omdat het ons ook aan basiskennis ontbreekt, maar dan is de school toch in de fout gegaan?

Nu moeten we gaan herhalen en krijgen we er een extra toetsje over met hetzelfde niveau als uit het boek. Het cijfer dat je daarvoor haalt, wordt dan samengevoegd met je schoolexamencijfer, maar ze weten nog niet hoe zwaar die toets dan binnen het schoolexamen gaat tellen.
Dit komt in de plaats van een ander hoofdstuk dat we zouden doen, dus op zich zit er behalve het leren van de toets niet extra werk aan.

Toch vind ik dat mijn school zich er wel heel gemakkelijk vanaf maakt. Zo weinig voldoendes, het gemiddelde een 4,8?! Ik heb het Laks al gemaild om te vragen wat hun visie hierop is; ik ben vooralsnog duidelijk níet van plan andere stappen te ondernemen tegen mijn school.

Wat is jullie mening hierover? Zeur ik teveel of is dit terecht?

Laatst gewijzigd op 22-05-2007 om 21:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2007, 03:24
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
*wacht af wat het LAKS hierover gaat melden...

Ik denk dat je ook naar lange termijn moet kijken en naar meerdere klassen. Maar dat gerotzooi met de schoolexamens begin ik ook heel beu te worden Ik zou bijna gaan pleiten voor sterke landelijke eisen...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 08:28
Verwijderd
Citaat:
iThink schreef op 23-05-2007 @ 04:24 :
*wacht af wat het LAKS hierover gaat melden...

Ik denk dat je ook naar lange termijn moet kijken en naar meerdere klassen. Maar dat gerotzooi met de schoolexamens begin ik ook heel beu te worden Ik zou bijna gaan pleiten voor sterke landelijke eisen...
iThink, jij bént het LAKS. Je weet toch wel het bijna standaard antwoord wat ze gaan geven ? TS post hier straks als je antwoord hebt van het LAKS ns wat het antwoord is

Ik vind het persoonlijk erg laf dat je school zegt dat langs de examencommissie gaan "te veel" werk is. Ik had dit jaar hetzelfde probleem met scheikunde, in de eerste periode was het gemiddelde over 3 toetsen een 4,4. Zelf had ik drie onvoldoendes en de docent wist niet precies wat te doen. In overleg met de school is er toen op hoge uitzondering een extra herkansing gekomen. Het werd echter geen extra herkansing genoemd. Het heet "een extra opdracht ter ophoging van het eerder gehaalde schoolexamencijfer" maar het was wel zo dat het hoogste cijfer wat je haalde bleef staan.

De oplossing die je school nu gevonden heeft (nl. je mag een extra opdracht doen die je cijfer kan verhogen) vind ik opzich een goede oplossing. Wel is het jammer dat het onduidelijk is hoe dit weegt. Je kan er bij de school op hameren dat uit de toesten blijkt dat de leerlingen de stof niet voldoende beheersen en dat het belangrijk is te kijken aan welke factoren het is. Het gaat er toch uiteindelijk om dat een toets laat zien WAT je beheerst en in welke mate? Een toets is er niet om iedereen te laten zakken. Het is dus goed om het te gooien op "blijkbaar hebben we nog extra uitleg nodig om vervolgens te kijken of dit geholpen heeft".

Succes, en het LAKS weet vast het standaard antwoord hierop wel

Laatst gewijzigd op 23-05-2007 om 08:33.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 13:26
Verwijderd
Hm dit is vorig jaar bij ons bij wiskunde zo vaak gebeurd hoor.. en er is niks aan gedaan (niemand ondernam ook actie).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 15:01
Verwijderd
Dit heb ik ooit eens met Nederlands gehad; een SE bestond uit een paar grammatica oefeningen en een dictee; het gemiddelde was volgens mij net onvoldoende. Toen is er besloten het cijfer met 1 heel punt op te hogen voor iedereen, daardoor werd het gemiddelde net een voldoende - ik geloof dat het net een 5,7 werd, het was dus een 4,7. Maar dit was wel op initiatief van een van de docenten, die vond namelijk dat het niet goed gemaakt was - door de andere docent. Als een docent het niet echt aan wil pakken, dan zal je echt zelf moeten blijven zeuren. Ook als iets onduidelijk is; blijven zeuren. Als je niet zeurt, dan hebben ze er ook geen last van en doen ze er niets aan. Op een gegeven moment is het makkelijker er iets aan te doen dan telkens het gezeur weer aan te moeten horen

(Ik had voor die toets voor de verhoging een 9,5 De docent noemde alle resultaten op van hoog naar laag, en ik werd maar niet genoemd dus begon énorm te zweten. En toen noemde hij mij als laatste De hele klas begon te joelen Na verhoging had ik dus een mooie 10 )
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 17:47
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Bij ons dit twee keer gebeurt bij scheikunde dit jaar. De eerste toets (25%) had welgeteld één iemand een voldoende en veel mensen met een 3. Nou was dat min of meer de schuld van de school, want we hebben in de 4e amper scheikunde gehad (beide leraren overspannen) en in de 5e maar 4 hoofdstukken gedaan. De school gaf ons een herkansing aan het einde van het jaar. Yeah, ik haalde een 8.

De tweede keer was ook een fout van de school. Domme fouten in de toets waardoor je erg afgeleid kon zijn. Weer veel onvoldoendes, weer een extra herkansing voor ons. Alleen heb ik die maar niet gebruikt, want ik was de enige die niet de kluts was kwijtgeraak en had een 8,6.

Het is het proberen altijd waard. En in principe heeft de school toch het beste met jullie voor? Nou moet je dan wel een goede leraar treffen...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 17:54
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-05-2007 @ 16:01 :
(Ik had voor die toets voor de verhoging een 9,5 De docent noemde alle resultaten op van hoog naar laag, en ik werd maar niet genoemd dus begon énorm te zweten. En toen noemde hij mij als laatste De hele klas begon te joelen Na verhoging had ik dus een mooie 10 )
Je bedoelt van laag naar hoog?
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Darkiekurd schreef op 23-05-2007 @ 18:54 :
Je bedoelt van laag naar hoog?
Nee, van hoog naar laag. Hij begon bij de vijf-nogwat, en ging richting drie, en ik kwam maar niet, dus ik zag al voor me dat ik een twee had - kon het me niet voorstellen. En toen was iedereen geweest, en zag ik al mensen richting mij kijken. Het laagste cijfer naar de stuud van de klas Maar toen was het dus het hoogste
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 22:41
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Bedankt voor de reacties.

LAKS heeft het volgende teruggestuurd:

---
Er is geen landelijke norm voor een gemiddelde voor schoolexamens. Het idee van schoolexamens is juist dat het aan scholen overgelaten wordt. De oplossing die de school bedacht heeft lijkt me best redelijk. Ik zou wel zorgen dat er voordat jullie instemmen met deze oplossing duidelijk is wat de precieze regels zijn en voor hoeveel het mee gaat tellen.

Als je wel stappen wilt onderenemen of andere vragen hebt dan kun je me natuurlijk altijd bellen of mailen.
---

Ik vraag me alleen af of dit ook betekent dat er dus wél een gratis herkansing gegeven kan worden. Dat ga ik nog navragen.

Bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 11:55
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
De reden dat ik benieuwd was naar de reactie van het LAKS, was omdat de regels omtrent SE's zo verdomd onduidelijk zijn. Het hele PTA is naar mijn (bescheiden) mening een aanfluiting...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 12:05
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Was bij ons ook zo... langzaam werden de cijfers beter, maar die verschrikkelijke onvoldoendes (gemiddelde was een 4 ) bleven staan... niemand heeft daar eigenlijk ook moeilijk over gedaan. Je moet gewoon een bepaald niveau halen. Sommige scholen maken expres schoolexamens gemakkelijk, andere scholen niet.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 12:09
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Tja accepteren maar, je moet inderdaad gewoon een bepaald niveau hebben en als je dat niet haalt is het jammer. 16 leerlingen vind ik ook nog niet heel representatief voor een gemiddelde trouwens

D'r zitten nou eenmaal wel meer toetsen in een jaar die gewoon door de meeste mensen een stuk slechter worden gemaakt, door verschillende redenen. So be it.
__________________
Chaos unleashed..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 16:14
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Ray schreef op 26-05-2007 @ 13:09 :
Tja accepteren maar, je moet inderdaad gewoon een bepaald niveau hebben en als je dat niet haalt is het jammer. 16 leerlingen vind ik ook nog niet heel representatief voor een gemiddelde trouwens
We hebben in totaal 32 leerlingen. In klas 1 was het gemiddelde (16 leerlingen) 4,8. In klas 2 was het gemiddelde (16 leerlingen) 3,8. Misschien nog steeds niet heel representatief, maar wel zorgwekkend.

Bedankt voor de reacties! Ik ga het advies van LAKS opvolgen. En iThink, ik ben het er inderdaad mee eens dat dat gedoe met schoolexamens eens moet veranderen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 17:50
Verwijderd
Vind ik wel goed van je school. Het niveau van wiskunde is echt hopeloos op de middelbare school, dus dit is een goede methode om leerlingen harder te laten werken in de hoop dat ze toch nog iets opsteken.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 18:37
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-05-2007 @ 18:50 :
Vind ik wel goed van je school. Het niveau van wiskunde is echt hopeloos op de middelbare school, dus dit is een goede methode om leerlingen harder te laten werken in de hoop dat ze toch nog iets opsteken.
wat is dat nou voor mentaliteit
Ga eens snel naar het forum voor gefrustreerde vak-dicactivi ofzo


En ja, de kwaliteit van je diploma mag wel eens omhoog, maar de gemiddelde leerling wil toch vooral zo makkelijk en comfortabel mogelijk door zijn schoolcarriere mazzelen..
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 12:06
Verwijderd
Citaat:
iThink schreef op 26-05-2007 @ 19:37 :
wat is dat nou voor mentaliteit
Ga eens snel naar het forum voor gefrustreerde vak-dicactivi ofzo


En ja, de kwaliteit van je diploma mag wel eens omhoog, maar de gemiddelde leerling wil toch vooral zo makkelijk en comfortabel mogelijk door zijn schoolcarriere mazzelen..
Leerlingen zijn lui, daarom moeten we het niveau maar aanpassen aan hun pathologische luiheid.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-05-2007 @ 13:06 :
Leerlingen zijn lui, daarom moeten we het niveau maar aanpassen aan hun pathologische luiheid.
Helemaal mee eens Ik heb me er op de middelbare school jaren aan lopen ergeren en nu op de universiteit weer. Alles wordt aangepast aan de gemiddelde student, ipv een soort standaard niveau te handhaven
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 19:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
iThink schreef op 26-05-2007 @ 19:37 :
wat is dat nou voor mentaliteit
Die mentaliteit waarmee mensen tegen een muur aan lopen en dan opeens gaan werken.

Het eerste proefwerk maatschappijleer in mijn klas was het gemiddelde destijds een 2,8. Het proefwerk erop was moeilijker en bevatte meer stof, gemiddeld was een 6,4.

Toegegeven, ik ben de middelbare school ook met twee vingers in mijn neus doorgekomen, maar dat neemt niet weg dat je mensen moet aanpakken. Ik betwijfel of ik nu op de uni zou hebben gezeten als ik niet een paar leraren van de oude garde had gehad die de motivatie desnoods met een trechter door je strot duwden.

Nu vraag ik me bij sommige niveau 2 vakken op de uni nog af waarom ik er in vredesnaam mijn nest voor uit kom.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 27-05-2007 om 19:14.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-05-2007, 20:31
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
iThink schreef op 26-05-2007 @ 19:37 :
wat is dat nou voor mentaliteit
Ga eens snel naar het forum voor gefrustreerde vak-dicactivi ofzo


En ja, de kwaliteit van je diploma mag wel eens omhoog, maar de gemiddelde leerling wil toch vooral zo makkelijk en comfortabel mogelijk door zijn schoolcarriere mazzelen..
ja en dat vind ik nou een rot mentaliteit. Ik heb mn vwo ook op mn gat gehaald, maar heb hard moeten werken om een plaats voor geneeskunde te krijgen.

Citaat:
Leerlingen zijn lui, daarom moeten we het niveau maar aanpassen aan hun pathologische luiheid .
hahahahaha
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 08:39
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Wat een heerlijke zuurheid hier weer.. Het was maar een grapje hoor
Natuurlijk ben ik tegen lui je diploma halen. Het diploma raakt hierdoor
waarde kwijt. Dit komt nu al deels doordat veel (zwakke) scholen die schoolexamens zo ontzettend makkelijk maken.
Je kunt je overigens afvragen wat een VWO-diploma uberhaupt waard is. Als dat de topopleiding zou moeten zijn op de middelbare school, dan leven we onderhand wel in een achterstandsland. Natuurlijk zijn er mensen die er veel voor moeten werken, maar als ik om mij heen kijk zie ik een groepje mensen die veel meer willen en, verontrustender, mensen die eigenlijk helemaal niet thuishoren op het VWO. Wat mij betreft mag het VWO weer moeilijk, abstracter en uitdagender worden.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 11:23
Verwijderd
Er moeten gewoon duidelijke doelstellingen komen over het percentage leerlingen dat VWO doet, dat moet terug naar 10%.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 13:29
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-05-2007 @ 12:23 :
Er moeten gewoon duidelijke doelstellingen komen over het percentage leerlingen dat VWO doet, dat moet terug naar 10%.
Of we gaan een niveau bovenop het VWO creeren....
En idd, de doelstelling dat meer dan 50% van de bevolking hoog opgeleid moet zijn, moet neit komen door eisen te verlagen of stil te laten staan...
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 19:00
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Laten we het alsjeblieft bij de situatie van de TS houden.

Advies voor haar is welkom, discussies over het niveau van de middelbare school niet.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Waar werd jij blij van vandaag? #6
Verwijderd
500 25-04-2007 22:12
Eindexamens 2007 frustraties
Bongalientje
44 17-04-2007 19:00
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Eindexamens 2005 De Cijfers
Verwijderd
204 30-05-2005 19:00
Algemene schoolzaken [Stelling] De Tweede Fase maakt slagen makkelijker
Femic
26 18-01-2005 18:22
Algemene schoolzaken vavo-->regulier onderwijs
Verwijderd
2 06-05-2003 19:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.