Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2005, 12:28
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Ik hoop dat dit mag zo, een apart topic voor een wiskundevraag. Anders: Excuus, sluit 'm maar..

Maar echt ik begin wanhopig te worden!
De som die ik moet oplossen is deze:

Bart wil een voetbal over een muur van 380cm hoog schieten. De hoogte van de bal van Bart kan je berekenen met de formule:
H = -5A*kwadraatteken* + 90A.
Hierin is H de hoogte in centimeters en A de afstand tot Bart in meters

A) Na hoeveel meter komt de bal weer op de grond?
B) Hoeveel meter moet Bart van de muur af gaan staan zodat de bal bij de muur het hoogste punt bereikt?
C) Bereikt de bal de hoogte van de muur? Verklaar je antwoord

Waarschijnlijk is het iets met het ontbinden in factoren of van drietermen, maar ik kom er absoluut niet uit (vrienden en familie inmiddels ook niet meer nadat we een dag alles heel en weer gemaild hebben van: 'misschien dit..' etc, haha)

En het is vrij belangrijk, dus als iemand me zou kunnen helpen: Héél, heel graag!
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2005, 12:46
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
y=-5x^2 + 90x

met abc-formule bereken je x voor y=0 (a=-5, b=90, c=0)
dat is op x=0 en nog iets, het verschil is het aantal meters.

de top van de parabool is het hoogste punt, dat ligt op de helft van de afstand die je net hebt berekend

berekenen de top van de parabool. je kan de abc-formule weer gebruiken, of differentieren. abc-formule is het makkelijkst.

Was dat nou zo moeilijk?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 12:51
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Sketch schreef op 19-05-2005 @ 13:46 :
y=-5x^2 + 90x

met abc-formule bereken je x voor y=0 (a=-5, b=90, c=0)
dat is op x=0 en nog iets, het verschil is het aantal meters.

de top van de parabool is het hoogste punt, dat ligt op de helft van de afstand die je net hebt berekend

berekenen de top van de parabool. je kan de abc-formule weer gebruiken, of differentieren. abc-formule is het makkelijkst.

Was dat nou zo moeilijk?
voegt 't echt wat voor je toe om er zo spottend over te doen?

Bedankt trouwens.. voor zover het antwoord klopt..
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 12:53
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
A) De hoogte H is nul dus:
-5a2 * 90a = 0
-5a (a-18) = 0

-5a = 0 --> a=0
of
a-18 = 0 --> a = 18

Op een afstand van 18 meter van Bart komt de bal dus weer op de grond.

B) Het hoogste punt is op a=9, want het hoogste punt precies tussen de twee nulpunten. Bart moet dus 9 meter van de muur af gaan staan.

C) Ja.
Vul a=9 in in de formule.
-5 * 92 + 90 * 9 = -405 + 810 = 405
De bal bereikt dus een hoogte van 405 cm. De bal gaat dus over de muur van 380 cm. heen.

edit: Dit helpt je wel denk ik .

Waarom ABC-formule als je hem kan ontbinden in factoren

Laatst gewijzigd op 19-05-2005 om 12:57.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 12:59
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
SCS schreef op 19-05-2005 @ 13:53 :
A) De hoogte H is nul dus:
-5a2 * 90a = 0
-5a (a-18) = 0

-5a = 0 --> a=0
of
a-18 = 0 --> a = 18

Op een afstand van 18 meter van Bart komt de bal dus weer op de grond.

B) Het hoogste punt is op a=9, want het hoogste punt precies tussen de twee nulpunten. Bart moet dus 9 meter van de muur af gaan staan.

C) Ja.
Vul a=9 in in de formule.
-5 * 92 + 90 * 9 = -405 + 810 = 405
De bal bereikt dus een hoogte van 405 cm. De bal gaat dus over de muur van 380 cm. heen.

edit: Dit helpt je wel denk ik .

Waarom ABC-formule als je hem kan ontbinden in factoren
Ja dat vroeg ik me dus ook af, maar aangezien ik toch al niet heel erg sterk ben in wiskunde dacht ik dat het wel weer aan mij zou liggen. Maar dit klinkt al een stuk logischer!

Onwijs bedankt!
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:04
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
BMF schreef op 19-05-2005 @ 13:51 :
voegt 't echt wat voor je toe om er zo spottend over te doen?

Bedankt trouwens.. voor zover het antwoord klopt..
het was niet spottend bedoeld, meer knipogend van 'het is niet zo moeilijk als het lijkt'.

ik gebruik liever de abc-formule omdat die standaard in m'n rekenmachine staat, a b en c invullen en het antwoord rolt eruit.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:05
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Citaat:
BMF schreef op 19-05-2005 @ 13:59 :
Ja dat vroeg ik me dus ook af, maar aangezien ik toch al niet heel erg sterk ben in wiskunde dacht ik dat het wel weer aan mij zou liggen. Maar dit klinkt al een stuk logischer!

Onwijs bedankt!
Alsjeblieft!

Ik wil je niet nog erger traumatiseren, maar bedenk wel dat dit vrij standaard sommen zijn die je zo moet kunnen oplossen. Als ze vragen naar "waar komt de bal weer op de grond", dan moet jij snappen dat de hoogte van de bal dan nul moet zijn. Stel de formule gelijk aan nul en bereken door ontbinden in factoren of met de ABC formule de nulpunten.
__________________
"Throughout my life my imagination has been far more important than my knowledge" Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:07
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Sketch schreef op 19-05-2005 @ 14:04 :
het was niet spottend bedoeld, meer knipogend van 'het is niet zo moeilijk als het lijkt'.

ik gebruik liever de abc-formule omdat die standaard in m'n rekenmachine staat, a b en c invullen en het antwoord rolt eruit.
Ok sorry

Ja dat zal wel.. maar ik heb de ABCformule nog niet gehad.. (voelt zich hier ter plekke een bruggertje worden, haha)

Maar even nog over antwoord B van SCS: Is het niet 90centimeter? dus dan kan het toch nooit 9 meter zijn? Maar 0.9 meter?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:09
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
SCS schreef op 19-05-2005 @ 14:05 :
Alsjeblieft!

Ik wil je niet nog erger traumatiseren, maar bedenk wel dat dit vrij standaard sommen zijn die je zo moet kunnen oplossen. Als ze vragen naar "waar komt de bal weer op de grond", dan moet jij snappen dat de hoogte van de bal dan nul moet zijn. Stel de formule gelijk aan nul en bereken door ontbinden in factoren of met de ABC formule de nulpunten.
Nee erger traumatiseren was sowieso al vrij onmogelijk hoor

Ja weet het, maar ik ben al heel lang chronisch ziek waardoor ik op school geen lessen meer kan volgen. Oftewel; ik mis heel veel informatie en mag het allemaal maar zelf uitzoeken, vandaar dat ik nogal 's de mist in ga (zeker omdat m'n geheugen ook heel slecht is hierdoor) En wiskunde is niet echt m'n sterkte punt, dus vandaar..
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:12
sushilove
Avatar van sushilove
sushilove is offline
Ik zal je maar niet helpen, ben een echt wiskunde ramp
__________________
So called psycho
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:13
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Citaat:
BMF schreef op 19-05-2005 @ 14:09 :
Nee erger traumatiseren was sowieso al vrij onmogelijk hoor

Ja weet het, maar ik ben al heel lang chronisch ziek waardoor ik op school geen lessen meer kan volgen. Oftewel; ik mis heel veel informatie en mag het allemaal maar zelf uitzoeken, vandaar dat ik nogal 's de mist in ga (zeker omdat m'n geheugen ook heel slecht is hierdoor) En wiskunde is niet echt m'n sterkte punt, dus vandaar..
Ah ok. Dat kan ik niet weten natuurlijk. Sterkte dan iig.

"A de afstand tot Bart in meters" Dit gaf je in je beginpost. Bij A heb je uitgerekend dat de bal na 18 meter weer op de grond komt. Het hoogste punt is dus na 9 meter.
__________________
"Throughout my life my imagination has been far more important than my knowledge" Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:15
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
SCS schreef op 19-05-2005 @ 14:13 :
Ah ok. Dat kan ik niet weten natuurlijk. Sterkte dan iig.

"A de afstand tot Bart in meters" Dit gaf je in je beginpost. Bij A heb je uitgerekend dat de bal na 18 meter weer op de grond komt. Het hoogste punt is dus na 9 meter.
Nee maakt niet uit, verwacht ook niet dat iedereen hier Jomanda-gaves heeft ofzo

En sowieso loop ik niet ver achter als ik kijk naar de sommen van klasgenoten, dus ben misschien gewoon jonger dan de gemiddelde forumbezoeker hier..

Oh oke! Nou snap ik 'm! Thnx voor 't geduld met uitleggen etc.
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:37
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
BMF schreef op 19-05-2005 @ 14:15 :
Nee maakt niet uit, verwacht ook niet dat iedereen hier Jomanda-gaves heeft ofzo
xD


In welke klas zit je dan? (dat is overigens wel handig om er volgende keer bij te zetten, want dan kunnen we een beetje afstemmen op het niveau, zegmaar)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Ruimtemeetkunde
I-brahimovic
10 19-04-2004 16:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.