Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2006, 15:04
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Op de rand van 2006-2007... er zullen vast mensen zijn die mijn naam nog herkennen, ik ben jarenlang vast bezoeker geweest, gebruikte het forum als terugvalbasis, als vriendenkring. Nu wil ik graag in dit topic kwijt hoe ik achteraf over dit forum denk... in de hoop jullie de ogen te openen.

Vijf, zes jaar geleden kwam ik hier, puber, nog maar zestien, zeventien en wat was ik vatbaar voor het forum! Zoals velen hier zat ik niet goed in m'n vel. Het was fijn om te ontdekken dat ik niet de enige was, dat ik hier lotgenoten vond, en dat we elkaar konden steunen, zoals we dat zagen.
Die steun heb ik zeker gevonden, dat zal ik niet ontkennen. Forummers die dierbaar werden, meetings, mensen leren kennen, mensen om je heen, *knuf* over en weer, betrokken worden bij de opname van een (toen) goede forumvriendin, bellen, smsen, en het gevoel hebben dat ze jou ook kennen.

Nu ben ik even terug, en zie ik dat het nog precies hetzelfde is. De automutilatietopics zijn nu verboden, een goede zet, waar ik overigens zelf nog bij betrokken was. Ik zie forummers, jullie, die steun hebben aan elkaar. Goede dingen, maar vooral veel slechte dingen.

Want je bent vatbaar voor het forum. Je lucht je hart in de speciale topics, je krijgt aandacht van anderen en geef toe: daardoor voel je je wat beter. Het geeft je het gevoel dat je er niet alleen voor staat, dat je gesteund wordt in je negatieve gevoelens.

Zo voelde ik het toen ik hier elke dag postte.

Maar nu zie ik pas wat mijn ouders, omgeving tegen me riep, en wat ik al die tijd ontkende: je bent verslaafd aan het forum. Je kunt nog zoveel steun voelen van de mensen hier, je kent elkaar niet echt, alleen maar virtueel. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, ook ik heb enkele forummers écht leren kennen, irl, sms, telefoon... Maar toch.

Met jullie reacties steunen jullie elkaar, maar tegelijkertijd trekken jullie elkaar verder de diepte, het ravijn in. Het is makkelijk om naar het forum te komen als je je rot voelt, omdat je denkt dat ze je alleen maar hier begrijpen, dat ze je hier kennen en dat je hier jezelf mag zijn.

Maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Je kunt niet blijven hangen in deze wereld, die het forum heet. Let erop dat je je hier maar voor even beter zult voelen, maar dat je straks gewoon de buitenwereld in moet, daar is het échte leven.

Denk er eens over na. Ben je niet stiekem verslaafd aan het forum, aan de aandacht die je hier krijgt? Aan de aandacht die je wellicht ergens anders mist? Denk erover na, is dit hoe je echt wil leven?
Probeer de stap te zetten, zoals ik in 2003 deed, en ga de echte wereld in. Je zult er echt geen spijt van krijgen, en achteraf zul je het misschien wel met me eens zijn.

Ik heb geen spijt van mijn periode hier. Ik heb er veel aan gehad, het heeft me gevormd tot de persoon die ik nu ben. Maar tegelijkertijd ben ik me nu bewust van het nadeel van dit forum. Pas ervoor op, alsjeblieft...


tweeduizend een, twee

We waren jong,
naïef, alleen.
We sloegen hard
met woorden
om ons heen.
We leefden niet,
of koud, en kil.
We waren samen
maar we bleven stil
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2006, 15:14
Verwijderd
Lol! Beste topic van het jaar.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:16
Verwijderd
Prachtig
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:19
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik ben het hier wel mee eens. Ik denk vaak dat mensen hier hulp komen zoeken omdat ze denken dat ze het niet ergens anders kunnen vinden, omdat niemand ze begrijpt. En vooral voor de echte scholieren, die nog midden in de pubertijd zitten enzo voelen zich vaak onbegrepen. Maar omdat ze zo aan het forum plakken merken ze niet dat de hulp er in hun eigen omgeving er ook is. En die is meestal beter, want die mensen kennen je en houden van je en zullen echt tot het uiterste gaan om je te helpen.

Maar ook ik ben blij dat dit forum bestaat hoor. En om ervoor te zorgen dat ik niet blijf plakken zorg ik ervoor dat is het forum soms enkele maanden vergeet en daarna weer een beetje kom rondkijken...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 30-12-2006 @ 16:04 :
Let erop dat je je hier maar voor even beter zult voelen, maar dat je straks gewoon de buitenwereld in moet, daar is het échte leven.
Whoa, er is een buitenwereld?


( )


Als de tijd rijp is kick je vanzelf af, geloof mij maar.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:21
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik ben zelf niet actief op psych, lees hier wel altijd veel, maar post verder veel op andere deelfora. Ondertussen ook al weer een aardige tijd en ik kom er zeker dagelijks. Maar vanaf het moment dat ik psych leerde kennen, voelde ik idd dat hier een heel andere sfeer hangt, eentje die ik idd voornamelijk negatief vind. Tuurlijk is het hartstikke mooi om te zien hoe mensen elkaar hier kunnen steunen en dingen met elkaar delen, maar ik ben het zeker met jou eens dat de meeste mensen hier heel vatbaar voor elkaars woorden zijn en de sfeer en energie die die woorden met zich meebrengen. En nee, dat vind ik niet altijd goed, ik heb mezelf ook altijd bewust afzijdig gehouden van hier. Ik zeg niet dat mensen hier hun gedachten niet meer mogen posten of enkel positieve dingen, maar het gevaar is idd wel dat mensen elkaar meetrekken in al die negativiteit. Net als dat dat in 'het echte leven' gebeurd. Als je zelf niet zo lekker in je vel zit, kun je heel snel nog verder naar beneden getrokken worden als je mensen om je heen hebt die ook allemaal niet leker in hun vel zitten en negatieve energie met zich meenemen. En dat zag ik hier vanaf het begin ook heel erg gebeuren.

Dus ja, ik ben het zeker met je eens. Maar dit soort dingen zul je altijd hebben. Mensen die niet lekker in hun vel zitten, blijven elkaar overal op zoeken, op internet, maar ook in hun eigen omgeving. Ik heb dit zelf ook een tijdje gehad, maar toen zag ik dat niet, al werd ik er idd ook voor gewaarschuwd. Dat is iets dat je vaak pas gaat zien als je uit die omgeving gestapt bent en je ook veel beter in je vel zit.
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:26
Saarah
Saarah is offline
Het is maar net hoe je het zelf maakt, denk ik. Ik post hier vooral in het ljh-topic, maar eigenlijk is dat voor mij ongeveer hetzelfde als in een dagboek schrijven. Het is net nog iets anders (voor mij) omdat je hier nog wel opbeurende woorden leest, maar daar ben ik zeker niet afhankelijk van. Het doet mij gewoon goed alles eens van mij af te kunnen schrijven.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:34
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Ik denk dat het voor heel veel mensen wel meevalt. Als je kijkt in 'het grote lucht je hart topic' zie je dat heel veel mensen wel psychische hulp krijgen, sommige niet, maar dat houd je altijd. Ik denk niet dat het elkaar specifiek op de been houdt om hier te posten. Het is inderdaad fijn om je verhaal kwijt te kunnen, maar je weet ook dat er kans is dat niemand het leest. Tuurlijk is het lekker om aandacht te krijgen, en ik weet ook wel dat sommige mensen zich nog slechter gaan voelen door dingen van anderen te lezen, maar mensen kunnen elkaar ook omhoog helpen. Door dit forum heb ik ook geleerd dat er nog zoveel meer is, ook (en misschien juist) omdat sommige mensen het veel slechter hebben.

Iedereen heeft er natuurlijk een hele andere kijk op. Maar als je echt dag en nacht op het forum zit, dan wordt het inderdaad tijd om het 'echte' leven in te stappen. Maar ik geloof niet dat er hier meer verslaafden zullen zijn dan over het hele scholierenforum.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:42
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
Saarah schreef op 30-12-2006 @ 16:26 :
Het is maar net hoe je het zelf maakt, denk ik. Ik post hier vooral in het ljh-topic, maar eigenlijk is dat voor mij ongeveer hetzelfde als in een dagboek schrijven. Het is net nog iets anders (voor mij) omdat je hier nog wel opbeurende woorden leest, maar daar ben ik zeker niet afhankelijk van. Het doet mij gewoon goed alles eens van mij af te kunnen schrijven.
Precies.
Ik post op Psychologie ook alleen maar in het LJH-topic en daar post ik echt niet in omdat ik dan aandacht krijg van andere mensen en weet dat ik er niet alleen voor sta! Het werkt idd gewoon net zoals een dagboek. Dit alles is dus puur voor mezelf en ik laat me via internet al hélemaal niet meesleuren door iemands negativiteit.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:48
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Ik vind het inderdaad mooi om te zien hoe mensen elkaar kunnen steunen en dingen met elkaar delen, en mijn stuk zal ook echt niet voor iedereen gelden. Als je je niet aangesproken voelt, prima, heel goed zelfs. Zolang je maar niet afhankelijk van de reacties bent, en ervoor zorgt dat je je niet laat meesleuren.
@ Milk: ja, en mijn tijd was er rijp voor.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:49
Verwijderd
Citaat:
MiniTokje schreef op 30-12-2006 @ 16:34 :
Iedereen heeft er natuurlijk een hele andere kijk op. Maar als je echt dag en nacht op het forum zit, dan wordt het inderdaad tijd om het 'echte' leven in te stappen. Maar ik geloof niet dat er hier meer verslaafden zullen zijn dan over het hele scholierenforum.
Ik vind het wel schattig dat ze bezorgd is, maar ik betwijfel of er veel mensen zijn die hun hele leven ophangen aan dit forum. Psych gebruik ik voornamelijk voor advies/ervaringen uitwisselen en her en der mensen wat te proberen te helpen. Zelfde geldt trouwens voor de andere fora. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik zou denken dat ik alleen aan de mensen hier wat zou hebben, of zoiets. Het is een leuk extraatje op het leven, niet een vervanging van.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:50
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Haha, beginnen zoveel mensen over het ljh-topic terwijl ik juist dat het slechtste topic ooit vind. Als je het als een dagboek wilt gebruiken dan. Je kunt er niet alles in kwijt, en rustig alles terug lezen wat je de afgelopen maanden hebt geschreven en gedacht is onhandig want dan moet je tussen allerlei posts de jouwe gaan zoeken. En juist dat nalezen is heel belangrijk in het dagboek concept. Je ziet hoe je toen dacht, maar een tijdje later denk je er heel anders over. Het is dan heel interessant om jezelf te gaan onderzoeken over wat er dan precies veranderd is. En dat gaat niet in het ljh-topic. Want daar staat commentaar van jan en alleman bij...

ik denk ook dat veel mensen verslaafd zijn. Dat hebben ze alleen niet door. (tuurlijk niet, verslaving heb je eerst een lange tijd niet door)

maarja, dat is weer mijn mening
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:51
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Morgan schreef op 30-12-2006 @ 16:49 :
Ik vind het wel schattig dat ze bezorgd is, maar ik betwijfel of er veel mensen zijn die hun hele leven ophangen aan dit forum. Psych gebruik ik voornamelijk voor advies/ervaringen uitwisselen en her en der mensen wat te proberen te helpen. Zelfde geldt trouwens voor de andere fora. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik zou denken dat ik alleen aan de mensen hier wat zou hebben, of zoiets. Het is een leuk extraatje op het leven, niet een vervanging van.
geloof me, dat ziet niet iedereen zo. Ik heb er al een aantal meegemaakt
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik denk dat jij niet voor anderen moet spreken. Want zo zie ik het forum dus absoluut niet. Je bent overduidelijk geen sterk persoon dat jij je leven zo laat afhangen van een forum. Misschien moet je daar eens naar kijken en zeker niet verwachten dat iedereen zo labiel is.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:55
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Morgan schreef op 30-12-2006 @ 16:49 :
Ik vind het wel schattig dat ze bezorgd is, maar ik betwijfel of er veel mensen zijn die hun hele leven ophangen aan dit forum. Psych gebruik ik voornamelijk voor advies/ervaringen uitwisselen en her en der mensen wat te proberen te helpen. Zelfde geldt trouwens voor de andere fora. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik zou denken dat ik alleen aan de mensen hier wat zou hebben, of zoiets. Het is een leuk extraatje op het leven, niet een vervanging van.
Ik weet niet in hoeverre je het 'bezorgd' kunt noemen. Ik probeerde op papier te zetten hoe ik nu terugkijk op mijn jaren hier. Zoals Volk zegt, ik heb in die periode ook mensen meegemaakt die het forum niet alleen als een leuk extraatje zagen. De dingen die ik hier nu lees en de sfeer die er (naar mijn idee) hangt, zijn in dat opzicht niet veranderd. Het is meer een constatering van feiten, en jawel, toch ook een waarschuwing, maar geen bevel. Doe ermee wat je wilt, dit is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:57
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-12-2006 @ 16:52 :
Ik denk dat jij niet voor anderen moet spreken. Want zo zie ik het forum dus absoluut niet. Je bent overduidelijk geen sterk persoon dat jij je leven zo laat afhangen van een forum. Misschien moet je daar eens naar kijken en zeker niet verwachten dat iedereen zo labiel is.
Ik spreek niet voor anderen, ik spreek ze aan. Als jij je niet aangesproken voelt, geen probleem. En even goed lezen hè: ik laat mijn leven niet meer afhangen van een forum. Rustig maar.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind het een beetje overdreven gezeur. Zeker op de manier hoe je het vertelt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Saarah schreef op 30-12-2006 @ 16:26 :
Het is maar net hoe je het zelf maakt, denk ik. Ik post hier vooral in het ljh-topic, maar eigenlijk is dat voor mij ongeveer hetzelfde als in een dagboek schrijven. Het is net nog iets anders (voor mij) omdat je hier nog wel opbeurende woorden leest, maar daar ben ik zeker niet afhankelijk van. Het doet mij gewoon goed alles eens van mij af te kunnen schrijven.
Voor mij hetzelfde..
toch heb ik met een iemand wel contact..
maar dat is ook echt contact, door te bellen etc.
voor de rest kan gezellig contact ook..
Ik geloof idd wel dat hier mensen zijn op het forum, omdat ze in de ''echte wereld'' geen aandacht krijgen. Maar dan is zoiets als dit alleen maar fijn. Mensen die je steunen.. Je sleept elkaar niet altijd de diepte in. Het is voornamelijk ook hoe jij zelf bent. Laat jij je snel meesleuren of niet..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-12-2006, 16:12
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-12-2006 @ 17:04 :
Ik vind het een beetje overdreven gezeur. Zeker op de manier hoe je het vertelt.
Ik vind juist de manier waarop ze het verteld heel netjes. Het is eerder de reactie die jij geeft een beetje lomp...

Citaat:
Ik denk dat jij niet voor anderen moet spreken.
dit deed ze niet.
Citaat:
Want zo zie ik het forum dus absoluut niet.
Dat hoeft ook helemaal niet.
Citaat:
Je bent overduidelijk geen sterk persoon dat jij je leven zo laat afhangen van een forum.
Ik vind het juist sterk dat ze er vanaf is gekomen en dat ze anderen probeert te waarschuwen.
Citaat:
Misschien moet je daar eens naar kijken en zeker niet verwachten dat iedereen zo labiel is.
Ze heeft er dus al naar gekeken en er iets aan gedaan. Denk niet dat ze labiel is. Maar ik vind het wel asociaal om haar labiel te noemen.

Komt er dus op neer dat je niet goed hebt gelezen. Misschien moet je daar eens aan werken voor je anderen labiel gaat noemen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:14
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
Volk schreef op 30-12-2006 @ 16:50 :
Haha, beginnen zoveel mensen over het ljh-topic terwijl ik juist dat het slechtste topic ooit vind. Als je het als een dagboek wilt gebruiken dan. Je kunt er niet alles in kwijt, en rustig alles terug lezen wat je de afgelopen maanden hebt geschreven en gedacht is onhandig want dan moet je tussen allerlei posts de jouwe gaan zoeken. En juist dat nalezen is heel belangrijk in het dagboek concept. Je ziet hoe je toen dacht, maar een tijdje later denk je er heel anders over. Het is dan heel interessant om jezelf te gaan onderzoeken over wat er dan precies veranderd is. En dat gaat niet in het ljh-topic. Want daar staat commentaar van jan en alleman bij...

ik denk ook dat veel mensen verslaafd zijn. Dat hebben ze alleen niet door. (tuurlijk niet, verslaving heb je eerst een lange tijd niet door)

maarja, dat is weer mijn mening
Euhm, je kunt gewoon in je berichtgeschiedenis kijken hoor dan vind je je eigen posts meteen. En hoezo kun je er niet alles in kwijt? Ik wel. En het is ook niet bedoeld als dagboek, maar het heeft hetzelfde idee.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:17
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Faerie schreef op 30-12-2006 @ 17:14 :
Euhm, je kunt gewoon in je berichtgeschiedenis kijken hoor dan vind je je eigen posts meteen. En hoezo kun je er niet alles in kwijt? Ik wel. En het is ook niet bedoeld als dagboek, maar het heeft hetzelfde idee.
Ik bedoel dat je er geen prive dingen in kwijt kunt. Sommige dingen mag je niet over posten en sommige dingen zijn gewoon niet voor heel de wereld om te weten. En als je hier post post je eigenlijk voor heel de wereld
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Volk schreef op 30-12-2006 @ 17:12 :

Komt er dus op neer dat je niet goed hebt gelezen. Misschien moet je daar eens aan werken voor je anderen labiel gaat noemen.
Ik denk dat ze wel labiel is Of in ieder geval heel erg was. En wat heb jij ermee te maken?

Ook denk ik dat het gewoon een kwestie van ouder worden is.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:42
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-12-2006 @ 17:39 :
Ik denk dat ze wel labiel is Of in ieder geval heel erg was. En wat heb jij ermee te maken?

Ook denk ik dat het gewoon een kwestie van ouder worden is.
Als dit allemaal niet op jou slaat, waarom reageer je dan? En zeker op deze manier. Ik geloof niet dat ik vind dat jij het recht hebt om me op basis van dit topic labiel te noemen. En 'heel erg was' ook niet. Doe je dat vaker, mensen zomaar een etiketje opplakken?

En ja, het is inderdaad gewoon een kwestie van ouder worden. Daarmee ben ik het dan wel weer eens.

Laatst gewijzigd op 30-12-2006 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:43
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Volk schreef op 30-12-2006 @ 16:50 :
Haha, beginnen zoveel mensen over het ljh-topic terwijl ik juist dat het slechtste topic ooit vind. Als je het als een dagboek wilt gebruiken dan. Je kunt er niet alles in kwijt, en rustig alles terug lezen wat je de afgelopen maanden hebt geschreven en gedacht is onhandig want dan moet je tussen allerlei posts de jouwe gaan zoeken. En juist dat nalezen is heel belangrijk in het dagboek concept. Je ziet hoe je toen dacht, maar een tijdje later denk je er heel anders over. Het is dan heel interessant om jezelf te gaan onderzoeken over wat er dan precies veranderd is. En dat gaat niet in het ljh-topic. Want daar staat commentaar van jan en alleman bij...
Hoe kan jij nu weten dat ik er wel of niet alles in kwijt kan? Ik kan van me afschrijven hoe ik me voel, of ik een rotte of juist leuke dag gehad heb, ...
En waarom bepaal jij waarvoor een dagboek dient? Een dagboek kan evengoed gewoon een middel zijn om dingen van je af te schrijven. Je hoeft dat niet per se terug te lezen!
Als ik toch iets wil teruglezen, zoek ik het wel op door terug door mijn eigen posts te bladeren, zoals Faerie al zei. Dat er commentaar van iedereen bij staat, wil niet zeggen dat je je eigen posts niet terugvindt, hoor.

Citaat:
ik denk ook dat veel mensen verslaafd zijn. Dat hebben ze alleen niet door. (tuurlijk niet, verslaving heb je eerst een lange tijd niet door)
Veel mensen die verslaafd zijn? Misschien zijn er enkele, maar toch. Ik denk niet dat er véél mensen zijn die verslaafd zijn. En dan zullen er op andere deelfora zeker ook zulke mensen zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Anneee schreef op 30-12-2006 @ 17:42 :
Die twee jaar verschil tussen ons verklaart voor mij dus alles.
Wat kinderachtig zeg Ik ben tenminste nooit verslaafd geweest aan dit forum.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2006, 16:46
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Volk schreef op 30-12-2006 @ 17:17 :
Ik bedoel dat je er geen prive dingen in kwijt kunt. Sommige dingen mag je niet over posten en sommige dingen zijn gewoon niet voor heel de wereld om te weten. En als je hier post post je eigenlijk voor heel de wereld
Natuurlijk kan je er wel privédingen in kwijt, ik toch. Oké, ik ga hier geen andere mensen bij naam noemen, maar als ik hier post over een zekere 'R', weet ik goed genoeg wie ik bedoel. Wat maakt het voor de rest uit dat de hele wereld (oftewel: degenen die op Psych komen) die dingen kan lezen? Als ik mij rot voel omdat ik gedumpt ben door een jongen, of als ik mij juist blij voel omdat ik gisteren een geweldige dag heb gehad, mag iedereen dat weten. Als mijn grootmoeder kanker heeft en ik mij daarom rot voel, hoef ik dat niet te verbergen.
Er zijn ook mensen die op Seksualiteit posten over de geweldige seks die ze al dan niet gehad hebben: dat is (in mijn ogen) net zo privé als de dingen die in het ljh-topic worden gepost.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:50
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-12-2006 @ 17:46 :
Wat kinderachtig zeg Ik ben tenminste nooit verslaafd geweest aan dit forum.
Inderdaad kinderachtig, daarom heb ik het ook gewijzigd, maar je was me voor.


Als dit allemaal niet op jou slaat, waarom reageer je dan? En zeker op deze manier. Ik geloof niet dat ik vind dat jij het recht hebt om me op basis van dit topic labiel te noemen. En 'heel erg was' ook niet. Doe je dat vaker, mensen zomaar een etiketje opplakken?

En ja, het is inderdaad gewoon een kwestie van ouder worden. Daarmee ben ik het dan wel weer eens.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 30-12-2006 @ 17:42 :
Als dit allemaal niet op jou slaat, waarom reageer je dan? En zeker op deze manier. Ik geloof niet dat ik vind dat jij het recht hebt om me op basis van dit topic labiel te noemen. En 'heel erg was' ook niet. Doe je dat vaker, mensen zomaar een etiketje opplakken?

En ja, het is inderdaad gewoon een kwestie van ouder worden. Daarmee ben ik het dan wel weer eens.
Chloe is niet bepaald iemand wiens leven in sterke mate bepaald wordt door dit forum. Maar goed, ze is ook niet erg actief op psych.

Edit: Haha, op het moment dat ik quotete had jij het blijkbaar net weer veranderd, dus nu gaat mijn reactie nergens over. Fijn
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:51
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Citaat:
Volk schreef op 30-12-2006 @ 17:17 :
Ik bedoel dat je er geen prive dingen in kwijt kunt. Sommige dingen mag je niet over posten en sommige dingen zijn gewoon niet voor heel de wereld om te weten. En als je hier post post je eigenlijk voor heel de wereld
Dat is juist het goede van het ljh topic. Zoals je zegt: je post voor de hele wereld. Openlijk uitkomen voor je problemen is beter dan ze voor jezelf te houden, dan kunnen andere mensen je vertellen dat je hulp nodig hebt, of iets in die richting. En daarbij is het zoals de meeste al zeggen gewoon lekker om eens goed je hart te luchten.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 16:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Anneee schreef op 30-12-2006 @ 17:50 :
Als dit allemaal niet op jou slaat, waarom reageer je dan? En zeker op deze manier. Ik geloof niet dat ik vind dat jij het recht hebt om me op basis van dit topic labiel te noemen. En 'heel erg was' ook niet. Doe je dat vaker, mensen zomaar een etiketje opplakken?
Ik denk wel dat ik aardig gelijk heb Maar geloof wat je zelf wilt geloven. Iemand die zo verslaafd was aan een forum en zelfs denkt anderen daarvoor te moeten waarschuwen, ja... Je zult het met me eens moeten zijn dat je dan zeker niet stabiel bent. Zeker omdat dit over een psychische kwestie gaat.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:00
havana
Avatar van havana
havana is offline
Sommige mensen
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:00
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Saarah schreef op 30-12-2006 @ 17:43 :
Hoe kan jij nu weten dat ik er wel of niet alles in kwijt kan? Ik kan van me afschrijven hoe ik me voel, of ik een rotte of juist leuke dag gehad heb, ...
En waarom bepaal jij waarvoor een dagboek dient? Een dagboek kan evengoed gewoon een middel zijn om dingen van je af te schrijven. Je hoeft dat niet per se terug te lezen!
Als ik toch iets wil teruglezen, zoek ik het wel op door terug door mijn eigen posts te bladeren, zoals Faerie al zei. Dat er commentaar van iedereen bij staat, wil niet zeggen dat je je eigen posts niet terugvindt, hoor.
Ik zei alleen waarom ik het geen fijn topic vind. Ik heb nooit gezegd dat anderen dat ook moeten vinden. Het ging er trouwens ook niet om dat je je posts niet terug zou vinden, het ging om het commentaar van anderen dat erbij staat. Dat vind ik niet fijn.


Veel mensen die verslaafd zijn? Misschien zijn er enkele, maar toch. Ik denk niet dat er véél mensen zijn die verslaafd zijn. En dan zullen er op andere deelfora zeker ook zulke mensen zijn.
Ik had het niet over dit deelforum maar alles bij elkaar. Ik heb nooit het woord deelforuim gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:02
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Het forum zie ik ook wel als terugvalbasis, als extra in mn leven waar ik wat aan heb. Ik ben niet verslaafd, maar wel gehecht aan 'je hart luchten' en 'onzinnen', net als dat ik het gezellig vind om even tv te kijken met een romantisch kaarsje aan. Daarnaast doe ik veel kennis op van dingen waar ik nieuwsgierig naar ben of kennis over andere mensen, maar verslaafd, nee!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:03
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Volk schreef op 30-12-2006 @ 18:00 :
Ik zei alleen waarom ik het geen fijn topic vind. Ik heb nooit gezegd dat anderen dat ook moeten vinden. Het ging er trouwens ook niet om dat je je posts niet terug zou vinden, het ging om het commentaar van anderen dat erbij staat. Dat vind ik niet fijn.
Aha, ja, da's eigen mening natuurlijk

Citaat:

Ik had het niet over dit deelforum maar alles bij elkaar. Ik heb nooit het woord deelforuim gebruikt.
Nee, maar ik nam aan dat je het alleen over Psych had, omdat het in dit topic over Psych gaat.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:09
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-12-2006 @ 17:54 :
Maar geloof wat je zelf wilt geloven.
Ach, zo virtueel kun je niet zomaar de waarheid over iemand verkondigen, iets waarvan jij vindt dat het de waarheid is. Het gaat over mij, ik ken mezelf, én ik geloof mezelf, ja. Raar hè?

Als je het niet met mijn punt eens bent en zelf toch niet erg actief bent op Psych, houd dan liever gewoon je mond. Het is namelijk pas echt kinderachtig om iemand persoonlijk aan te vallen. En nu ga ik er niet meer op in.

Laatst gewijzigd op 30-12-2006 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:11
havana
Avatar van havana
havana is offline
Òk doei
__________________
<3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-12-2006, 17:18
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik heb het hele topic niet gelezen en zo, de beginpost niet eens helemaal, maar ik wil wel even zeggen dat ik het met de grote lijnen van de TS eens ben. (:
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
havana schreef op 30-12-2006 @ 18:11 :
Òk doei
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:51
Verwijderd
Ik zie het zoals TS het ziet. Lange tijd heb ik me laten beïnvloeden door de negativiteit van dit, en een ander forum. Het was echt niet alleen maar slecht. De mensen die ik heb leren kennen waren allemaal top-mensen, echt waar, maar toen ik in de puberteit zat was ik nog vatbaar voor de negativiteit. Ik ben overigens nog steeds verslaafd aan het forum maar laat me er niet meer door beïnvloeden. Ik probeer juist wat positiviteit erin te blazen. (ok, ik heb net een terugval gehad waarin dat even zoek was, maar nu voel ik me weer in orde). Ik ben nog niet zo sterk als TS, post nog iedere dag, maar heb nu wel een goed sociaal leven opgebouwd met ook gezonde mensen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Toch is het gewoon lachwekkend. Sorry. Maar je hebt gelijk, het is bedroevend dat er blijkbaar mensen zijn die het forum zo zien. Het is goed dat je ze waarschuwt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:55
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
lentekriebel schreef op 30-12-2006 @ 18:51 :
Ik zie het zoals TS het ziet. Lange tijd heb ik me laten beïnvloeden door de negativiteit van dit, en een ander forum. Het was echt niet alleen maar slecht. De mensen die ik heb leren kennen waren allemaal top-mensen, echt waar, maar toen ik in de puberteit zat was ik nog vatbaar voor de negativiteit. Ik ben overigens nog steeds verslaafd aan het forum maar laat me er niet meer door beïnvloeden. Ik probeer juist wat positiviteit erin te blazen. (ok, ik heb net een terugval gehad waarin dat even zoek was, maar nu voel ik me weer in orde). Ik ben nog niet zo sterk als TS, post nog iedere dag, maar heb nu wel een goed sociaal leven opgebouwd met ook gezonde mensen.
Ik heb inderdaad laatst ook gepoogd tot wat meer positiviteit, zie het Watheeft2006jougebrachttopic want ik vind dat veel mensen alleen negatieve dingen posten. En natuurlijk, het is goed om dat ergens kwijt te kunnen, maar toen het met mij minder ging, merkte ik ook dat ik me enorm liet beïnvloeden door wat mensen postten. Ik forceerde mezelf bijna om me maar slechter te voelen dan andere mensen die in het LjH postten, zodat ik óók aandacht zou krijgen. Misschien dat het daar allemaal wel op terug te voeren is: een tekort aan aandacht, of aan positieve aandacht in elk geval.
Wat ik daarnaast ook nog even wil zeggen, is dat sommige dingen in het LjH zelfs mìj triggeren, en dat terwijl het nu toch behoorlijk goed met me gaat. Om elke dag weer dingen te lezen over eetstoornissen en snijden en woede en verdriet en alles, dat doet toch wel iets met me. En dan kun je wel zeggen Ja doos, lees het dan niet, maar ik zit me nu even af te vragen - als ik me er al door laat beïnvloeden, hoe zou dat dan met mensen zijn die zich sowieso al niet goed voelen?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:55
Saarah
Saarah is offline
Ergens schrik ik er toch wel van dat er mensen zijn die verslaafd zijn aan het forum.
Soms post ik ook wel elke dag, maar ik kan evengoed zonder... En ik heb echt nog wel een sociaal leven.
Zoals ik al zei: voor mij werkt het meer zoals een dagboek. En ik word ook niet meegesleurd door de negativiteit van andere mensen, zeker niet. Daar ben ik te sterk voor. En ik hoop dat dat niet verwaand of neerbuigend klinkt, maar het is gewoon de waarheid.
En ik denk dat als je dezelfde ingesteldheid hebt als ik (en hiermee wil ik anderen niet bekritiseren: misschien hebben zij ook een goede of zelfs betere ingesteldheid, weet ik veel) dat het helemaal geen kwaad kan als je hier af en toe je hart komt luchten.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 19:11
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Ik begrijp het verhaal dat Anneee verteld heel erg goed. Ik moet zeggen dat ik mezelf er niet in herken, maar dat ik me kan voorstellen dat dit inderdaad voor enkelen als een verslaving kan werken. Natuurlijk ben je beïnvloedbaar door zo'n forum, zeker in de puberteit, zeker als je niet goed in je vel zit. En het klopt natuurlijk ook niet, dat je je beter gaat voelen omdat je aandacht krijgt voor negatieve verhalen. Een knuffel en medeleven kan heel fijn zijn, maar het kan ook teveel voor je gaan betekenen, en maken dat je steeds opnieuw negatieve dingen post waardoor je weer een beetje aandacht krijgt. Maar wat wil je eraan doen? De mensen die op deze manier steeds weer van negatieve aandacht genieten, zullen eerder denken rot lekker op met je onzin verhaal dan dat er nu ineens een lichtje bij hen zal gaan branden..

Ik moet zeggen dat ik af en toe de negatieve sfeer hier ook jammer vind, en ik ben dan ook blij met topics zoals die van Roosje. Ik heb zelf ervaren dat dit forum handig is om af en toe te posten, als ik even wat kwijt wil wat ik niet meteen met mensen in mijn directe omgeving wil delen. En ik probeer ook een positieve draai te geven aan mijn posts, al ga ik dat natuurlijk niet forceren. Ik heb ook al langer dan een jaar geleden afstand genomen, niet heel bewust, gewoon omdat ik veel andere dingen had/heb in mijn leven die veel belangrijker voor mij waren/zijn dan achter zo'n geel forum te zitten.

Maar ik vind ook, dat je lichtelijk overdrijft, je doet alsof de mensen die hier op het forum zitten niet weten dat er een buitenwereld is, alsof dit hun hele leven is. Zo iemand ben ik nog nooit tegengekomen, en ik denk dat het merendeel van deze forummers ook niet zo zal denken. Ik begrijp wat je punt is, maar misschien heb je het wel iets té duidelijk naar voren gebracht, waardoor je niet door iedereen even serieus genomen zult worden.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 19:19
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik ben het in zéér grote lijnen met je eens, maar er is - denk ik - een zeer kleine groep echt verslaafd hier op Psych? En misschien zijn de onzinners nog wel verslaafder .
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 22:14
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 30-12-2006 @ 20:19 :
Ik ben het in zéér grote lijnen met je eens, maar er is - denk ik - een zeer kleine groep echt verslaafd hier op Psych? En misschien zijn de onzinners nog wel verslaafder .
xD
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 22:15
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 30-12-2006 @ 20:19 :
Ik ben het in zéér grote lijnen met je eens, maar er is - denk ik - een zeer kleine groep echt verslaafd hier op Psych? En misschien zijn de onzinners nog wel verslaafder .
Wij onzinners zijn niet verslaafd, we hebben gewoon geen leven.

enjaikzitindeontkenningsfase
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 30-12-2006 @ 18:55 :
En dan kun je wel zeggen Ja doos, lees het dan niet, maar ik zit me nu even af te vragen - als ik me er al door laat beïnvloeden, hoe zou dat dan met mensen zijn die zich sowieso al niet goed voelen?
Ik ga dan twijfelen aan hoe goed jij je uberhaupt voelt, want ík voel me voor mijn doen al niet goed en ik word nooit getriggerd door dergelijke topics. Als er iets in je zit wat getriggerd kan worden, gaat het volgens mij al écht niet lekker.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 22:29
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Morgan schreef op 30-12-2006 @ 23:27 :
Ik ga dan twijfelen aan hoe goed jij je uberhaupt voelt, want ík voel me voor mijn doen al niet goed en ik word nooit getriggerd door dergelijke topics. Als er iets in je zit wat getriggerd kan worden, gaat het volgens mij al écht niet lekker.
Oh nou ja, ik moet er misschien wel bij vermelden dat ik me ook laat beïnvloeden door films = niet lief. Misschien kan ik gewoon maar heul weinig hebben. :')
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 23:49
Verwijderd
we zijn kuddedieren
en soms heb je een verzamelplaats voor verzwakte kuddedieren, die dan weer een kudde vormen
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 00:23
Mariekje*
Mariekje* is offline
Mooiste topic van dit jaar.

Ik ken inderdaad genoeg mensen op dit forum die zich voortdurend laten meeslepen in de verhalen van anderen. Voor vele van deze mensen is het forum een soort van terugvalbasis dat voor opluchting kan zorgen, maar ook heb ik sterk het idee dat het hen een verkeerd beeld van de wereld geeft. Een negatiever beeld.
Opvallend vind ik dat het veelal jonge mensen betreft die weinig van de wereld hebben gezien en er nauwelijks een sociaal leven op na houden. Voor mensen als deze, is het misschien wel eens goed om dit topic door te lezen. Want het is dood- en- doodzonde hoe sommigen zich mee laten slepen in het gezemel van anderen.

Ik als forumbaas van psych zijnde, zie het forum voornamelijk als een uitlaatklep, soms als een soort dagboek. Ik vind het leuk om op zijn tijd mijn eigen verhalen en onzinnigheden terug te lezen, om vervolgens mijn groei & ontwikkeling te ervaren. Maar meer ook eigenlijk niet. Door zelf te posten, sta ik dichter bij de leden en is het gemakkelijker om op hun verhalen in te spelen. Dessalniettemin ben ik van mening dat (te)veel topics zijn gericht op de negatieve kanten van het leven, echter heeft dit naar mijn idee twee kanten:
Je kunt proberen mensen voortdurend tegen zichzelf & negativiteit te beschermen, en nuances stimuleren, maar let wel; Het leven is voor velen ook niet altijd rozengeur en manenschijn. Ik acht het dan ook van belang dat er een sub-forum is waar mensen als het ware hun hart kunnen luchten, omdat je het vertekende beeld anders alsnog in de hand werkt. Het is wel de bedoeling dat vrijwel iedereen binnen onze doelgroep zich thuis/welkom voelt, lijkt mij.

Veel meer dan feedback geven, het stimuleren van nuances, mensen erop wijzen dat 'meesleping' niet goed is en een sociaal leven van belang is, kun je naar mijn idee niet doen. Een verbod op automutilatie-topics vind ik positief, mede omdat hiermee de nodige discussies worden vermeden, persoonlijke aanvallen achterwege blijven en het mensen niet langer op ideeen worden gebracht.
Echter hoop ik dat de negatieve sfeer op het psychologie forum ooit nog eens doorbroken kan worden, door bijvoorbeeld in de toekomst meer topics zoals bijvoorbeeld die van Roosje te openen, of door topics te openen die ook interessant zijn voor mensen die enkel mee-lezen, waardoor er meer ruimte komt voor positieve verhalen.

Er zitten verslaafden, maar voor de merendeel is het niets meer dan een leuk verzetje, of wat tijdsverdrijf. Denk ik.
Naarmate de tijd verstrijkt, vermindert het forummen over het algemeen vanzelf wel.
__________________
<3 Everyday I love you more....

Laatst gewijzigd op 31-12-2006 om 00:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Makkelijkere cito-toets voor groep basisschoolleerlingen
Verwijderd
81 07-11-2012 13:23
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wat is de langstlopende rechte lijn op aarde over land?!
iroQuai
5 15-10-2006 01:35
Beleidszaken Samenvoeging Onzin en De Kantine #2
catootje
434 01-04-2006 21:37
Liefde & Relatie Pappa
Orpheo
35 22-03-2006 17:27
Beleidszaken Wat zijn we hard...!
hamer&sikkel
12 20-01-2005 22:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Handboek voor terrorisme
tacidvs
17 13-02-2002 09:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.