Oud 12-06-2002, 13:31
Yule
Avatar van Yule
Yule is offline
ik heb een vraagjuh over et christendom en de dag des oordeels. Volgens et christendom ga je op de dag des oordeels naar de hemel as je in god gelooft en naar de hel as je dat niet doet (ben hier niet 100% zeker van, ben zelf namelijk geen christen, dus verbeter me maar as ik fout zit )

nou wil ik eerst ff zegguh dat ik niemand wil bekeren of wat dan ook, dit is gewoon mijn visie/mening.

Anyway, stel die dag des oordeels komt, fijn. Stel ik heb m`n hele leven gegeven aan et verbeteren van deze wereld, aan goede dingen etc etc, maar ik ben wicca, dan zal ik dus tog branden in de hel. En as er nou een christen as dictator z`n volk onderdrukt, moord en met atoombommen loopt te smijten, zal hij/zij uiteindelijk tog in de hemel komen vanwege zijn geloof, is dat niet een vorm van discriminatie ?

Et komt erop neer dat een ik maar in em moet geloven as ik niet wil branden in de hel, dit is een vorm van chantage naar mijn mening.

Kortom, wat ik wil zegguh, as god een mens was zattie nou al in de bak voor chantage en discriminatie.... iemand met me eens, of zit ik helemaaaaaaaal verkeerd hiero ?

(en ik sta open voor al et commentaar, wil hier niemand mee aanvallen ofzo, wil alleen meer leren over et leven, kennis is macht )
__________________
Yesterday is history, Today is a gift, Tomorrow is mystery
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2002, 17:44
Alexander
Alexander is offline
Zelf ben ik ook niet erg christen, maar ik zal proberen je vraag te beantwoorden.
Volgens mij moet je accepteren dat Jezus onze zonden op zich neemt, en moet je vervuld zijn (geweest) van de Heilige Geest. Dat is een absolute voorwaarde om in de hemel te komen. Verder moet je natuurlijk wel echt volgens de Wet van God geleefd hebben, want anders kom je alsnog in de hel terecht.
Maar voor de deugdzame 'heidenen' is een andere 'regeling getroffen': zij mogen in het vagevuur, of in ieder geval in de buitenste regionen van de hel verblijven, daar waar het niet al te verschrikkelijk is. Dus als je als wicca'er zeer goed leeft, mag je (volgens het christendom) niet de hemel in, maar hoef je ook niet te branden als bv. Judas doet.

Hopelijk heb ik de vraag goed beantwoord...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 18:14
mammamia
Avatar van mammamia
mammamia is offline
Er is christendom en christendom. het protestantisme en calvinisme kent geen vagevuur. Maar er zijn wel verschillende graden van straf. zij die de weg geweten hebben en niet bewandeld, zullen zwaarder gestraft worden dan degenen die er helemaal niets van weten.
En iemand die echt in God gelooft, wordt geen dictator.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 18:27
Iemand2000
Avatar van Iemand2000
Iemand2000 is offline
Citaat:
mammamia schreef:

En iemand die echt in God gelooft, wordt geen dictator.
Hoezo niet?

Volgens mij bedoel je: echt goede mensen worden geen dictator, want iemand die zeer streng in god gelooft kan toch best een dictator zijn?
__________________
Soms gaat er weleens wat mis. Zoals de grap in deze sig. ha ha ...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 21:47
duplomaat
duplomaat is offline
[QUOTE]Yule schreef:
Volgens et christendom ga je op de dag des oordeels naar de hemel as je in god gelooft en naar de hel as je dat niet doet

precies

anyway, stel die dag des oordeels komt, fijn. Stel ik heb m`n hele leven gegeven aan et verbeteren van deze wereld, aan goede dingen etc etc, maar ik ben wicca, dan zal ik dus tog branden in de hel. En as er nou een christen as dictator z`n volk onderdrukt, moord en met atoombommen loopt te smijten, zal hij/zij uiteindelijk tog in de hemel komen vanwege zijn geloof, is dat niet een vorm van discriminatie ?

Nee het gaat er niet om wat je gedaan hebt, maar met welke intentie je het gedaan hebt. Je verbetert de wereld.. prima fijn maar waarom? omdat je zelf zo graag respect, waardering, macht wil, dus ten diepste toch altijd weer egoisme…

Het geloof in God heeft twee kanten. Allereerst dien je God en geef je je hele hart aan Hem. Ten tweede heb je ook een taak ten opzichte van andere mensen. Je moet zelfs evenveel van de mensen om je heen houden als van jezelf. En die dictator is verre van christen want als hij maar een beetje gelovig was zou ie zn best doen om zn naaste te liefhebben als zichzelf.
De hemel is ten diepste ook niet 'de plaats waar alles gezellig en fijn is' maar 'de plaats waar je bij God bent'. Je zou er als 'niet-christen' plat gezegd hoogstwaarschijnlijk niet zoveel aan vinden daar.

Et komt erop neer dat een ik maar in em moet geloven as ik niet wil branden in de hel, dit is een vorm van chantage naar mijn mening.

Je bent toch vrij.. niewaar?

Kortom, wat ik wil zegguh, as god een mens was zattie nou al in de bak voor chantage en discriminatie....

Het is toch logisch dat God de mensen om zich heen wil hebben die van Hem houden. Jij wil toch ook niets met iemand die op jou neerkijkt, die jou uitscheldt, die precies doet waarvan jij gezegd heb dat je daar een hekel aan hebt?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 22:46
Dissolute
Dissolute is offline
Het is voor een gelovige (maakt niet uit welk geloof) zo makkelijk om alles weer zo te draaien dat het toch weer uitkomt. Als ik met iemand praat die mij op straat probeert een geloof aan te smeren hoor vaak van die antwoorden. Ja maar je moet het ook niet zo letterlijk nemen......bladi bladi bladi.
__________________
Dat je een minderwaardigheidscomplex hebt, wil nog niet zeggen dat je NIET dom en lelijk bent.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 15:02
Naz
Naz is offline
ehm volgens mij hoef je niet persé christen te zijn om in de hemel te komen, dat is gewoon een verzinsel om meer mensen het te laten geloven, gok ik. Anders hebben veel mensen voor het jaar 0 een groot probleem

Je moet gewoon een goed leven lijden, respect hebben voor andere mensen, je houden aan bepaalde normen en waarden etc
__________________
So I cry, I pray and I beg
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Naz schreef:

Je moet gewoon een goed leven lijden, respect hebben voor andere mensen, je houden aan bepaalde normen en waarden etc
Je móet?
En ik neem aan dat dat moeten is om niet 'veroordeeld' te worden?

*glimlacht bij de gedachte aan de werkelijkheid*
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 09:07
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
Alexander schreef:
Volgens mij moet je accepteren dat Jezus onze zonden op zich neemt, en moet je vervuld zijn (geweest) van de Heilige Geest.
Maar ik geloof daar allemaal niet in. Dus als ik het goed begrijp kom ik nu in de hel als dat al bestaat naar mijn mening.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:41
sase
Avatar van sase
sase is offline
Ik ben zelf overtuigd christen, maar opgegroeid in een familie vol athiesten. Ik geloof niet dat je automatisch naar de hel gaat als je niet in God gelooft..het hangtook van goede werken af, en of je uberhaupt een goed persoon bent. Zo denken veel meer mensen erover, tis niet zo van: geen christen? Nou, ga dan maar weg. Pas als je leven vergooid hebt, en andere mensen het leven zuur hebt gemaakt of zware misdaden gepleegd heb etc ben je verdoemd. Vind ik.
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:44
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Zo denk ik er ook over. Alleen dan niet in hemel enzo.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 14:59
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
je zou dus in de hel komen als je niet in God geloofd maar veel mensen zijn met een ander geloof opgevoed en de meeste mensen gaan dan niet zo maar in God geloven. komen ze dan ook niet in de hemel??

Kortom, wat ik wil zegguh, as god een mens was zattie nou al in de bak voor chantage en discriminatie.... iemand met me eens, of zit ik helemaaaaaaaal verkeerd hiero ?


daar ben ik het dus wel mee eens
__________________
■▲■▲■▲
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 16:52
jimmyO
jimmyO is offline
Ik geloof persoonlijk wel dat het uit maakt of je in God gelooft en de Heilige Geest in je hebt, of niet. Wat Sase schreef, van; "iedereen die een beetje goede daden doet, komt er wel in", dat geloof ik persoonlijk absoluut niet. Het gaat erom of je doorhebt dat je niet zonder God kunt.

Over dat discriminatie: Discriminatie is iemand beoordelen op dingen die hij/zij zelf niet in de hand heeft. Mensen kunnen kiezen, en hebben het dus wel in de hand.
Over chantage: Volgens de Nederlandse wet zal het dan wel chantage zijn. Je kiest voor Hem en anders ga je in het vuur. Op die manier kan je idd denken aan chantage. Aan de andere kant is er de mogelijkheid voor eeuwig gelukkig leven. Dat bied Hij ons aan. Maar dan nog,.. okay, het zal wel chantage zijn,.. althans volgens de wet. De wet, die gemaakt is door mensen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de wet van God, een perfecte wet is.

(btw: Ik had geen zin in, alle zinnen te laten eindigen met "dat is mijn geloofsovertuiging. Dus het kan een beetje 'te zelfverzekerd' overkomen. I know.)
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 17:55
biertjehappen
Avatar van biertjehappen
biertjehappen is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
Ik geloof persoonlijk wel dat het uit maakt of je in God gelooft en de Heilige Geest in je hebt, of niet. Wat Sase schreef, van; "iedereen die een beetje goede daden doet, komt er wel in", dat geloof ik persoonlijk absoluut niet. Het gaat erom of je doorhebt dat je niet zonder God kunt.

Over dat discriminatie: Discriminatie is iemand beoordelen op dingen die hij/zij zelf niet in de hand heeft. Mensen kunnen kiezen, en hebben het dus wel in de hand.
Over chantage: Volgens de Nederlandse wet zal het dan wel chantage zijn. Je kiest voor Hem en anders ga je in het vuur. Op die manier kan je idd denken aan chantage. Aan de andere kant is er de mogelijkheid voor eeuwig gelukkig leven. Dat bied Hij ons aan. Maar dan nog,.. okay, het zal wel chantage zijn,.. althans volgens de wet. De wet, die gemaakt is door mensen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de wet van God, een perfecte wet is.

(btw: Ik had geen zin in, alle zinnen te laten eindigen met "dat is mijn geloofsovertuiging. Dus het kan een beetje 'te zelfverzekerd' overkomen. I know.)
Je bent eigenlijk nog te dom om zelf te poepen, pushond
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 19:09
jimmyO
jimmyO is offline
En jij bent zeker de koning van de discussie...
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 23:07
stekel
stekel is offline
ik denk dat het om een relatie met Jezus draait, ken jij Jezus en kent Hij jou.Heb jij een persoonlijke relatie met Hem.

Ik geloof zeker dat er maar 2 kanten zijn: goed en slecht.
en dat er niks tussen zit. Dus als God goed is en de duivel slecht en je hoort niet bij God dan is het automatisch de andere kant.
En wanneer hoor je bij God, als je Jezus kent en Hij jou. Hoe leer je Hem kennen. Door je leven aan Hem te geven.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 11:10
~GoldenAura~
Avatar van ~GoldenAura~
~GoldenAura~ is offline
Maar is de grootste zonde juist dat je iemand zonde niet vergeeft dus dan moeten we allemaal wel in de "hemel" terecht komen anders zakt die 'god' meteen door z'n troon naar de hel?
__________________
Life you live as pure as a child learn like a baby and act like a wise man~~Never stop fighting for reality
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 12:43
BOYwith-light
BOYwith-light is offline
Ik denk (en ik weet er niks vanaf hoor dus neem het vooral niet serieus) dat God een natuurlijk middel is van de mens om de orde te bewaren. Het is heel makkelijk om te zeggen dat als je stout bent, je gestraft wordt en als je zoet bent beloond en zo de orde te bewaren. Het is een natuurlijk proces. Je kunt zien dat het natuurlijk is als je naar de mensen over de hele wereld kijkt. Allemaal geloven ze in een hogere sfeer die bepaald hoe zij moeten leven. Het verlangen naar zo'n alwetende heerser is een abstracte biologische functie die de mensenkudde helpt te overleven. En daar gaat het leven om, overleven...tenminste dat zegt de biologie mij.

Wij mensen van deze tijd zijn zo beschaafd geworden dat we geen voorwaarde meer nodig hebben om goed te doen. We doen het gewoon om sociaal te zijn. Het is ook aan te nemen, dat gelovigen een stuk egoistischer zijn dan niet-gelovigen; zij hebben een voorwaarde nodig om sociaal te zijn, althans zo lijkt het.

Wat mijn antwoord dus is: Het geloof klopt logischerwijs niet maar het klopt wel in ons sociaal instinct.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2002, 11:53
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Ten eerste: de hel is volgens het christendom niet een letterlijke plaats waar je pijn lijdt en op een bbq zit gaar te bakken, maar een wereld zonder God. De hemel is (logischerwijs) de plek waar God wél is en niet een plek waar je kan zuipen, vreten en feesten wat je wilt oid. Geen luilekkerland dus. Mgoed... dat zei jimmy0 ook al zo ongeveer.
Ten tweede: God discrimineert zeker niet "bij de hemelpoort", het oordeel dus in feite. Hij geeft je wat verdient hebt, wat je zelf gewild hebt. Als jij niet in God gelooft en denkt dat je het zelf wel af kan, best, jij je zin, je mag verder leven zonder God. Als jij je leven aan God hebt gegeven (eigenlijk dat je ja hebt gezegd op God's vraag of je bij Hem wilt horen, Zijn initiatief dus) en Jezus als je Redder hebt aanvaardt, je beleden hebt dat je zondig bent en dat Jezus voor jouw zonden heeft geleden en betaald, dan wil je God je maar al te graag bij Zich neenemen om samen met Hem eeuwig te regeren en Hem te dienen. De hemel dus.
Ten derde: of je goede dingen hebt gedaan of niet, dat maakt niet uit, tenminste niet als je toch niet hebt beleden dat God je Vader, Jezus je Redder en de Heilige Geest je Kracht is. Christenen doen net zo goed slechte dingen als niet-christenen. En niet-christenen doen net zo goed goede dingen als christenen. Daar draait het dus niet om. Het draait erom of je beleden hebt dat je slechte dingen, zonden dus, dat dat jouw schuld is, en aan God om vergeving vraagt.

'k Hoop dat ik alles een btje duidelijk heb uitgelegd. Wil nog wel es btje verwarrend overkomen.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 11:53
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
~GoldenAura~ schreef:
Maar is de grootste zonde juist dat je iemand zonde niet vergeeft dus dan moeten we allemaal wel in de "hemel" terecht komen anders zakt die 'god' meteen door z'n troon naar de hel?
Dus als iemand je verkracht en die verkrachter wil je graag nog es verkrachten, is het slecht als je hem dat niet vergeeft...
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 16:30
JJzD
JJzD is offline
jah

als je niet in Jezus gelooft en je hebt wel van hem gehoord ben je verloren

dat is geen chantage dat is juist redding
__________________
-|-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ('was 't maar wah')
Verwijderd
500 08-05-2006 17:04
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 17:53
Levensbeschouwing & Filosofie Wanneer ga je volgens jou naar de hel en wanneer naar de hemel.
elfiecity
195 14-12-2003 13:01
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 11:55
Levensbeschouwing & Filosofie De arrogantie van de "objectieve atheïst"
GeritoDM
29 13-04-2002 21:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.