Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2002, 17:20
Verwijderd
NIPO peiling 20 november: SP haalt 19 zetels
Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de SP van Jan Marijnissen op 19 zetels uitkomen, tien meer dan de partij nu in de Tweede Kamer heeft. Dit blijkt uit de 2Vandaag/NIPO-peiling die de afgelopen twee dagen is gehouden onder ruim 1250 Nederlanders. Het CDA blijft de grootste partij met 46 zetels, dat is wel drie minder dan in de peiling van twee weken geleden.

De winst van de SP wordt niet alleen ter linkerzijde behaalt. Een kleine twee zetels snoept de SP van het CDA af, ruim twee zetels van de LPF. D66 en de PvdA verliezen gezamenlijk ongeveer twee zetels aan de SP en GroenLinks een. De overige drie zetels komen van kiezers die bij de vorige verkiezingen de gang naar de stembus niet hebben gemaakt. Daarmee boekt de SP evenveel winst van 'links' als van 'rechts'.

GroenLinks profiteert niet van de leiderschapswisseling. Het aantal zetels blijft onder de nieuwe beoogd lijsttrekker Femke Halsema op 10 steken. De PvdA boekt met nieuwkomer Wouter Bos wel een lichte winst van 2 zetels ten opzichte van de vorige peiling.




oke dan, de mensen in nederland kunnen dus toch nadenken!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2002, 17:49
Verwijderd
nou zeg, lekker met z'n alleen van lpf naar sp...terwijl het 2 heel verschillende partijen zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:50
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
in Oss 15 van de 35 zetels he?

Maar jouw conclusie bevalt me niet. Geef nooit zomaar een oordeel over iemands intelligentie aan de hand van zijn politieke voorkeur. Dat lijkt me tamelijk kortzichtig.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:53
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
nou zeg, lekker met z'n alleen van lpf naar sp...terwijl het 2 heel verschillende partijen zijn.
Voor sommige mensen is alles dat alles anders wil prachtig.. zie sig.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:55
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
nou zeg, lekker met z'n alleen van lpf naar sp...terwijl het 2 heel verschillende partijen zijn.
CDA is ook een verschilende partij van CU en SGP tov. PvdA ook. Etcetera.

Daarnaast hebben de SP en de LPF veel raakvlakken wat betreft problemen die ze aankaarten. Alleen de oplossingen verschillen natuurlijk behoorlijk.

Bovendien als je de stemwijzer.nl test had gedaan en er kwam 1 SP uit was 't vaak 2 LPF en vice versa. Tenminste, dat heb ik van enkelen vernomen
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:58
Verwijderd
Maar als ik hier zo op het forum lees, wat voor een groot deel uit SP/GL bestaat, dan worden de plannen van de LPF altijd helemaal afgekraakt.
En gaan veel discussies tussen SP/GL-mensen en LPF-mensen, voor zo ver die er (nog) zijn.
Daarom vind ik het een beetje een gekke overstap.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 18:01
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
devil15 schreef:
oke dan, de mensen in nederland kunnen dus toch nadenken!!!!
Tuurlijk die mensen hebben echt allemaal nagedacht. Wat dacht je ervan dat dit net zoals bij de LPF mensen die zonder na te denken zonodig weer eens een protest stem moeten uitbrengen. Lekker populair stemmen op een persoon die leuk overkomt, net zoals bij Fortuyn gebeurde.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 18:29
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Tuurlijk die mensen hebben echt allemaal nagedacht. Wat dacht je ervan dat dit net zoals bij de LPF mensen die zonder na te denken zonodig weer eens een protest stem moeten uitbrengen. Lekker populair stemmen op een persoon die leuk overkomt, net zoals bij Fortuyn gebeurde.
Ik meen dat jij ook Fortu(y/i???)n wou gaan stemmen?

Verder vind ik het inderdaad nogal twijfelachtig, de winst van de SP. Toch denk ik dat dit minder rampzalig is dan de winst van de LPF. Enerzijds omdat de SP meer de richting is die mij aanstaat, anderzijds omdat ik vermoed dat de SP iets beter met het vertrouwen dat door de minder intelligente medemens in hun gesteld word omgaat.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better

Laatst gewijzigd op 21-11-2002 om 18:32.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 19:29
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Maar als ik hier zo op het forum lees, wat voor een groot deel uit SP/GL bestaat, dan worden de plannen van de LPF altijd helemaal afgekraakt.
De LPF heeft veel problemen aangekaard die de SP al eerder had aangekaard. Alleen zijn de oplossingen die de partijen aanbieden nogal anders.
Stemmers die van de LPF overstappen naar de SP zien hun stem waarschijnlijk vooral als een proteststem, zonder dat ze zich werkelijk hebben verdiept in de partijprogramma's. (anders is de overstap moeilijk te verklaren, aangezien de SP en LPF ideologisch nogal verschillen)
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 19:48
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik denk dat dit juist het bewijs is dat mensen NIET nadenken. De partijprogramma's van de LPF en de SP verschillen enorm, en ze trekken bloijkbaar toch dezelfde achterban. Ook komen mensen vaak op deze partij af omdat:
1) ze van de straat zijn
2) ze een charismatiche leider hebben
3) aanvallen op de LPF niet of nauwelijk in de media zijn geweest

wat allemaal niet wil zeggen dat ze geen goed programma hebben, mensen kijken er alleen niet naar.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 19:52
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Ik meen dat jij ook Fortu(y/i???)n wou gaan stemmen?
Daar heb ik inderdaad over nagedacht. Maar omdat de VVD ongeveer eenzelfde programma had, en stukken betrouwbaarder overkwam heb ik daar maar op gestemd.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 20:37
Verwijderd
Het is natuurlijk wel zo dat men nu en masse op de SP zou stemmen, omdat dat het logische tegenantwoord was op de LPF. Dit verschijnsel, dit gezwalk, zie je altijd in de politiek. Mensen doen iets verkeerd (LPF stemmen), dat gaat fout, en vervolgens doen ze totáál het tegenovergestelde. Dat was helemaal niet nodig. Natuurlijk vind ik het alleen maar goed dat de linkse partijen weer aan populariteit winnen, maar het is niet met de LPF foutgegaan omdat hun plannen onuitvoerbaar waren, maar omdat het een partij van amateurtjes en kneusjes was.

Het bewijs dat mensen niet nadenken is dus wel geleverd. Als mensen wél zouden nadenken, ervanuitgaande dat mensen bij de vorige verkiezingen ook hebben nagedacht (bijv. nadenkende LPF-stemmers zoals twiety), dan zouden ze inzien dat ze wel het gedachtengoed kunnen blijven stemmen maar dan meer in de vorm van CDA/VVD, die grote overeenkomsten hebben met de LPF op bepaalde (kiezers erg aansprekende) punten.

Voor wat betreft de rest van het plebs, 98% van de LPF-stemmers, ben ik het met Joostje eens. Het is tuig van de richel wat gevoelig is voor mooie retoriek, stoere praat en een charismatische leider. Eerst Pim, nu Jan.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 21:07
dystopia
dystopia is offline
Het is niet zo dat kiezers massaal LPF -> SP. Dat zijn maar 2 zetels.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 21:27
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
ik snap toch echt niet al die stemmen voor SP

Hun willen Koningshuis afschaffen en meer van dat soort dingen ben ik erg tegen.

Ik vraag me af of de mensen die op SP stemmen uberhaupt wel iets van het programma van ze afweten (Ik twijvel hieraan omdat uit een ander onderzoek gebleken is dat ongeveer 90% vel tegen afschaffing van koninghuis is) ofdat ze gewoon weer op een charismatische man (Jan Marijnissen, die ik overigens wel super vind in het debateren) en omdat het de nieuwe hype is.
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 21:33
Verwijderd
Ik vind dat SP trouwens ook gekke ideeën heeft:
Ze willen bijvoorbeeld weer terug naar de gulden...lekker haalbaar ook en ook niet slim waarschijnlijk.
Verder hebben ze nog een aantal domme punten, maar als ik die zeg dan krijg ik hier weer een discussie van hier tot tokyo en daar heb ik even geen zin in. Maar dit voorbeeld hierboven lijkt me duidelijk: onzin.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 22:29
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
knijtert! schreef:
Ik vraag me af of de mensen die op SP stemmen uberhaupt wel iets van het programma van ze afweten (Ik twijvel hieraan omdat uit een ander onderzoek gebleken is dat ongeveer 90% vel tegen afschaffing van koninghuis is)
90%? Dat is heel wat. Bron?

Citaat:
Ze willen bijvoorbeeld weer terug naar de gulden...lekker haalbaar ook en ook niet slim waarschijnlijk.
Ze zijn tegen de EU. Ik ben ook tegen de EU het heeft nl. weinig met democratie te maken. De Euro zie ik niet als een sterke munt aangezien de EU geen democratische eenheid is (het gaat gewoon slecht met de economie in VS daarom ligt de dollar zo dichtbij de Euro).

De rest van je flame valt niet op te reageren. Kom dan met argumenten!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 08:21
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
dystopia schreef:
90%? Dat is heel wat. Bron?
stem van nederland, bij de handje
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 10:57
NN
NN is offline
Het is duidelijk dat na een grote LPF en nu een grote SP de Nederlandse burger voor een uitgesproken politiek is. One-liners en populistische hokjesgeest zijn erg gewild. De partijpunten van de SP spreken mij wel aan, maar ik vind Jan Marijnnisen af en toe een soort van linkse Fortuyn.

Ik stem i.p.v. populistisch links, realistisch links, PvdA. Zij zijn in staat compromissen te sluiten, tot een echte regeringsdeelname te kunnen komen en zo CDA-VVD te voorkomen. De SP zie ik dat niet zo snel lukken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-11-2002, 15:16
Verwijderd
Bij de Sp kan nooit zo'n grote ramp ontstaan als bij de LPF, de LPF was een partij met weinig goede leden( voor in de politiek dan) maar de SP heeft 35000 leden!!!, daar zitten er echt wel 22 bij die goed kunnen regeren....
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 17:15
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
dystopia schreef:
De rest van je flame valt niet op te reageren. Kom dan met argumenten!
Ehm..

..

Flame?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 17:22
stinus
stinus is offline
de sp is misschien wel net zo erg als de lpf
mensen die op de sp stemmen, stemmen niet op de sp, maar op marijnissen. net als bij de lpf, mensen niet op de lpf stemden, maar op fortuyn.
ik denk dat meer dan 80% van iedereen die op de sp stemt, niet weet waar de sp voor staat.

voorbeelden:
- weg met de monarchie
- uit de navo
- tegen europa
- belasting van 72% als je veel verdient

als mensen dit zouden weten, zou de sp nooit 19 zetels halen
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 18:46
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
stinus schreef:
de sp is misschien wel net zo erg als de lpf
mensen die op de sp stemmen, stemmen niet op de sp, maar op marijnissen. net als bij de lpf, mensen niet op de lpf stemden, maar op fortuyn.
ik denk dat meer dan 80% van iedereen die op de sp stemt, niet weet waar de sp voor staat.


Hmms ik vind dat percentage van 80 procent wel érg uit de lucht gegrepen...

Citaat:


voorbeelden:
- weg met de monarchie
- uit de navo
- tegen europa
- belasting van 72% als je veel verdient

als mensen dit zouden weten, zou de sp nooit 19 zetels halen
Hmms heb je er ooit over nagedacht dat veel mensen misschien wél weten waar ze over praten en gewoon vinden dat de dingen waar de SP voor staat zijn?

Tenminste, ik spreek voor mezelf. Ik weet behoorlijk veel van politiek, ben al jaren geinteresseerd in de politiek en ik heb een maand geleden besloten lid te worden van de SP. Doordacht en met volle overtuiging. Ik neem aan dat ik niet de enige ben in Nederland die er zo over denkt.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 19:39
stinus
stinus is offline
dat percentage van 80% is inderdaad uit de lucht gegrepen
het is wat ik denk, ik heb daar geen bewijzen voor. maar wat ik daar vooral mee duidelijk wil maken is dat de SP het grootste deel van haar 19 zetels zal verliezen als de keizers zich meer zouden verdiepen in de standpunten van de SP

er zullen vast en zeker mensen zijn die het met de SP eens zijn en er daar om stemmen. ik zei ook 80%, geen 100%. dat wil zeggen dat zelfs ik nog geloof dat 20% het echt eens met de stellingen van de SP. maar als je bijvoorbeeld ziet dat 90% van alle nederlanders voor de monarchie zijn. en iedereen weet dat de SP tegen de monarchie is, zal de SP zeker zetels verliezen
__________________
een goedendag deze dag
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 19:42
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
stinus schreef:
maar als je bijvoorbeeld ziet dat 90% van alle nederlanders voor de monarchie zijn. en iedereen weet dat de SP tegen de monarchie is, zal de SP zeker zetels verliezen
Ik geloof er dan ook geen ruk van dat 90% van de Nederlanders pro monarchie is. Verder heb je altijd wel punten waar je het mee oneens bent bij een partij.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 19:47
stinus
stinus is offline
het is toch echt day 90% voor de monarchie is
dat bewijzen verschillende onderzoeken
__________________
een goedendag deze dag
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2002, 19:49
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Als de Nederlander werkelijk verstand had, zou de D66 de afgelopen jaren niet zoveel verlies hebben geboekt. Maar ik geef toe. SP is ook een goede partij, zou wel mijn tweede keus zijn. Eigenlijk vind ik ze te links, maar de andere linkse partijen PVDA en GroenLinks hebben totaal geen eigen mening en geen inhoud.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 19:53
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
de andere linkse partijen PVDA en GroenLinks hebben totaal geen eigen mening en geen inhoud.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 19:55
stinus
stinus is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef: Als de Nederlander werkelijk verstand had, zou de D66 de afgelopen jaren niet zoveel verlies hebben geboekt.
jammer dat de Nederlanders niet zoveel verstand heeft
maar zoals gister (of eergister) weer bewezen is.
door ELS borst zijn de wachtlijsten voor het eerst sinds lang weer gedaald

D66 kan ook op mijn stem rekenen
__________________
een goedendag deze dag
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 20:44
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
stinus schreef:
het is toch echt day 90% voor de monarchie is
dat bewijzen verschillende onderzoeken
Dit is de eerste en enige keer dat ik over een onderzoek heb gehoord waar dat getal uit komt. Bovendien neem ik de betrouwbaarheid van stem van Nederland nou niet heel serieus.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 20:48
stinus
stinus is offline
Citaat:
Bovendien neem ik de betrouwbaarheid van stem van Nederland nou niet heel serieus.
zou ik ook niet doen
__________________
een goedendag deze dag
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 20:50
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
BARON schreef:
stem van nederland
Van SBS6 is dat. Okay.

Citaat:
bij de handje
ZzZzzZ. Als je iemand wil beledigen schrijf dan alsjeblieft je belediging in correct Nederlands

Citaat:
Nate schreef:
Ehm..

..

Flame?
Dit vind ik inhoudsloos geblaat: "Verder hebben ze nog een aantal domme punten, maar als ik die zeg dan krijg ik hier weer een discussie van hier tot tokyo en daar heb ik even geen zin in. Maar dit voorbeeld hierboven lijkt me duidelijk: onzin."

Citaat:
stinus schreef:
het is toch echt day 90% voor de monarchie is
dat bewijzen verschillende onderzoeken
Welke dan? Recente bronnen? (dus niet van rond de tijd dat Maxima en Ome Willem gingen trouwen maar recent..)
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 20:53
stinus
stinus is offline
Citaat:
Welke dan? Recente bronnen? (dus niet van rond de tijd dat Maxima en Ome Willem gingen trouwen maar recent..)
ik baseer mij oa op uitspraken van Paul Witteman
__________________
een goedendag deze dag
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 21:51
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
http://www.planet.nl/planet/0,1114,8..._88421,00.html zegt op 30 maart 2001

Citaat:
Populariteit daalt
Donderdag werd bekend dat de steun voor de monarchie in Nederland flink is gedaald. Was vorig jaar nog 87 procent van de Nederlanders voor het koningsschap, dit jaar is dat nog maar 62 procent.
Trouw van 12 april 2000 zegt:
(bron: http://www.havovwo.nl/havo/hma/bestanden/hma02iopg2.pdf )
Citaat:
Uit 3 opiniepeilingen komt naar voren dat in Nederland de roep om een republiek nog altijd zwak is. Slechts 15% zegt te verlangen naar afschaffing van het koningshuis.
Koningin Beatrix kan volgens het Nipo-onderzoek rekenen op steun van 67% van de Nederlanders

En van 15-4-2000 ; bron http://oud.refdag.nl/vp/000415vp01.html :
Citaat:
Onderzoek
Uit een opiniepeiling die is uitgevoerd in opdracht van het ANP en het televisieprogramma NOVA blijkt dat 72 procent van de Nederlanders vindt dat de Koningin politieke invloed mag hebben. Een kwart is met D66-leider De Graaf van mening dat het staatshoofd een stapje terug moet doen.

VVD'ers (87 procent) en CDA'ers (75 procent) vinden vaker dan aanhangers van D66, GroenLinks en SP (gezamenlijk 64 procent) dat de Koningin politieke invloed mag uitoefenen.

Meer dan de helft van de Nederlanders, 58 procent, vindt zelfs dat het staatshoofd haar opvattingen in het openbaar mag uitspreken. Bijna 30 procent is van mening dat ze die alleen mag delen met ministers, die daar volgens 61 procent rekening mee moeten houden.

Dat bijna driekwart van de ondervraagden politieke invloed toestaat, wil niet zeggen dat evenzoveel mensen de Koningin een plaatsje in de regering toebedelen. Ruim 50 procent vindt dat het staatshoofd niet mag meeregeren, omdat ze niet is gekozen.

Ruim driekwart van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat de Beatrix op Prinsjesdag de troonrede moet uitspreken. Ruim 15 procent wil dat Kok deze taak op zich neemt.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 22:12
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
nou zeg, lekker met z'n alleen van lpf naar sp...terwijl het 2 heel verschillende partijen zijn.
Mensen zijn kuddedieren.. En daarbij het lijkt me een logische switch, het ging mis, laat maar zien dat het beter kan.

Ik ben nog niet stemgerechtigd maar mag mezelf wel SP'er noemen, dus ik vind het een goede zaak.
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 22:21
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Citaat:
knijtert! schreef:
ik snap toch echt niet al die stemmen voor SP

Hun willen Koningshuis afschaffen en meer van dat soort dingen ben ik erg tegen.

Ik vraag me af of de mensen die op SP stemmen uberhaupt wel iets van het programma van ze afweten (Ik twijvel hieraan omdat uit een ander onderzoek gebleken is dat ongeveer 90% vel tegen afschaffing van koninghuis is) ofdat ze gewoon weer op een charismatische man (Jan Marijnissen, die ik overigens wel super vind in het debateren) en omdat het de nieuwe hype is.
Jongen, je bent 18. Dan zou je toch moeten weten dat het "Zij willen het koningshuis afschaffen is" en niet "Hun willen het koningshuis afschaffen".
Ik denk overigens wel dat SP-stemmers iets van het programma af weten. Het is alleen zo dat veel mensen geneigd zijn van het ene uiterste in het andere uiterste te vallen. Rechts (LPF) werkt niet, dus gaan ze maar uiterst links (SP).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 00:51
dystopia
dystopia is offline
Voor degenen die denken te vinden dat dhr. Marijnissen een populist is: Jan loopt achter de partij aan; niet andersom. Bij de LPF en Fortuin was het wel andersom. Die ideeen die de partij aan wil kaarten worden door de partij op democratische wijze gekozen (dit feit heb ik van iemand die daar intern voorstellen doet; vergelijking is van mijzelf).

En extreem links is NCPN (nieuwe communistische partij nederland).
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2002, 02:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
probleem is niet dat de partij populistisch is, maar de kiezers geoon slecht geinformeerd.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 07:17
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
een peilinguitslag die ik vanmorgen op de radio hoorde dichtte de SP 17 zetels toe.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:43
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline


Hoe meer hoe beter, als we die kapitalistische VVD en de potter achtige cda maar weg krijgen.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 14:12
NN
NN is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Als de Nederlander werkelijk verstand had, zou de D66 de afgelopen jaren niet zoveel verlies hebben geboekt. Maar ik geef toe. SP is ook een goede partij, zou wel mijn tweede keus zijn. Eigenlijk vind ik ze te links, maar de andere linkse partijen PVDA en GroenLinks hebben totaal geen eigen mening en geen inhoud.
Waar de SP met mooie idealistische praat komt waarvan iedereen met een beetje politiek besef begrijpt dat ze dit nooit allemaal kunnen uitvoeren, komen GL en PvdA met een verkiezingsprogramma dat wel te realiseren is.

Bv. het hypotheekaftrekplan:
SP wil boven de 200.000 euro geen hypotheekaftrek meer geven. Dat je in de Randstad voor een 200.000 geen goede eengezinswoning meer kunt krijgen denken ze niet bij na en zo wordt het voor de modale Nederlander onmogelijk om in die dure provincies een normale familiewoning te kopen.
De PvdA (Wouter Bos) lanceerde een plan om de hoogste mogelijkheid van aftrek voor hypotheken te verlagen. Mensen die veel geld verdienen (meer dan zo'n 45000 euro) en in belastingsschijf 52% vallen kunnen hun hypotheekrente voor 52% aftrekken. WB wil dit verlagen naar 42%. Zo laat je alleen de arijkeren inleveren en niet bijna alle huizenkopers.

D'66 is een partij die zich niet duidelijk durft uit te spreken voor een richting. Willen ze wat met o.a. PvdA? Of willen ze wat met CDA en VVD? Mensen willen duidelijkheid en daar lijdt D'66 onder. D'66 is het ultieme midden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 14:19
NN
NN is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:


Hoe meer hoe beter, als we die kapitalistische VVD en de potter achtige cda maar weg krijgen.
Als we werkelijk willen voorkomen dat er geen CDA-VVD-kabinet komt moeten mensen zich niet afkeren van de PvdA. Als mensen daar op stemmen i.p.v. GL en SP hebben ze een kans de grootste te worden. Met een versplinterd links is dat niet te doen.

Huidige peilingen wijzen uit dat de SP een kleine 20 zetels heeft, GL 10 en de PvdA een kleine 30. CDA staat daarentegen op 50! Als GL en SP stemmers op de PvdA zouden stemmen kan deze partij wel op 60 zetels komen en zo het CDA overtreffen. Mensen hoeven niet op de partijpunten van de PvdA te stemmen, maar moeten het zien als een strategische stem tegen het CDA-VVD-kabinet!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 15:39
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
NN schreef:
Als we werkelijk willen voorkomen dat er geen CDA-VVD-kabinet komt moeten mensen zich niet afkeren van de PvdA. Als mensen daar op stemmen i.p.v. GL en SP hebben ze een kans de grootste te worden. Met een versplinterd links is dat niet te doen.
Misschien moet het onvermijdelijke/minder leuke dan maar gebeuren. Als je een non-agressie pact wil tekenen moet je dat imo gewoon zeggen. Rosenmoller deed dat op 15 mei; en later ook. Marijnissen vond het geen goed idee omdat hij vond dat dat zijn ideeen zou vertroebelen.

Ik vind kritiek goed. Ook al is die ander ook/juist 'links' of is die ander ook/juist 'rechts'. Kritiek kan de ander ook iets van opsteken.

Citaat:
Huidige peilingen wijzen uit dat de SP een kleine 20 zetels heeft, GL 10 en de PvdA een kleine 30. CDA staat daarentegen op 50! Als GL en SP stemmers op de PvdA zouden stemmen kan deze partij wel op 60 zetels komen en zo het CDA overtreffen. Mensen hoeven niet op de partijpunten van de PvdA te stemmen, maar moeten het zien als een strategische stem tegen het CDA-VVD-kabinet!
Sorry dit vind ik bullshit, niks 'strategische' stem. Stem op die partij waarmee je het het meest eens bent, waarmee je je het meest kunt vinden. Dat is fair play. Anders krijg je vertekende beelden. Stel PvdA gaat dan samen met CDA regeren worden de belangen van degene die het eigelijk met GL/SP eens waren niet behartigd. Gun die partijen gewoon een eerlijke kans hun ideologie uit te dragen en gun ze de kans te groeien en te bewijzen. Daarnaast heeft PvdA meegedaan in 8 jaar een rechts 'Paars' kabinet.

VVD en CDA hebben momenteel volgens de volkskrant samen 79 zetels waarbij CDA op '43' blijft steken en VVD naar '26' is geschoven. Opmerkelijk vind ik de steiging van LN van 2 naar 5.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 15:51
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
stinus schreef:
het is toch echt day 90% voor de monarchie is
dat bewijzen verschillende onderzoeken
stel dat het zo is dat 90% van de nederlanders voor het koningshuis is, en 10% tegen, dan is het toch juist vrij logisch dat ze 19 zetels krijgen volgens te peilingen ....10%=15 zetels, en hun stellingname t.o.v. het koningshuis is natuurlijk niet het enige waar de SP stemmen mee trekt...

ik vind dat het wel leuk gaat met de SP zo, ze mogen er wat mij betreft nog wel wat zetels bij krijgen, dat ze op 25 komen ofzo, dat lijkt me voor nu wel mooi genoeg, anders krijg je weer het gezeik over "populistische partijen" blabla...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 15:57
Verwijderd
Citaat:
stinus schreef:
het is toch echt day 90% voor de monarchie is
dat bewijzen verschillende onderzoeken
Dit is echt onzin hoor. Ben vandaag, omdat ik voor school iets moest zoeken, toevallig op van die sites gekomen en daar lag het percentage telkens veel lager dan 90%.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 16:16
Verwijderd
Natuurlijk is niet 90% van de Nederlanders voor de monarchie. Waar het percentage wel ligt, durf ik niet te zeggen.

Het is trouwens wel grote onzin dat mensen niet op de SP zouden stemmen omdat ze vóór de monarchie zijn. Zoals gezegd zijn er altijd wel een of meerdere punten waar je het niet mee eens bent. Maar als je een partij zoekt die op álle punten zegt wat jij denkt () dan blijf je lang bezig. Bovendien, ook al krijgt de SP zoveel zetels, het Koningshuis wordt heus niet afgeschaft. Alle discussie ten spijt, dat gebeurt gewoon niet. Nooit. Dus ook promonarchisten kunnen met een gerust hart op de SP stemmen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 22:28
Verwijderd
'Waar de SP met mooie idealistische praat komt waarvan iedereen met een beetje politiek besef begrijpt dat ze dit nooit allemaal kunnen uitvoeren, komen GL en PvdA met een verkiezingsprogramma dat wel te realiseren is'

groen links en der PVDA hebben dan misschien wat meer plannen die makkelijk te realiseren zijn, maar waar het om gaat is dat je vast houd bij je stand punt en je niet makklijke gewonnen geeft. ik vind groenlinks en pvda de soft ( geen slechte partijen hoor!) zo wil PVDA een crimineel die voor de 2e keer de fout in gaat niet harder straffen. ik ben het gewoon op meer punten eens met de sp ( of deze nou te realiseren zijn of niet)
Hou vast aan wat je wilt, en alleen met doorzettingvermogen haal je het!

Laatst gewijzigd op 23-11-2002 om 22:32.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 10:14
CokemanLalalala
Avatar van CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
lekker allemaal op SP stemmen en beatrix met 1/100 van haar kapitaal achter de geraniums zetten.
niet denken aan tijden waarin de geweldige socialisten aan macht moeten inleveren en een nieuwe fortuyn wel echt gevaarlijk zou kunnen worden...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 10:39
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
devil15 schreef:

groen links en der PVDA hebben dan misschien wat meer plannen die makkelijk te realiseren zijn, maar waar het om gaat is dat je vast houd bij je stand punt en je niet makklijke gewonnen geeft. ik vind groenlinks en pvda de soft ( geen slechte partijen hoor!) zo wil PVDA een crimineel die voor de 2e keer de fout in gaat niet harder straffen. ik ben het gewoon op meer punten eens met de sp ( of deze nou te realiseren zijn of niet)
Hou vast aan wat je wilt, en alleen met doorzettingvermogen haal je het!
'

wil de sp een crimineel die nog es in de fout gaan wél harder straffen dan?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 10:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
nou zeg, lekker met z'n alleen van lpf naar sp...terwijl het 2 heel verschillende partijen zijn.
Inderdaad. Laat de SP puur blijven in plaats van dat ze gevolgd wordt door een stel kuddedieren die alleen maar op de SP stemmen omdat ze Marijnissen zo betrouwbaar vinden ofzo.


Heb liever dat de SP slechts 1 zetel erop vooruit gaat dan dat een stel schapen ze steunt.

Sorry hoor, maar als je eerst op de LPF hebt gestemd om daarna op de SP (180 graden anders) te gaan stemmen.......: ga dan niet stemmen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 10:56
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Bovendien als je de stemwijzer.nl test had gedaan en er kwam 1 SP uit was 't vaak 2 LPF en vice versa. Tenminste, dat heb ik van enkelen vernomen
Bij mij niet.
Ik had:
SP
GroenLinks
PvdA
CU
ofzoiets
en LPF kwam ergens onderaan (maar wel hoger dan VVD en SGP)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Rhapsaaidy in Blue #1647
Verwijderd
500 24-04-2012 19:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Gatara
499 14-10-2007 19:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 06-09-2007 14:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Rapport over Schipholbrand
Mark Almighty
192 25-10-2006 15:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nova peiling van gisteren
NN
111 11-02-2004 00:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap waarom uit eerbetoon stemmen op LPF??!
just~me
147 14-05-2002 11:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.