Oud 17-01-2013, 22:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
bij mij staat geen loonheffing bij de herberekeningen, dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn belastingformulier met korting etc heb ingevuld automatisch
Ook bij mij is daar de loonheffingskorting toegepast (zie het rijtje links boven). Dat voorkomt het grootste gedeelte, maar niet alles : ).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2013, 20:18
Snicker
Snicker is offline
Hallo,

Ik had even een vraagje,

Deze zomer had een 2 extra bijbaantjes naast mn huidige bijbaantje. Waarom? gewoon om dat het kan

Maar mijn vraag is ik heb dus bij die 2 bedrijven loonheffing betaald. Krijg ik nu de loonheffing terug van 1 bedrijf of van allemaal samen bij elkaar opgeteld?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 22:45
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hallo,

Ik had even een vraagje,

Deze zomer had een 2 extra bijbaantjes naast mn huidige bijbaantje. Waarom? gewoon om dat het kan

Maar mijn vraag is ik heb dus bij die 2 bedrijven loonheffing betaald. Krijg ik nu de loonheffing terug van 1 bedrijf of van allemaal samen bij elkaar opgeteld?
Dit mag in Het grote Belasting-topic.

Je loon bij beide bedrijven wordt bij elkaar opgeteld evenals de ingehouden loonheffing. Daar wordt mee verder gerekend. Van de Belastingdienst krijg je als je niet zo veel hebt (bij)verdient alle ingehouden loonheffing terug.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 14:50
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Hallo,

Ik had even een vraagje,

Deze zomer had een 2 extra bijbaantjes naast mn huidige bijbaantje. Waarom? gewoon om dat het kan

Maar mijn vraag is ik heb dus bij die 2 bedrijven loonheffing betaald. Krijg ik nu de loonheffing terug van 1 bedrijf of van allemaal samen bij elkaar opgeteld?
Als jij minder dan €6.500 hebt verdient over het hele jaar dan krijg je bij het invullen van jouw aangifte alle (ingehouden) loonheffing van beide werkgevers terug. Dit is de scholierenregeling waar jij recht op hebt.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 15:32
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als jij minder dan €6.500 hebt verdient over het hele jaar dan krijg je bij het invullen van jouw aangifte alle (ingehouden) loonheffing van beide werkgevers terug. Dit is de scholierenregeling waar jij recht op hebt.
Iedereen heeft recht op toepassing van de relevante heffingskortingen, niet alleen scholieren. De studenten- en scholierenregeling is wat anders.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 16:32
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Yeah, maar Brans refereert met die 6.500 euro naar de algemene loonheffingskorting. De scholierenregeling zorgt enkel voor andere berekening van de inkomsten over kwartalen ipv per maand omdat studenten sterk wisselende inkomsten hebben; dat zou voorkomen dat ze in de zomermaanden heel veel afstaan en in de wintermaanden nagenoeg niks.

Aan het einde van het jaar is het niet relevant of studentenregeling is toegepast wel of niet; mits je belastingaangiften doet. Het heeft ook geen nut als je werk over het jaar nagenoeg gelijk is verdeeld.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 19:30
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
brands zegt:
Citaat:
Dit is de scholierenregeling
En dat klopt niet zoals ik zeg.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 19:37
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
De schoolregeling of studentenregeling slaat op de werkgever en niet direct op de ib 2001. Je werkgever houdt dan minder belasting in, maar uiteindelijk betaal je gewoon het bedrag wat je daadwerkelijk moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:53
Verwijderd
bij mijn jaaropgaaf van 2012 staat:
1. loon voor de loonbelasting/volksverzekeringen: 463,-
2. is niks
3. verrekende arbeidskorting: 9,-
4. ook niks
5. ook niks
6. loon zorgverzekeringswet: 432,-
7. ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet: 31.-

kan ik hiervan iets terugkrijgen?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:54
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
bij mijn jaaropgaaf van 2012 staat:
1. loon voor de loonbelasting/volksverzekeringen: 463,-
2. is niks
3. verrekende arbeidskorting: 9,-
4. ook niks
5. ook niks
6. loon zorgverzekeringswet: 432,-
7. ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet: 31.-

kan ik hiervan iets terugkrijgen?
Ik denk het niet. Staat er nergens "ingehouden loonheffing" of zoiets?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:54
Verwijderd
nee
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:55
Verwijderd
maar waar is die 31 euro naar toe gegaan
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 17:27
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
maar waar is die 31 euro naar toe gegaan
Die is al vergoed aan jou door je werkgever bij het uitbetalen van het loon.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2013, 11:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Oké, ik zou dus graag mijn belastingaangifte willen doen met dat zij al gegevens hebben ingevuld... Ik heb verschillende werkgevers gehad dit jaar dus het is vet ingewikkeld, dus ik kan dat wel gebruiken. Maar als ik het programma download, krijg ik helemaal geen ingevulde gegevens. Ik denk dat dat komt omdat ik naar een site word gestuurd waarop deze melding staat:

Citaat:
Ongeldig servercertificaat
U probeert webdiensten.belastingdienst.nl te bereiken, maar de server heeft een ongeldig certificaat geretourneerd.
Iemand hier ervaring mee, hoe kan ik dit omzeilen? Ik kan alleen maar klikken op 'terug naar de veiligheid'


[edit] Ik heb het al gevonden, het kan alleen via Firefox.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)

Laatst gewijzigd op 07-03-2013 om 11:37. Reden: opgelost
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 02:50
Ivo
Ivo is offline
Het hebben van verschillende werkgevers maakt de belastingaangifte niet ingewikkelder. Gewoon zorgen dat je alle jaaropgaven bij de hand hebt tijdens het invullen, en dan vul je voor elke werkgever op een nieuwe regel de bedragen van de jaaropgave in (brutoloon, betaalde loonbelasting en verrekende arbeidskorting)

Het aangifteprogramma telt vanzelf alle bedragen bij elkaar op. Dus afgezien van het invullen van een extra bedrijfsnaam en het overtypen van een paar extra getalletjes is alles hetzelfde als wanneer je maar één werkgever hebt gehad.

Ikzelf heb over 2012 te maken gehad met 3 werkgevers en het UWV.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 13:00
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het hebben van verschillende werkgevers maakt de belastingaangifte niet ingewikkelder. Gewoon zorgen dat je alle jaaropgaven bij de hand hebt tijdens het invullen, en dan vul je voor elke werkgever op een nieuwe regel de bedragen van de jaaropgave in (brutoloon, betaalde loonbelasting en verrekende arbeidskorting)

Het aangifteprogramma telt vanzelf alle bedragen bij elkaar op. Dus afgezien van het invullen van een extra bedrijfsnaam en het overtypen van een paar extra getalletjes is alles hetzelfde als wanneer je maar één werkgever hebt gehad.

Ikzelf heb over 2012 te maken gehad met 3 werkgevers en het UWV.
Nou ja, ik had niet van alle werkgevers een jaaropgave (van de twee belangrijkste gelukkig wel ) en bovendien staan er altijd veel meer getallen op jaaropgaven dan je nodig hebt, dus ik was maar wat blij dat ik uiteindelijk toch die ingevulde gegevens had! Die nog klopten ook, dat heb ik nog wel gecontroleerd

Ik had er trouwens vier en nog 'inkomsten uit een andere bron' o.i.d., wie biedt meer?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 01:03
Ivo
Ivo is offline
Begin maart en nog niet alle jaaropgaven ontvangen? Dan mag je toch wel even héél erg boos worden op de betreffende werkgevers en ze dringend verzoeken om binnen een week hun administratie op orde te brengen.

Of heb je zelf verzuimd om een adreswijziging door te geven?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 10:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Begin maart en nog niet alle jaaropgaven ontvangen? Dan mag je toch wel even héél erg boos worden op de betreffende werkgevers en ze dringend verzoeken om binnen een week hun administratie op orde te brengen.

Of heb je zelf verzuimd om een adreswijziging door te geven?
Het gaat om een stage, kreeg daar ook geen salarisoverzichten van, kan toch? Vind het niet zo'n probleem, zolang het belastingtechnisch maar allemaal klopt en dat doet het, want het stond wel ingevuld.
Voor een van die andere moet je geloof ik inloggen op een site of zo, weet ik niet precies, heb daar maar een dag gewerkt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 11:11
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar je moet toch gewoon een jaaropgave krijgen en die zeven jaar bewaren voor als je controle krijgt? Ik kreeg ze van mijn stages ook altijd.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 14:12
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Het gaat om een stage, kreeg daar ook geen salarisoverzichten van, kan toch?
Het kan wel, maar het mag niet. Een werkgever is verplicht om elke keer als er iets aan het salaris gewijzigd is een salarisoverzicht aan de werknemer te verstrekken. Dus niet alleen als het brutoloon veranderd, maar ook als bijvoorbeeld een onbelaste vergoeding wijzigt of de heffingen en belastingen.

Daarnaast moet een werkgever ook gewoon een jaaropgave verstrekken, uiterlijk bij de eerste salaris-ronde in het nieuwe jaar.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 10:40
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Maar je moet toch gewoon een jaaropgave krijgen en die zeven jaar bewaren voor als je controle krijgt? Ik kreeg ze van mijn stages ook altijd.
Vijf jaar is doorgaans voldoende, voor zo ongeveer je hele administratie (behalve diploma's, huurcontract e.d, maar dat lijkt me wel duidelijk).

De belastingdienst vraagt niet om je jaaropgaven als ze controle uitvoeren. Zij hebben een systeem waarmee dat digitaal allemaal direct na te gaan valt (daarom kunnen ze ook de vooringevulde aangifte maken). Als je aangifte niet klopt met wat zij in hun systeem hebben en je wordt eruit gepikt, dan gaat je aangifte naar een inspecteur die deze handmatig controleert. Als de inspecteur besluit de gegevens te wijzigen, dan ontvang je hierover een herziene aanslag. Daartegen kun je in bezwaar.

Bij zaken die de belastingdienst niet zelf nagaan kan (zoals opgegeven zorgkosten) kun je wel om bewijzen worden gevraagd.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 10:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Nou ja, ik had niet van alle werkgevers een jaaropgave (van de twee belangrijkste gelukkig wel ) en bovendien staan er altijd veel meer getallen op jaaropgaven dan je nodig hebt, dus ik was maar wat blij dat ik uiteindelijk toch die ingevulde gegevens had! Die nog klopten ook, dat heb ik nog wel gecontroleerd

Ik had er trouwens vier en nog 'inkomsten uit een andere bron' o.i.d., wie biedt meer?
Het is echt niet moeilijk, een jaaropgave is een super simpel overzicht en als je goed leest kun je arbeidskorting, loonheffing en inkomen zo overnemen.
Ook al werk je ergens één dag of loop je stage waarvoor je vergoeding ontvangt, je hoort altijd een jaaropgave te ontvangen. Het is niet ingewikkeld, je moet zorgen dat je compleet bent. Als er zaken missen, moet je inderdaad zelf de werkgever nabellen en vragen waar het blijft. Bij niet volledigheid in je aangifte is het eigenlijk fraude, ook al bedoel je het zelf niet zo.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 12:39
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het is echt niet moeilijk, een jaaropgave is een super simpel overzicht en als je goed leest kun je arbeidskorting, loonheffing en inkomen zo overnemen.
Ook al werk je ergens één dag of loop je stage waarvoor je vergoeding ontvangt, je hoort altijd een jaaropgave te ontvangen. Het is niet ingewikkeld, je moet zorgen dat je compleet bent. Als er zaken missen, moet je inderdaad zelf de werkgever nabellen en vragen waar het blijft. Bij niet volledigheid in je aangifte is het eigenlijk fraude, ook al bedoel je het zelf niet zo.
Maar als ik je post hierboven goed begrijp, dan hoef je niet per se een jaaropgave te bezitten, maar moet je gewoon ervoor zorgen dat je alles meldt bij de aangifte. Dat heb ik natuurlijk wel gedaan, maar dat was dus ook al allemaal ingevuld Als het goed is, klopt het dus precies met wat zij in hun systeem hebben, want dat heb ik allemaal gewoon laten staan. En nog de dingen toegevoegd die ze niet in hun systeem hebben.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 19:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Iets wat ik, zelfs met post hbo belastingrecht, nog steeds niet goed weet:

(1) belastingaangiften moeten voor 1 april zijn ingevuld en verstuurd. Echter, scholieren en studenten kunnen tot 5 jaar na datum vaak nog een formulier invullen (of belastingaangiften doen) en dan alsnog hun geld terug krijgen. Hoe zit dat?
(2) wij moeten voor 1 april aangiften doen, maar wanneer wij dan ons geld terug krijgen (of zouden moeten betalen) is mij niet duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2013, 21:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
^^ Heeft dat er niet mee te maken dat je belasting moet doen voor 1 april als je belastingplichtig bent (en dus een brief krijgt van de belastingdienst dat je aangifte moet doen)? Volgens mij mag je nog aangifte doen na april als je niet verplicht bent om aangifte te doen, zoals veel scholieren en studenten waarschijnlijk.

In principe krijg je voor 1 juni bericht als je voor 1 april aangifte doet in de vorm van een voorlopige teruggaaf. Daarin staat dan wat je terugkrijgt of wat je moet betalen. Meestal heb ik het geld al op mijn rekening staan voor ik de brief krijg wat ik moet krijgen. Hoe het zit als je moet betalen weet ik niet, want dat heb ik nog nooit gehad
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 10:31
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Voor 1 maakt dat niet uit, iedereen is verplicht om aangiften te doen. Sommige krijgen echter expliciet een uitnodiging, anderen niet. Voor punt twee zal gewoon een harde norm zijn, heb alleen geen idee wanneer dat is : (.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 13:17
Tiebe
Tiebe is offline
Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren, maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen dus het is verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren. Ik heb dit van mijn boekhouder te horen gekregen.

Laatst gewijzigd op 03-11-2015 om 16:44.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2015, 10:14
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Citaat:
In principe krijg je voor 1 juni bericht als je voor 1 april aangifte doet in de vorm van een voorlopige teruggaaf. Daarin staat dan wat je terugkrijgt of wat je moet betalen. Meestal heb ik het geld al op mijn rekening staan voor ik de brief krijg wat ik moet krijgen. Hoe het zit als je moet betalen weet ik niet, want dat heb ik nog nooit gehad
Dan krijg je een brief met 'yo, doe eens betalen'. Ik kreeg er dit jaar eentje vanwege dat gerommel met die belastingschrijven waar de salarispakketten nog niet op aangepast waren waardoor zo ongeveeer iedereen en z'n moeder extra moest betalen. De inhoud van die brief is zo ongeveer hetzelfde als wanneer je geld terug krijgt, maar met 'ontvangen' vervangen door 'betalen', inclusief een betaaldatum.

@NaamInGebruik: Voor zover ik deze pagina goed begrijp, is 1 april eerder een streefdatum zodat zij vlot antwoord kunnen geven dan dat 1 april een keiharde eis is. Eerlijk gezegd zou ik het niet weten of 1 april een harde eis, want ik vul 'm altijd op tijd in.

Wat je wel kunt doen, is tot vijf jaar na het indienen van een belastingaangifte deze wijzigen. Dus als ik er nu achterkom dat in 2012 een fout heb gemaakt, kan ik 'm nog steeds corrigeren. Ik denk dat het daar om draait.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 09-04-2016, 19:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben bezig met mijn belastingaangifte maar vraag me af hoe het nou zit met mijn spaarloonrekening. Die is opgeheven op 14 oktober 2015 maar ze vragen nu om saldi van 1 januari 2015. Toen stond er nog een bedrag op mijn rekening. Voorheen was dat bedrag altijd vrijgesteld maar onder het saldo staat bij het overzicht van de Rabobank dat het vrijgestelde bedrag 0 euro is. Volgens de site van de Belastingdienst hoef je het niet op te geven als de rekening geblokkeerd is maar ik kan nu niet meer nagaan of dat zo was op 1 januari 2015 maar volgens mij niet. Moet ik dat bedrag nou wel of niet opgeven? Al mijn andere rekeningen stonden automatisch ingevuld maar deze niet, daarom ga ik ook twijfelen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2016, 20:24
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
maar onder het saldo staat bij het overzicht van de Rabobank dat het vrijgestelde bedrag 0 euro is. Volgens de site van de Belastingdienst hoef je het niet op te geven als de rekening geblokkeerd is maar ik kan nu niet meer nagaan of dat zo was op 1 januari 2015 maar volgens mij niet. Moet ik dat bedrag nou wel of niet opgeven? Al mijn andere rekeningen stonden automatisch ingevuld maar deze niet, daarom ga ik ook twijfelen.
Het bedrag dat op 1 januari 2015 geblokkeerd was, hoef je niet op te geven. Het bedrag dat vrij opneembaar was moet je wel opgeven. Als je dit zelf niet meer in je administratie kunt achterhalen, is de enige oplossing om met zekerheid correct aangifte te kunnen doen het navragen bij je bank. (Aangezien je zelf de vooraf ingevulde aangifte moet controleren en verantwoordelijk bent voor wat je opgeeft.)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2016, 20:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het fout als ik het hele bedrag opgeef? Ik heb maar één jaar meegedaan met de spaarloonregeling dus het gaat om 613 euro.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2016, 20:31
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Is het fout als ik het hele bedrag opgeef? Ik heb maar één jaar meegedaan met de spaarloonregeling dus het gaat om 613 euro.
Niet juist, maar je kunt geen boete krijgen zolang je maar niet minder belasting betaalt dan je zou moeten betalen, dus je kunt dat doen volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2017, 19:30
carsrac
carsrac is offline
Citaat:
Ik ben bezig met mijn belastingaangifte maar vraag me af hoe het nou zit met mijn spaarloonrekening. Die is opgeheven op 14 oktober 2015 maar ze vragen nu om saldi van 1 januari 2015. Toen stond er nog een bedrag op mijn rekening. Voorheen was dat bedrag altijd vrijgesteld maar onder het saldo staat bij het overzicht van de Rabobank dat het vrijgestelde bedrag 0 euro is. Volgens de site van de Belastingdienst hoef je het niet op te geven als de rekening geblokkeerd is maar ik kan nu niet meer nagaan of dat zo was op 1 januari 2015 maar volgens mij niet. Moet ik dat bedrag nou wel of niet opgeven? Al mijn andere rekeningen stonden automatisch ingevuld maar deze niet, daarom ga ik ook twijfelen.
De belastingdienst twijfelt niet en alleen als je zeer goede redenen hebt, dan zou ik de automatisch ingevulde gegevens veranderen. Dus ga niet de gegevens van de Rabobank corrigeren, deze hebben meer kennis over belastingrecht dan jij en ik. En de belastingdienst denkt echt dat de automatisch ingevulde gegevens correct zijn. En meestal hebben ze ook wel gelijk daarin en dat weten die gasten ook nog.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.