Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2006, 12:21
Dís
Avatar van Dís
Dís is offline
hoi,

ik moet voor school tmax 400 asa zwart wit foto's maken.
ik leer niet voor fotografie,maar orthopedagogie.
We moeten dat doen om dingen te leren vastleggen (emoties van mensen en van jezelf ed)
mijnvraag is hoe ik dit het best doe ,zijn er bv dingen die ik best niet in zwartwit neem omdat die niet mooi uitkomen om de één of andere reden ofzo?
of tips om mooie foto's te maken hiermee?

alvast bedankt
__________________
Ice ice baby
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2006, 17:34
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
roodfilter op je lens, krijg je meer detail en dat is gaaf bij portretten enzo.
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 14:34
Dís
Avatar van Dís
Dís is offline
ah,zit dat daar al standaard op bij fototoestellen?mijn vader heeft nog een goed fototoestel,maar weet niet of dat erop zit.
en indien niet, hoeveel kost zoiets dan?
alvast bedankt om te reageren
__________________
Ice ice baby
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 19:33
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Een filter is zo'n ding dat je op je lens plaatst, dat zit er niet standaard op. Geen idee wat het kost, de laatste keer dat ik wat van die filters heb gekocht heb ik niet op de prijs gelet. Ik gok iets van 15 euro per stuk, maximum. Niet de moeite dus, en het maakt een groot verschil bij wit-wzart-fotografie.

Verder is het zinloos om te proberen om een goede zwart-wit-natuurfoto te maken. De natuur leeft bij de gratie van haar kleurenpracht, dus dat kan zelfs niet zonder die kleuren.

Als je jezelf wil fotograferen heb je vooral een afstandsbeniening nodig, anders kan je al eens last krijgen (zie fotoboek en veel fototopics) van te korte armpjes.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 21:16
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
je kan ook heel suf een stukje rood doorzichtig plasticspul kopen bij zo´n hobbyzaak ofzo en dat met een elastiekje om je lens doen, als je het maar 1x gaat gebruiken en geen geld wilt uitgeven, het werkt ook.
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 09:27
Dís
Avatar van Dís
Dís is offline
hm ja maar het probleem is dat we ofwel mens ofwel natuur moeten nemen. Aangezien ik orthopedagogie studeer ga ik er al van uit dat er veel 'mens'gaan nemen, dus wou ik natuur om eens iets anders te hebben (want we moeten de foto's tentoonstellen ook).
hm dilemma dilemma
__________________
Ice ice baby
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 19:11
P.:NTIL
Avatar van P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Bij een roodfilter denk ik niet aan portretten maar aan een mooie lucht. Het favoriete onderwerp van velen alhier (zz). Een roodfilter is geen garantie voor een mooie foto. Als je er wel een wilt aanschaffen, kijk dan gewoon op marktplaats en kijk gelijk even of je er een filterhouder (deze kan je op je lens schroeven) bij kan krijgen.

De keuze voor kleur of zwart/wit ligt eraan wat jij wilt laten zien / welke sfeer je wilt overbrengen. Kleur is vaak mooi wanneer de kleuren mooi zijn en ook matchen. Zwart/wit is vaak niet mooi wanneer je fotografeert op een grauwe dag.

Als je voor portretten kiest zou ik het zo rustig mogelijk houden (rustige achtergrond kiezen). Als er een lichtbundel aanwezig is van een willekeurige lichtbron, maak hier dan gebruik van door de geportretteerde in dat licht te zetten. Tenzij het te fel is. Je kan de geportretteerde vragen om bepaalde emoties uit te beelden en hierbij sturen door diegene na te laten denken over situaties die bepaalde emoties opwekken. Zo voorkom je dat het te gemaakt wordt.

Voor landschap is het belangrijk dat de horizon recht is, tenzij je er bewust voor kiest om hier iets aparts mee te doen. Als je meerdere foto's moet maken is het leuk om een onderwerp/thema te kiezen wat in elke foto terugkomt. Bijvoorbeeld vervuiling, lijnen, patronen.
__________________
tirade
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.