Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2008, 16:51
Verwijderd
Ik heb al een te lang tijdje niets meer geschreven en/of gepost, dus hier zijn weer twee gedichten, maar kwaliteit valt volgens mij ver te zoeken na een kwartjaar niets geschreven te hebben.

Analyse van een egoïst

Waar schulden zich verstoppen, kruipen
winsten voor en als indien
de niet vergane glorie kauwt
op zijden draden, zal men zien.

Dat nooit en nimmer de omarmde
slecht doet wat er juist zal zijn.
Niet om zijn schouwspel te verwerpen,
maar voor netelgeur en schone schijn.


Writer's block

“Waar ons laten, doen en verdergaan verging,
stopte de gedachte aan uw verkougegane glorie.”

Nee, geen thee, bedankt en ga maar weer.

Twee tikken terug en dan voorheen weer gaan
naar daar waar schrijfkunst zich bevonden zou.
Zonder Tipp-ex weggegumd en na twee uur
weer opgeborgen.

“En waar uw geluk het einde van zijn Latijn
gevonden had, zal ik niet meer zijn.”

Tweeënhalf klontje, bedankt en blijf nog even.

Een minieme strofe uitgegaan geschreven,
blij zal vrouw des huizes wel weer zijn.
Een bakstenen block tegen het hoofd doet,
indien thee de kroon spant, wonderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2008, 18:09
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Nou, ik vind het helemaal niet slecht eigenlijk!
Je woordgebruik is heel origineel en gezien je leeftijd (ohh dat ik dit ooit nog eens zou zeggen) knap. Ik heb wel het idee dat je hier en daar een beetje van de hak op de tak springt, waardoor de betekenis van je gedichten niet altijd even goed naar voren komt. Het hoeft voor de lezer helemaal niet altijd duidelijk te zijn waar een gedicht over gaat, wat er precies gezegd wordt, maar het is wel fijn als er af en toe een zin in een gedicht is, de laatste zin bijvoorbeeld, die het hele gedicht op de kaart zet. Dat is veel te vaag omschreven, sorry, wat ik bedoel is dat ik denk dat je zelf heel goed weet wat je met alles bedoelt, maar dat het voor de lezer (mij) niet overal even duidelijk is. Maar je zinnen vloeien mooi in elkaar over en volgens mij heb je hier echt gevoel voor. "als indien" is dubbelop, ik weet niet of je dat zo bedoelde?
In elk geval: leuk voor het eerst in tijden dat ik hier op dop iets van een nieuw iemand las en echt dacht: dit is iets

Lees je wel eens poëzie van andere, bekende dichters?
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 11:34
Verwijderd
Erg bedankt voor je reactie, voorheen had ik al dingetjes gepost, maar dat was alleen maar uitproberen. Ik ben erg blij dat, nu ik weer opnieuw begin, het zo goed wordt ontvangen Ik lees wel eens gedichten, laatst op school kregen wij bezoek van een medewerker van de VERS poëziewedstrijd. Wij kregen de opdracht een gedicht te schrijven dat geïnspireerd was op 1 van de vijf genomineerden voor die prijs. Jaques Hamelink werd mijn inspiratiebron, en sinds een tijdje lees ik wel dingetjes van hem. Natuurlijk ben ik op de hoogte van de zeer bekende dichters, maar de wat minder bekenderen trekken vooral mijn aandacht.
Het "als indien" was trouwens zo bedoeld, en ik snap wat je bedoelt met de ietwat onbegrijpbaarheid. Next time zal ik zeker proberen het wat duidelijker (maar toch poëtisch!) te omschrijven.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 13:28
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Oh, leuk dat VERS bij je op school is geweest ! Die workshops van hun zijn heel leerzaam. Ik zou aanraden gewoon door te gaan, veel te schrijven, en als dat even niet lukt, nog meer te lezen. En hier te posten natuurlijk .

(Ik heb eens teruggekeken naar je oudere gedichten en er zitten echt goede dingen tussen. Verder viel me op dat ik in mijn reacties verschrikkelijk in herhaling val )
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 16:05
Touché
Avatar van Touché
Touché is offline
Zo ontzettend fucking gejat van T.S. Eliot, die tweede.
__________________
Nou, dan spelen we toch geen levensweg.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 16:20
Verwijderd
Die ken ik niet , staat "het origineel" misschien ergens online ofzo? (naam van het gedicht??)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 16:57
YumYum
YumYum is offline
Ik vind vooral de titel van je eerste gedicht ontzettend mooi, alleen je zinsopbouw is nogal losjes waardoor de betekenis van het gedicht een beetje kwijt raakt. De zinnen die je schrijft lopen wel ontzettend fijn in elkaar over waardoor ik eerst niet eens door had dat ik niet wist wat ik las.
Ik denk, dat je zoals CSN al zei moet proberen de betekenis iets duidelijker naar voren te laten komen.

Het tweede gedicht vind ik heel mooi geschreven je hebt ook mooi gebruik gemaakt van letterlijk en figuurlijktaalgebruik. Ook de verwijzingen op het einde zijn leuk.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 21:30
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
ga je ook eens kijken bij de wedstrijd? </legitieme spam>
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 17:16
Verwijderd
wouw!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.