Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2007, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Als je alles zou weten wat er te weten is over het universum, zou je in principe uit kunnen rekenen hoe het universum verder evolueert
zouden er mensen zijn die dat echt denken? de theorie van alles enzo?
Advertentie
Oud 16-09-2007, 11:02
Verwijderd
Citaat:
zouden er mensen zijn die dat echt denken? de theorie van alles enzo?
Oh ja, die zijn er wel. De theorie van alles is trouwens iets totaal anders.
Oud 16-09-2007, 11:05
Verwijderd
Een computer heeft de intelligentie van een worm

Een computer heeft helemaal geen intelligentie.
Oud 16-09-2007, 11:12
Verwijderd
Sterk gelovigen hebben het meeste moreel besef

Onjuist. Urk heeft massale problemen met fraude en belastingontduiking.
Oud 16-09-2007, 11:29
Verwijderd
Pestkoppen zijn eigenlijk heel onzeker

Wie dát nu verzonnen heeft...
Oud 16-09-2007, 11:30
Verwijderd
Zuiniger omgaan met energie is goed voor de natuur

Nee. De natuur heeft nergens belang bij en dus is niets goed voor de natuur.
Oud 16-09-2007, 11:32
Verwijderd
Citaat:
donker haar en donkere ogen en een donkere huid is dominant overerfdbaar, dus over heel veel jaar zijn er geen blonde mensen meer

tuurlijk
dat is wel zo met rood haar volgens mij...

oh en over die kameleons, die veranderen ook niet in elke kleur waar je ze voor zet volgens blijdorp, ze kunnen alleen van geel tot bruin oid. dus ze worden niet roze enzo
Oud 16-09-2007, 11:36
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
http://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy

Kopje medical efficacy.

Er wordt soms een klein effect gevonden. Dit wordt volgens mij vooral toegeschreven aan een versterking van het placebo-effect. Vanuit een palliatief oogpunt kun je dus stellen dat het werkt.

Vervolgens ben ik naar pubmed gegaan, de centrale database voor wetenschappelijke medische artikelen. Wanneer je daar homeopathy clinical trials intypt krijg je genoeg resultaat.

Een selectie:

The in vitro evidence for an effect of high homeopathic potencies--a systematic review of the literature. - Witt CM et al.

Homeopathy for childhood diarrhea: combined results and metaanalysis from three randomized, controlled clinical trials. - Jacobs J. et al. (deze is volgens mij van goede kwaliteit)

Homeopathy is safe and does not lack positive evidence in clinical trials/Scottish GPs use of Homeopathy. - Ross. S et al.

Complementary and alternative medicine in hepatology: review of the evidence of efficacy. - Verma S. et all

Je zult wel zien dat toch controverse is in de wetenschap. Er is geen mechanisme bekend voor homeopathy. Verder is er zelfs controverse in het feit dat er grote studies zijn gedaan die het effect niet kunnen aantonen. Tegenstanders zeggen dat deze studies er niet zijn of op hun beurt ook kwalitatief niet zo sterk zijn.

Mijn eigen standpunt is dat het soms werkt vanuit een palliatatief (symptoom-verlagend) oogpunt, maar ik ben er (nog) niet van overtuigd dat het echt curatief (genezend) werkt. Ik wilde hiermee aangeven dat "het werkt niet" niet het volledige plaatje is.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 16-09-2007, 11:37
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
donker haar en donkere ogen en een donkere huid is dominant overerfdbaar, dus over heel veel jaar zijn er geen blonde mensen meer

tuurlijk
Hoezo niet?
__________________
I did it for teh lulz
Oud 16-09-2007, 11:39
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Je krijgt blaasontsteking van het dragen van rokjes bij koud weer
Bullshit

Ik wou homeopathie ook al aanhalen, maar dat is al gebeurd
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 16-09-2007, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Mijn eigen standpunt is dat het soms werkt vanuit een palliatatief (symptoom-verlagend) oogpunt, maar ik ben er (nog) niet van overtuigd dat het echt curatief (genezend) werkt. Ik wilde hiermee aangeven dat "het werkt niet" niet het volledige plaatje is.
Ja, maar water in een pil kan ook een placebo-effect hebben. Als er alleen een placebo-effect is, dan werkt het dus niet. Het feit dat mensen dom zijn en dus zich makkelijk laten oplichten, waardoor het placebo-effect ontstaat, betekent natuurlijk niet dat homeopathische geneesmiddelen nuttig of gewenst zijn.
Oud 16-09-2007, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Hoezo niet?
Ik ben geen expert, maar volgens mij uit die dominantie zich alleen in het fenotype en niet in het genotype (als ik nu de juiste termen gebruik). Er is dus geen voorkeur die er voor zorgt dat de genen voor blond haar verdwijnen, 'mengen' zorgt er alleen voor dat het zich steeds minder in het fenotype uit, maar dan blijven er dus wel altijd mensen met blond haar.
Oud 16-09-2007, 11:42
Verwijderd
Citaat:
dat is wel zo met rood haar volgens mij...
Citaat:
Hoezo niet?
omdat het veel complexer in elkaar zit dan dat je op de middelbare school leert. omdat mensen niet random over de wereld verdeeld zijn en niet random partners zoeken. omdat...
(luister ook maar naar mephie )
Oud 16-09-2007, 11:46
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ja, maar water in een pil kan ook een placebo-effect hebben. Als er alleen een placebo-effect is, dan werkt het dus niet. Het feit dat mensen dom zijn en dus zich makkelijk laten oplichten, waardoor het placebo-effect ontstaat, betekent natuurlijk niet dat homeopathische geneesmiddelen nuttig of gewenst zijn.
Er was dus niet "alleen een placebo effect". Er was een "versterkt placebo effect". Dat was waarschijnlijk de reden dat de controverse onstond, anders was het allang ook in de wetenschap unaniem afgedaan als onzin. Als homeopathische middelen de symptomen kunnen wegnemen zijn ze wel degelijk nuttig als curatieve geneesmiddelen niet direct en/of goedkoop verkrijgbaar zijn.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 16-09-2007, 11:46
Verwijderd
Voor de oerknal was er niks

Jawel, er was een singulariteit.
Oud 16-09-2007, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Voor de oerknal was er niks

Jawel, er was een singulariteit.
mooi ander misverstand: er was een oerknal
Oud 16-09-2007, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Er was dus niet "alleen een placebo effect". Er was een "versterkt placebo effect". Dat was waarschijnlijk de reden dat de controverse onstond, anders was het allang ook in de wetenschap unaniem afgedaan als onzin. Als homeopathische middelen de symptomen kunnen wegnemen zijn ze wel degelijk nuttig als curatieve geneesmiddelen niet direct en/of goedkoop verkrijgbaar zijn.
Als het mechanisme waarmee homeopathie werkt, noch beschreven, noch begrepen is, dan zullen dat nooit meer dan toevalstreffers kunnen zijn.
Oud 16-09-2007, 11:47
Verwijderd
Citaat:
mooi ander misverstand: er was een oerknal
Wat is daar een misverstand aan?
Oud 16-09-2007, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Wat is daar een misverstand aan?
er was geen oerknal. het is een theorie die als waarheid wordt aangenomen bij gebrek aan beter. van die periode is niks bewaard gebleven, er is geen bewijs.
Oud 16-09-2007, 11:52
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Als het mechanisme waarmee homeopathie werkt, noch beschreven, noch begrepen is, dan zullen dat nooit meer dan toevalstreffers kunnen zijn.
Dus puur omdat je niet weet hoe het werkt bestaat het niet? Daar ben ik het dan niet mee eens
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 16-09-2007, 11:52
Verwijderd
Citaat:
er was geen oerknal. het is een theorie die als waarheid wordt aangenomen bij gebrek aan beter. van die periode is niks bewaard gebleven, er is geen bewijs.
Onzin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_...ound_radiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_shift
Oud 16-09-2007, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Dus puur omdat je niet weet hoe het werkt bestaat het niet? Daar ben ik het dan niet mee eens
Niet per se, maar als je niet weet hoe het werkt is er in ieder geval geen reden om aan te nemen dat het een handige methode is.
Oud 16-09-2007, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Sterk gelovigen hebben het meeste moreel besef

Onjuist. Urk heeft massale problemen met fraude en belastingontduiking.

moreel besef en fraude/belastingontduiking hebben niet zoveel met elkaar te maken?het is meer een juridische plicht dan een morele.
Oud 16-09-2007, 12:08
Verwijderd
Citaat:
moreel besef en fraude/belastingontduiking hebben niet zoveel met elkaar te maken?het is meer een juridische plicht dan een morele.
Ja klopt, er iets niets moreel bezwaarlijk aan geld stelen.
Oud 16-09-2007, 12:09
Verwijderd
je kunt het ook omschrijven als gewoon geen geld afstaan, of zo zie ik het iig.
Oud 16-09-2007, 12:10
Verwijderd
Blinden kunnen geen kleur waarnemen

Natuurlijk wel, maar niet via hun ogen.
Oud 16-09-2007, 12:10
Verwijderd
Citaat:
je kunt het ook omschrijven als gewoon geen geld afstaan, of zo zie ik het iig.
Waardoor andere mensen méér moeten betalen -> geld stelen van anderen dus.
Oud 16-09-2007, 12:12
Verwijderd
Als je haar afscheert, komt het dikker en donkerder terug
Haar groeit vanuit een haarwortel. Als je haar afscheert, snijd je het af net iets boven de huid. Dit heeft geen enkele invloed op de haarwortel. Wel is het zo dat de haar na het groeien een rechte bovenkant heeft in plaats van een afgesleten dunne bovenkant, waardoor hij in het begin iets dikker lijkt, maar als je de haar dan gewoon weer z'n gang laat gaan en laat verder groeien wordt hij hetzelfde als de eerdere haar. Ook is het zo dat vanaf de puberteit tot en met de jongvolwassenheid je lichaamsharen sowieso dikker en donkerder worden. Maar wel of niet scheren heeft hier geen effect op.

Maagzweren krijg je van stress
Maagzweren krijg je van een combinatie van de H. pylori bacterie, een slechte weerstand en een verkeerde ph van het maagzuur. Acute fysieke stressituaties zoals een auto-ongeluk zijn slecht voor de weerstand, maar een paar weken worstelen met te veel huiswerk is dat niet.

Homeopathie is hetzelfde als natuurgeneeskunde
Natuurgeneeskunde houdt in dat de werkzame stof uit een plant of beest wordt gehaald in plaats van dat het gemaakt wordt in een laboratorium. Aspirine kan een natuurgeneesmiddel zijn omdat het in berkenbast zit. Neemt niet weg dat er ook natuurgeneesmiddelen die nergens op slaan omdat de 'werkzame stof' in feite niet werkzaam is, maar er zijn er dus die wel gewoon werken, al is de methode wat omslachtig.
Homeopathie houdt in dat de werkzame stof wordt verdund met, om precies te zijn, een factor 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000. 000.000.000.000.000.000.000.000.000. 000.000. Waarschijnlijk bevat je dosis homeopathisch medicijn geen enkel molecuul werkzame stof.

Nu we het er toch over hebben:
Een natuurgeneesmiddel kun je nemen zo veel als je wilt, het kan geen schadelijke effecten hebben want het is natuurlijk.
Natuurlijke dingen kunnen net zo goed schadelijk zijn, denk maar eens aan opium of slangengif. Natuurgeneesmiddelen hebben dus altijd bijwerkingen en die kun je maar beter serieus nemen.

Laatst gewijzigd op 16-09-2007 om 12:21.
Oud 16-09-2007, 12:19
Verwijderd
Indie is goede muziek

Nee.
Oud 16-09-2007, 12:20
Verwijderd
Bidden heeft nut

Er is nog nooit een onderzoek geweest dat enig bewijs heeft geleverd voor het nut van bidden.
Oud 16-09-2007, 12:22
Verwijderd
Filosofie bestudeert de zin van het leven

Nee.
Oud 16-09-2007, 12:23
Verwijderd
Mensen denken in taal

Over het algemeen wordt verondersteld dat dit onjuist is en dat mensen in beelden denken.
Oud 16-09-2007, 12:27
Verwijderd
Inmiddels toch wel een minder populair misverstand, maar toch:

Reizen per vliegtuig is gevaarlijk

Reizen per auto is veel gevaarlijker.
Oud 16-09-2007, 12:29
Verwijderd
Het leger moeten we niet afschaffen, want dat kost banen

Kul-argument.
Oud 16-09-2007, 12:30
Verwijderd
We worden binnenkort ingehaald door China en India, waardoor we het economisch moeilijk krijgen

Larie. Het levert juist een voordeel op.
Oud 16-09-2007, 12:31
Verwijderd
Kernafval is schadelijk voor het milieu

Onzin, mits goed bewaard berokkent het geen enkele schade aan het milieu.
Oud 16-09-2007, 13:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Maagzweren krijg je van stress
Maagzweren krijg je van een combinatie van de H. pylori bacterie, een slechte weerstand en een verkeerde ph van het maagzuur. Acute fysieke stressituaties zoals een auto-ongeluk zijn slecht voor de weerstand, maar een paar weken worstelen met te veel huiswerk is dat niet.
Oh daar moest ik een boek over lezen: Why Zebras Don't Get Ulcers.
Maar volgens mij was daar de conclusie dat het wel met stress te maken had. Het ging uit van de HPA-as, waarbij je verhoogd cortisol krijgt bij stress. Heel precies weet ik het niet meer
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-09-2007, 13:40
Verwijderd
Ik heb ook al eerder meegemaakt dat een psychologiestudent zei 'wel dat komt juist wel door stress' maar tot nu toe heeft elk van mijn docenten die tijdens een college het over maagzweren had er meteen bij gezegd "een veel voorkomend misverstand is dat je maagzweren krijgt door stress. Dat is niet waar want..." en minstens twee studieboeken ook
Oud 16-09-2007, 13:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Mjah, als student heb je ook geen reden om te twijfelen aan je docent. Mijn docent had biologie gestudeerd geloof ik. Maar goed, misschien nog een puntje voor mij als toekomstig neuropedagoog om onderzoek naar te doen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-09-2007, 14:03
Verwijderd
weten jullie trouwens dat dit soort dingen "culturele bagage" worden genoemd?
Oud 16-09-2007, 14:28
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Waardoor andere mensen méér moeten betalen -> geld stelen van anderen dus.
Prisoner's dilemma.
Citaat:
Mensen denken in taal

Over het algemeen wordt verondersteld dat dit onjuist is en dat mensen in beelden denken.
Hé, daar hadden we het gister aan tafel nog over
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 16-09-2007, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Prisoner's dilemma.
Het Prisoner's Dilemma verklaart waarom mensen frauderen, maar is natuurlijk geen morele toetssteen.
Oud 16-09-2007, 14:45
Verwijderd
Wikipedia is een fatsoenlijke bron.
Haha, nee.
Oud 16-09-2007, 14:47
Verwijderd
De tweede fase is bedacht door onderwijskundigen
Onjuist. Anders had het wel gewerkt.
Oud 16-09-2007, 14:50
Verwijderd
De aarde draait om de zon

Dat is afhankelijk van je referentiekader. Je kunt even goed stellen dat de zon om de aarde draait.
Oud 16-09-2007, 14:51
Verwijderd
Je kan sneller dan het licht

Nee, dat kan niet.
Oud 16-09-2007, 15:08
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Je kan sneller dan het licht

Nee, dat kan niet.
Welke sukkels denken dat?
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Oud 16-09-2007, 15:27
Verwijderd
Jackie Chan is een kung fu meester. He wish, hij is alleen goed in acrobatiek en basis kung fu.
Oud 16-09-2007, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Welke sukkels denken dat?
In SF-films zie je het wel eens.
Oud 16-09-2007, 16:48
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Je kan sneller dan het licht

Nee, dat kan niet.
nog niet.. Gegevensoverdracht kan al wel sneller dan het licht werd mij door een natuurkundige verteld. (maar daar weet jij vast meer van dan ik)

Over homeopathie: Ik zie het als de meest geniale methode voor genezing die men ooit heeft bedacht, en wel om een combinatie van 2 zaken. 1) De meeste mensen die ziek zijn worden gewoon weer beter. Hoofd/keel/buik/rug/spier -pijn, verkoudheid, enz. Heel naar, maar het gaat vanzelf over. 2) Het placebo-effect zorgt dat mensen tijdelijk het gevoel hebben dat een medicijn werkt. Dit effect houdt voor de meeste mensen ongeveer een maand, soms twee maanden, aan. In die tijd voelen ze zich genezen.
Wat is er dan mooier dan iemand met een ziekte een glaasje water te geven waardoor hij/zij een poosje gelooft genezen te zijn? Dat is voor een mens veel beter dan het slikken van pijnstillers. Dus: geloof, en gij zult gezond zijn. (ik baal, want ik weet dat het glaasjes water zijn die je krijgt.)
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Het huidige FB systeem
Verwijderd
419 15-01-2013 16:19
De Kantine Koelkast-topics: Het overzicht. Nieuwe aanpassing!
Mariekje*
30 23-05-2008 06:40
De Kantine Dingen die iedereen denkt maar niet waar zijn deel 2!
Promillage
280 20-03-2008 19:25
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom hebben sommige Christenen toch zo'n hekel aan accupuntuur enzo?
KMBA
149 29-06-2005 08:57
Verhalen & Gedichten Zij en Ik
Momo
3 28-06-2005 17:57
Levensbeschouwing & Filosofie geloof
Verwijderd
78 02-07-2004 14:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.