Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2007, 22:45
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Vandaar natuurlijk dat de oogsten ook zo vaak mislukken in Nederland! De laatste hongersnood ligt nog vers in het geheugen.
Jij begint over hongersnoden, ik leg alleen uit dat biodiversiteit niet alleen maar leuk is omdat veel verschillende diertjes leuk zijn.
__________________
Hela världen är så underbar
Advertentie
Oud 16-09-2007, 22:46
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
defininieer "nodig"
Als in waar we ze voor gebruiken.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Jij begint over hongersnoden, ik leg alleen uit dat biodiversiteit niet alleen maar leuk is omdat veel verschillende diertjes leuk zijn.
Nee, maar de 'problemen' die worden veroorzaakt door een 'gebrek' aan biodiversiteit zijn natuurlijk volledig verwaarloosbaar in vergelijking met de voordelen (namelijk grotere oogsten).
Oud 16-09-2007, 22:52
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Nee, maar de 'problemen' die worden veroorzaakt door een 'gebrek' aan biodiversiteit zijn natuurlijk volledig verwaarloosbaar in vergelijking met de voordelen (namelijk grotere oogsten).
Tot je daarin te ver doorschiet en je wel met hongersnoden te maken krijgt.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Als in waar we ze voor gebruiken.
dat bedoel ik. biodiversiteit (dat jij blijkbaar ziet als soortenrijkdom, ik liever als variatie in genera, omdat dat een diverser milieu aangeeft) is nergens voor "nodig". mensen kunen enkel dingen eruit gebruiken en dat zien als nodig. voor de natuur zelf maakt het helemaal geen zak uit. evolutie en andere processen gaan toch wel door. er zijn ook compleet normale, 'natuurlijke' situaties te bedenken van milieu's met een hele lage biodiversiteit. dus het is ook niet abnormaal ofzo.
Oud 16-09-2007, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Tot je daarin te ver doorschiet en je wel met hongersnoden te maken krijgt.
Zit er wel aan te komen ja.
Oud 16-09-2007, 22:56
Verwijderd
ow wacht, jullie hebben het nu over monoculturen in landbouw. dat heeft weinig met natuurlijke biodiversiteit te maken natuurlijk
Oud 16-09-2007, 22:59
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
dat bedoel ik. biodiversiteit (dat jij blijkbaar ziet als soortenrijkdom, ik liever als variatie in genera, omdat dat een diverser milieu aangeeft) is nergens voor "nodig". mensen kunen enkel dingen eruit gebruiken en dat zien als nodig. voor de natuur zelf maakt het helemaal geen zak uit. evolutie en andere processen gaan toch wel door. er zijn ook compleet normale, 'natuurlijke' situaties te bedenken van milieu's met een hele lage biodiversiteit. dus het is ook niet abnormaal ofzo.
Ik zie Biodiversiteit ook hoe jij het ziet hoor.
Maar eh, het ging hier toch juist niet om de natuur maar juist om de mens?

Citaat:
Zit er wel aan te komen ja.
Dat zeg ik ook niet. Zal ik het nog een keer uitleggen? Ik wil alleen maar zeggen dat biodiversiteit ook echt nut heeft. Je hebt mij verder nergens horen zeggen dat het ook daadwerkelijk nodig is.

Citaat:
ow wacht, jullie hebben het nu over monoculturen in landbouw. dat heeft weinig met natuurlijke biodiversiteit te maken natuurlijk
Waarom niet?
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:00
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
ow wacht, jullie hebben het nu over monoculturen in landbouw. dat heeft weinig met natuurlijke biodiversiteit te maken natuurlijk
Zo gauw de mens gebruik kan maken van een organisme dan gaat het vrijwel altijd om stabiele genlijnen of dit nu gewassen zijn of dieren. Kwalijke zaak als je het mij vraagt.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:02
Verwijderd
Citaat:
Dat zeg ik ook niet. Zal ik het nog een keer uitleggen? Ik wil alleen maar zeggen dat biodiversiteit ook echt nut heeft. Je hebt mij verder nergens horen zeggen dat het ook daadwerkelijk nodig is.
Citaat:
Biodiversiteit is niet alleen maar 'leuk' hoor. Het is ook daadwerkelijk nodig.
Oud 16-09-2007, 23:11
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Haha, daar heb je me

Even opnieuw dan: biodiversiteit is wel nodig. Als je maar één soort hebt en er gaat een ziekte overheen dan heb je dus niks meer. Onwaarschijnlijk dat dat gebeurt natuurlijk, omdat er nog altijd soorten van andere soorten zijn () maar het punt blijft hetzelfde.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:12
Verwijderd
Succesvol topic
Oud 16-09-2007, 23:14
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Haha, daar heb je me

Even opnieuw dan: biodiversiteit is wel nodig. Als je maar één soort hebt en er gaat een ziekte overheen dan heb je dus niks meer. Onwaarschijnlijk dat dat gebeurt natuurlijk, omdat er nog altijd soorten van andere soorten zijn () maar het punt blijft hetzelfde.
Er kan ook sprake zijn van biodiversiteit als de genetische variantie binnen een soort. Dat kan er voor zorgen dat niet ieder organisme in een populatie even vatbaar is voor een bepaalde ziekte. Zolang er maar genoeg genetische variatie is binnen een soort dan zal een ziekte niet in staat zijn niet in staat zijn de hele populatie uit te roeien. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de pest, dat was ook niet in staat iedereen te doden. (De mens kent overigs vrij weinig genetische variatie!)
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:17
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Er kan ook sprake zijn van biodiversiteit als de genetische variantie binnen een soort. Dat kan er voor zorgen dat niet ieder organisme in een populatie even vatbaar is voor een bepaalde ziekte. Zolang er maar genoeg genetische variatie is binnen een soort dan zal een ziekte niet in staat zijn niet in staat zijn de hele populatie uit te roeien. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de pest, dat was ook niet in staat iedereen te doden. (De mens kent overigs vrij weinig genetische variatie!)
Dat is toch precies wat ik zeg? (alleen dan iets 'wetenschappelijker'
uitgelegd)
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:17
Verwijderd
Citaat:
Cola drinken hoeft ook niet. En wat is er 'zonde' aan?
Ik zou graag de volgende generaties ook een kans willen geven te genieten van en het bestuderen van de verschillende dieren die de wereld rijk is.
Oud 16-09-2007, 23:19
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Dat is toch precies wat ik zeg? (alleen dan iets 'wetenschappelijker'
uitgelegd)
Nee, want ik heb het nergens over soorten gehad, maar uitsluitend over één en dezelfde soort hè!
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Ik zou graag de volgende generaties ook een kans willen geven te genieten van en het bestuderen van de verschillende dieren die de wereld rijk is.
Als er meer dieren uitsterven, komen er ook meer nieuwe dieren.
Oud 16-09-2007, 23:21
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Nee, want ik heb het nergens over soorten gehad, maar uitsluitend over één en dezelfde soort hè!
Nee, want verschillen binnen bepaalde soorten kun je niet uitleggen als verschillende soorten van één soort
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:21
Verwijderd
Citaat:
Als er meer dieren uitsterven, komen er ook meer nieuwe dieren.
Oud 16-09-2007, 23:22
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Als er meer dieren uitsterven, komen er ook meer nieuwe dieren.
Eh, die zul je me toch even moeten uitleggen.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Eh, die zul je me toch even moeten uitleggen.
Er ontstaan dan nieuwe soorten om de niche op te vullen. Of dacht je dat alle diersoorten door god geschapen waren?
Oud 16-09-2007, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Er ontstaan dan nieuwe soorten om de niche op te vullen. Of dacht je dat alle diersoorten door god geschapen waren?
Ohja, hoeveel nieuwe diersoorten zijn de afgelopen 10 jaar ontstaan?
Oud 16-09-2007, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Er ontstaan dan nieuwe soorten om de niche op te vullen. Of dacht je dat alle diersoorten door god geschapen waren?
fout.
dieren ontstaan niet om een reden.
Oud 16-09-2007, 23:29
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Nee, want verschillen binnen bepaalde soorten kun je niet uitleggen als verschillende soorten van één soort
Citaat:
In de wetenschap wordt biodiversiteit op verschillende manieren gedefinieerd:
volgens niveaus:
eerste niveau: genetische diversiteit
tweede niveau: soortendiversiteit
derde niveau: ecosysteemdiversiteit
volgens dynamiek:
alfa-diversiteit: diversiteit op een bepaald tijdstip
beta-diversiteit: diversiteitsverandering bij systeemverandering
gamma-diversiteit: totale diversiteit binnen een ecosysteem
wiki
Ik had het dus over die definitie! Daar is er dus sprake van biodiversiteit (genetische variatie) binnen één en dezelfde soort, waardoor niet elk individu van die soort even vatbaar is voor een bepaalde ziekte.

Ik heb echter zo mijn vermoedens dat je kennis van de biologie niet al te best is.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:30
Verwijderd
Citaat:
fout.
dieren ontstaan niet om een reden.
Nee, maar de nieuw ontstane dieren hebben dan meer kans het langer uit te houden, n'est-ce pas?
Oud 16-09-2007, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Ohja, hoeveel nieuwe diersoorten zijn de afgelopen 10 jaar ontstaan?
Een paar duizend ofzo? Een miljoen? Ik weet het niet precies.
Oud 16-09-2007, 23:30
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Nee, maar de nieuw ontstane dieren hebben dan meer kans het langer uit te houden, n'est-ce pas?
En hoe zie je nieuw ontstane dieren dan? Legt dat maar eens uit!
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Een paar duizend ofzo? Een miljoen? Ik weet het niet precies.
Bron?
Oud 16-09-2007, 23:31
Verwijderd
Citaat:
En hoe zie je nieuw ontstane dieren dan? Legt dat maar eens uit!
Eh?
Oud 16-09-2007, 23:33
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Er ontstaan dan nieuwe soorten om de niche op te vullen. Of dacht je dat alle diersoorten door god geschapen waren?
Dat dus? Die nieuwe soorten waar komen die dan ineens vandaan?
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:33
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ik had het dus over die definitie! Daar is er dus sprake van biodiversiteit (genetische variatie) binnen één en dezelfde soort, waardoor niet elk individu van die soort even vatbaar is voor een bepaalde ziekte.

Ik heb echter zo mijn vermoedens dat je kennis van de biologie niet al te best is.
Jongen, nou moet je niet doen alsof ik dom ben. Ik weet heus wel enigszins waar ik het over heb, al ben ik dan geen bioloog. Dat jij nou een bepaalde definitie gebruikte waar niet-biologen nog nooit van gehoord hebben betekent nog niet dat ik geen gelijk heb. Lees nou nog eens even mijn eerste post over biodiversiteit. Kun je dan nog ontkennen dat ik het over biodiversiteit binnen de soort had?
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Dat dus? Die nieuwe soorten waar komen die dan ineens vandaan?
Dat ligt aan je precieze definitie van 'soort'. Die is nogal arbitrair, zeker als het op niet-seksueel voortplantende organismen aankomt.
Oud 16-09-2007, 23:35
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Er ontstaan dan nieuwe soorten om de niche op te vullen. Of dacht je dat alle diersoorten door god geschapen waren?
Nieuwe soorten onstaan niet zomaar, zoals door de anderen al is aangegeven. Bovendien bestaat er nog een andere mogelijkheid: het ecosysteem valt uit elkaar.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:35
Verwijderd
Citaat:
Nieuwe soorten onstaan niet zomaar, zoals door de anderen al is aangegeven. Bovendien bestaat er nog een andere mogelijkheid: het ecosysteem valt uit elkaar.
Wat gebeurt er als een ecosysteem "uit elkaar valt", en wat is daar erg aan?
Oud 16-09-2007, 23:37
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Wat gebeurt er als een ecosysteem "uit elkaar valt", en wat is daar erg aan?
Wie zegt dat het erg is? Ik zeg alleen maar dat er nog een mogelijkheid is. Waarom moet iets volgens jou de hele tijd negatief of positief zijn? Sommige dingen zijn alleen maar.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 16-09-2007, 23:38
Verwijderd
Citaat:
Wat gebeurt er als een ecosysteem "uit elkaar valt", en wat is daar erg aan?
Die vraag kun je voor alle wereldproblemen stellen, maar de achterliggende gedachte is puur gebasseerd op egoisme, immers de direkte gevolgen voor jezelf zijn er niet. Dus, wat is er erg aan stervende kinderen in Afrika?
Oud 16-09-2007, 23:39
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Jongen, nou moet je niet doen alsof ik dom ben. Ik weet heus wel enigszins waar ik het over heb, al ben ik dan geen bioloog. Dat jij nou een bepaalde definitie gebruikte waar niet-biologen nog nooit van gehoord hebben betekent nog niet dat ik geen gelijk heb. Lees nou nog eens even mijn eerste post over biodiversiteit. Kun je dan nog ontkennen dat ik het over biodiversiteit binnen de soort had?
Je weet de definities dus niet eens van de begrippen die je zelf gebruikt. Oftewel je roept maar wat zonder te weten waar je het feitelijk over hebt eh?
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Dat ligt aan je precieze definitie van 'soort'. Die is nogal arbitrair, zeker als het op niet-seksueel voortplantende organismen aankomt.
Naja, kben benieuwd welk nieuw soort zoogdier we zullen aantreffen als de tijger uitgestorven is!
Oud 16-09-2007, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Die vraag kun je voor alle wereldproblemen stellen, maar de achterliggende gedachte is puur gebasseerd op egoisme, immers de direkte gevolgen voor jezelf zijn er niet. Dus, wat is er erg aan stervende kinderen in Afrika?
Ik trek mij persoonlijk stervende kinderen in Afrika niet aan. Ik heb wel gekozen voor een consequentialistische morele toetssteen, toegespitst op menselijke welvaart. Dus in die zin zijn stervende kinderen in Afrika wel 'erg' (maar ik lig er zeker niet wakker van).
Oud 16-09-2007, 23:41
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Naja, kben benieuwd welk nieuw soort zoogdier we zullen aantreffen als de tijger uitgestorven is!
dat hoeft toch geen zoogdier te zijn.. waarom zouden zoogdieren aan de top blijven?
__________________
"Òf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Oud 16-09-2007, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Ik trek mij persoonlijk stervende kinderen in Afrika niet aan. Ik heb wel gekozen voor een consequentialistische morele toetssteen, toegespitst op menselijke welvaart. Dus in die zin zijn stervende kinderen in Afrika wel 'erg' (maar ik lig er zeker niet wakker van).
Hoezo is het erg? Waarom zouden we er wat aan moeten doen?
Oud 16-09-2007, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Naja, kben benieuwd welk nieuw soort zoogdier we zullen aantreffen als de tijger uitgestorven is!
<3
Oud 16-09-2007, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Hoezo is het erg? Waarom zouden we er wat aan moeten doen?
Nou, ik denk dat het (of een bepaalde vorm van) consequentialisme toepassen op de mensheid voordelig is voor de mensheid als collectief. Dat is tenslotte ook per definitie zo. (maar er zijn uiteraard praktische problemen)
Oud 16-09-2007, 23:45
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik denk dat het (of een bepaalde vorm van) consequentialisme toepassen op de mensheid voordelig is voor de mensheid als collectief. Dat is tenslotte ook per definitie zo. (maar er zijn uiteraard praktische problemen)
Waarom zou je mensen eruit pikken en andere (zoog)dieren buiten beschouwing laten of de mens zijn leefomgeving?
Oud 16-09-2007, 23:45
Verwijderd
Citaat:
Naja, kben benieuwd welk nieuw soort zoogdier we zullen aantreffen als de tijger uitgestorven is!
Je zou na iedere mutatie bij een bacterie kunnen spreken van een nieuwe soort. Daar komen dus de meeste nieuwe soorten vandaan (hoewel ik twijfel aan de juistheid van mijn terminilogie aangezien ik zeker geen bioloog ben). Nieuwe 'grotere' dieren ontstaan uiteraard ook, maar dat kost meer tijd.
Oud 16-09-2007, 23:46
Verwijderd
Citaat:
Je zou na iedere mutatie bij een bacterie kunnen spreken van een nieuwe soort. Daar komen dus de meeste nieuwe soorten vandaan (hoewel ik twijfel aan de juistheid van mijn terminilogie aangezien ik zeker geen bioloog ben). Nieuwe 'grotere' dieren ontstaan uiteraard ook, maar dat kost meer tijd.
Ohja, dus die niche opvullen duurt, wat miljoenen jaren?
Oud 16-09-2007, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je mensen eruit pikken en andere (zoog)dieren buiten beschouwing laten of de mens zijn leefomgeving?
Omdat dat, per definitie, voordelig is voor de mens. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat andere dieren volledig verwaarloosd moeten worden. Je kan bijvoorbeeld op deze manier prima pleiten voor een verbod op de mishandeling van huisdieren, aangezien veel mensen dat zielig vinden.
Oud 16-09-2007, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Ohja, dus die niche opvullen duurt, wat miljoenen jaren?
Weet ik veel. Wat boeit het je eigenlijk?
Oud 16-09-2007, 23:49
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Weet ik veel. Wat boeit het je eigenlijk?
ha fijn, ik kom precies op het juiste moment terug zie ik al.
Oud 16-09-2007, 23:50
Verwijderd
Citaat:
Omdat dat, per definitie, voordelig is voor de mens. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat andere dieren volledig verwaarloosd moeten worden. Je kan bijvoorbeeld op deze manier prima pleiten voor een verbod op de mishandeling van huisdieren, aangezien veel mensen dat zielig vinden.
De misery in Afrika heeft vooralsnog geen effect gehad op onze leefsituatie, sterker nog we zijn er beter van geworden. Dus rationeel gezien is het leed in Afrika juist voordelig voor ons en kunnen we dat beter in stand te houden.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Het huidige FB systeem
Verwijderd
419 15-01-2013 16:19
De Kantine Koelkast-topics: Het overzicht. Nieuwe aanpassing!
Mariekje*
30 23-05-2008 06:40
De Kantine Dingen die iedereen denkt maar niet waar zijn deel 2!
Promillage
280 20-03-2008 19:25
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom hebben sommige Christenen toch zo'n hekel aan accupuntuur enzo?
KMBA
149 29-06-2005 08:57
Verhalen & Gedichten Zij en Ik
Momo
3 28-06-2005 17:57
Levensbeschouwing & Filosofie geloof
Verwijderd
78 02-07-2004 14:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.