Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2007, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Weet ik veel. Wat boeit het je eigenlijk?
Ik vind het wel erg dat verschillende diersoorten uitsterven.
Advertentie
Oud 16-09-2007, 23:51
Verwijderd
Citaat:
De misery in Afrika heeft vooralsnog geen effect gehad op onze leefsituatie, sterker nog we zijn er beter van geworden. Dus rationeel gezien is het leed in Afrika juist voordelig voor ons en kunnen we dat beter in stand te houden.
Lees je toch wel? Ik heb het over de mensheid als collectief en jij beweert vervolgens doodleuk dat de misère in Afrika daar geen invloed op heeft?!
Oud 16-09-2007, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Lees je toch wel? Ik heb het over de mensheid als collectief en jij beweert vervolgens doodleuk dat de misère in Afrika daar geen invloed op heeft?!
Hoezo zou je de mensheid als collectief nemen? Kun je dat beter niet voor alle levende wezens kunnen doen? Of gewoon helemaal niet doen en alleen kijken wat voor invloed iets heeft op je directe omgeving. En als je al spreekt over voor of nadelen...
Oud 16-09-2007, 23:53
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Dat dierensoorten uitsterven is evolutie
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:54
Verwijderd
Citaat:
Dat dierensoorten uitsterven is evolutie
Genocides ook zeker
Oud 16-09-2007, 23:55
Verwijderd
en nu weer even ontopic (met andere woorden: ik heb geen zin meer om mee te doen )
Oud 16-09-2007, 23:56
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Genocides ook zeker
Je moet de natuur soms een handje helpen?
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 16-09-2007, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Hoezo zou je de mensheid als collectief nemen? Kun je dat beter niet voor alle levende wezens kunnen doen?
Ik weet niet of dat uitvoerbaar is. En als je het zou willen uitvoeren, hoe meet je bijv. in godsnaam het belang van e-coli, om maar wat te noemen?
Citaat:
Of gewoon helemaal niet doen en alleen kijken wat voor invloed iets heeft op je directe omgeving. En als je al spreekt over voor of nadelen...
Dan krijg je hele vervelende Prisoner's Dilemma's die zéker niet in het belang van het collectief zijn.
Oud 17-09-2007, 00:15
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
en nu weer even ontopic (met andere woorden: ik heb geen zin meer om mee te doen )
oke
Piano spelen is net als fietsen, met wat oefenen heb je dat zo onder de knie

nietwaar, de meeste mensen hebben jaren les gehad en zijn gekomen waar ze zijn door te oefenen. Een enkeling gaat erachter zitten en kan opeens in een week de sterren van de hemel spelen, maar dat zijn uitzonderingen.

Dus laten mensen die iemand goed piano horen spelen eens stoppen met denken "hey, ik ga ook pianoles nemen, dan kan ik over een jaar dat ook allemaal" dat werkt zo niet, dat kost veel tijd en oefening en dan is het al heel wat als je na twee jaar für elise goed kan spelen.
Oud 17-09-2007, 00:16
Verwijderd
Citaat:
oke
Piano spelen is net als fietsen, met wat oefenen heb je dat zo onder de knie

nietwaar, de meeste mensen hebben jaren les gehad en zijn gekomen waar ze zijn door te oefenen. Een enkeling gaat erachter zitten en kan opeens in een week de sterren van de hemel spelen, maar dat zijn uitzonderingen.

Dus laten mensen die iemand goed piano horen spelen eens stoppen met denken "hey, ik ga ook pianoles nemen, dan kan ik over een jaar dat ook allemaal" dat werkt zo niet, dat kost veel tijd en oefening en dan is het al heel wat als je na twee jaar für elise goed kan spelen.
Oud 17-09-2007, 00:19
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Herkenbaar?
Oud 17-09-2007, 00:21
Verwijderd
Citaat:
Herkenbaar?
Nouja, ik vraag me af hoeveel mensen dat echt denken

overigens:
Fietsen verleer je dan niet zo snel, een instrument bespelen wel, vooral piano.
Oud 17-09-2007, 00:32
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nouja, ik vraag me af hoeveel mensen dat echt denken

overigens:
Fietsen verleer je dan niet zo snel, een instrument bespelen wel, vooral piano.
Tsja, het is vooral hopen geloof ik. Mensen die eigenlijk altijd een instrument hebben willen spelen en daar niet aan toegekomen zijn. Dus dan speel ik even een walsje van chopin, de moonlight sonate, of een stukje sonate van mozart, en dan krijg je van die vragen. 'hoe lang heb je al les' 'hoeveel tijd kost het om zo'n liedje te leren' (liedje?!) En dan verwacht men antwoorden als '2 maanden les' '3 uur oefenen'. Beetje zoals dat tom&jerry filmpje waarin Tom leert walsen spelen. Dus als ik dan zeg "12 jaar les" en "als je nog nooit gespeeld hebt, zo'n 2 à 3 jaar" dan kijken ze zo verdrietig.

Pianospelen verleer je vooral de snelheid in je vingers ja. Dat is zelfs na 2 weken vakantie te merken.
Oud 17-09-2007, 00:34
Verwijderd
Citaat:
Tsja, het is vooral hopen geloof ik. Mensen die eigenlijk altijd een instrument hebben willen spelen en daar niet aan toegekomen zijn. Dus dan speel ik even een walsje van chopin, de moonlight sonate, of een stukje sonate van mozart, en dan krijg je van die vragen. 'hoe lang heb je al les' 'hoeveel tijd kost het om zo'n liedje te leren' (liedje?!) En dan verwacht men antwoorden als '2 maanden les' '3 uur oefenen'. Beetje zoals dat tom&jerry filmpje waarin Tom leert walsen spelen. Dus als ik dan zeg "12 jaar les" en "als je nog nooit gespeeld hebt, zo'n 2 à 3 jaar" dan kijken ze zo verdrietig.

Pianospelen verleer je vooral de snelheid in je vingers ja. Dat is zelfs na 2 weken vakantie te merken.
Ja precies! Dan haat ik mezelf dat ik niet gewoon af en toe speel om het op zn minst bij te houden
Oud 17-09-2007, 00:36
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ja precies! Dan haat ik mezelf dat ik niet gewoon af en toe speel om het op zn minst bij te houden
Zulke momenten heb ik juist heel vaak als ik wel speel. Dan baal ik weer dat ik 6 van de 12 jaar alleen op les gespeeld heb, en dat ik nu door studie/vereniging/enz. eigenlijk nog niet meer dan een kwartier per dag speel, waardoor de stukken eigenlijk niet opschieten en nooit écht af komen. (komt ook doordat ik geen concerten meer heb de laatste tijd, dan ontbreekt de noodzaak)

Maar heb je wel de mogelijkheid om te spelen?
Oud 17-09-2007, 00:38
Verwijderd
Citaat:
Zulke momenten heb ik juist heel vaak als ik wel speel. Dan baal ik weer dat ik 6 van de 12 jaar alleen op les gespeeld heb, en dat ik nu door studie/vereniging/enz. eigenlijk nog niet meer dan een kwartier per dag speel.

Maar heb je wel de mogelijkheid om te spelen?
Ja thuis

Dwarsfluit niet though, die heb ik altijd gehuurd. Heb ik dan ook al 16 maanden ofzo niet meer bespeeld.
Oud 17-09-2007, 00:42
Verwijderd
Citaat:
Nouja, ik vraag me af hoeveel mensen dat echt denken

overigens:
Fietsen verleer je dan niet zo snel, een instrument bespelen wel, vooral piano.
Ik heb wel eens een paar maanden niet op een fiets gezeten, dan is de eerste 100 meter ook wel even weer wennen.
Oud 17-09-2007, 00:46
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ja thuis

Dwarsfluit niet though, die heb ik altijd gehuurd. Heb ik dan ook al 16 maanden ofzo niet meer bespeeld.
Bij je ouders dus? Dat probleem had ik ook een half jaar, toen kon ik alleen op keyboard spelen. Dat was zo'n ramp dat ik een piano kocht, maar die voldeed na twee jaar niet meer. Nu heb ik sinds twee maanden een écht goede piano (belachelijk decadent goed eigenlijk) en speel ik weer vrij veel.

Dwarsfluit is gaaf! Lijkt me wel heel moeilijk oefenen omdat je in je eentje toch een beetje 'saai' klinkt, ik zou me er waarschijnlijk niet toe kunnen zetten. Een meldie, en dat is het dan. Maar ik speel op het moment elke week met een dwarsfluit samen, en het is een geweldig helder instrument.
Oud 17-09-2007, 00:48
Verwijderd
Als het een soort hobby is waar je veel plezier en voldoening uithaalt zijn decadente zaken geen schande.
Oud 17-09-2007, 00:48
Verwijderd
Citaat:
Bij je ouders dus? Dat probleem had ik ook een half jaar, toen kon ik alleen op keyboard spelen. Dat was zo'n ramp dat ik een piano kocht, maar die voldeed na twee jaar niet meer. Nu heb ik sinds twee maanden een écht goede piano (belachelijk decadent goed eigenlijk) en speel ik weer vrij veel.

Dwarsfluit is gaaf! Lijkt me wel heel moeilijk oefenen omdat je in je eentje toch een beetje 'saai' klinkt, ik zou me er waarschijnlijk niet toe kunnen zetten. Een meldie, en dat is het dan. Maar ik speel op het moment elke week met een dwarsfluit samen, en het is een geweldig helder instrument.
Het ging meer zo van: mijn ouders wilden dat ik piano ging spelen, ikzelf wilde perse dwarsfluit (ja en toen was ik 8) en toen ik met beide bezig was, deed ik absoluut niks meer voor dwarsluit, terwijl ik met piano ook verder kon met popmuziek en zelf dingetjes uitzoeken die ik leuk vond enzo. Maar wat speel je momenteel?
Oud 17-09-2007, 00:52
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Als het een soort hobby is waar je veel plezier en voldoening uithaalt zijn decadente zaken geen schande.
Dat hou ik mezelf ook voor, en eigenlijk is dat ook wel zo natuurlijk, maar toch. Het is altijd kijken naar "hoeveel plezier/voldoening" "hoeveel geld".
Oud 17-09-2007, 00:54
Verwijderd
Citaat:
Dat hou ik mezelf ook voor, en eigenlijk is dat ook wel zo natuurlijk, maar toch. Het is altijd kijken naar "hoeveel plezier/voldoening" "hoeveel geld".
Dat is het zeker, maar het gaat hier dan wel om een aanschaf die vele jaren mee kan gaan en die je niet zomaar nog een keer doet, dus dan kan je het beter meteen goed doen.
Oud 17-09-2007, 01:00
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Het ging meer zo van: mijn ouders wilden dat ik piano ging spelen, ikzelf wilde perse dwarsfluit (ja en toen was ik 8) en toen ik met beide bezig was, deed ik absoluut niks meer voor dwarsluit, terwijl ik met piano ook verder kon met popmuziek en zelf dingetjes uitzoeken die ik leuk vond enzo. Maar wat speel je momenteel?
Ja, piano is echt zo'n instrument waar je dingetjes op gaat uitproberen. Vooral pop-muziek is erg 'makkelijk' om een poosje mee bezig te zijn omdat het ook een beetje puzzelen met accoorden is enzo. Niet alleen noten lezen en regeltjes herhalen. Jammer dat techniek er niet ook door vooruit gaat, anders deed ik niets anders .

Op dit moment speel ik duke ellington (jazz-componist) omdat ik ook eens wat anders wilde dan klassiek. Heb voor deze week de opdracht gekregen om een van zijn stukken (prelude to a kiss) om te schrijven tot stride-piano stuk. (absurde opdracht, het is juist een heel lieflijk, vloeiend liedje en stride-piano is eigenlijk zoals het klinkt: bruut rammen)
En daarnaast een stuk van gottschalk (ballade creole) maar daar kom ik niet echt aan toe op het moment.

Hiervoor speelde ik een stuk van jelly roll morton, en een wals van chopin. (in bes)
Oud 17-09-2007, 01:03
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dat is het zeker, maar het gaat hier dan wel om een aanschaf die vele jaren mee kan gaan en die je niet zomaar nog een keer doet, dus dan kan je het beter meteen goed doen.
Inderdaad Dat had ik bij de eerste piano ook moeten bedenken, maarja, jong, onzeker, en dan is 1000 euro al heel veel. Nouja, uiteindelijk maar 200 euro verlies op geleden. (lang leve inruil)
Oud 17-09-2007, 01:04
Verwijderd
Citaat:
Ja, piano is echt zo'n instrument waar je dingetjes op gaat uitproberen. Vooral pop-muziek is erg 'makkelijk' om een poosje mee bezig te zijn omdat het ook een beetje puzzelen met accoorden is enzo. Niet alleen noten lezen en regeltjes herhalen. Jammer dat techniek er niet ook door vooruit gaat, anders deed ik niets anders .

Op dit moment speel ik duke ellington (jazz-componist) omdat ik ook eens wat anders wilde dan klassiek. Heb voor deze week de opdracht gekregen om een van zijn stukken (prelude to a kiss) om te schrijven tot stride-piano stuk. (absurde opdracht, het is juist een heel lieflijk, vloeiend liedje en stride-piano is eigenlijk zoals het klinkt: bruut rammen)
En daarnaast een stuk van gottschalk (ballade creole) maar daar kom ik niet echt aan toe op het moment.

Hiervoor speelde ik een stuk van jelly roll morton, en een wals van chopin. (in bes)
Ik heb geen les meer, helaas.
Oud 17-09-2007, 01:07
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik heb geen les meer, helaas.
Les nemen Staat vast wel een docent in de goudengids, en anders de muziekschool. (als je rijk bent)
Oud 17-09-2007, 01:09
Verwijderd
Citaat:
Les nemen Staat vast wel een docent in de goudengids, en anders de muziekschool. (als je rijk bent)
Mja kost toch wel veel geld en tijd enzo. Bovendien vind ik een docent niet snel goed
Oud 17-09-2007, 01:11
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mja kost toch wel veel geld en tijd enzo. Bovendien vind ik een docent niet snel goed
Ja, je moet wel tijd en geld hebben, maar met een half uur per week kan je al een heel eind komen en dat hoeft opzich niet meer dan 10 euro per les te kosten.


Waarom vind jij een docent niet snel goed?
Oud 17-09-2007, 01:13
Verwijderd
Citaat:
Ja, je moet wel tijd en geld hebben, maar met een half uur per week kan je al een heel eind komen en dat hoeft opzich niet meer dan 10 euro per les te kosten.


Waarom vind jij een docent niet snel goed?
Ik had een vaste lerares, zij was echt geniaal. Toen ik af en toe een vervanger kreeg, vond ik die altijd niet aanslutien op mijn ideeën en geen idee hebben wat ik kan en leuk vind.
Oud 17-09-2007, 01:13
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
even ontopic:
cartman en lisa gaan nooit offtopic


nietwaar, kijk maar
Oud 17-09-2007, 01:15
Verwijderd
Citaat:
even ontopic:
cartman en lisa gaan nooit offtopic


nietwaar, kijk maar
Ohja. Misschien niet zo handig
Oud 17-09-2007, 01:16
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad Dat had ik bij de eerste piano ook moeten bedenken, maarja, jong, onzeker, en dan is 1000 euro al heel veel. Nouja, uiteindelijk maar 200 euro verlies op geleden. (lang leve inruil)
Ja, 1000 euro is veel geld. Ik overweeg nu ookal maanden iets duurs te kopen maar omdat het zoveel is ben ik bang dat ik niet het goede koop en al mn geld kwijt ben en er later spijt van heb.

Goede inruil dan, en dan was je eerste aankoop zo slecht nog niet.
Oud 17-09-2007, 01:16
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik had een vaste lerares, zij was echt geniaal. Toen ik af en toe een vervanger kreeg, vond ik die altijd niet aanslutien op mijn ideeën en geen idee hebben wat ik kan en leuk vind.
Ja, oke, dat kan ik me wel voorstellen, maar je moet sowieso eerst aan een docent wennen. Niet elke docent is daar even flexibel in, maar als je duidelijk bent in wat je wilt, en de docent kan dat wat jij wilt beter dan jij, dan kan hij/zij je vaak wel helpen.
Als je pop of jazz muziek wilt spelen en je docent kan alleen klassiek dan houdt het snel op idd. Omgekeerd ook trouwens, maar dat komt minder voor.
Oud 17-09-2007, 01:18
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ja, 1000 euro is veel geld. Ik overweeg nu ookal maanden iets duurs te kopen maar omdat het zoveel is ben ik bang dat ik niet het goede koop en al mn geld kwijt ben en er later spijt van heb.

Goede inruil dan, en dan was je eerste aankoop zo slecht nog niet.
Wat wil je kopen dan?

Ja, via marktplaats gekocht toen. Dus helemaal zo gek nog niet.
Oud 17-09-2007, 01:18
Verwijderd
Citaat:
Ja, oke, dat kan ik me wel voorstellen, maar je moet sowieso eerst aan een docent wennen. Niet elke docent is daar even flexibel in, maar als je duidelijk bent in wat je wilt, en de docent kan dat wat jij wilt beter dan jij, dan kan hij/zij je vaak wel helpen.
Als je pop of jazz muziek wilt spelen en je docent kan alleen klassiek dan houdt het snel op idd. Omgekeerd ook trouwens, maar dat komt minder voor.
pm
Oud 17-09-2007, 01:21
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
pm
oeh

lisaaah is een heel braaf meisje
nietwaar.
Oud 17-09-2007, 01:23
Verwijderd
Citaat:
oeh

lisaaah is een heel braaf meisje
nietwaar.
Ik stuur je een pm en je denkt dat ik forumbaas ben
Oud 17-09-2007, 01:26
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik stuur je een pm en je denkt dat ik forumbaas ben
prft, jij speelt ook niet leuk mee zeg
Oud 17-09-2007, 01:28
Verwijderd
Citaat:
Wat wil je kopen dan?

Ja, via marktplaats gekocht toen. Dus helemaal zo gek nog niet.
Een gitaar, maar toen er een tijdje op speelde in de winkel wist ik het niet meer zeker, en werd ik onzeker of het wel of niet het goede geluid was wat ik wilde hebben en ga zo maar door. Ik wilde dat ding echt graag hebben maar toen het erop aankwam begon ik te twijfelen omdat het zoveel geld was, en ik een dergelijke aankoop de komende paar jaar niet zo makkelijk weer ga doen.
Oud 17-09-2007, 01:31
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Een gitaar, maar toen er een tijdje op speelde in de winkel wist ik het niet meer zeker, en werd ik onzeker of het wel of niet het goede geluid was wat ik wilde hebben en ga zo maar door. Ik wilde dat ding echt graag hebben maar toen het erop aankwam begon ik te twijfelen omdat het zoveel geld was, en ik een dergelijke aankoop de komende paar jaar niet zo makkelijk weer ga doen.
ja, dat had ik dus ook met die piano. Maar met een duur instrument moet je ook niet zomaar wat kopen. Wat ik gedaan heb: Rustig dingen proberen, wennen aan het idee dat je zoveel geld gaat uitgeven, en regelmatig eens een winkel inlopen en verschillende instrumenten proberen, en dan uiteindelijk compleet irationeel het instrument kopen waarvan anderen zeggen dat het de beste keus is. (Ik was zo in de war op een gegeven moment dat ik betrouwbare muzikale vrienden heb meegenomen en gevraagd "wat klinkt nou het mooist")
Oud 17-09-2007, 01:33
Verwijderd
Citaat:
prft, jij speelt ook niet leuk mee zeg
*aait*
Oud 17-09-2007, 01:35
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
*aait*
*prrrr*
Oud 17-09-2007, 01:36
Verwijderd
Citaat:
*prrrr*
Het was een vriendelijke aai hoor! En nu helpt het niks dat we zijn gaan pm'en want we spammen nog steeds.
Oud 17-09-2007, 01:37
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Het was een vriendelijke aai hoor! En nu helpt het niks dat we zijn gaan pm'en want we spammen nog steeds.
ik spinde (heb jij geen katten soms?)
ja, inderdaad, maar spammen is ook zo gezellig 's avonds laat.
Oud 17-09-2007, 01:46
Verwijderd
Nee ik heb geen katten. Ik heb honden
Oud 17-09-2007, 01:54
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nee ik heb geen katten. Ik heb honden
hmm, oke. Zijn het wel lieve honden?
Oud 17-09-2007, 01:55
Verwijderd
Citaat:
ja, dat had ik dus ook met die piano. Maar met een duur instrument moet je ook niet zomaar wat kopen. Wat ik gedaan heb: Rustig dingen proberen, wennen aan het idee dat je zoveel geld gaat uitgeven, en regelmatig eens een winkel inlopen en verschillende instrumenten proberen, en dan uiteindelijk compleet irationeel het instrument kopen waarvan anderen zeggen dat het de beste keus is. (Ik was zo in de war op een gegeven moment dat ik betrouwbare muzikale vrienden heb meegenomen en gevraagd "wat klinkt nou het mooist")
Dat is ook een optie.
Ik denk dat als ik er weer heenga gewoon de knoop ga doorhakken.
Oud 17-09-2007, 02:13
Verwijderd
Citaat:
hmm, oke. Zijn het wel lieve honden?
Nee het zijn engerds die alle buren bangmaken!
Oud 17-09-2007, 02:19
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nee het zijn engerds die alle buren bangmaken!
brr, oke
Ik hou toch meer van katten, het enige dat die van ons doen is de slaapkamer van de buren onderpissen. (kost je een maandje africhten maar dan kan je ook lachen met die beesten)
Oud 17-09-2007, 02:34
Verwijderd
Citaat:
brr, oke
Ik hou toch meer van katten, het enige dat die van ons doen is de slaapkamer van de buren onderpissen. (kost je een maandje africhten maar dan kan je ook lachen met die beesten)
Het was een grapje Was jij dat niet ook van die sekslijn?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Het huidige FB systeem
Verwijderd
419 15-01-2013 16:19
De Kantine Koelkast-topics: Het overzicht. Nieuwe aanpassing!
Mariekje*
30 23-05-2008 06:40
De Kantine Dingen die iedereen denkt maar niet waar zijn deel 2!
Promillage
280 20-03-2008 19:25
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom hebben sommige Christenen toch zo'n hekel aan accupuntuur enzo?
KMBA
149 29-06-2005 08:57
Verhalen & Gedichten Zij en Ik
Momo
3 28-06-2005 17:57
Levensbeschouwing & Filosofie geloof
Verwijderd
78 02-07-2004 14:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.