Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2013, 19:46
Tom Dekker
Avatar van Tom Dekker
Tom Dekker is offline
Even voorstellen: Ik deel inzichten, perspectieven en ervaringen m.b.t. studiekeuze, carrière en het uitstippelen van jouw toekomst. Vanuit eigen ervaring weet ik hoe de onzekerheid over je toekomst, een verkeerde studiekeuze, en de onwetendheid behoorlijk kan frustreren.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er is één cruciaal element die de meeste jonge mensen nooit geleerd hebben maar die onmisbaar is voor succes in je studie en toekomstige carrière.

Een van de realisaties die ik had toen ik begon met te begrijpen waarom studiekeuzes soms zo lastig zijn was eigenlijk heel vanzelfsprekend:

De kwaliteit van je leven is de optelsom van al jouw beslissingen.

Ik ga het uitleggen.

Laat me je iets vragen:

In hoeverre vind jij dat je de controle hebt over je eigen leven?

Ben jij de regisseur van jouw levensfilm? Sta jij aan het roer?

Misschien ben je nog geen 18 of ben je gebonden aan regels van thuis, maar je hebt nagenoeg alle vrijheid om te doen en te laten wat je wilt. Daarbij heb je de keuze uit duizenden mogelijkheden.

Je kan kiezen welke kleren je ’s ochtends aan doet.

Je kan ervoor kiezen waar je geld aan uitgeeft.

Je kan kiezen met wie je vrije tijd doorbrengt.

Je kan kiezen met wie je een intieme relatie opbouwt.

etc.

Allemaal normale dingen waar je zelfstandig over beslist op basis van je eigen voorkeur.

De overvloed aan opties en de vrijheid om daaruit te kiezen is vooral prettig als het gaat om die ‘kleine’ beslissingen.

Alhoewel…

…als je in de supermarkt voor een schap met chips staat, kan soms een behoorlijke uitdaging zijn om te kiezen uit zoveel soorten en smaken.

Het is eigenlijk gek dat op het gebied van die ‘grote’ beslissingen het tegenovergestelde het geval lijkt. Het wordt juist lastiger om een keuze te maken en daar 100% achter te gaan staan.

Blijf er nog even bij, dit is belangrijk.

Er zijn nu twee dingen die elkaar raken:

1) De keuzemogelijkheden zijn op ieder gebied enorm groot en divers, waardoor het lastiger is om een keuze te maken. Vooral als het gaat over de ‘grote’ beslissingen over jouw (studie)toekomst.

2) De kwaliteit van je leven wordt bepaalt door de kwaliteit van al je beslissingen.

Conclusie: Kundige beslissers leiden een beter leven. Ze snappen de anatomie van een beslissing, ze begrijpen hoe een goede beslissing tot stand komt en hoe je hart en verstand kan laten samenwerken. Zo kunnen ze beter een weg vinden in de jungle aan mogelijkheden.

Laten we het ‘keuze-skills’ noemen.

Ik geloof dat iedereen deze skills moet aanleren en ontwikkelen.

Het is een cruciaal onderdeel is van onze moderne samenleving om vooruit te komen en jezelf te onderscheiden.

De vraag is dan; Hoe maak ik een goede beslissing?

Er is een gezegde: Geef een man een vis en hij kan eten voor een dag. Leer diezelfde
man hoe hij een vis moet vangen en hij kan voor de rest van z’n leven eten.

En zo is het ook met studie en carrière beslissingen.

Hoe schat je jouw huidige keuze-skills in als het gaat om de 'grote' beslissingen?
__________________
"Always remember that the future comes one day at a time" - Dean Acheson

Laatst gewijzigd op 14-01-2013 om 20:41.
Advertentie
Oud 14-01-2013, 20:15
Verwijderd
Als je een duidelijke stelling of vraag om te discussieren hebt, wil ik dit topic wel open laten, maar als het bij een mededeling als deze blijft, moet ik het sluiten.
Oud 14-01-2013, 20:42
Tom Dekker
Avatar van Tom Dekker
Tom Dekker is offline
Ik heb zojuist een open vraag toegevoegd aan het topic!
__________________
"Always remember that the future comes one day at a time" - Dean Acheson
Oud 16-01-2013, 11:30
Verwijderd
Hey Tom. Ik denk dat mijn keuzeskills bijzonder goed zijn. En ik ben ook bang dat niemand je verhaal leest.
Oud 16-01-2013, 12:27
Tom Dekker
Avatar van Tom Dekker
Tom Dekker is offline
Jij hebt het gelezen ;-)
__________________
"Always remember that the future comes one day at a time" - Dean Acheson
Oud 16-01-2013, 16:34
Verwijderd
Nee hoor.
Oud 17-01-2013, 11:50
Verwijderd
Ook dit is gewoon reclame voor zijn commercieel bedrijf. Zie zijn sig.
Oud 17-01-2013, 12:10
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Tom, het is een lastige grens: reclame of een inhoudelijk advies & boeiend gesprek. We proberen dat van geval tot geval te bekijken. In dit geval slaat het oordeel niet in jouw voordeel uit. Overigens is er wel degelijk een rol voor studiekeuzeadviseurs en dergelijke op dit forum.

Zie: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1861254
Of mail: simon@scholieren.com bij vragen.

Topic gesloten.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.