Oud 26-12-2016, 07:01
preniers
preniers is offline
Hallo ik ben Peter Reniers en momenteel bezig met mijn masterscriptie klinische psychologie aan de Open Universiteit waar ik deelnemers voor zoek.

Gebruik je wel eens cannabis en ben je 18 jaar of ouder? En wil jij ook meer weten over de relatie tussen soorten cannabisproducten en de gevoeligheid voor psychose? Werk dan mee aan dit korte vragenlijstonderzoek (ongeveer 10 min) om te helpen deze relatie beter te begrijpen!

Meer weten of direct meedoen? http://lab.ou.nl/ls/index.php/545898?lang=nl
Check ook onze Facebook pagina! https://www.facebook.com/onderzoekcanpsy

Deel dit bericht alsjeblieft!

Alvast bedankt voor een eventuele deelname.
Met vriendelijke groet,
Peter Reniers
Voor vragen of opmerkingen ben ik bereikbaar op preniers@hotmail.nl of via Facebook!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2016, 18:03
Verwijderd
Wat een ontzettend irritante vragenlijst. Ben er mee gekapt. Bah.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 09:44
Verwijderd
Het is een masterscriptie in het Nederlands en het eerste wat ik lees is

"De Relatie tussen Diverse Cannabis en Psychotische Ervaringen"

Waarom zo veel hoofdletters? Ik vind dat alleen al genoeg reden om je geen mastertitel te geven.

Klikken we op volgende, de eerste zin op die bladzijde bevat "je (...) wil". In het Nederlands zeggen we "je wilt". Ik kijk daar doorheen bij een enquête voor een profielwerkstuk, maar serieus, voor je masterscriptie? Nog voor ik ook maar één vraag beantwoord heb, zijn me al de nodige taal- en stijlfouten opgevallen.

Bij de eerste vraag worden "je" en "u" door elkaar heen gebruikt. Dat vind ik ook erg storend. Wees eens consequent. Er staan zinnen in als

Citaat:
Veronderstelt wordt dat deze gevoelens, gedachten en geestelijke ervaringen veel vaker in de algemene bevolking voorkomen dan men vroeger aannam en dat de meeste mensen wel eens tijdens hun leven dergelijke gevoelens, gedachten en/of ervaringen hebben gehad.
Ten eerste: passieve vorm. Wie veronderstelt dat? Ten tweede: wat is in hemelsnaam "de algemene bevolking"? En dan: "men" en "de meeste mensen". Totaal vaag taalgebruik. Dit is niet wetenschappelijk. De uitkomsten van dit onderzoek zijn nu al waardeloos. Ik vind dit echt schrikbarend, wat een niveau.

En dan komen we pas echt bij vraag één! "Voelt u zich wel eens somber?" met maar liefst vier antwoordmogelijkheden. Nooit, soms, vaak en bijna altijd. Schitterend. Ten eerste is wel de nogal binaire/eenzijdige optie "nooit" aanwezig maar niet de directe tegenhanger "altijd". Waarom kan iemand wel nooit somber zijn, maar niet altijd somber? Wederom maakt dit het onderzoek al volstrekt nutteloos/onbruikbaar. Wat wil je nu met deze vraag bereiken? Welke conclusie denk je hier ooit uit te kunnen trekken?

Los daarvan: ik wil eigenlijk niet "nooit" antwoorden, want ik ben heus wel eens in mijn leven somber geweest. Maar ik ben het zelden. "Soms" is al te sterk in mijn geval. Ik ben niet soms somber. Ik ben zelden somber. Bijna nooit somber. Waarom is er geen antwoordmogelijkheid in die categorie? Aan de andere kant zit hij wel! "Bijna altijd"! Ik vul nu maar "nooit" in. Maar wederom: onderzoeksresultaten nu al nutteloos. Sowieso is het onhandig om bij dit soort vragen woorden te gebruiken, gebruik gewoon een schaal van 1 tot 5 of 1 tot 7 of zo.

Vraag drie:
Citaat:
Heeft u wel eens het gevoel dat u een niet erg levendig iemand bent?
Gebruik nou geen ontkenning in een vraag! Zeker niet als er genoeg antoniemen voor zijn! Die zin loopt voor geen meter. Dit is verschrikkelijk om te lezen.

Overigens maak je bij letterlijk alle vragen tot nog toe dezelfde, klassieke fout. Je stelt in feite "ja/nee" vragen. "voel je je wel eens somber?" kent eigenlijk maar twee antwoordmogelijkheden. Het is een binaire vraag. Je werkt de antwoordmogelijkheid "ja" uit tot drie verschillende antwoordmogelijkheden. Is het nou zo moeilijk om te vragen "beschrijf op een schaal van 1 tot 7 hoe vaak onderstaande emoties bij u voorkomen, waarbij 1 nooit is, en 7 altijd.

Somberheid
Levendigheid
etc"

Echt, waarom heb je voor je deze enquête maakte, niet even een standaard boekje gelezen over het maken van enquêtes?

Er staan meervoudige vragen in één (bijv. "Gelooft u in krachten van heksen, voodoo of het bovennatuurlijke?", wat nu als iemand heilig geloofd in krachten van heksen maar niet in voodoo of het bovennatuurlijke en daarom maar "soms" of "nooit" invult?). Er staan vragen in waarbij het nutteloos is om te vragen of iemand er soms/bijna altijd last van heeft, zoals bovenstaande! Over het algemeen zal iemand of nooit, of altijd geloven in voodoo. Wat wil je doen met de uitkomst op deze vraag? Sterker nog, de vraag die er boven staat is nog altijd "Hoe vaak heeft u tijdens uw leven een bepaald(e) gevoel, gedachte of geestelijke ervaring gehad?" Dus je wilt weten hoe vaak tijdens mijn leven ik een gedachte heb gehad, die gelooft in krachten van heksen? Wat betekent dat überhaupt?

Ik laat het hier maar bij maar dit is echt dramatisch. Als ik je scriptiebegeleider zou zijn, zou je een stevige reactie kunnen verwachten.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2017, 05:43
preniers
preniers is offline
Hoi,

De titel bevat veel hoofdletters omdat het eindresultaat in APA stijl wordt gerapporteerd.

De vragenlijst waar je zoveel kritiek op hebt is een gevalideerde lijst die vaak wordt gebruikt in dit soort onderzoeken (namelijk de CAPE). Die vragen heb ik dus niet zelf verzonnen (komen van een hoogleraar van het UMC Maastricht). Het verschil in "u" en "je" komt daar ook vandaan. In eerste instantie stond er een verwijzing naar die lijst in de introductie maar die heb ik er op het laatste moment naar advies van mijn begeleider uitgehaald.

Toch hoop ik dat meer personen willen meewerken! Ik besef wel dat sommige vragen inderdaad vreemd overkomen.
(en voor mij is dit vanzelfsprekend ook een leerproces waar ik hoop zoveel mogelijk uit te halen ik stel feedback zoals hierboven dan ook zeer op prijs)

Bedankt voor jullie deelname!

Groetjes Peter

Laatst gewijzigd op 04-01-2017 om 06:29.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2017, 07:01
preniers
preniers is offline
Hoi,ik wil graag degene die al hebben deelgenomen aan het onderzoek bedanken!
Daarnaast zoek ik nog meer deelnemers vandaar hoop ik dat er (nog) meer forumbezoekers willen meewerken.

Met vriendelijke groet,
Peter Reniers
Met citaat reageren
Oud 06-02-2017, 15:12
Diripio
Diripio is offline
Er zijn enkele genetische factoren die bepalen hoe snel je paranoïde kan worden, of een psychose kan krijgen van wiet. Als je wil zoek ik op welke gentypes, ik heb toegang tot decodify.me
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Is wiet verslavend?
anne-maria
65 04-04-2011 20:06
Drugs & Alcohol wiet+hasj illigaal?
Günther
91 11-04-2004 17:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.